OME vs TJM på lc 120

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
HighwayPatrol
Sted: Vågsøy, Sogn og Fjordane

OME vs TJM på lc 120

Legg inn av HighwayPatrol » man jul 25, 2011 9:25 pm

Då var rundt 150 mil tilbakelagt, å eg følar eg har fått testa mitt nye TJM hevesett brukbart. At d er stivare enn d OME oppsettet eg hadde med tanke på fjører og dempere kan eg konkludere med her og nu. Sjølv har eg sakna stivare bil, det fekk eg so klart då eg monterte OME, men ikkje heilt etter forventningane. TJM fungerar beidre på landevegskøyring enn OME. Med landevegskøyring så har dette blitt testa blant anna over sognefjellet, noregs høgaste fjellovergong, og andre smalehans veger som til jostedalen og urnes, noke som var barnemat for dette oppsettet :mrgreen:
Endå gjenstår d å teste TJM i offroad køyring, men eg reknar med at det også blir positiv karakter frå meg :D

Bilen har også blitt vesentleg høgare forran og bak. Forran følger d med 3 stykk shims, ein på 10 mm og 2 på 20 mm. Eg valgte å sette på totalt 30 mm shims, noke som gjev 60 mm ekstra heving, og som kler ein AT endå beidre enn før med d volvo-stuket den før hadde :lol:
Fjørene forran er beregna for 50 kilo ekstra vekt, bak er de beregna for 150 kilo. Omtrent d samme som OME har.

Før demontering av OME tok eg nokre høgdemål. Her etter mål frå nedre felgkant og opp senter nav, mtp lufttrykk og slitasje dekk så er dette ein meir riktig måling. Måla er gjort med måleband, ikkje med tommestokk, då tommestokk kan ha ein god del avvik feil per meter. Måleband er meir eller mindre hundreprosent riktige :wink:

OME forran: 75,5 cm
OME bak: 79,5 cm

TJM forran: 78,5 cm
TJM bak: 82 cm

OME og TJM
Bilde

OME og TJM
Bilde

TJM forran
Bilde

Containern tjuvlånar eine dekket då han va innom ein tur :lol:
Bilde

Første prøvetur med splitter nytt TJM oppsett forran og bak
Bilde

Bilde

Hjulstillingskontroll. Her var d mykje å justere, noke som lovar godt mtp høgdeforskjellen før og etter
Bilde
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde

Annordli
Sted: Trondheim

Re: OME vs TJM på lc 120

Legg inn av Annordli » man jul 25, 2011 9:47 pm

Så hvis jeg vil bygge om bilen min hos AT bør jeg få de til å montere TJM contra OME?
Eller er det kanskje ikke noe de kan gjøre det?

-Anders
2007 LC 120 AT 35" tte
2005 LC 120 31" - Solgt
1986 LJ 70 33"- Solgt
1986 LJ 70 36"- Solgt

Brukeravatar
HighwayPatrol

Legg inn av HighwayPatrol » man jul 25, 2011 11:14 pm

Annordli skrev:Så hvis jeg vil bygge om bilen min hos AT bør jeg få de til å montere TJM contra OME?
Eller er det kanskje ikke noe de kan gjøre det?

-Anders

Hei.

I utgangspunktet brukar AT de originale fjørene og demparane, og setter shims på toppen av de. Har vore de som har montert HT/KONI. Dette er noke AT leverar idag.
AT vurderar TJM på ombyggingar, det er der eg har handla mitt sett. So langt er d berre positivt ang TJM. Det er litegrann stivare enn OME, noke eg synes er positivt.

På 3 år har eg køyrd min AT med original, OME og TJM. Om eg kunne velge på nytt kva oppsett eg ville hatt, så hadde d blitt TJM, garantert.

Min garasje:

Bilde

Brukeravatar
HighwayPatrol

Legg inn av HighwayPatrol » man aug 15, 2011 3:57 pm

Tok meg ein prøvetur på 10 mil igår med vinsjen på framme. Sjølv om d var 50 kilo ekstra vekt forran så leggast d ikkje merke til mtp køyrekomfort. Vinsjen vart ikkje montert med mindre d var nødvendig då bilen hadde OME i front. Kan ikkje sei at bilen mister noke betydeleg høgde heller, med vinsjen montert. AT snakkar om å ha dette på sine bilar. På nye hilux38" ombygging vil dette bli montert. Kansje d blir på andre modellar, som lc 150. Uansett så gjer eg dette settet ein varm anbefaling :wink:

Min garasje:

