Nye glødeplugger og starttrøbbel HJ60

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

johanarnt
Sted: Oslo

Nye glødeplugger og starttrøbbel HJ60

Legg innav johanarnt » lør des 29, 2012 5:30 pm

Startproblemer HJ60

Hei alle, og takk for et fantastisk forum! Har ikke posta noe særlig her selv, men tilbrakt mange mange timer med lesing siden jeg kjøpte min første HJ60 for litt under et år siden.  Det er en 1983 mod, den har gått ca 440k, og er veldig fin i karroseriet, med lite rust. Skal prøve å få lagt ut noen bilder. Har kjørt ca 22.000 km siden jeg kjøpte den, og det har aldri vært noen problemer.

Har vært veldig heldig med kjøpet skjønner jeg når jeg leser om utfordringer mange her har, og i det hele tatt hatt veldig lite problemer med bilen. Har overhalt knokkelhus, skifta fjærer og dempere bak, og litt andre ting siden jeg kjøpte, og alt med kyndig hjelp da jeg ikke er spesielt til mekaniker selv. Samtidig er det morsomt å lære. 

Så til problemet: Utover høsten har bilen blitt stadig mer tungstarta, og i kulda har jeg kinna og kinna for å få start, og det ryker noe helt forferdelig. Jeg testa glødepluggene, og fant ut at tre var helt gåene. Så jeg bestilte seks nye plugger fra Millner offroad, som jeg har bestilt fra før og stort sett vært fornøyd. De nye pluggene ble satt i, og bilen starta med en gang, også i 10 minus. Dette var for to dager siden. I dag da jeg skulle starte, hørte jeg med én gang at noe var galt, og fant ut at glødeskinna hadde løsna fra den innerste pluggen. Jeg satte skinna på plass og stramma til, men fortsatt vil ikke bilen starte. Mulig det ikke hadde noe med saken å gjøre at skinna hadde løsna fra en plugg, for jeg har en kaldstartknapp som gir strøm til skinna fra motsatt ende. Det høres derimot ut som det ikke kommer diesel til i det hele tatt. Været her har nettopp skifta fra -10 til 0 grader, og tenker at det kan ha noe med saken å gjøre. 

Noen som har noen formening om hva dette kan være? Håper jeg klarer å følge opp evt. tips, men er altså ikke veldig kyndig, men klar for å lære!

På forhånd takk for tips og råd!

Mvh. Johan

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Re: Nye glødeplugger og starttrøbbel HJ60

Legg innav marting » man des 31, 2012 11:21 am

Hei.

Regner med du har rett type plugger.

Min 83 starter IKKE uten gløding, i hvertfall ikke om vinteren, og nesten ikke i plussgrader heller. Så gløding må nok være ok, men om det gløder på bare 5 syl. har garantert ingen betydning.

Det kan være no vann i dieselrør eller i filteret, evnt en lekkasje som lar luft komme inn i dieselsystem.
Se etter lakkasjer. Ta en blåsepistol med ei fille rundt i påfyllingshullet og pump trykkluft i tanken, da bør spruten stå om du har lekkasje i rør eller slanger.

Hvis ingen åpenbare lekkasjer:

Ta for eksempel av gummislangen der den røret nærmer seg motoren på høyre side i motorrommet, eller åpne på filteret, parker med baken høyt og la det renne gjennom. (eller bruk trykkluft)
Hadde trøbbel med min en gang da den starta og bare stoppa igjen. Da var det helt slimete i røra..

Det er også lurt å bytte dieselfilter og lufte dette skikkelig.. Sjekk om du har vannutskiller midt under bilen også.
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

johanarnt

Legg innav johanarnt » tir jan 01, 2013 12:48 pm

Hei, og godt nytt år!

Takk for tips. Det endte med at jeg tok ut de gamle glødepluggene som hadde funka strålende de to første dagene de sto i, og satte tilbake fem av de seks gamle. Da starta bilen med en gang. Det betyr vel at disse må ha vært feil type? Eller kan jeg ha feilkobla noe da jeg satte dem i? Pluggene er bestilt fra Milneroffroad, og de burde vel vite hva som passer i en seksti når de får chassinr.

