Dunk i drivverket ???

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

mrmilo
Innlegg: 22
Registrert: lør feb 19, 2011 10:51 am
Sted: Asker

Dunk i drivverket ???

Legg inn av mrmilo » søn aug 28, 2011 11:53 am

Lurte på om det er noen som opplevd det samme som meg-

Når jeg kjører frem til feks rødt lys, og stanser bilen, hender det at det kommer et dunk i bilen ca 5 sekunder etter at bilen har stoppet og står helt i ro. Det kjennes ut som om dunket kommer fra under bilen.

Jeg tenker mellomaksling etc er det noen som har tanker, meninger eller erfaringer rundt dette hadde jeg satt STOR pris på et innspill eller to.

dk
Innlegg: 24
Registrert: søn jan 16, 2011 4:25 pm
Sted: Drammen

Re: Dunk i drivverket ???

Legg inn av dk » søn aug 28, 2011 2:24 pm

Det kan jo være at den girer ned til 1. gir?

Skjer stadig vekk med min ihvertfall. Hvis ikke dunket kommer når jeg står i ro, kommer det når jeg begynner å rulle forover igjen. Det er kassa som ikke girer ned som den skal.

Setter den ofte i 2.start ved køkjøring for å unngå dette. Toyota har ikke funnet ut hva feilen er enda.

Brukeravatar
christoffer
Innlegg: 379
Registrert: søn jan 02, 2011 9:15 am
Sted: Lillehammer

Re: Dunk i drivverket ???

Legg inn av christoffer » søn aug 28, 2011 3:26 pm

Er slik min også, men det er vel mer et lite rykk en et dunk når den girer ned til første. Ikke er det andre enn meg som tenker over det heller, så hvis det er et ordentlig dunk må det være noe mer !?
07' Landcruiser 120 GX m/Tems
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer

folbjo
Innlegg: 665
Registrert: man apr 05, 2010 11:15 am
Sted: Tønsberg

SLETTET

Legg inn av folbjo » man aug 29, 2011 12:58 am

:?
Sist redigert av folbjo den man des 10, 2012 2:37 pm, redigert 1 gang totalt.

norseman
Innlegg: 210
Registrert: ons feb 09, 2011 10:50 am
Sted: Sørlandet

Re: Dunk i drivverket ???

Legg inn av norseman » lør sep 03, 2011 4:30 pm

Hei jeg har det samme dunket/klonket i drivverket akkurat samme som du! Tok dette opp med Toyota sentralt og lokalt. Jeg snakket med verksmesteren og etterpå pumpet jeg inn litt fett i nipplene på mellomakselen. Dette hjalp noe men lyden er der ennå også dunket, kommer når man kjører inn og ut av kryss/rundkjøring f.eks, liker ikke dette i det hele tatt det skal ikke være slik. Jeg kommer til å ta det opp med Toyota igjen. Sverre på forumet fikk byttet akslen på sin 2009 model og da forsvant det sa han.Noen som vet om den akselen de bytter har fått nytt nummer eller er blitt modifisert eller noe ???? Siden symptomene forsvant må jo noe blitt forandret/forbedret.

LC120 GX 2008 TEMS

Brukeravatar
SverreS
Innlegg: 1469
Registrert: lør okt 31, 2009 9:50 am
Sted: Trondheim

Re: Dunk i drivverket ???

Legg inn av SverreS » lør sep 03, 2011 10:03 pm

norseman skrev:Hei jeg har det samme dunket/klonket i drivverket akkurat samme som du! Tok dette opp med Toyota sentralt og lokalt. Jeg snakket med verksmesteren og etterpå pumpet jeg inn litt fett i nipplene på mellomakselen. Dette hjalp noe men lyden er der ennå også dunket, kommer når man kjører inn og ut av kryss/rundkjøring f.eks, liker ikke dette i det hele tatt det skal ikke være slik. Jeg kommer til å ta det opp med Toyota igjen. Sverre på forumet fikk byttet akslen på sin 2009 model og da forsvant det sa han.Noen som vet om den akselen de bytter har fått nytt nummer eller er blitt modifisert eller noe ???? Siden symptomene forsvant må jo noe blitt forandret/forbedret.