Bilde

Brukeravatar
HighwayPatrol

Legg inn av HighwayPatrol » fre mar 02, 2012 9:06 pm

Da har eg køyrd med TJM på bilen ca 12.000 km, og fortsatt har de høgda si, som første innlegg. Har da målt frå felgkant og opp til utbyggar. De virkar til å ha køyrd seg inn, og det er det beste oppsettet eg har hatt på bil noken gong. Håpar Arctic Trucks velger å ha TJM som eitt valg på bilene de bygger

OME var vel og bra det også, men det siger sammen både forran og bak, ganske så mykje. På min så seig bilen 2,5 cm forran og bak på eitt år :P

Min garasje:

Bilde

svennis
Sted: Arendal

Legg inn av svennis » tor jul 12, 2012 2:07 pm

Hvor er TJM settet kjøpt og hvilke modell har du brukt og til hvilken pris, tenker å montere selv og bare ta hjulkontroll hos Toyota. AT er for langt med Drammen.
08 mod LC 120 GX (Solgt)

06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)

Brukeravatar
sunde
Sted: Kvinesdal

Legg inn av sunde » tor jul 12, 2012 3:12 pm

arctic selger tjm, Jon Asle kjøpte sit der
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

svennis
Sted: Arendal

Legg inn av svennis » tor jul 12, 2012 3:49 pm

Ok, får se om jeg får en pris derfra om det blir bytting på meg. Får man forresten tak i Koni HT fjører enda? Finner bare dempere, dette oppsettet har jeg prøvd tidligere på en bil og var jo veldig veldig bra. Handler der det er billigst så om det er webshops eller ebay utenlands gjør ikke det noe.....
08 mod LC 120 GX (Solgt)

06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)

Brukeravatar
sunde
Sted: Kvinesdal

Legg inn av sunde » tor jul 12, 2012 5:10 pm

AT selger begge deler,så regner med du finner det andre plasser og ja :)
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

Brukeravatar
HighwayPatrol

Legg inn av HighwayPatrol » tor jul 12, 2012 9:06 pm

svennis skrev:Hvor er TJM settet kjøpt og hvilke modell har du brukt og til hvilken pris, tenker å montere selv og bare ta hjulkontroll hos Toyota. AT er for langt med Drammen.
Hvis du ser innlegga mine so ser du at d e kjøpt hos AT, fjørene er beregna 50 kilo forran og 150 kilo bak. Kostar halvparten ca av d eitt HT/KONI oppsett ville kosta. Tippar rundt 13-14000,- for eitt sett demparar og fjører før evt kunderabattar, hugsa ikkje heilt prisen, da eg er av den typen som betalar å blir ferdig med d. Billeg vart d hvertfall :) Høgda framme kan du enkelt justere med shims under fjørskål.
Har tidlegare hatt OME, d køyrde eg med eitt år, 10.000 km, det var for mjukt etter min smak, og d sægga. Ujamn høgde vart d og. TJM held høgda si, og er langt beidre sett. Å køyre med last bak eller vinsj merkast ikkje på bilen

Min garasje:

Bilde

Brukeravatar
HighwayPatrol

Legg inn av HighwayPatrol » tor jul 12, 2012 10:15 pm

folbjo skrev:Jon Asle
Vedr. hevesettet fra TJM så har jeg et spørsmål:
vil det f.eks være lovlig med 2 ringer på 20mm ?
D vil eg ikkje anbefale, hvertfall på bil som ikkje har noke spesielt med vekt i front. D gjev jo 80 mm heving med 40 mm shims, å da trur eg d vil komme til å ryke både i cv ledd og hjullager :-P
Ang godkjenningsvennligheita, so anar eg ikkje. Ville ikkje brydd meg om d

Min garasje:

Bilde

Brukeravatar
HighwayPatrol

Legg inn av HighwayPatrol » fre jul 13, 2012 1:10 pm

folbjo skrev:
HighwayPatrol skrev:
folbjo skrev:Jon Asle
Vedr. hevesettet fra TJM så har jeg et spørsmål:
vil det f.eks være lovlig med 2 ringer på 20mm ?
D vil eg ikkje anbefale, hvertfall på bil som ikkje har noke spesielt med vekt i front. D gjev jo 80 mm heving med 40 mm shims, å da trur eg d vil komme til å ryke både i cv ledd og hjullager :-P
Ang godkjenningsvennligheita, so anar eg ikkje. Ville ikkje brydd meg om d
Du skriver at du tror det vill ryke greier ?. Har du hørt om noen som har prøvd sett på mere en 2" og fått problemer ?
Vet at det benyttes sett på bl.a 3" i Australia, for ikke å snakke om i USA

Som eg skreiv, hvis du har original front, så vil eg ikkje anbefale d. Hvis du monterar ARB frontfangar og vinsj til ein samla vekt på 100-150 kilo, so blir d ein annan sak.

