Godtfolk!
Driver å surrer med tanken på å bytte ramma på røden (håper jeg slipper, men kanskje) og har i den forbindelse ei ramme på hånda fra utlandet (i øst). Dette er fra en 1990 modell 61. Iflg. biltilsynet må rammene være like, ellers er det ombygging og ikke reparasjon. Da må ny engangsavgift betales, og den må klare dagens utslippskrav (selvsakt umulig).
Vet noen hva slags forskjeller (om noen) det er mellom en 1982 60- ramme og ei 1990 61- ramme? Må man flytte karroseri- eller motorfester? Hvordan dokumenterer man overfor BT at de er like?
Tenker på å foreta byttet selv hos venner med garasje i Finland. Lurer på hva tolla sier når jeg skal hjem igjen, og vil momse inn ei ramme som står på bilen jeg kjører?
Forskjeller i ramme fra 1982 til 1990?
Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol
Forskjeller i ramme fra 1982 til 1990?
Frode S
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)
LA2ZTA
"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
(ex: LJ70, nå: HJ60 og KZJ120)
LA2ZTA
"- you are in a Land Cruiser,so nothing short of actually getting strafed from space is going to stop you getting there."
Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=1351
Du finner det meste på denne linken.
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... 8.html#7-2
Jeg var i kontakt med bt angånde dette tidligere, da fikk jeg beskjed om at BT måtte plombere motor og aksler slik at det kunne kontroleres at de samme delene ble montert på ny ramme.
Men ta en telefon til BT så får du kontroll på hva din BT stasjon mener. Det er jo desverre forskjell fra stasjon til stasjon.
Om rammene er like hvet jeg ikke.
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... 8.html#7-2
Jeg var i kontakt med bt angånde dette tidligere, da fikk jeg beskjed om at BT måtte plombere motor og aksler slik at det kunne kontroleres at de samme delene ble montert på ny ramme.
Men ta en telefon til BT så får du kontroll på hva din BT stasjon mener. Det er jo desverre forskjell fra stasjon til stasjon.
Om rammene er like hvet jeg ikke.
/Kjetil
Identiske er de ikke, men nesten. Alle karrosserifester er identiske.Rammen er så vidt meg bekjent lik fra Hj60 fra 84-88....(2 modellen har ikke stabstag og feste bak...litt forskjell er det også på støtdemperfeste bak. Travers til gearkasse er forskjellig fra 4- 5 trinnskasse...men er usikker på om det er å anse som en del av rammekonstruksjonen da den kan demonteres. Også usikker på profilen lengst bak på rammen ved hengerfeste. Tror det er enkel konstruksjon på 82 mod og dobbel på nyere modell....men ta dette med den klype salt.Sikkert noen med 80-83 mod som kan ta en titt.
- willys overland
- Innlegg: 872
- Registrert: fre jul 01, 2005 3:11 pm
- Sted: Jessheim
Mener det er forskjellige motorfestebraketter på 2H og 12 HT motor.
Mvh
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no
Jon Henning
VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no