Tung og treg styring i korte intervaller

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

daggan

Tung og treg styring i korte intervaller

Legg innav daggan » fre mai 03, 2013 8:46 pm

Hei!
Jeg har en LC120 2005 modell, gått ca 165000km. Siden en uke har den begynt å bli tung/treg i små korte intervaller når vrir på rattet ved feks. lukeparkering. Virker som om det er verst når den er kald og blir bedre når man har kjørt et stykke. Toyota verkstedet har vært travelt opptatt, men tokk den inn til en kort kikk på den herom dagen. De sier at det er nokk servoolje på den og at når de løftet bilen ikke kunne se tegn til noen lekkasjer. De mener at det muligens skyldes "universal-leddet" og vil starte med å skifte den. Evt. gå videre med tannstangen. Typisk uflaks for meg er at dette selvfølgelig skjer rett før jeg skal avgårde med bilen langtur/ferie.

Noen som har hatt lignende problemer? Forslag til feil / løsninger? Er dette noe som pleier å forverre seg raskt? Er vel ca 1100-1200km som er planlagt til ferien...

Takker for tips
Dag Marius

Motorgarasjen
Sted: Åsenfjord

Re: Tung og treg styring i korte intervaller

Legg innav Motorgarasjen » fre mai 03, 2013 9:12 pm

Har ikke førstehånds kunnskap om styringen på 120, men på hiace er dette et ikke uvanlig problem.
Der er det det nederste universalleddet som har størst knekk, som bruker å tørke ut og ruste fast.
Det er vel det som er mest utsatt for saltspruten også.
Da blir styringen tung, som om ikke servoen virker, og den går i 4 rykk på en runde på rattet.
Førstehjelp til man får skiftet leddet, er å dusje leddet med olje eller universalspray.
Blir styringen ok da, har du samtidig stilt nøyaktig diagnose, så man vet at bilen blir god ved å skifte leddet.

Andreas30
Sted: Bærum

Legg innav Andreas30 » fre mai 03, 2013 10:33 pm

Hei har ikke hørt noe om det leddet

men når min 2005 mod hadde passert 200 000 km var servo olja begynt og bli ganske svart
er ikke noe interval på og bytte denne hos toyota .

så jeg bytta olja selv tok av returslangen og fikk en kamrat til og fylle beholdren hele tia mens jeg kjørte styringa fra side til siden til det kom rein ny atf olje .
jeg syntes styringen virka litt strammere og mere pressis etter olje bytte og du øker levetia på
tannstanga .
05 mod lc 120 vx
360 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk

A.O.M

daggan

Legg innav daggan » lør mai 04, 2013 2:04 am

Takker for tips så langt!

Driver å kikker litt på tegninger over styring / forstilling i verksteds håndboken.. Må inrømme at jeg har litt problemer med å finne "universalleddet"..

Motorgarasjen
Sted: Åsenfjord

Legg innav Motorgarasjen » lør mai 04, 2013 9:36 am

Universalleddet står på rattakselen. Følg denne, og se hvor den går inn på tannstanga.
Antar at det aktuelle universalleddet, ser ut som et lite mellomakselkryss, sitter på akselen lengst ned mot tannstanga.

daggan

Legg innav daggan » søn aug 25, 2013 9:36 pm

Begynner å gammel denne tråden, men jeg har ikke fått "avsluttet" / oppdatert den før nå. Takk for tipsene. Rattet mitt ble veldig tregt og tungt ca 2 ganger på 360 grader. Prøvde tipset med å sprute litt olje på universal-leddet og det ble lettere med en gang omtrent, men varte selvfølgelig ikke veldig lenge. Men da var det jo ganske greit å si hva som var defekt. Brukte Toyota verkstedet på Lillehammer for å skifte delen. Arbeid og ledd kostet 5000kr. Sjekket ikke denne prisen opp i mot andre, da jeg måtte ha bilen i orden igjen raskt. Mulig det lar seg ordne billigere på andre steder/måter.
Takker for hjelpen!

Dag Marius

torzan2
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav torzan2 » lør nov 23, 2013 10:47 am

Dag Marius: Jeg har akkuratt samme problem nå. Har alt vært ok etter at du byttet universalleddet?
2005 LC 120 GX
1997 LC 90

wheels

Legg innav wheels » lør nov 23, 2013 4:10 pm

Har 'reparert' sånne ledd med kjedespray for MC (Biltema), renner inn og biter seg fast, danner en tykk graut som holder fuktighet\salt\vann unna. Holder 100x lenger enn vanlig olje\spray. Men bør jo fikses permanent før eller senere.

asgeir75
Sted: Sandnes

Legg innav asgeir75 » fre nov 21, 2014 11:06 pm

Hadde samme problemet, fikset det med noe skikkeligt DYRT penetrerende fett:) funker helt sikkert med Biltema sin og. Poenget mitt er at jeg ser ikke helt at det skal være nødvendig å bytte hele leddet...ser for meg å smøre dette leddet minst like ofte som mellomakslingene

kristin67

Legg innav kristin67 » tir okt 17, 2017 11:41 pm

Hei.
Jeg har fått samme opplevelse med min 2005 mod LC nå.
Gått 210 000
Vil gjerne få smurt opp universalleddet, men mine biltekniske ferdigheter går ikke lenger enn til å fylle spylevæske og sjekke olje.
Noen i Bærum som kan hjelpe meg?
Er redd for at det blir veldig dyrt hvis jeg « dame bak rattet» leverer bilen f eks på Toyota på Rud.
Takker for tips til billigere verksted.

Andreas30
Sted: Bærum

Legg innav Andreas30 » fre okt 20, 2017 11:27 pm

Holder desverre ikke i lengden og smøre opp dette
en kan være heldig men det var ikke jeg
måtte bytte på min 05 mod
og toyota solgte hele staget med krysset komplet 4500 kr
Gjorde jobben selv 2 timer med rustløser stor slegge og brekkjern og en god dose tolmodighet .

Kan trygt anbefalle toyota Lier dem er det nærmeste verkstedet som har dyktig kompetanse og lurer ingen på pris
ring dem hør om du får noe land crusier klubb rabatt så skal du se det blir ikke så dyrt :D
05 mod lc 120 vx
360 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk

A.O.M

Brukeravatar
macivar

Legg innav macivar » man okt 30, 2017 11:06 pm

Kan også anbefale Toyota Lier!
Har prøvd mye forskjellig i Asker/Bærum traktene med varierende labert hell...
2007 mod. LC 120 GX AT35"

2004 mod. LC100 HDJ (solgt)

2004 mod. LC 120 VX (solgt)

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg innav JanP » tir okt 31, 2017 5:46 pm

Hei.
Gode verksted er kanskje mangelvare. Men husk at gamle erfaringer kanskje ikke er reelle i dag. Mange kan ha blitt tilsatt som har god kompetanse på våre Cruisere. Og uheldigvis: flinke mekanikere kan også slutte.

Men om en skal få rabatt hos merkeforhandler så betinger det også medlemsskap i NLCK, samt fremvisning av den\t digitale kortet som lastes ned fra forumet.
---------------------------------------------------
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

Gå tilbake til «Drivverk 12x»