Plassering av DAB+ antenna

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
bobakka
Sted: Oslo

Plassering av DAB+ antenna

Legg inn av bobakka » tir apr 03, 2018 1:46 pm

Jeg har oppgradert med en FM snakkende DAB+ radio i sigarettenneren.

Jeg har hatt den bare liggende på dashbordet med dårlig resultat, mye bedre med å henge den i speilet, men ikke noe blivende sted.

Det er jo ikke noen god ide å ha den på frontruta for sikt og ved evnt bytte, og da må den vel opp på en av bakrutene.
Hvor er beste plassering og kabelgate dit?

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Re: Plassering av DAB+ antenna

Legg inn av frode » tir apr 03, 2018 9:22 pm

Det er bare en god plassering, og det er på taket. Alt annet er et kompromiss.
Søk litt og sjekk hvilken forskjell du får på signalstyrken mellom vindu- og takantenne. Det er jo ikke noe pent med en vindusantenne heller, og er takmonteringen skikkelig gjort, så mister ikke bilen noe verdi heller. Bor et hull.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP » tir apr 03, 2018 9:46 pm

Frode: bare tull å bore hull i taket, helt unødvendig. Jeg har skrevet utførlig om dette tidligere i en annen tråd. Boring av hull kan man gjøre på ei campingvogn, da får man dertil egnet koblingsboks. Men i en bil vil jeg sterkt fraråde dette, siden det også er unødvendig. Krever minst 5 meter kabel, med ev en forlengesle, avhengig av plassering av forsterker som jeg brukte (med 12V via tenningen).

Til TS: søk i forumet så finner du en utførlig beskrivelse av hva du trenger og hvordan gjøre det. Feste av antenne slik jeg gjorde krever ei plate. Jeg brukte en hylleknekt fra Elfa garderober som jeg saget til og boret hull med "juletre" for riktig diameter.
---------------------------------------------------
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

kin
Sted: Sem,Tønsberg

Re: Plassering av DAB+ antenna -Bruke Den Orginale Antenna!

Legg inn av kin » fre apr 06, 2018 4:50 pm

Bruke original FM antenne i Land Cruiser 120 som DAB antenne.!

Antenne-Splitter:Antennesysteme 4726.01

For de som helst ikke vil montere en ekstra DAB antenne i bilen vil jeg som et alternativ anbefale å prøve å bruke en antenne-splitter med forsterker ,kobles til på kabelen fra den originale antennen Ut fra antenne-splitter får man da en kabel for FM signal som og en kabel for DAB signal som skal inn i det nye stereoanlegget eller eventuelt inn i et DAB Adapter hvis du har monterer det.

Dette er en enkel og grei løsning som sikker ikke fungerer noe dårligere enn DAB atenner som limes på innsiden av frontruten. Det beste er uansett en egen aktiv DAB-antenne, plassert på tak for å unngå utfall av DAB signal i områder med veldig svake signaler.

Har gjort dette i bilen til fatter (2005 GX) sammen med Tiny C11+ og han er veldig fornøyd med dekningen så langt etter noen Måneders bruk. (vestfold,oslo,telemark), bilen har original antenne i siderutene bak.

Har brukt denne type splitter i en Toyota IQ (2009) og Peugeot 3008 (2010) også men da i sammen med original tak-antenne, fungerer veldig bra.

Ser at det i beskrivelsen av denne antenne-splitteren ikke er anbefalt å bruke denne på biler med vindus antenne og aktiv tak antenne, Land Cruiser har vel vindus antenne i sideruten , men det har fungert fint allikevel .

https://bilradiospes.no/produkter/bilst ... ere/472601

http://www.antennensysteme.de/uploads/media/4726_01.pdf
Vedlegg
Antenne splitter (1).PNG
Antenne splitter (1).PNG (146.92 kiB) Vist 1194 ganger
Antenne splitter  Antennesysteme.PNG
Antenne splitter Antennesysteme
Antenne splitter Antennesysteme.PNG (146.92 kiB) Vist 1178 ganger
Sist redigert av kin den lør apr 07, 2018 3:46 pm, redigert 10 ganger totalt.

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP » fre apr 06, 2018 10:35 pm

Nei, den gamle antenne i siderutene er noe av det dårligste som er laget av antenner. Særledes svake signaler. Omtrent like bra som en kleshenger hengende ut av bakruta. :shock:
Det gamle FM-systemet har 75 ohm impedans, DAB har 50 ohm. Og er dermed dårlig egnet for DAB.
Det beste er en egen aktiv DAB-antenne, plassert på tak. Og helst med en egen forterker, slik som den fra tyske Antennesystme slik jeg brukte og har skrevet om. Og med god jordforbindelse til antennen (jord er egentlig ikke jord men minuspol) .
---------------------------------------------------
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

kamikaze
Sted: Stavanger

Legg inn av kamikaze » lør apr 07, 2018 12:16 am

Jeg har montert en slik antennesplitter og jeg har ikke noe som helst problemer med dekningen.
Testa DAB signalet fra Stavanger til Østlandet og opplevde bedre dekning enn hva jeg hadde med klassisk FM.
Opplevde faktisk bare signalutfall 2 ganger og begge gangene var i lange tunneler.

bobakka

Legg inn av bobakka » søn apr 08, 2018 8:14 am

Takk for mange bra tips.

Nå har jeg gått til innkjøp av en slik antennesplitter.

Det er fremdeles slik at mye av dashbordet må demonteres for å komme til FM-antenna?
Jeg mener å ha sett en YouTube video av denne demonteringen.

Er det noe naturlig sted å hente strøm til splitteren?
Og er det noe naturlig sted å ta ut DAB+ antenna?
Jeg tenker at askebegeret er et god sted da den også an gjemmes bort der.

bobakka

Legg inn av bobakka » søn apr 08, 2018 8:25 am

JanP skrev:
tir apr 03, 2018 9:46 pm
Til TS: søk i forumet så finner du en utførlig beskrivelse av hva du trenger og hvordan gjøre det. Feste av antenne slik jeg gjorde krever ei plate. Jeg brukte en hylleknekt fra Elfa garderober som jeg saget til og boret hull med "juletre" for riktig diameter.
Jan: Prøvde å søke på dine innlegg, men fant ikke beskrivelsen av hva du har gjort med selve antenneløsningen.

Jeg sjekket feks denne tråden i detalj:
DAB for 120-serien 2003-2006 med stor Navigasjon

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»