LC120 GX 2008 TEMS
Splanten er litt forandret på den jeg fikk skiftet til.....Om dette er noen oppgradert utgave skal være usagt.....Men stilt ble det da..
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no

gus
Innlegg: 258
Registrert: tor jan 07, 2010 3:51 pm
Sted: Askøy, Hordaland

Re: Dunk i drivverket ???

Legg inn av gus » tir sep 06, 2011 11:23 pm

Jeg har det samme dunkegreiene på min også..

Var visstnok sånn det var ble jeg fortalt. Tungt drivverk etc. etc. Men jeg smører en gang i året på service. Ble litt bedre etter forrige service (desember 10), men nå dunker det igjen og bilen kjøres ikke langt mellom servicene.

Litt irriterende på en bil til, nypris, 800tusen vil jeg si.. :(
2005 Toyota LandCruiser 120 GX
2014 Volkswagen E-up!
1981 Toyota Crown 2,8 Super Saloon Aut.
1969 Toyota Corona RT40

folbjo
Innlegg: 665
Registrert: man apr 05, 2010 11:15 am
Sted: Tønsberg

SLETTET

Legg inn av folbjo » ons sep 07, 2011 1:28 am

:?
Sist redigert av folbjo den man des 10, 2012 2:37 pm, redigert 1 gang totalt.

bergen77
Innlegg: 452
Registrert: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Sted: Bergen

Re: Dunk i drivverket ???

Legg inn av bergen77 » ons sep 07, 2011 1:58 am

Jeg tolker det slik at man bør smøre disse kryssene med jevne mellomrom. De har smørenipler? Hvor mange snakker vi om og hvor sitter de?
LC120GX 2007

norseman
Innlegg: 210
Registrert: ons feb 09, 2011 10:50 am
Sted: Sørlandet

Re: Dunk i drivverket ???

Legg inn av norseman » ons des 14, 2011 3:59 pm

Lurer litt på om det er Splinen som er litt trang eller Tetningen som holder vann ute fra Splinen som er trang.
det hjalp når det ble smurt opp men er likevel ikke helt borte.

Toyota redesignet mellomakslene til LC120 måned 08-2006(tror jeg han sa) fra da av skulle de ha ny design fikk jeg beskjed om fra Verksmester i Moss der Fjobjo skiftet sin.(denne var av den gamle typen visstnok!?)

Men så har Sverre en bil fra 2009 som også er blitt byttet på???? Hvordan henger dette sammen? Min er en 2008 og har også symptomet!

Kanskje Sverre kan gi oss ett svar? :?:

Brukeravatar
Pirkka
Innlegg: 682
Registrert: søn jul 10, 2005 8:47 pm
Sted: Holmestrand

Re: Dunk i drivverket ???

Legg inn av Pirkka » ons des 14, 2011 4:04 pm

Har samme lyd på min 2009 mod. kjørt c.55000km :roll:

Brukeravatar
oline123
Innlegg: 130
Registrert: ons des 31, 2008 3:02 pm
Sted: Akershus

Re: Dunk i drivverket ???

Legg inn av oline123 » ons des 14, 2011 8:41 pm

Følg denne link. Samme "clunk" på Lexus gx 470
http://www.clublexus.com/forums/gx-firs ... ef=esp-img
(KDJ120GX)

Brukeravatar
Pirkka
Innlegg: 682
Registrert: søn jul 10, 2005 8:47 pm
Sted: Holmestrand

Re: Dunk i drivverket ???

Legg inn av Pirkka » tor des 15, 2011 4:28 pm

Skal vel være "dunk" lyd hvis alle har :D ikke vet jeg

folbjo
Innlegg: 665
Registrert: man apr 05, 2010 11:15 am
Sted: Tønsberg

SLETTET

Legg inn av folbjo » tor des 15, 2011 5:08 pm

:?
Sist redigert av folbjo den man des 10, 2012 2:37 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Pirkka
Innlegg: 682
Registrert: søn jul 10, 2005 8:47 pm
Sted: Holmestrand

Re: Dunk i drivverket ???

