Plutselig tom for strøm

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Plutselig tom for strøm

Legg inn av marting » ons apr 29, 2009 10:22 am

Batterivarsellampa i dæshen har lyst ett minutt etter oppstart
Ledning med ladestrøm ut av dynamo var knekt/brent av etter tyveriet. Uten den var det ingen lading. Fikset den og så ladet den rett over 24V på tomgang og maks 28 på motorveien..har vært noe høyere før..helt oppunder 30 på måleren..
Ladet batteriene til 12,2V med liten jallalader og så funket det helt fint i en uke.. bilen sto 2-3 dager og starta helt fint igjen..

Flyttet den på søndag, startet helt fint.. I går var den "død"

Måler 11,8V på begge batteriene nå.. det bare klikker i noen releer når jeg vrir nøkkelen. Burde ikke dette være nok til å få kinna noen runder hvertfall?

Er det batteriene som har fått seg en knekk? De holdt bare noen få V før jeg ladet de.

:evil: kjedeeeeliiiiiiiig !!!!!! Jeg som skulle opp å få ny rute i dag :roll:
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
JanK 55
Sted: Fetsund

Legg inn av JanK 55 » ons apr 29, 2009 10:43 am

Må nok noe mere volt til enn 11,8. Når det ene mitt på venstre side har kommet ned mot 12v har jeg hatt startproblem. Tyder jo på at du har en jord feil et sted. Har ikke fått smelta isolasjon av en ledning undr papp prosjektet ditt, eller at lednigen til tak lys har fått jord kontakt ved bytte av tak trekk.Tror jeg ville målt etter jord feil jeg Martin :wink:
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya*
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"

// Garasjen vår // & //Garasje H4K//

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » ons apr 29, 2009 10:55 am

Tvilsomt at det har skjedd noe med belysningsledningene..har i hvertfall ikke smelta noen ledninger... Hva med at lampa med batterisymbol har lyst litt etter oppstart?..

Hvordan måler man etter jordfeil da...... :roll:

urk urk.. dette er det værste jeg vet, etter å skalle hue i skarpe ting...blir nesten kvalm :x
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323

Brukeravatar
JanK 55
Sted: Fetsund

Legg inn av JanK 55 » ons apr 29, 2009 11:32 am

Måle etter jord feil: jeg bruker den fungsjonen på voltmeteret, som er beregnet til å sjekke at det ikke er brudd i en ledning, Kobler til i ver ende også piper det. 8) Kobler til strømførende punkt og til jord, piper det da så har du jord feil. Er sånn på mitt voltmeter.
Sikkert litt klønete forklart, men jeg er ingen bilelektriker

Kan jo tenkesat spenigsregulatoren din er dårlig å.
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya*
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"

// Garasjen vår // & //Garasje H4K//

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » ons apr 29, 2009 11:34 am

"Sikkert litt klønete forklart, men jeg er ingen bilelektriker"

Nei.. ikke jeg heller gitt! :lol: Vi skulle hatt noen i klubben med skikkelig snørnig på bilstrøm... syns vi famler mye rundt i mørket hver gang noen har slike problemer... :roll:

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » ons apr 29, 2009 12:07 pm

jeg har i hvertfall ikke lyst til å GÅ for å kjøpe to nye batterier bære de hjem også kanskje de er tomme også etter et par dager.... og for å måle må man vel ha strøm.... :roll:

Finnes ikke no mer frustrerende enn dette på HJ60..drittbil

Jeg kommer til å starte bilen brutalt på gir i kveld og kjøre en tur... :roll: så får jeg måle det jeg skjønner

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » ons apr 29, 2009 12:31 pm

har starta bilen mye på gir, men det var bare til jeg fant fram elektrikerhanskene å gyv meg til. Er bare en ting å gjøre, og det er å lete etter feil.
Start med å skifte de ledningene du syntes ser morken ut, og da tenker jeg på jording fra batteri v foran til motorrom, og den som går videre fra samme jordpunkt til motoren.
Så skifter du ledningen som går mellom batteriene, jeg fant ikke større en 35m2 og brukte det.
Fortsett med dette et par dager til du har skiftet de eldste og mest morkne kablene, dette må gjøres uansett.
kan ta noen inspirasjonsbilder etterpå, så du ser hvordan det kan gjøres pent og pyntelig, og ikke minst, tett! (så det ikke irrer igjen etter to uker)

