Gearkasseolje, flushing, kjøring med campingvogn osv.

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
neivelda
Ble med: tir des 09, 2008 7:41 pm
Lokasjon: Nordland

Gearkasseolje, flushing, kjøring med campingvogn osv.

Innlegg av neivelda »

Jeg var på ferie gjennom stockholm, kjøbenhavn og Gøteborg og bestemte meg for å få flushet gearkassa.
Time ble bestilt i Danmark, men når jeg møtte opp var selvfølgelig mekanikeren havnet på sykehus. Han anbefalte flushing hver 60.000 km og filterskift annenhver gang. Men ingenting ble gjort.
Ringte så til Gøteborg. De anbefalte skift av filter og flushing hver 60.000 km, men de hadde hverken filter eller olje så det ble ikke gjort her heller.
Bilen er gått 85.000 så det er vel ikke noen krise, men skulle gjerne fått dette gjort. Både i Danmark og i Sverige skulle de ha 2.600 pluss mva for hele jobben, men kursen gjør jo at det blir atskillig billigere i sverige.

Men etterpå koblet jeg til analyseinstrumentet under kjøring for å forske på temperaturer i gearkassen. Hører jo hele tiden at en bør kjøre på 4 gear og unngå stadige gearskifter og disse mellomstadiene der lockup ikke er inne. Kjører en vogn på 1.600 kilo og ganske tunglastet bil.
Satte bilen i drive og la avgårde i 90 Km/t. Utetemperaturen lå på 18 grader. Gearkassen girte stadig og lå i lange perioder i mellomposisjon men jeg fikk ikke temperaturen i gearkassen høyere enn 25 grader, det vil si 7 grader over utetemperaturen. Jeg kan ikke skjønne at 7 grader temperaturøkning vil være noe problem, selv med 30 grader lufttemperatur vil ikke gearkassen være varmere enn 37 grader og det burde ikke være noe problem for oljen. Hva sier ekspertene her?

Ellers så burde vi lage en oversikt over hvor en kan få flushet gearkassen, det virker som om det er langt mellom de verkstedene. Jeg vurderer nesten å kjøpe meg en slik maskin selv...?
Brukeravatar
SverreS
Ble med: lør okt 31, 2009 9:50 am
Lokasjon: Trondheim

Re: Gearkasseolje, flushing, kjøring med campingvogn osv.

Innlegg av SverreS »

Hmmm tror jeg ville ha invistert i nytt diagnose systen. 25 grader var vel litt lite.Min 09 med vogna på 2,2 t ligger på 82-87 grader.Hørte med Hell bil om dette og de sier at tempen skal ligge rundt 80-90 grader.Forøvrig så ligger den med nesten samme temp uten vogna også.

Hvilken årsmodel har du?
Har du MOBD eller OBDII som ECU språk?
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no
neivelda

Innlegg av neivelda »

80-90 grader på gearkassen? På motoren høres dette greit ut, men det må da være alt for høyt på gearkassen.
Motoren lå forøvrig mellom 90 og 91 grader og det er jo helt fint.
Jeg har en 2008 modell og det er OBD2. Har bare en billig analyseinstrument og det er ikke så mange faktorene jeg kan lese ut, men kan lese calculated load%, engine temp, charge pressure, AT temperature og air volum.
Jeg er da bra sikker på at AT temperature er temperaturen i gearkassen, hva ellers skal det være?
Brukeravatar
SverreS

Innlegg av SverreS »

neivelda skrev:80-90 grader på gearkassen? På motoren høres dette greit ut, men det må da være alt for høyt på gearkassen.
Motoren lå forøvrig mellom 90 og 91 grader og det er jo helt fint.
Jeg har en 2008 modell og det er OBD2. Har bare en billig analyseinstrument og det er ikke så mange faktorene jeg kan lese ut, men kan lese calculated load%, engine temp, charge pressure, AT temperature og air volum.
Jeg er da bra sikker på at AT temperature er temperaturen i gearkassen, hva ellers skal det være?
Nei er nok ikke det i forhold til hva Toyota sier er grei drifts temp på girkassa.
Vet ikke hvilken måling du får på AT men skulle ikke forundre meg om dette er luft temp inn i motoren.

Snakket med verkstedsjefen og ettermarkedssjefen til Hell bil i dag om dette og girkasse tempen skal nok ligge rundt 82-90 grader alt etter om du kjører uten noe bak bilen eller med henger/vogn.
Jeg har satt inn SCANTOOL sitt som sender enten wi-fi eller blåtann til mobilen/nettbrett.Har også utgang rett til pc med div målinger/grafer osv.
http://www.scantool.net/
Sverre

Brukeravatar
jonwib
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Innlegg av jonwib »

Detta är meget intressant måste jag säga.