I USA finnes det hevesett til GX470 som sikkert passar land cruiser 120, som hevar meir, men d er eitt meir omfattande hevesett der d følger med meir enn demparar og fjører, men som og flyttar ned understellet.

Min garasje:

Bilde

Brukeravatar
SverreS
Sted: Trondheim

Legg inn av SverreS » fre jul 13, 2012 1:47 pm

Men Jonsy ikke glem at du brukte 883 fjæra fremme,hadde du gått for 884 så hadde du sloppet det siget i fronten din..
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no

Brukeravatar
HighwayPatrol

Legg inn av HighwayPatrol » fre jul 13, 2012 5:09 pm

SverreS skrev:Men Jonsy ikke glem at du brukte 883 fjæra fremme,hadde du gått for 884 så hadde du sloppet det siget i fronten din..
Tviler.. 883, 884 og 885 har samme mjukheita, d er berre forskjellig lengde med meir vending. 883 garanterar 2,5 cm heving med 50 kg, 884 2,5 cm med 100kg, og 885 med 2,5 cm 150 kg. Mine 895 bak seig også ihop, tilslutt vart bilen lavare forran og bak enn d den var med originalfjør og shims på toppen.

Min garasje:

Bilde

Brukeravatar
LC_Valdres
Sted: Bagn, Valdres

Legg inn av LC_Valdres » fre des 04, 2015 9:16 pm

HighwayPatrol skrev:Då var rundt 150 mil tilbakelagt, å eg følar eg har fått testa mitt nye TJM hevesett brukbart. At d er stivare enn d OME oppsettet eg hadde med tanke på fjører og dempere kan eg konkludere med her og nu. Sjølv har eg sakna stivare bil, det fekk eg so klart då eg monterte OME, men ikkje heilt etter forventningane. TJM fungerar beidre på landevegskøyring enn OME. Med landevegskøyring så har dette blitt testa blant anna over sognefjellet, noregs høgaste fjellovergong, og andre smalehans veger som til jostedalen og urnes, noke som var barnemat for dette oppsettet :mrgreen:
Endå gjenstår d å teste TJM i offroad køyring, men eg reknar med at det også blir positiv karakter frå meg :D

Bilen har også blitt vesentleg høgare forran og bak. Forran følger d med 3 stykk shims, ein på 10 mm og 2 på 20 mm. Eg valgte å sette på totalt 30 mm shims, noke som gjev 60 mm ekstra heving, og som kler ein AT endå beidre enn før med d volvo-stuket den før hadde :lol:
Fjørene forran er beregna for 50 kilo ekstra vekt, bak er de beregna for 150 kilo. Omtrent d samme som OME har.

Før demontering av OME tok eg nokre høgdemål. Her etter mål frå nedre felgkant og opp senter nav, mtp lufttrykk og slitasje dekk så er dette ein meir riktig måling. Måla er gjort med måleband, ikkje med tommestokk, då tommestokk kan ha ein god del avvik feil per meter. Måleband er meir eller mindre hundreprosent riktige :wink:

OME forran: 75,5 cm
OME bak: 79,5 cm

TJM forran: 78,5 cm
TJM bak: 82 cm

OME og TJM
Bilde

OME og TJM
Bilde

TJM forran
Bilde

Containern tjuvlånar eine dekket då han va innom ein tur :lol:
Bilde

Første prøvetur med splitter nytt TJM oppsett forran og bak
Bilde

Bilde

Hjulstillingskontroll. Her var d mykje å justere, noke som lovar godt mtp høgdeforskjellen før og etter
Bilde
Hei Highway Patrol, ser tråden er gammel men spør likevel;

Går selv med tanken på å heve 2" og så langt etter å ha lest tråder opp og ned vedrørende OME vs TJM så ser det ut som i mitt hode at TJM stikker seg ut som en vinner.
Jeg har imidlertid på min GX TEMS og justerbare dempere for comfort/sport. Hvordan påvirker sistnevnte ved montering av TJM?
Vet at når det gjelder TEMS så kan eg fortsatt beholde den!?
Ditt syn/mening om dette?
Håper på svar fra deg...vet at Andreas30 også har TJM, men tror han har en VX...?
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 253000 km
- Motorolje Castrol Magnatec
- TTE boks
- Catchtank IKKE montert, kanskje
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger...994 85 111

