Risting/rykking i bilen

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
bolt
Sted: Sandefjord

Risting/rykking i bilen

Legg inn av bolt » ons mar 07, 2012 4:02 pm

Hei jeg tror jeg opplever det berømte bremseproblemet med disse bilene. Det rister litt i bilen som blir forsterket når jeg bremser.
Jeg prøvde å kjøre en liten tur på 5-6 km uten å bruke bremsene(dvs. bruke dem minst mulig) for så og gå ut å kjenne på skivene. Den venstre fremme er så varm at jeg brenner fingrene mine. antakelig over 100 grader. mens resten er kaldere en fingeren min. Har også kjent på bremsene etter normalt kjøring(til og fra jobb ca 16km) med forsøk på lite og forsiktig bremsing, da med samme resultat. men litt høyere temp på skivene. (litt varmere enn fingrene men ikke vondt) rundt 40 grader kanskje!

Noen som eventuelt vet om det er mulig å fjerne venstre caliper fremme og plugge igjen slangen for å prøve en kjøre tur å se om ristinga er borte?

Men hva anbefales av løsning? Bytte alt av skiver, calipere og klosser, eller bare bytte fremre venstre caliper og kanskje skive?

Er det original deler som gjelder eller er det noen annet som er bedre og mere fornuftig? Tenker da i form av lavere pris og samme kvalitet eller bedre kvalitet og kanskje høyere pris?

På forhånd takk for tips og råd.
LC 120 GX 05

lcruiser35
Sted: Sortland (nordland)

Re: Risting/rykking i bilen

Legg inn av lcruiser35 » ons mar 07, 2012 6:21 pm

skjev (kast) bremseskive?
Landcruiser 120 VX -05

Bjerke
Sted: Oslo

Legg inn av Bjerke » ons mar 07, 2012 8:33 pm

Er nok kast i bremseskiver grunnet stempler i calippere som henger. En gang i 2005 ble de modifisert.
Biler før produksjonendring får som regel nye calippere. ved å jekke opp bilen kjenner du fort om hjulene har motstand eller ikke.
xHJ60
xHDJ80
xLC90AT
x2007 Toyota Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
RN46 in progress.
Savner HJ60......... Send pm hvis du har en til en over kommelig pris.

bolt

Legg inn av bolt » ons mar 07, 2012 9:01 pm

Bjerke skrev:Er nok kast i bremseskiver grunnet stempler i calippere som henger. En gang i 2005 ble de modifisert.
Biler før produksjonendring får som regel nye calippere. ved å jekke opp bilen kjenner du fort om hjulene har motstand eller ikke.
Ja tror dette jeg og. Må ta meg en jekke runde å kjenne. Jeg var på toyota å spurte om dette med å få nye men var ikke mulig siden det var gått mere enn fem år.

Noen som vet når denne produksjonsendringen var? min bil er f.reg i august 2005.
LC 120 GX 05

Bjerke
Sted: Oslo

Legg inn av Bjerke » ons mar 07, 2012 9:37 pm

Spiller ingen rolle hvor gammel den er så lenge det er før produksjonsendring.
Men her er det produksjonsdato som er viktig ikke reg dato :)
xHJ60
xHDJ80
xLC90AT
x2007 Toyota Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
RN46 in progress.
Savner HJ60......... Send pm hvis du har en til en over kommelig pris.

bolt

Legg inn av bolt » ons mar 07, 2012 9:42 pm

Bjerke skrev:Spiller ingen rolle hvor gammel den er så lenge det er før produksjonsendring.
Men her er det produksjonsdato som er viktig ikke reg dato :)

Så det du mener er at hvis bilen min har gammeltypen calipere så skal jeg få nye av toyota selvom bilen er over 5 år og reklamasjons tiden er utgått?
LC 120 GX 05

Carlsberg
Sted: Malvik

Legg inn av Carlsberg » tor mar 08, 2012 6:32 pm

Jeg hadde selv i forrige uke problemer med mine bremser (2005 modell).
På vei hjem i fra jobb merket jeg at bila dro til venstre når jeg bremset.
Viste seg at høyre caliper satt dønn.

