Tung og treg styring i korte intervaller

Moderatorer: lj73jon, ModeratorNLCK, Snekker_Andersen, baa

Svar
daggan
Innlegg: 4
Registrert: tor jul 19, 2012 11:26 am

Tung og treg styring i korte intervaller

Legg inn av daggan » fre mai 03, 2013 8:46 pm

Hei!
Jeg har en LC120 2005 modell, gått ca 165000km. Siden en uke har den begynt å bli tung/treg i små korte intervaller når vrir på rattet ved feks. lukeparkering. Virker som om det er verst når den er kald og blir bedre når man har kjørt et stykke. Toyota verkstedet har vært travelt opptatt, men tokk den inn til en kort kikk på den herom dagen. De sier at det er nokk servoolje på den og at når de løftet bilen ikke kunne se tegn til noen lekkasjer. De mener at det muligens skyldes "universal-leddet" og vil starte med å skifte den. Evt. gå videre med tannstangen. Typisk uflaks for meg er at dette selvfølgelig skjer rett før jeg skal avgårde med bilen langtur/ferie.

Noen som har hatt lignende problemer? Forslag til feil / løsninger? Er dette noe som pleier å forverre seg raskt? Er vel ca 1100-1200km som er planlagt til ferien...

Takker for tips
Dag Marius

Motorgarasjen
Innlegg: 438
Registrert: tir aug 02, 2005 9:04 am
Sted: Åsenfjord

Re: Tung og treg styring i korte intervaller

Legg inn av Motorgarasjen » fre mai 03, 2013 9:12 pm

Har ikke førstehånds kunnskap om styringen på 120, men på hiace er dette et ikke uvanlig problem.
Der er det det nederste universalleddet som har størst knekk, som bruker å tørke ut og ruste fast.
Det er vel det som er mest utsatt for saltspruten også.
Da blir styringen tung, som om ikke servoen virker, og den går i 4 rykk på en runde på rattet.
Førstehjelp til man får skiftet leddet, er å dusje leddet med olje eller universalspray.
Blir styringen ok da, har du samtidig stilt nøyaktig diagnose, så man vet at bilen blir god ved å skifte leddet.

Andreas30
Innlegg: 1063
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Tung og treg styring i korte intervaller

Legg inn av Andreas30 » fre mai 03, 2013 10:33 pm

Hei har ikke hørt noe om det leddet

men når min 2005 mod hadde passert 200 000 km var servo olja begynt og bli ganske svart
er ikke noe interval på og bytte denne hos toyota .

så jeg bytta olja selv tok av returslangen og fikk en kamrat til og fylle beholdren hele tia mens jeg kjørte styringa fra side til siden til det kom rein ny atf olje .
jeg syntes styringen virka litt strammere og mere pressis etter olje bytte og du øker levetia på
tannstanga .
05 mod lc 120 vx
407 000 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

daggan
Innlegg: 4
Registrert: tor jul 19, 2012 11:26 am

Re: Tung og treg styring i korte intervaller

Legg inn av daggan » lør mai 04, 2013 2:04 am

Takker for tips så langt!

Driver å kikker litt på tegninger over styring / forstilling i verksteds håndboken.. Må inrømme at jeg har litt problemer med å finne "universalleddet"..

Motorgarasjen
Innlegg: 438
Registrert: tir aug 02, 2005 9:04 am
Sted: Åsenfjord

Re: Tung og treg styring i korte intervaller

Legg inn av Motorgarasjen » lør mai 04, 2013 9:36 am

Universalleddet står på rattakselen. Følg denne, og se hvor den går inn på tannstanga.
Antar at det aktuelle universalleddet, ser ut som et lite mellomakselkryss, sitter på akselen lengst ned mot tannstanga.