Det står ingenting om hvor mange volt det er på pakken til pluggene. Legger ved bilde. De er identiske med de gamle, bortsett fra at gjenginga går lenger opp på de nye. Legger ved bilde av bilen også, siden jeg ikke har garasje :)

Johan

bilde (6).JPG
gamle og nye glødeplugger
bilde (6).JPG (190.6 kiB) Vist 4180 ganger

bilde (1).JPG
bilde (1).JPG (209.67 kiB) Vist 4180 ganger

bilde (4).JPG
bilde (4).JPG (244.95 kiB) Vist 4180 ganger

johanarnt

Legg innav johanarnt » tir jan 01, 2013 3:35 pm

Merket på pluggene er NGK, Y-197R. mener bestemt at det er riktig type.

Noen som har noen idè om hva som kan være årsaken til at alle seks er ødelagte etter to dager?

Har som sagt vanlig strøm inn på skinna ved torpedoveggen, og en ekstra tilkobling i andre enden fra et rele for kaldstart.

CIMG1166.JPG
Ekstra strøm inn på skinna for kaldstart
CIMG1166.JPG (174.17 kiB) Vist 4163 ganger

johanarnt

Legg innav johanarnt » tir jan 01, 2013 3:58 pm

Og forresten, på vei ned fra Trøndelag til Oslo i går, konka nåla til temperaturmåleren... Skjønner ikke at det kan ha noe med saken å gjøre, men synes bare det er rart siden det ikke har vært trøbbel overhodet før, og at flere ting kommer samtidig nå.

Brukeravatar
ole m
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg innav ole m » tir jan 01, 2013 4:10 pm

Det kan vær at noen har bygget om glødesystemet tidligere? Så pluggene ikke passer? Måler du 12 eller 24 volt på glødeskinna? Så kan du sammenligne med det som skal være originalt på bilen din.
Jeg har en 82 modell, men har bygd om til manuell gløding. Alt går over egen bryter. Jeg har 24volt på glødeskinna... om dette kan hjelpe deg noe.
Solgt HJ60 -82
Mondeo individual 2, 0 TDCI -12

Garasje: viewtopic.php?f=37&t=19024
Ole-Magne

Brukeravatar
ole m
Kontakt:

Legg innav ole m » tir jan 01, 2013 4:22 pm

Solgt HJ60 -82

Ole-Magne

jørgen
Sted: Kråkstad

Legg innav jørgen » tir jan 01, 2013 4:38 pm

Glødeplugger er vel greie å teste. Jeg satte mine gamle i skrustikka å prøvde dem etter bytte av hele settet. Ikke noe problem å finne ut hvem som var ok. Jeg ville prøvd dette å sammenligna. Finnes det både 24 og 12 v glødeplugger, så kan de nye være feil å dermed brendt opp. Tipper du ser grei forskjell om det er 12/24v plugger ved testing i stikka. Generelt er vel toyota originagreier bra, milner er vel litt delt forstår jeg. (ingen egen erfaring)
Om noen har tukla med glødingen har du jo et element til, men mål hva slags spg. som leveres på din bil så er du sikker, prøv alle pluggene så får du en oversikt hva som er kast, 12v, 24v. Om du da vet hva du skal ha, så fikser du sikkert resten.
JØRGEN
SANDVIKA
97123000
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

johanarnt

Legg innav johanarnt » ons jan 02, 2013 12:43 pm

Takk for tips!

Skal prøve å se. Høres fornuftig ut at pluggene kan være feil og dermed brent opp. Glødesystemet er vel på en måte ombygd, dvs. det er en manuell gløding i tillegg til automatisk gløding som jeg skjønner det. Mulig den manuelle har blitt hengende, og gitt strøm til pluggene under kjøring.

Skal prøve å få testa både de gamle og nye når jeg får tid, og si fra hva jeg finner ut i fall andre lurer.

I dag virka temperaturmåleren i bilen igjen, etter 300km kjøring der den var død.

Har en teori om at bilen bare har furta litt, på grunn av at jeg har satt på den mindre hjul til vinteren. Den ser ikke like kul ut med 235/75/15, og kanskje er den bare en måte å si fra på at det likte den ikke... ;)

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg innav marting » ons jan 02, 2013 5:23 pm

Sånn er det med 60..en lunefull bil med sjel. :wink:
Gamle cruisere er langt fra feilfrie, men tenk de første 15 åra i en 60's liv..tror ikke det var mye kødd da.

