TEMS - kompressor bytte

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
nilsas

TEMS - kompressor bytte

Legg inn av nilsas » fre mai 10, 2019 4:11 pm

Fikk konstatert på verksted i dag at kompressoren til luftfjæringen er gåen. Toyota skal ha 30.000 for å fiske dette, bare kompressoren koster 25.000. Men ser ut som disse har en mer vettu pris: https://www.roughtrax4x4.com/genuine-to ... dj120.html
Har en Prado verkstedsmanual men der er ikke luftfjæringssystemet med. Er det noen som har efaring med å bytte dette, og finnes det eventuelt en oppskrift et sted? Eller kanskje noen til og med har et par sider fra en manual de kan sende:)

Bilen er en 120 - 2008 modell KDJ120L-GKAEYW med 3.0 D4D

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: TEMS - kompressor bytte

Legg inn av KjellOlsen » man mai 13, 2019 6:04 am

Skjønner ikke hva det er med denne kompressoren til Toyota som gjør at den er så forferdelig dyr? Den gjør vel ikke så mye annen jobb enn å fylle opp belgene med luft? og da må det vel være det samme hvordan kompressor som brukes, bare den orker å fylle disse? Jeg har ikke noe greie på 120 serien, men jeg har bygget inn luftfjæring på sekstien min, og der kjøpte jeg en brukt kompressor fra en gammel Landrover!! for 500,-. Dette er 12 - 13 år siden, og den funker like herlig enda. Hvorfor ryker da Toyota sine etter 10 år?. Rådet er vel å kjøpe en Via-air eller lignende, bygge om et feste eller to, og få noe som er adskillig billigere, og minst like bra, hvis ingen andre har en god grunn for å måtte bruke orginalt?
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

nilsas

Legg inn av nilsas » tir mai 14, 2019 10:38 am

Tror jeg kjører original, men ingen som har en arbeidsbeskrivelse for denne jobben?

angry

Legg inn av angry » ons aug 07, 2019 6:07 pm

Kanskje litt i seneste laget, men for evt. andre med samme problem så er det mulig å skaffe fra Tyskland til ca. 3000,- inkl frakt og moms. Ganske enkelt å bytte selv. Min har gått en del måneder etter byttet og fungert problemfritt.

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 12x»