Dette var Torsdag i forrige uke, kontaktet Toyota, verkstedtime på Mandag.
Byttet caliper på garanti :D

Garanti tiden har blitt utvidet, dette ble lagt frem på årsmøte i fjor høst.
Ta kontakt med Toyota, skal ikke se bort i fra du får det på garanti.
05 Land Cruiser 120 GX

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP » tor mar 08, 2012 8:07 pm

Slik du beskriver dette må du gjøre det umiddelbart. La bilen stå og ikke bruk den før caliperne er byttet.
Dette vil jeg si at det kan bli meget dyrt om du ikke tar affære snarest.
Jeg byttet disse i fjor vår, og de gamle var så dårlige at det var nesten umulig å få klemt noen av stemplene tilbake.

Jeg kastet caliperne og kjøpte nye, og valgte ikke å overhale de gamle. Har ikke denslags kunnskap, og trengte bilen hver dag. Dessuten er de nye modifiserte også, og de gamle er og blir gamle uansett. Pris for 2 stk med medlemsrabatt ble ca 7300 + i liter bremsevæske. Tok ikke mer enn et par timer, og jeg kjøpte meg et bremseluftesett fra Biltema som funket dårlig. Slangen hoppet av ved trykk, men det løste jeg ved litt modifikasjoner.

Til slutt vil jeg spørre om du mener alvor med å fjærne den ene caliperen og kjøre uten??? Om du er riv ruskenede tullete i hodet og lei av livet, eller bryr deg søtten om andre mennesker i trafikken så gjør det. Men jeg håper at dette bare var et sleivete skriveleif og ikke noe annet.....Hvis du mener alvor med det så tror jeg at du bør ta turen til BT og søke om innlevering av førerkortet!! På veien synes jeg ike du bør ferdes. Om du virkelig har tenkt på det du skrev da...
---------------------------------------------------
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

bolt

Legg inn av bolt » tor mar 08, 2012 11:23 pm

Var en tur på Toyota i dag og det ser ut som at dette går veien :) Time bestilt for bytte av caliper og skiver. Muligens at jeg må betale for skivene, selvom jeg mener det er en følgeskade av at kaliper har hengt intil og skivene har blitt skadet.

Til JanP ang. fjerning av den ene caliperen var tanken å kjøre et par hundre meter på gårdsveien for å kjenne om ristinga ble borte.
LC 120 GX 05

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Legg inn av Dag Einar » tor mar 08, 2012 11:31 pm

Dessuten, om Bolt hadde hengt opp den calipperen og lagt noe i mellom, så hadde han jo hatt bremser på 3 hjul, så sååå farlig hadde det ikke vært å ta en tur på veien. Tror du overdrev litt her.
2001 VX 90
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1961 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
Dag Einar
900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP » fre mar 09, 2012 9:48 am

Nei, jeg overdriver ikke. Synes det blir unødvendig å oppfordre noen til å kjøre med defekte bremser. Caliperne er ganske sikkert ødelagt (rust), og det er 2 løsninger: kjøpe nye eller overhale de. Skivene er en smal sak å finne utav, uten å måtte kjøre på vei. Uansett om det er en liten gårdsvei. Ting kan skje uansett, og da mener jeg det blir litt feil å oppfordre en person som man kanskje ikke kjenner til å kjøre med en trafikkfarlig bil.

Og det blir mitt siste ord om det i denne tråden. Vi kan godt diskutere slikt, men ikke i denne tråden.

Jan Petter.
---------------------------------------------------
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

asgeir75
Sted: Sandnes

Legg inn av asgeir75 » tor okt 17, 2013 11:04 pm

Hei Bolt,
Hvordan gikk det med bytte av caliperene, og den utvidete garantien? Jeg fikk selv beskjed om at caliperene trengte overhaling sist service for et år siden på ca 100000 km, spurte om lc hadde krav på å få byttet men de sa det ikke gjaldt min modell...
Prisen på rep var aaaalt for høy så jeg fikset det selv: et stempel på hver caliper byttet jeg + rep sett til alle stemplene.