Hadde de kun en type glødeplugger på Milner? I såfall er det sannsynlig at den er til den nyere typen.. Gløding med det gamle systemet kan ta oppi 20 sekunder. Med nytt opplegg (heter det superglow tro) så er det mer som en normal bil..
Jeg har handla litt småtteri hos Milner og kvaliteten er vel ikke mer enn akkurat bra nok, men de har holdt på lenge og selger deg garantert ikke plugger som raser på noen dager, feil plugger kan det jo derimot være.

Det har nok vært no kluss med glødinga på bilen før, og andre har gitt opp..

Men prøv som nevnt.. mål V på glødeskinna, og fortsett målingen til det har gløda ferdig og ettergløda. Prøv dette både med nøkkel og evnt. med det hjemmelaga greiene.
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
ole m
Kontakt:

Legg innav ole m » ons jan 02, 2013 7:28 pm

marting skrev:Sånn er det med 60..en lunefull bil med sjel. :wink:
Gamle cruisere er langt fra feilfrie, men tenk de første 15 åra i en 60's liv..tror ikke det var mye kødd da.

Hehe, ja har også problem med tempen, men den går opp til max kun på måleren. ting som lever sitt eget liv. speil som som justerer seg ut av laget til samme plass hver gang osv. så usikker om bilen samler sin gamle eier. 60 her SJEL, smiler bare jeg ser bilen.

Er det ikke noen feil på gamle biler, så er det noe galt :lol: Bilene skal markere territoriet sitt med oljeflekker, røyklegge parkeringa ved oppstart når det er kaldt ute osv :mrgreen:

Mye kos i en 60.

Men håper du får fiksa glødinga får det blir kaldt Johanarnt, 2H er umulig å starte uten gløding...
Solgt HJ60 -82

Ole-Magne

Brukeravatar
lassebb
Sted: Skien, Telemarks.

Legg innav lassebb » tor jan 03, 2013 8:00 am

Kjøpte selv glødeplugger fra milner, men jeg spesifiserte at jeg skulle ha 14v plugger siden jeg hadde superglow system. Har din 82 det?
Har du ikke superglow tror jeg du skal ha 22v, er heller ikke bra å manuelt gløde 14v plugger for lenge på 24v.

Har ikke hatt noe problem med glødepluggene jeg kjøpte fra milner, det jeg sliter med nå tror jeg er litt dårlig komp og skjeivlading av batteriene ...

Er meg du møtte på, på parkeringa til UiO og like før bommen på furuseth/alnabru :)
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

johanarnt

Legg innav johanarnt » tor jan 03, 2013 2:30 pm

Ja, og det er vel derfor vi vil ha 60. Fordi det er en bil med sjel :)

Ringte Milner i dag og forklarte at pluggene hadde konka etter to dager, men at jeg antok at det var noe med bilen, men for sikkerhets skyld ville sjekke om de hadde fått klager på pluggene før. Det kunne jo ha vært et dårlig parti.. Hun spurte ikke mer, men skulle sende meg 6 nye plugger i dag, så det var jo veldig greit. Pluggene er forøvrig originale NGK-plugger.

Da jeg bestilte deler fra CruiserParts.net tidligere, tok det rundt en måned å få delene, og ingen svarte på henvendelser på mail..

Må uansett prøve å få sjekka V på pluggene, og komme til bunns i hva problemet er. Nå for tida ryker det så mye når jeg starter at jeg tror det bare er et spm om tid før jeg får naboklager..

Takk for tips alle sammen!

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Legg innav KjellOlsen » fre jan 11, 2013 1:01 am

Du har to typer glødeplugger som det er nevnt tidligere i tråden. 22 volt og 14 volt . Det er forskjellige releer til disse systemene, og de har forskjellig tid som de ligger i kontakt. Hvis du skulle hatt 22 volt plugger, og har fått 14 volt, er det ikke noe rart at de har tatt kvelden. 14 volt pluggene må gløde maks 5-6 sekunder ellers ryker de. Hvis disse blir satt inn i et 22 volt system, med glødetid på 10 til 20 sekunder, ryker de garantert etter en start eller to. Du må nok bestille nye 22 volt plugger.
Har handlet en del på Milner, og kvaliteten er vel ikke mer enn som så. Sammenlign pris på Toyota her og trekk fra klubbrabatten på 15? %, så kanskje ikke forskjellen er så stor.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2017:
Juli: Nordkapp
september: Russland

http://www.expeditionkompaniet.no

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 6x»