Min garasje; http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... 12#p187512

folbjo
Sted: Tønsberg

Legg inn av folbjo » fre des 04, 2015 9:44 pm

Arctic Trucks bruker Eibach fjærer og Fox dempere.
En bedre løsning en TJM og OME

Brukeravatar
LC_Valdres

Legg inn av LC_Valdres » fre des 04, 2015 10:36 pm

folbjo skrev:Arctic Trucks bruker Eibach fjærer og Fox dempere.
Takk for tipset Folbjo, tror du AT tar jobben å skifte kun dette, uten å ville selge meg full pakke 35" ?
Har ikke peiling om det er skiftet dempere/fjærer på min bil siden den var ny, trur kanskje det er på tide, men eg er ingen mekaniker selv og kan kjenne/se om bilen er moden for å få skiftet dette...har du erfaring med det merket du nevner vedrørende AT?
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 253000 km
- TTE boks
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger...994 85 111

folbjo
Sted: Tønsberg

Legg inn av folbjo » fre des 04, 2015 11:29 pm

LC_Valdres skrev:
Takk for tipset Folbjo, tror du AT tar jobben å skifte kun dette, uten å ville selge meg full pakke 35" ?
Har ikke peiling om det er skiftet dempere/fjærer på min bil siden den var ny, trur kanskje det er på tide, men eg er ingen mekaniker selv og kan kjenne/se om bilen er moden for å få skiftet dette...har du erfaring med det merket du nevner vedrørende AT?
Vet at AT er veldig fornøyd med nevnte oppsett.
De videreutvikler jo ting hele tiden, og kombinasjonen med dempere og fjærer er viktig.
Hva oppsettet koster er jeg ikke sikker på, men når det blir snakk om bytte på min vil jeg sannsynlig vis gå for dette settet ?.

De har også hatt veldig bra erfaring med ett oppsett som består av Koni dempere og HT fjærer.
Problemet med denne kombinasjonen er prisen !.

På en AT ombygd bil så er det jo "hele pakka" som har en typegodkjenning.
Om man f.eks kan benytte kombinasjonen fjærer/dempere som nevnt med en evt. godkjenning vet jeg ikke ?.
Dette får du svar på om du ringer inn til AT i Drammen.

Jeg skal en tur inn der til uken. Kan jo evt. høre med de for deg ?. Priser også

OlaGB
Sted: Sunndalsøra

Legg inn av OlaGB » lør des 05, 2015 7:59 pm

Snakket med AT i høst om fjærer til min bil. De hadde bare de nye 20% stivere fra milner nå. HT hadde gått ut av produksjon, og de hadde ingen annen løsning å tilby meg til LC120.

Jeg prøvde med Milner fjører først, men de hevet ikke bilen nevneverdig. Byttet så til OME 884 foran, og er strålende fornøyd. Litt stivere foran enn bak nå, om jeg skal sette fingeren på noe.
08' LC120 GX AT37
12' Volvo V70 D3 163hk R-design
16' KTM 500 EXC Sixdays

Brukeravatar
LC_Valdres

Legg inn av LC_Valdres » søn des 06, 2015 11:30 am

folbjo skrev:
LC_Valdres skrev:
Vet at AT er veldig fornøyd med nevnte oppsett.
De videreutvikler jo ting hele tiden, og kombinasjonen med dempere og fjærer er viktig.
Hva oppsettet koster er jeg ikke sikker på, men når det blir snakk om bytte på min vil jeg sannsynlig vis gå for dette settet ?.

De har også hatt veldig bra erfaring med ett oppsett som består av Koni dempere og HT fjærer.
Problemet med denne kombinasjonen er prisen !.

På en AT ombygd bil så er det jo "hele pakka" som har en typegodkjenning.
Om man f.eks kan benytte kombinasjonen fjærer/dempere som nevnt med en evt. godkjenning vet jeg ikke ?.
Dette får du svar på om du ringer inn til AT i Drammen.

Jeg skal en tur inn der til uken. Kan jo evt. høre med de for deg ?. Priser også
Ja det hadde vært toppers om du ville snakka med dem JanP...
Pr nu så ønsker eg kun å løfte 2", men skal det bli AT bygg 35 så må det spares mere penger eller vinne i Lotto tenker eg...
Hadde jo vært supert om de ville tatt jobben og kun skifte fjærer/dempere...
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 253000 km
- TTE boks
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger...994 85 111

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 12x»