Tips om karosseriarbeid i utlandet?

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

mikkel staff

Tips om karosseriarbeid i utlandet?

Legg innav mikkel staff » ons feb 10, 2016 12:11 am

Hei,

etter å ha siklet på Land Cruisere i et par år nå, har jeg endelig fått ut fingeren! Har kjøpt meg en ny gammel 87 Cruiser, relativt god stand på flere sett, men beistet har selvfølgelig litt rust her og der, og litt mer rust enn hva som er litt rust noen steder. Rust skal fjernes, bil skal sandblåses, behandles og lakkes opp på ny. Av rust er to dører såpass morkne at jeg prøver å finne erstatninger, se vedlagte bilder av tilstanden (den forrige rust- og lakkejobben som er gjort var suboptimal). Det må nok på litt nytt blekk på øvre bakluke og v.bakskjerm, en ny hjulbue bak, samt enklere arbeid på ett rettstrekke av rammen. Venstre stolpe på siden av frontvinduet er også offer for en lemfeldig sparkle og lakkejobb, så der vet jeg heller ikke helt hva jeg finner Ellers er det noe overflaterust på de vanlige stedene, men tilsynelatende ikke kritisk.

Har fått ett tilbud på jobb med hele dette opplegget, og arbeidet er klart til å settes i gang mer eller mindre. Dette tilbudet ligger på omtrent 50k og innebærer fullakkering utvendig og innvendig, rustfjerning og sveis. Dette tilbudet etter befaring av bilen, og med et lite forbehold om hvor mye uforutsett man finner selvfølgelig. Jeg har i utgangspunktet god tiltro til at de som skal gjøre jobben kommer til å gjøre en god og grundig jobb, og det er vel og bra.

Alt dette vel og bra, men så tenkte jeg at jeg skulle forhøre meg om noen hadde tips til rimelige rust- og lakkemuligheter som man kan stole på. Og da gjerne noen som har peiling og er i stand til å gjøre ordentlig arbeid. F.eks. i Polen, hvor timeprisene sist jeg sjekket lå et par hakk under norsk nivå. Et scenario da er å kjøre tralla ned, fly hjem, for så å reversere dette når bilen er ferdig.

Legger ved noen bilder som viser det mest kritiske områdene (kan laste opp flere dersom det er interessant).

Alle innspill mottas med stor takk!

mvh,

Mikkel
Vedlegg
IMG_3973.JPG
Bakdør og bakskjerm
IMG_3973.JPG (1.55 MiB) Vist 1764 ganger
IMG_3974.JPG
Venstre fordør
IMG_3974.JPG (1.15 MiB) Vist 1764 ganger
IMG_3975.JPG
Øvre bakluke, ganske crispy på et punkt
IMG_3975.JPG (1.58 MiB) Vist 1764 ganger
IMG_3976.JPG
IMG_3976.JPG (1.59 MiB) Vist 1764 ganger
IMG_3977.JPG
IMG_3977.JPG (1.39 MiB) Vist 1764 ganger
IMG_3978.JPG
IMG_3978.JPG (1.41 MiB) Vist 1764 ganger
1987 HJ60

perhaakon

Re: Tips om karosseriarbeid i utlandet?

Legg innav perhaakon » ons jul 26, 2017 10:23 pm

Fikk du gjort jobben i utlandet eller? Lurer litt på det samme selv.

peter80
Sted: Plankebyen i Øst

Legg innav peter80 » søn jul 30, 2017 8:48 pm

På generellt grunnlag må eg sei at Karroseriarbeid ifra nevnte Østblokkland har gåt i følgande kategori; Katastrofalt, Greit & brukbart samt NYDELIG.
Man veit skjeldan åssen dette ender før det er gått nokre år.
Har eit konkret eksempel det karroseriet ser nydelig ut mens understeller (som også blei renovert i samme runde) er heilt jævelig :shock:
At bilen har holdt seg PEN i karroseri skuldast nok at den ser dagslys 4 veker i året.

Det neste er pris; Eg kjenner mange som har fått ei bitter ekstrarekning etter at arbeidet er utført. Bitter i så måte at det gjerne dobbler prisanslaget. Har ein plundra litt med karroseriarbeid & skal ta igjen gamle synder, er det veldig veldig vanskelig å prise dette FAIR....
Har akkuratt gått på samme smellen sjøl men eg held eigaren ikkje vidare "ansvarlig" av den grunn.

Skal doke ha restrauret opp ein LC av disse årgangane & virkelig ønsker profft arbeid, utført av dyktige menneskar i AustEuropa, kan eg gjerne formidle kontakt. Har sett ein del av arbeidet ifra den kanten & det er nydelig. MEN då snakker vi nok ikkje 50 Viking-lapper....
Her skulle det ha stått noko lurt...

srs
Sted: Oslo

Legg innav srs » søn jul 30, 2017 10:25 pm

Mikkel endte med å få gjort arbeidet her hjemme.
1986 lj70 solgt
1983 bj42 solgt
1982-88 60-61 solgt
1986 hj60
2003 120

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 6x»