Kan ni kort förklara vad jag behöver av hardware för att få full utnyttelse av Scantool? En vanlig laptop med wi-fi om jag förstod Sverres inlägg riktigt?

Vad loggar ni? Var får ni tag på referensvärden? Kan man styra några värden via scantool eller registrerar programmet bara? Vad kan man applicera av mätare/ målere och var får man tag på dem? Avgastemperatur vore fint att ha koll på nu när bilen är chippad tex. Andra bra mätare?

Jag vill gärna ha min växellåda flushad så en översikt över var detta kan bli gjort vore inte dumt, alternativt att någon väl insatt kan lägga ut en " flushing for dummies " guide. Såg att de har verktygen på Feltema med förhållandevis billig olja så då kan man ju flusha efter behov om man först lär sig.

Sverre & Neivelda, ni drar mycket bakom bilen och långt verkar det som. Kommentarer om förbruket och hur ni labbar med 4 kontra D på lådan? Jag har aldrig satt mig in i lock funktionen på lådan. Vad gör den?

Jag la ju ut en tidigare tråd om hur min bil gick i saftey modus när jag hade båten bakom och drog på i en backe, ca 1700+kg tror jag. Har inte varit ute med hängare sedan dess men chippat bilen så det vore ju intressant att testa om det samma uppstår nu. Ni har aldrig upplevt dessa problemen? Jag menar att jag hade Cruisecontrolleni när det hände oxå men det ska ju inte spela roll tycker jag.

Här var det mycket spörsmål ja :)
Brukeravatar
SverreS

Innlegg av SverreS »

jonwib skrev:Detta är meget intressant måste jag säga.

Kan ni kort förklara vad jag behöver av hardware för att få full utnyttelse av Scantool? En vanlig laptop med wi-fi om jag förstod Sverres inlägg riktigt?

Vad loggar ni? Var får ni tag på referensvärden? Kan man styra några värden via scantool eller registrerar programmet bara? Vad kan man applicera av mätare/ målere och var får man tag på dem? Avgastemperatur vore fint att ha koll på nu när bilen är chippad tex. Andra bra mätare?

Jag vill gärna ha min växellåda flushad så en översikt över var detta kan bli gjort vore inte dumt, alternativt att någon väl insatt kan lägga ut en " flushing for dummies " guide. Såg att de har verktygen på Feltema med förhållandevis billig olja så då kan man ju flusha efter behov om man först lär sig.

Sverre & Neivelda, ni drar mycket bakom bilen och långt verkar det som. Kommentarer om förbruket och hur ni labbar med 4 kontra D på lådan? Jag har aldrig satt mig in i lock funktionen på lådan. Vad gör den?

Jag la ju ut en tidigare tråd om hur min bil gick i saftey modus när jag hade båten bakom och drog på i en backe, ca 1700+kg tror jag. Har inte varit ute med hängare sedan dess men chippat bilen så det vore ju intressant att testa om det samma uppstår nu. Ni har aldrig upplevt dessa problemen? Jag menar att jag hade Cruisecontrolleni när det hände oxå men det ska ju inte spela roll tycker jag.

Här var det mycket spörsmål ja :)
Hei den jeg har fra scantool sender på blåtann til min samsung galaxy. Bruker et program som heter Torque som er en app du kan hente hvis du har en android telefon.Her du Iphone må du ha den som kjører wifi.

Den eneste måleren som jeg savner er nettopp eksos temperaturen.120en har ingen orginal føler her.eller så er det følerer for det meste som den henter fra ECUen.

Jeg kjører konsekvent i D med min når jeg drar vognen.
Har ikke hatt noen problem med at bilen går ut i nødprosedyre....
Sverre

Brukeravatar
jonwib
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Innlegg av jonwib »

Den e go Sverre.

Jag ska snart ut på en tur med fullt släp och då ska jag jammen trycka till det bilen har i den backen där den gick i safety modus förra gången. Bara för att kolla.

Det såg ut som om det följde med någon typ av programvara till Scantool eller?

Mtp avgastemp, ser att flera skruvar in en mätare innan/ efter turbon, är det grejen på en D4D motor oxå? Bård hade uttag för detta i sitt nya avgasssytem?
Brukeravatar
SverreS

Innlegg av SverreS »

jonwib skrev:Den e go Sverre.

Jag ska snart ut på en tur med fullt släp och då ska jag jammen trycka till det bilen har i den backen där den gick i safety modus förra gången. Bara för att kolla.

Det såg ut som om det följde med någon typ av programvara till Scantool eller?

