Lys virker av og til?!?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
kristianb
Innlegg: 36
Ble med: tor mar 21, 2013 1:01 pm
Lokasjon: Bergen

Lys virker av og til?!?

Innlegg av kristianb »

Har litt til med lysene på min 60, av og til virker framlys høyre side, av og til virker venstre side, en sjelden gang virker de sammen. Av og til er begge slått helt av, men det blå langlys-lyset i panelet lyser, og prøver man å "fittelere" med bryteren for lys, parklys, av, eller prøver å slå på langlys, så skjer ingen verdens ting.

Noen som har en formening om ka problemet er?

I tillegg er voltmoter og turteller død. Voltmeter viser 0, og turteller ligger av og til på 1000 og av og til på 2000, beveger seg ikkje ved gasspådrag/kjøring.

Er litt grønn, så råtips mottas med stor takk:)
Brukeravatar
Johnny Fredriksen
Innlegg: 615
Ble med: tor jan 20, 2011 9:45 pm

Re: Lys virker av og til?!?

Innlegg av Johnny Fredriksen »

Jeg har akkurat opplevd det samme etter at bilen har stått i ro 2 mnd. Ta ut sikringer og rengjør alle etter tur, husk også de 2 store 30 amp. Helt til høyre i sikringsboksen.
Jeg rengjorde alle og det ble bra, lykke til
kristianb
Innlegg: 36
Ble med: tor mar 21, 2013 1:01 pm
Lokasjon: Bergen

Re: Lys virker av og til?!?

Innlegg av kristianb »

Ok det skal eg prøve, dette er Brooklyns gamle bil og den stod jo i ro i månedsvis før den ble solgt til meg så satser på dette hjelper:)
Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 5175
Ble med: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Lokasjon: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: Lys virker av og til?!?

Innlegg av Dag Einar »

Er det dette som kalles vekselstrøm :mrgreen:
Dag Einar 900 63 808
HDJ 100 07/2006
HJ45-PU 06/1980
Yaris Verso Artic Trucks 2004
Fordson Dexta 1960
Farmall Cub 1953
Yamaha QT 1989

Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Land Cruiser.
Brukeravatar
lassebb
Innlegg: 464
Ble med: man okt 24, 2011 10:16 pm
Lokasjon: Skien, Telemarks.

Re: Lys virker av og til?!?

Innlegg av lassebb »

Har du fått løst problemet?

Har selv hatt lignende problemer og fått fikset det.

Løsning mine var:

Turteller:
Dårlig kontakt på ledninga som satt på hall sensoren på girkassa/bellhouse. Ledningen hadde nesten slitt seg helt av og turteller levde sitt eget liv. Fungerte innimellom i noen sekunder og andre ganger hoppa den over hele spekteret i voldsom fart.
Jeg lagde meg en ny ledning som jeg skjøta litt lenger ned hvor ledninga var god.

Lys:
Problemet ditt er 2 delt, det var det ihvertfall for meg.

Problemet med fjernlys er slitt bryter kontakt. Hver gang du skrur på fjernlys så gnister det i kontakta og det blir etterhvert så mye sot og slitasje at det ikke lenger er kontakt.
Kjørte selv en hel vinter hvor jeg måtte holde inne fjernlyset manuelt for å bruke det da den kontakta ikke var like slitt og jeg pendla 10 mil hver dag ....
Du må demontere bryteren inni rattstammen og rense/slipe ned kontaktflatene på bryteren med 600-1000 sandpapir, det burde gjøre susen. Funka ihvertfall for meg.
Med tanke på at dette begynner å ramme de aller fleste 60 serier når de nærmer seg 30 år finnes det steg for steg veiledning med bilder på Ih8mud sine forum om du søker det opp der.

Problemet ditt med at lysene ikke alltid lyser er mest sannsynlig dårlig kontakt i og med at det blåe fjernlys symbolet ditt lyser hele tiden, men det lyser svakere enn om fjernlyset hadde stått på tipper jeg?
Det nok bare slitte kontaktpunkter på sokkelen som H4 lyspæra sitter i. Jeg hadde kun problemet på den ene sida, der var sokkelen byttet ut i en billig del som hadde korrodert og det var derfor ikke kontakt lenger på den ene pinnen. For meg hjalp det å bare rense den så det ble kontakt igjen, men kanskje du må bytte ut dine. Kan også være ledningsbrudd i ledningene som ut til sokkelen.


Dette løste ihvertfall mine problemer som hadde helt like symptomer som dine problemer. Voltmeter kan jeg ikke hjelpe deg med desverre, men det er sikkert bare en dårlig kontakt et sted.
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk 6x»