er det ok å skifte begge batteriene til 100ah hver?

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
exposed
Sted: Stavanger
Kontakt:

er det ok å skifte begge batteriene til 100ah hver?

Legg inn av exposed » fre mai 07, 2010 2:26 pm

de vil vel bli ladet og ikke ødelegge noe ved drift?
regner med at det er bedre enn f eks 2 stk a 70ah når jeg får vinsj og annet snacks?
;)

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Re: er det ok å skifte begge batteriene til 100ah hver?

Legg inn av håvard » fre mai 07, 2010 2:40 pm

Nja nei. Altså jeg er ikke den beste på elektronikk, men dynamoen din vil ha mer problemer med å lade 2 stk. 100A batterier enn 2 stk. 70A batterier. Jeg har aldri opplevd noen problemer med 70A batterier, så jeg misstenker at det er "høyere tall syken" som ofte regjerer fremofor hva som egentlig trengs :)

Hvis du skal vinsje MYE, så er det mye viktigere att batteriene dine takler full utlanding og det mange ganger enn at det er mer strøm. Been there done that:)

Brukeravatar
exposed
Kontakt:

Legg inn av exposed » fre mai 07, 2010 3:00 pm

glimrende! tusen takk!
jeg har alt kjøpt to stk. 70ah, men trodde kanskje det var lurt å bytte dem når jeg så at de hadde 100ah.
nå gjør jeg ikke det ;)

Brukeravatar
Frode S
Sted: Tromsø

Legg inn av Frode S » fre mai 07, 2010 3:10 pm

Tror likevel ikke dynamoen din ville tatt skade av å bytte. Har kjørt med 100Ah batterier i lang tid, og etter at jeg fikk ryddet litt opp i det elektriske anlegget, har jeg alltid fulle batterier. I forbidnelse med f.eks. Røde-Kors aksjoner står bilen mye med motoren av og tre-fire arbeidslyskastere på. Da kan batteriene være noe nedtappet etter noen timer, men de lades raskt opp igjen. Vinsjing har jeg ingen erfaring med, min vinsj drives av en rekkesekser 8)

just my 2 cents...
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

brooklyn
Sted: on the road

Legg inn av brooklyn » fre mai 07, 2010 3:34 pm

jeg også har to stk 100ah batterier. har ikke hatt noe problemer med lading eller tømming. og jeg syntes at jeg har lest et sted at de anbefales å bruke minimum 95ah batteri på hj60. men kan jo hende jeg har lest feil.

min vinsj er også drevet av rekke sekser. men i minus 45 grade i vinter så hadde jeg ikke noe pes med strømtom bil... er da sønnak powerline jeg bruker.
da har jeg eid lc en liten stund..

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » fre mai 07, 2010 3:40 pm

Jeg hadde jo tenkt å skrive. "Dette kommer mange meninger om" :)
Jeg sier ikke at det ikke går, jeg bare sier at det er ikke nødvendig. Og ved mye vinsjing er det mye viktigere at batteriet er konstruert for å tåle mange utladninger enn antall AH.

Brukeravatar
Frode S

Legg inn av Frode S » fre mai 07, 2010 6:10 pm

håvard skrev:Jeg hadde jo tenkt å skrive. "Dette kommer mange meninger om" :)
Jeg sier ikke at det ikke går, jeg bare sier at det er ikke nødvendig. Og ved mye vinsjing er det mye viktigere at batteriet er konstruert for å tåle mange utladninger enn antall AH.

Som Ole Brum sier: "Ja takk, begge deler" :lol:
Frode S

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » fre mai 07, 2010 9:10 pm

Hmm...batterier er vel en egen vitenskap tror jeg. Dynamoen på en Hj60 leverer vel hele 25A mener jeg å huske (Korriger meg hvis jeg husker feil....begynner å bli gammal!)
Hvis man har mye småkjøring, og store batterier vil dynamoen ikke klare å lade opp batteriene, med resultat at man kjører med halvladde batterier....og det er ikke så bra. Det forkorter levetiden betraktelig da det da viss dannes blyoksid.
Batterier har mange egenskaper...alt etter hvilket bruk. Ved vinsjing og hard belastning trenger man et batteri som tåler dype utladninger gjentatte ganger...og det gjør såkalt tørrcellebatterier. Forsåvidt dyre saker, men er bra greier. Ved vinterbruk er et batteris kaldstartegenskaper viktigst...

Må poengtere at jeg ikke på noen måte er ekspert på området...men har lest litt og fanget opp litt her og der om temaet hist og her... :D

Bruker selv tørrcellebatterier. Tror de er på rundt 60A . Bruker Optima RedTop, Sønnak Exxide, og Sonnenshein batterier og har vært sånn nokenlunde fornøyd.
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
Frode S

Legg inn av Frode S » fre mai 07, 2010 10:28 pm

[quote="Eivind37"]
Hvis man har mye småkjøring, og store batterier vil dynamoen ikke klare å lade opp batteriene, med resultat at man kjører med halvladde batterier....og det er ikke så bra. Det forkorter levetiden betraktelig da det da viss dannes blyoksid.

[quote]

Har også hørt det, men skjønner det ikke helt... Man bruker jo ikke mer strøm på å starte enn med et lite batteri? Dvs. om man ikke kjører langt nok til å ladde tilbake det man brukte på å starte, vil jo heller ikke det mindre batteriet være fulladet? Starter man med et fullt batteri, vil det jo være like langt opp til "toppen" uansett om batteriet er stort eller lite? Ellers må man jo ha brukt mer strøm på å starte hvis man har store batterier, og det gjør man jo ikke... Tømmer man en desiliter ut av en halvlitersflaske og en halvannenlitersflaske, vil jo begge alikevel trenge en desiliter for å bli full igjen, om dere skjønner...?

Og småkjører man mye, vil jo dette bety at et lite batteri fortere blir utladet og tar skade enn et stort, fordi det store har mer å gå på?
Sist redigert av Frode S den fre mai 07, 2010 10:42 pm, redigert 1 gang totalt.
Frode S

LA2ZTA

Brukeravatar
exposed
Kontakt:

Legg inn av exposed » fre mai 07, 2010 10:30 pm

Tusen takk for fyldig info igjen. Jeg skjønner nå at det er kompromier både her og der. Jeg kommer nok til å bruke bilen ofte med litt småkjøring, så da holder jeg meg til mine to stk. nye SØLV-KALSIUMBATTERIER 12V 70AH fra Biltema.
:)

Brukeravatar
Frode S

Legg inn av Frode S » fre mai 07, 2010 10:39 pm

exposed skrev:Tusen takk for fyldig info igjen. Jeg skjønner nå at det er kompromier både her og der. Jeg kommer nok til å bruke bilen ofte med litt småkjøring, så da holder jeg meg til mine to stk. nye SØLV-KALSIUMBATTERIER 12V 70AH fra Biltema.
:)
Vet om flere som er kjempefornøyd med disse!
Frode S

LA2ZTA

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 6x»