daggan
Innlegg: 4
Registrert: tor jul 19, 2012 11:26 am

Re: Tung og treg styring i korte intervaller

Legg inn av daggan » søn aug 25, 2013 9:36 pm

Begynner å gammel denne tråden, men jeg har ikke fått "avsluttet" / oppdatert den før nå. Takk for tipsene. Rattet mitt ble veldig tregt og tungt ca 2 ganger på 360 grader. Prøvde tipset med å sprute litt olje på universal-leddet og det ble lettere med en gang omtrent, men varte selvfølgelig ikke veldig lenge. Men da var det jo ganske greit å si hva som var defekt. Brukte Toyota verkstedet på Lillehammer for å skifte delen. Arbeid og ledd kostet 5000kr. Sjekket ikke denne prisen opp i mot andre, da jeg måtte ha bilen i orden igjen raskt. Mulig det lar seg ordne billigere på andre steder/måter.
Takker for hjelpen!

Dag Marius

torzan2
Innlegg: 18
Registrert: søn sep 25, 2011 6:32 pm
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Tung og treg styring i korte intervaller

Legg inn av torzan2 » lør nov 23, 2013 10:47 am

Dag Marius: Jeg har akkuratt samme problem nå. Har alt vært ok etter at du byttet universalleddet?
2005 LC 120 GX
1997 LC 90

wheels
Innlegg: 59
Registrert: fre okt 28, 2011 11:48 am

Re: Tung og treg styring i korte intervaller

Legg inn av wheels » lør nov 23, 2013 4:10 pm

Har 'reparert' sånne ledd med kjedespray for MC (Biltema), renner inn og biter seg fast, danner en tykk graut som holder fuktighet\salt\vann unna. Holder 100x lenger enn vanlig olje\spray. Men bør jo fikses permanent før eller senere.

asgeir75
Innlegg: 84
Registrert: søn apr 03, 2011 10:41 pm
Sted: Sandnes

Re: Tung og treg styring i korte intervaller

Legg inn av asgeir75 » fre nov 21, 2014 11:06 pm

Hadde samme problemet, fikset det med noe skikkeligt DYRT penetrerende fett:) funker helt sikkert med Biltema sin og. Poenget mitt er at jeg ser ikke helt at det skal være nødvendig å bytte hele leddet...ser for meg å smøre dette leddet minst like ofte som mellomakslingene

kristin67
Innlegg: 1
Registrert: tir okt 17, 2017 11:30 pm

Re: Tung og treg styring i korte intervaller

Legg inn av kristin67 » tir okt 17, 2017 11:41 pm

Hei.
Jeg har fått samme opplevelse med min 2005 mod LC nå.
Gått 210 000
Vil gjerne få smurt opp universalleddet, men mine biltekniske ferdigheter går ikke lenger enn til å fylle spylevæske og sjekke olje.
Noen i Bærum som kan hjelpe meg?
Er redd for at det blir veldig dyrt hvis jeg « dame bak rattet» leverer bilen f eks på Toyota på Rud.
Takker for tips til billigere verksted.

Andreas30
Innlegg: 1063
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Tung og treg styring i korte intervaller

Legg inn av Andreas30 » fre okt 20, 2017 11:27 pm

Holder desverre ikke i lengden og smøre opp dette
en kan være heldig men det var ikke jeg
måtte bytte på min 05 mod
og toyota solgte hele staget med krysset komplet 4500 kr
Gjorde jobben selv 2 timer med rustløser stor slegge og brekkjern og en god dose tolmodighet .

Kan trygt anbefalle toyota Lier dem er det nærmeste verkstedet som har dyktig kompetanse og lurer ingen på pris
ring dem hør om du får noe land crusier klubb rabatt så skal du se det blir ikke så dyrt :D
05 mod lc 120 vx
407 000 km Stil going strong
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
macivar
Innlegg: 286
Registrert: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Tung og treg styring i korte intervaller

Legg inn av macivar » man okt 30, 2017 11:06 pm

Kan også anbefale Toyota Lier!
Har prøvd mye forskjellig i Asker/Bærum traktene med varierende labert hell...
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX

JanP
Innlegg: 1669
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: Tung og treg styring i korte intervaller

Legg inn av JanP » tir okt 31, 2017 5:46 pm

Hei.
Gode verksted er kanskje mangelvare. Men husk at gamle erfaringer kanskje ikke er reelle i dag. Mange kan ha blitt tilsatt som har god kompetanse på våre Cruisere. Og uheldigvis: flinke mekanikere kan også slutte.

