Lading HJ60

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Bjørn Harald
Innlegg: 12
Registrert: lør jan 19, 2008 1:50 pm
Sted: Hallingby

Lading HJ60

Legg inn av Bjørn Harald » søn jan 20, 2008 11:42 am

60'n min lader ikke ved tomgang eller under 1000 rpm. Står bilen og går på tomgang mellom en halvtime og en time er den tom for strøm. Noen som har vært borte i samme problem og har en løsning?

ofrovold
Innlegg: 1923
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Legg inn av ofrovold » søn jan 20, 2008 5:28 pm

Sjekk om du har stort forbruk når bilen ikke lader (er i gang)?
Har du ikke det, er regulatoren eller dynamoen din moden for overhaling.
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Brukeravatar
Dag Einar
Innlegg: 4294
Registrert: tor mai 13, 2004 11:05 pm
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » søn jan 20, 2008 5:37 pm

I den andre tråden så er det også snakk om denne dynamoen.
Kan den f.eks. sendes til vikleverksted?
I Fr.Stad er det et slikt, og som pris eksempel, så skulle de ha 1200.- kr for å overhale min starter til Hilux`n, synes ikke det var ille.
2001 VX 90
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1961 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar
900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Bjørn Harald
Innlegg: 12
Registrert: lør jan 19, 2008 1:50 pm
Sted: Hallingby

Legg inn av Bjørn Harald » søn jan 20, 2008 5:43 pm

har målt forbruk når bilen går på tomgang (tangampere meter over - kabelen til battereiene) måler ca 5 amp forbruk, kjører jeg motoren opp på 1500rpm lader den ca 30amp

eppy
Innlegg: 618
Registrert: tir sep 14, 2004 4:43 pm
Sted: Oslo

Legg inn av eppy » søn jan 20, 2008 10:08 pm

Hva ligger ladespenninga di på, og hvor gamle er batteria dine.
Gamle batterier kan ødlegge og forvirre.

Den skal lade mellom 28 og 28,8

Brukeravatar
rikard
Innlegg: 613
Registrert: tor mai 13, 2004 8:34 am
Sted: Melhus, Trøndelag

Legg inn av rikard » søn jan 20, 2008 11:32 pm

Prøv å sjekk børstene. De kan ha en tendens til å ikke gi lading ved lavt turtall hvis de blir for korte. Enkelt å bytte.

(Holdt på å brenne av meg fingeren når jeg bytta sist. Tok meg ikke tid til å koble fra batteria. Skulle passe på så ikke fastnøkkelen på + ledningen ikke kom borti manifoilen. Tok et godt tak rundt enden på nøkkelen med hånda og skrudde opp. Det var som å sveise med 200A :shock: Glemte selfølgelig at gifteringen kom imellom :oops: Så nå har jeg et langvarig sveiseperleminne i gullringen)

Bjørn Harald
Innlegg: 12
Registrert: lør jan 19, 2008 1:50 pm
Sted: Hallingby

Legg inn av Bjørn Harald » man jan 21, 2008 8:41 am

Ser faktisk ut til at problemet er løst, fikk et tips fra Roger her på forumet, virker som om forrige eiers kobling av cd-spilleren var hele problemet. Har ike fått testet skikkelig enda men virker lovende, så nå er det bare å finne en omformer som ikke trekker for mye tomgangsstrøm men samtidig gir nok strøm til å gi cd-spilleren det den krever. Oppdatering kommer når det er testet skikkelig. Børstene er forøvrig sjekket og batteriene er nye 80Ah. Takker for alle svar.

Brukeravatar
Frode S
Innlegg: 1084
Registrert: ons mai 12, 2004 2:07 pm
Sted: Tromsø

Legg inn av Frode S » man jan 21, 2008 8:50 am

Bjørn Harald skrev:Ser faktisk ut til at problemet er løst, fikk et tips fra Roger her på forumet, virker som om forrige eiers kobling av cd-spilleren var hele problemet. Har ike fått testet skikkelig enda men virker lovende, så nå er det bare å finne en omformer som ikke trekker for mye tomgangsstrøm men samtidig gir nok strøm til å gi cd-spilleren det den krever. Oppdatering kommer når det er testet skikkelig. Børstene er forøvrig sjekket og batteriene er nye 80Ah. Takker for alle svar.
Bra det løste seg :D Å trekke 12 volt til cd-spiller fra kun det ene batteriet er en klassisk tabbe...