Funker bra nå, men en mekaniker som prøvekjørte bilen min for litt siden sa den ristet på bremsene...er kanskje et tegn på at stemplene er i ferd med å sette seg fast igjen etter et drøyt år:(

Vet noen hvordan og hvor lenge denne utvidete garantien gjelder, og når den ble innført? Bilen min (GX 05) er jo 8 år nå...

eki006

Legg inn av eki006 » lør okt 19, 2013 5:16 am

Jeg fikk byttet begge calipterene foran på utvidet garanti på min 2005 modell nå i vår. Hadde ingen problem med å få byttet dette på garantien på Harila i Tromsø og sparte vel sånn ca 11000,- Fikk byttet klossene samtidig og betalte kun for klossene :)

Hvis jeg ikke husker feil gjelder den utvidede garantien på biler fra 2005 og frem til midten av 2007 da calipterene ble forbedret. Med nye caliptere og klosser fikk jeg risting/ vibrasjon ved bremsing. Antar at det er skivene foran som har blitt skjeve pga varmgang med de forrige calipterene som sto helt fast.
2010 LC 200
2005 LC 120 GX

asgeir75

Legg inn av asgeir75 » lør okt 19, 2013 8:41 am

Jeg får gjøre et forsøk med Toyota Sørvest, men det virker som om det praktiseres litt forskjellig rundt omkring... :roll:

bolt

Legg inn av bolt » lør okt 19, 2013 10:02 pm

Joda, fikk byttet caliperne. Var utvida garanti, men kundebehandler hadde ikke fått med seg det i første omgang. Kanskje derfor det praktiseres litt forskjellig rundt om kring. Toyota må sikkert prøve å spare litt penger de og.
LC 120 GX 05

bolt

Legg inn av bolt » ons mar 30, 2016 1:55 pm

Jepp da har det skjedd igjen! Bremsecaliperne som ble byttet for ganske nøyaktig 4 år og ca 100000km siden henger på nytt. Fastrusta, oppdaget på service i dag. Er det sånn det bare er med all denna salting på vei eller er det dårlige bremsedeler? Noen andre som har fått bytta på nytt på reklamasjon? Jeg må betale selv, men som andre har skrevet på forumet tidliger er heldighvis prisen redusert litt. Verksmester anbefalte ikke overhaling.

edit: Føler selv jeg har vært flink og smurt glidepinner og spylt ekstra ofte med rent vann under bilen om vinteren.
LC 120 GX 05

asgeir75

Legg inn av asgeir75 » ons mar 30, 2016 4:58 pm

Hvilke calipere er det og hvir mange stempel er det snakk om?

bolt

Legg inn av bolt » tor mar 31, 2016 3:10 pm

Venstre fremme, vet ikke hvor mange stempel lurer på om det kanskje var ett stempel. Var ikke absolutt must å bytte men lurt å gjøre før det ble værre.

Spurte om jeg fikk med meg den gamle. Men deg gjorde jeg ikke :( verksmester mente det var bytteordning!

På mekonomen har dem en panteordning. Der var det ca 300kr i pant per kaliper som jeg selv kunne overhalt mens bilen fortsatt var i drift.. så skulle bytta selv :twisted: (Ikke originale kalipere men kanskje billigere løsning om dem må byttes hvert 4 år uansett :roll: )
LC 120 GX 05

asgeir75

Legg inn av asgeir75 » tor mar 31, 2016 4:46 pm

Har også en gx 05. Skifta 2 stempel på hver side fremme for ca 3-4 år siden...begynner vel å nærme seg tid forbi skifte igjen, men foreløpig ser det ut til å gå greit.

Har alltid lurt på om de caliperne på feks mekonomen er modifiserte slik at stemplene ikke ruster fast...kjenner du til det? Isåfall kjøper jeg heller nye der neste gang isteden for å fikse på dritten!

bolt

Legg inn av bolt » lør apr 02, 2016 7:48 pm

Nei jeg vet ingen ting om mekonomen sine. :?
LC 120 GX 05

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 12x»