Men om en skal få rabatt hos merkeforhandler så betinger det også medlemsskap i NLCK, samt fremvisning av den\t digitale kortet som lastes ned fra forumet.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

frank mekk
Innlegg: 1
Registrert: ons jul 15, 2020 2:45 pm

Re: Tung og treg styring i korte intervaller

Legg inn av frank mekk » ons jul 15, 2020 3:27 pm

Hei!
Ny i forumet her, men allerede mye nyttig fra dere.
Her er en dyr erfaring fra meg angående treg styring.

PASS PÅ!!

Vi hadde tregt styring/ lugging ved enkelt passeringer når man vendte rattet.
Feilsøkte og fant at den nederste delen av hele rattstammen, som har et ledd, var defekt.
Denne delen er ca 30cm i total lengde med et ledd i enden.
Bestilte nytt krysslager for denne, men den kom aldri tidsnok til vi skulle dra på ferie.
Vi fikk derimot tak i en helt ny brukt del.
Jeg kom til delen ved å løfte fronten, fjerne venstre framhjul, samt den fremste skliplaten under.
Etter 10 timer blodslit for å få denne av (fullstendig rustet fast), fikk jeg den av, ved å sette pipeforlenger med en gammel pipe, på ørene til leddet, og banke det av millimeter for millimeter. Fra hjulsiden og også fra front via oppsiden av servoen. For å få hylsen av oppe, gikk jeg via motorrommet og ned.
På slutten monterte jeg igjen skruen på nede «feil vei» med en skive i midten av ørene, skrudde til så ørene ble presset fra hverandre og ikke knep på staget, da kom den).
Delen var så treg at man kunne ikke bevege krysset for hånd.

Fikk gjort rent og sprøytet på kobberspray for montering.
Så skulle det på igjen.
På toppen av denne delen er det en hylse som holder stagene sammen opp mot rattet. Den skal monteres på selve rattstammen igjen uten noen skruer i, så langt du får den opp.
Så monterte jeg på leddet nede, å så førte det inn på hylsen.

Glippen som ble gjort, er at jeg ikke var tydelig nok på at rattet IKKE skulle røres.
Rattet har en kabeltrommel som gjør det mulig å ratte 1.5 gang til venstre fra senter posisjon, og 1.5 gan mot høyre.
Rattet her ble snudd tilbake i posisjon etter det rullet ned og tilbake FEIL VEI!!
Etter alt var på plass var det på tide å få bilen på veien igjen.
En skrapelyd kom med et påfølgende litte knekk.
Denne kabelen, (slepering) i rattet ble for stram og slet av.
Airbag lampen begynte å lyse og ved kjøring slo antiskrens seg inn over 10 km/t.
Vi måtte få bilen inn for rekalibrering av antiskrens (vinkelsensoren) som står i rattet, samt bestille ny slepering til en netto sum av ca 4500,- pluss arbeid.
Hadde sensoren også røket, kan man legge til 6500,- til pluss arbeid.
Bilen kom nå i skrivende stund selvkjørende tilbake fra toyota etter å levert bilen med falken.
Så skal dere skifte noe her, så rør IKKE rattets posisjon når du demonterer/remonterer. Lås rattet fast!
Husk å merke posisjon på delene du tar av, ha på kobberspray for montering så det ikke kniper.
Du må sannsynlig ta en spissing justering for å få rattet 100% i senter igjen.

Verktøy for demontering:
Skralle 1/2 og 1/4 toms
Pipeforlenger med en pipe du ikke er redd for.
Kraftig hammer
12mm pipe
En flaske rustløser
Mye tålmodighet.

Har jeg glemt noe nå????

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 12x»