Chlaes Ohlsson(stavet rett?) har en liten converter fra Mascot som er mer enn stor nok til å drive cd-spiller og noe annet smått, sjekk webshop'en deres
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)

LA2ZTA

"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351

Bjørn Harald
Innlegg: 12
Registrert: lør jan 19, 2008 1:50 pm
Sted: Hallingby

Legg inn av Bjørn Harald » ons jan 23, 2008 10:20 am

Da er bilen blitt testet litt mer, Kald start hver dag fra søndag t.o.m. i dag, 2 ganger daglig, etterfulgt av ca 10 min kjøring, hovedsaklig når det er mørkt, og følglig med ekstralys tennt (3x100W), i tillegg til dette har den etter kaldstart i dag tidlig fått gå 2,5 time på tomgang(ca 700rpm) etterfulgt av 10min kjøring.
Resultat:
Batteriene tappet seg ikke på tomgang, men holdt seg konstant på 24-25v, under 10min turene før i uken lå ladespenningen på ca 27v, i dag men tomgang først og kjøring etterpå krabbet den opp på nesten 29v, etterpå holdt batteriene drøye 25 på tomgang.

Ser ut til å være i orden da jo :D

eppy
Innlegg: 618
Registrert: tir sep 14, 2004 4:43 pm
Sted: Oslo

Legg inn av eppy » ons jan 23, 2008 9:14 pm

hvis ikke spenninga stiger på tomgang etter mer lading, ville jeg nok byttet batteriet du har hentet 12v fra. om det er tilfelle.

på tomgang skal det ligge på ca 28

ofrovold
Innlegg: 1923
Registrert: tor des 02, 2004 6:49 am
Sted: Eggedal
Kontakt:

Legg inn av ofrovold » ons jan 23, 2008 9:59 pm

Dag Einar skrev:I den andre tråden så er det også snakk om denne dynamoen.
Kan den f.eks. sendes til vikleverksted?
I Fr.Stad er det et slikt, og som pris eksempel, så skulle de ha 1200.- kr for å overhale min starter til Hilux`n, synes ikke det var ille.
Åmot autoelektrisk har jeg brukt. Dyktig kar. Rimelig.
Øystein

TLC for alle penga...
"Major e longinquo reverentia"
Nå: HDJ100L-GNPEZW 1999, 285/75-16 GYW Duratrac
Ex:
*HJ60 - 35" GYW MTR, OME, PTO vinsj, 12H-t*
*KZJ95L 1999,"telenor" GYW MTR*

Bjørn Harald
Innlegg: 12
Registrert: lør jan 19, 2008 1:50 pm
Sted: Hallingby

Legg inn av Bjørn Harald » tor jan 24, 2008 8:15 am

Åmot autoelektrisk skal jeg se nærmere på, men først skal jeg prøve å lade begge batteriene hver for seg og bytte side etterpå, tviler på at det er noe galt med dem siden begge er nye for ca 1mnd siden, en tanke som har slått meg er om noen kan ha byttet reimskive på dynamoen en gang og satt på en som er større, da vi jo dynamoen snurre med lavere turtall

eppy
Innlegg: 618
Registrert: tir sep 14, 2004 4:43 pm
Sted: Oslo

Legg inn av eppy » tor jan 24, 2008 6:31 pm

Du kan måle over hvert batteri, for å se om det er forskjellig spenning over de.det skal det ikke være.

hvis alt blir stabilt etterhvert, og du er sikker på at ingen av batteriene er knekt, kan du bøye på armen inne i regulatoren, som øker spenninga.den kan du øke til 14,4*2=28,8 v

HVis ikke er det vel dynamoen din .

ruffsen
Innlegg: 157
Registrert: søn aug 26, 2007 10:40 pm
Sted: kongsberg

Legg inn av ruffsen » lør feb 16, 2008 10:32 am

har hatt lade problemer med min 60 lenge. byttet batterier, sjekket lading. fjærnet mistenkelig ekstralys koblinger. har sjekket og byttet alt jeg fant merkelig. blitt værre og endelig kom løsningen. starter innslaget ga helt opp og etter å kikket litt på det er alt borte av spenningsfall. lå nok en liten lur overledning der og plaget grå hår på meg.

per_viggo
Innlegg: 291
Registrert: tor apr 06, 2006 12:43 am
Sted: Askøy

Legg inn av per_viggo » ons jun 11, 2008 1:12 am

Jeg har en del problemer med ladelyset på min 60.
Starter bilen og ladelyset går av som normalt, etter ca 10 min kjøring kommer ladelyset plutselig på :shock: etter noen minutter går det plutselig av igjen. Det ser ikke ut til å være noe spennings fall, og det er altid godt med strøm på bilen. Noen som har vært bortig noe lignende ?
Kunne godt tenkt meg å prøvd et annet laderele, har noen et til salgs ??

Mvh Per Viggo

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 6x»