Høytmonterte bremselyset er det strøm i kontakten. Fiksa problemet nå med ei led list fra jula til 150,-. Gjemte det inni lampa. Bra nok for EU kontrollen, så får jeg se om jeg kan spore opp ei brukt ei etterhvert.
Tilhenger kontakten har jeg forsøkt å jorde rett i gods, ingen forskjell. Kan det være boksen til tilhengerstrømmen som kødder det til? Noen som har vært borti at den har kortslutta eller noe? Vurderer rett og slett å kjøpe nytt kit til hengerstrøm nå altså.... Det rare er at tilhengeren har lyst helt fint. Har ikke sjekka etter EU kontrollen, men skal gjøre det før jeg gir opp.
Fiks:
Tilhengerproblematikken var rett og slett relé boksen som er defekt. Boksen var av typen jaeger AFC, som visstnok ofte har tilsvarende feil. I tillegg var den kobla til med 4 strømtjuver og intet mindre enn 7 sukkerbiter. Nå blir det byttet med et bil spesifikt 13-pol sett fra Haagen. Satser på at det løser alle resterende problemer.
Fiks II:
Bilspesifikt ledningsnett til tilhenger løste alle tilhengerproblemene. Bonusen var jo også at jeg nå fikk 13-pola uttak, som vil si at jeg kunne montere led lamper under fanger til ekstra ryggelys, og kommer selvfølgelig til å bytte til 13-pol på hengerne og legge opp ryggelys der au!
Settet kom på 1800,- ferdig levert, levert på en dag fra Hågen, og krevde ett eneste stikk i tillegg til to stikk for å buypasse tåkelys. Det fulgte også med et relébuypass til å koble inn på et 9-pola stikk i dashbordet, ved siden av sikringsboksen, men dette stikket har tydeligvis ikke jeg på min bil. (Hvis noen andre har funnet det, send gjerne bilde).
Anbefaler dette settet til alle med ullen tilhenger kontakt, eller dersom man vil ta steget over til 13-pola. Tok 20min å montere (men nå hadde jeg kontantstrøm fra batteriet via det gamle settet) og funker som bare det! Hengerkontakten er med mikrobryter, slik at man, som originalt, kutter ut tåkelys når hengeren er påkobla. Ganske enkelt å kutte dette ut hvis man vil. Så var jaggu Cruiseren klar for to nye år!
To tips dersom man vil skifte ledningsnettet til kontakten; kjøp vulktape og vaselin. Ingen av de medfølger og du skal være ganske rå på kabelføring dersom du klarer å få kontakt og gjennomføringer helt tette ute bistand fra noen meter vulktape Utenom dette trenger du ikke engang kabelskotang for å montere det.