Legg inn av Pirkka » tor des 15, 2011 7:31 pm

Bilen skal 60000 service snart så kan jeg be dem ta en tit

Brukeravatar
tore
Innlegg: 297
Registrert: ons mai 12, 2004 10:21 pm
Sted: Oslo

Re: Dunk i drivverket ???

Legg inn av tore » lør des 31, 2011 7:49 pm

Har også litt klunkelyd ved stans i kø med min 2007. Hadde bilen på storservice (60.000) nå og lyden er der fremdeles. Tittet under bilen nå for noen dager siden og kunne se at der ikke er fettet i kryssene eller splinsene på akslingene. Fylte opp selv, det manglet myye! Dette er den første Cruiseren jeg sender bort på service og regnet virkelig med at dette var vanlig å gjennomføre her. Virker som dette heller ikke ble gjort på 30.000. Hva er deres erfaring med dette?
Tore

folbjo
Innlegg: 665
Registrert: man apr 05, 2010 11:15 am
Sted: Tønsberg

SLETTET

Legg inn av folbjo » søn jan 01, 2012 5:00 am

:?
Sist redigert av folbjo den man des 10, 2012 2:38 pm, redigert 1 gang totalt.

kontinuitet
Innlegg: 25
Registrert: lør aug 07, 2010 9:57 pm
Sted: Stokke

Re: Dunk i drivverket ???

Legg inn av kontinuitet » søn jan 01, 2012 4:37 pm

Dette er ikke noe nytt...en roterende aksel virker som en sentrifuge...hva skjer i en sentrifuge.....alt "løst" (les fett) vil bli slynget ut i perifirien....det er tetningsringer som skal hindre fettet i å forlate aksel/kryssbolter/rullelager....disse tetningene vil med tiden/km ha redusert tetning....dvs det skal lavere rotasjonshastighet til før svetting/lekkasje av fett oppstår. Og mellomakslinger spinner/roterer virkelig fort...MYE raskere enn hjulene......fordi det er gunstig belasningsmessig på kryssbolter/lager......med en høy utveksling......tenk girutveksling i praksis.....eller vektstangprinsipp....da aner dere nok sentrifugalkreftene fettet er utsatt for. Kjøring på våte, og dessverre saltede vinterveier, og denne "suppa" som piskes mot undersiden av bilene med alt som er montert der kan presses inn i mellomakselkryss. Og det skjer. Når det i tillegg er for lite fett i kryssene er det selvfølgelig plass til vann/saltlake.
Da ligger alt til rette for nedbrytning av den polerte metalloverflaten på rullelager, kryssbolter ++. Det er ikke stort mer å si om dette. Dere mister mer fett jo fortere dere kjører. Våt veibanekjøring vasker ut fett. DERFOR - gjør som "folbjo" anbefaler dere - smør ofte og lite - intervallene er mye viktigere enn fettype av XXXX prima kvalitet. Oslo - Hamar hver dag i vinterhalvåret ville for meg betydd smøring av mellomakselkryss minimum en gang pr måned. Minimum. Godt nytt år til alle på forumet her !!!!!!

Brukeravatar
tore
Innlegg: 297
Registrert: ons mai 12, 2004 10:21 pm
Sted: Oslo

Re: Dunk i drivverket ???

Legg inn av tore » søn jan 01, 2012 10:22 pm

Jepp, jeg får passe på dette slik jeg gjorde med mine gamle LC'er. Ser at punktet er krysset av på servicerapporten fra Toyota men det er ikke utført. Trist, hvor mange andre punkter som ikke har blitt utført på service aner jeg ikke, men man kan jo lett bli litt paranoid:-). Slag i trivverket er jo ikke noe nytt, hadde det på de andre også men de hadde gått ti ganger så langt. Faktisk så tror jeg klunkingen ble borte nå etter egenservice!!
Tore

bergen77
Innlegg: 452
Registrert: søn sep 19, 2010 7:32 pm
Sted: Bergen

Re: Dunk i drivverket ???

Legg inn av bergen77 » søn jan 01, 2012 10:41 pm

tore skrev:Tittet under bilen nå for noen dager siden og kunne se at der ikke er fettet i kryssene eller splinsene på akslingene.
Hvordan ser man dette?
LC120GX 2007

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 12x»