Mtp avgastemp, ser att flera skruvar in en mätare innan/ efter turbon, är det grejen på en D4D motor oxå? Bård hade uttag för detta i sitt nya avgasssytem?
Ja vi monterte den etter turboen...

Ja fikk med en cd rom til pcen.Har ikke prøvd å koble til pcen enda,kommer tilbake med mere info etter dette.
Sverre

vargemann
Ble med: søn mai 16, 2004 11:26 pm
Lokasjon: 2647 Sør-Fron

Innlegg av vargemann »

Hei

Vi på Dokken Bil as (Toyotaforettning) på Vinstra i Gudbrandsdalen har utstyr for flushing av automatkasser.
Dette er en god innvistering for lang og driftsikker bruk av din automatkasse,for oljen blir meget forurenset etter 5år -100000km er vår erfaring.
Prisen vil ligge mellom 4500-5000kr,da inngår rensevæske,tillsettningstoff og 15 liter automatolje som er foreskrevet din Toyota.
Du treffer oss på 61292920 for evt timebestilling.

Mvh Rune :P
Brukeravatar
SverreS

Innlegg av SverreS »

vargemann skrev:Hei

Vi på Dokken Bil as (Toyotaforettning) på Vinstra i Gudbrandsdalen har utstyr for flushing av automatkasser.
Dette er en god innvistering for lang og driftsikker bruk av din automatkasse,for oljen blir meget forurenset etter 5år -100000km er vår erfaring.
Prisen vil ligge mellom 4500-5000kr,da inngår rensevæske,tillsettningstoff og 15 liter automatolje som er foreskrevet din Toyota.

Konge at du legger dette inn her..... 8) 8) 8)
Sverre

neivelda

Innlegg av neivelda »

folbjo skrev:

Derfor dette bør gjøres for hver 60000 km Rune, men folk må jo få lov til å gjøre som de vill.
Jeg for min del er ikke et sekund i tvil om at dette skal gjøres på min bil, om jeg har den når den paserer 60tkm da ?
Her er jeg nerd, og mener bestemt att Toyota forsømmer seg med sitt opplegg i forhold til automatkasser.
Er skrevet en del om dette temaet her på forumet. Benytt søk funksjonen.

Et oljeskift som består i å bytte 3 liter olje, evt x 2 om man gjør prosessen to ganger, holder ikke.
Det er selvfølgelig bedre en å ikke gjøre noe, men med tanke på det tot. antall liter i kassa så er ikke dette tilfredstillende.
Varmegang i kombinasjon med manglende vedlikehold er det som tar knekken på ei automatkasse.
Ja, jeg er fullstendig klar over at dette bør gjøres. Jeg skal gjøre det, men jeg sliter litt med å få det gjort. Men to hederlige forsøk på å gjøre det i litt mere urbane strøk enn nabolaget mitt slo feil så da er jeg like langt. Har vært inne på tanken med å kjøpe meg en slik flushe maskin selv, men den kommer jo på over 20 tusen selv rett fra Kina og det er jo litt drøyt bare for egen bil. Funderer på andre metoder på å flushe selv og lurer litt på om det går an å ettermontere peilepinne på kassen?
Verktøybudsjettet mitt for i år er oppbrukt siden jeg allerede har kjøpt meg en stor søyleboremaskin med koordinatbord, en 55A plasmaskjærer og et profft avbalanseringsutstyr for to akser så det er lite aktuelt å kjøpe inn noe mere utstyr. Det er vanskelig nok å forklare disse innkjøpene for dragen.
Er det noen som vet om noen har slikt utstyr i Saltenområdet?
Brukeravatar
kimjorgen
Ble med: man okt 04, 2010 10:22 pm
Lokasjon: Stjørdal

Innlegg av kimjorgen »

Finnes det noen i trondheimsområdet som kan ta denne jobben mon tro?

JanP
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Innlegg av JanP »

Kim Jørgen da: ser du ikke hva jeg skrev den 18, rett under denne tråden?? :mrgreen:
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
kimjorgen

Innlegg av kimjorgen »

Hmm, nei? forklar :)
JanP
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Innlegg av JanP »

Mekonomen, Stjørdal. rett utenfor stuevinduet ditt.!

Vegard skal sjekke opp adapter til min kasse, det er et annet til din som er 4 trinns om du har 163 Hk-utgaven da.

Delenr til ev nødvendig skrev jeg også, for kassa til 166 HK motoren. Avventer beskjed fra ham, skal gjøre en del på bilen samtidig som oleskift, smøring, PKK osv.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Brukeravatar
kimjorgen

Innlegg av kimjorgen »

ååja, flotte greier :)
Svar

Tilbake til «Drivverk 12x»