Det enkleste du kan gjøre foreløbig, er å nappe ut sikringene til det du ikke trenger, gjerne også lysene. start motoren og legg inn en og en sikring, og følg med på volten hva som skjer der. Blir det er unormalt fall når f.eks park-lys-sikringen kobles til, vet du hvor du skal begynne å lete etter feil.
Det beste er nok å ha et voltmeter kobla til batteriene på 24v, som du ser på mens du gjør dette.

Et annet triks, til dette trenger du egentlig bare ei glødelampe, men for å slippe å bli lurt, kan du bruke voltmeter/amperemeter.
Koble deg inn på kursen der du har mistanke om at det er et strømtrekk/jordfeil.

F.eks, motoren og tenninga er av, og du kobler ei lyspære (24v) mellom polen på batteriet og polskoa. pæra skal ikke lyse når det er ingenting som trekker. prøv så å slå på et kupelys eller noe annet som du vet ikke trekker for mye strøm. (lyspæra du har mellom batteri og polskoa fungerer som en lysende sikring i dette tilfellet) og om det da lyser i pæra, trekker kupelyset strøm. slår du av kupelyset, slukker pæra ved batteriet.
Så om f.eks et baklys eller en eller anna krets stjeler strøm, kan du følge kretsene med denne måten.
Lyser pæra/amp-meteret så betyr det at du må lete videre på samme kurs, lyser den ikke -så tester du en anna kurs.
ALT dette forutsetter seff at du har strøm på batteriene...

Er jævli greit å ta seg tid til dette dritt-arbeidet FØR du setter i nye batterier for at disse ikke skal få seg en knekk også...

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » ons apr 29, 2009 1:00 pm

Takk for tips Pål... det som er så merkelig er at jeg har ikke masse rot som du nevner... har fjærna alle tulleledninger for lenge siden.. har ny ledning mellom batterier, fine polsko innsmurt med kobberfett, stort sett veldig ryddig.... alt har funka helt flott i 2 år..

dette med søking blir famling i blinde men får vel prøve..
:?

Brukeravatar
4Springar
Sted: Troms
Kontakt:

Legg inn av 4Springar » ons apr 29, 2009 1:15 pm

ja, husker du plukka mye rask ut...
Du får lete systematisk, og evt notere ned etterhvert. er fort gjort å se seg blind på dette, men det tar i grunn ikke så lang tid.
I BESTE fall finner du egentlig ingenting, da må vi se på noe annet...

Har du et amperemeter som tåler litt (eller kan låne ett) som du kan sette mellom batteri og polsko, så kan du sette på alt av lys og se om trekket er normalt antall ampere.
F.eks ekstralys på100w delt på 24v = ca 4,1 ampere. prøv å trekk ut pæra på det lyset, og du vil se på amperemeteret om det faller 4,1amp.
om det f.eks faller 6amp vil det si at det er et unormalt strømforhold der.

Grunn til at jeg tror det er nå uggent med dette hos deg, er fordi du har vel et normalt blandingsforhold på småkjøring/langkjøring og har tilstrekkelig lading av batteriene. (om ikke du har noe kluss med laderegulatoren eller dynamoen, sjekk det også.)
Og om alt ellers stemmer, skal ikke batteriene ta kveld etter så kort tid.

En anna ting, har du kjørt med 2x95ah batterier kan det ha vært tilfelle at de aldri har fått topplading, eller sjelden topplading... og om de da får seg en knekk, sier de vel "takk å farvel, sees på biltema igjen"
Mål også syrevekten på batteriene. kansje du kan berge de en stund til...?
Og lån deg evt en ctec 12 eller 24v lader og lad de skikkelig opp med den.
Det kan gjøre underverker!
Jeg bet til slutt i det sure eplet å kjøpte ctec sin 24v lader, og den vedlikeholder batteriene uansett hvordan man behandler dem...den gir også startstrøm/boost om man skulle trenge det.

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » ons apr 29, 2009 8:16 pm

Venter på en lader nå,,, skal lade de skikkelig begge to.
Spørs nok om det ene er gåent.. i kveld var det 11,8 på det ene og 10 på det andre...
Jeg kjører ikke så mye da.. går som regel2, 3, 4 dager mellom hver gang jeg kjører..og sjelden mer enn en halvtime...litt lengre turer av og til..
Så mener du at jeg da kunne hatt "mindre" batterier så vil de "ta" mer lading?

Brukeravatar
knut4x4
Sted: Elverum

Legg inn av knut4x4 » ons apr 29, 2009 8:58 pm

Det en batteriet er nok gåent når du måler så stor forskjell på de. De skulle ha hvert så å si like når de er koplet sammen i serie. Har du ett batt som er def vil du få en kraftig skjev lading/spenning over batteriene.
Hvile spenningen på ett batt som ikke har hvert ladet eller brukt på litt tid, er ca 12,6 volt.
Kjipt, må jo kjøpe 2 i slengen også. :(
ØNSKER BJ 42 deler

Brukeravatar
knut eivind
Sted: Gjøvik

Legg inn av knut eivind » ons apr 29, 2009 9:13 pm

har ikke lest igjennom hele tråden her, men klokke, radio-cd og møkkete batterier (møkka på batteriene kan føre nok strøm til og tappe de ned på litt sikt) er 3 veldig std strømtjuver i bilsammenheng.
kombinasjoner av mange småfeil er ofte grunnen og derfor blir det ikke enklere og finne feilen heller. hovedstrømsbryter er ifrunn helt supert + at da har du bra tyverisikring til neste gang hvis den låsen du har nå blir like dårlig som de bruker på

husk også ordtaket: et kjede er aldri sterkere enn det svakeste ledd eller noe i den dur. og det gjelder også ved batterier i både serier og paralell
knut eivind skogen tlf. 95287o82

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » tor apr 30, 2009 8:23 am

Du har nok rett Knut4x4..batteriene burde jo ha samme spenning ettersom de har vært koblet sammen....

Knut E... har ikke klokke eller radio, men helt reine batterier :wink:

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » lør mai 02, 2009 3:01 pm

jaja.. jeg lader og lader..... Tar jammen lang tid. :?

Bør holde til mandagens kjøring uansett.... brd. London har brukte batterier for 200 kr pr stk så det blir vel å ta med seg multimeteret opp dit og prøve å finne et par av omtrent samme "kaliber"

Brukeravatar
geronimo82
Sted: Halden

Legg inn av geronimo82 » tir sep 01, 2009 5:57 pm

Hei
Fant du ut av problemet? Sliter med det samme på min. Det ene batt tok kvelden etter en fjelltur. Kjedelig siden de ikke er så gamle, ca to år gamle 95 amp :cry: Batt tar rett og slett ikke imot strøm.
Don`t eat the yellow snow

Brukeravatar
marting

Legg inn av marting » tir sep 01, 2009 6:20 pm

Ja jeg fant et par problemer, svært enkle å fikse.
-kabelen som går fra dynamoen til batteriene var så godt som avbrent og knekt, den som sitter under den rød gummidingsen på dyn.
Å fikse den gjorde susen men i tillegg var det et par andre ting jeg tukla med:
-kabelene som går fra batt. til alt mulig inni bilen og på motoren var knekt ved batteripolen. denne er en haug med kabler som henger å dingler i en liten kabelskoring
-byttet børster på dyn, men den dette kunne jeg nok spart meg for.
Også lada jeg begge battereriene skikkelig med biltemalader, tok laaaang tid selv med "hurtiglading"

Brukeravatar
geronimo82
Sted: Halden

Legg inn av geronimo82 » tir sep 01, 2009 7:18 pm

Takkk for raskt svar:) På vei ut for å sjekke. Men trur jeg må bytte batt. Fresa fra den ene cella når jeg lada...
Don`t eat the yellow snow

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk 6x»