Heving av 120GX m/TEMS...What to do?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
Brukeravatar
Lc_Osterdalen
Innlegg: 69
Ble med: ons okt 28, 2015 10:30 am
Lokasjon: Atna, Hedmark, Østerdalen

Heving av 120GX m/TEMS...What to do?

Innlegg av Lc_Osterdalen »

Ønsker å få løftet bilen litt opp og få minimum 33"
Idag har eg snakket med AT og det som tilbys derfra som nærmeste løsning er 35" bygg...og det ja vil koste ca 135.000,- :o
Eg har nå gått i tenkeboksen...
Alternativer?
- ønsker å heve 2" uten at det går utover TEMS og komfort/sport modus på bilen
- har lest her inne vedrørende OME vs TJM...her virker det som om at TJM virker mere stabilt over tid og ikke synker sammen så mye...?
- hvor selges det TJM? AT hadde det ikke...

Noen tips, anbefalinger/erfaringer å få?

Hilsen en helfrelst lykkelig LC eier
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 355000 km
- Motorolje Castrol Magnatec
- TTE boks
- Catchtank IKKE montert, kanskje
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger.

Min garasje; http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... 12#p187512
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Heving av 120GX m/TEMS...What to do?

Innlegg av jonwib »

Snövit har rullat många mil på OME, visst - flertalet på vanlig vei, men hon har jammen bevisat i terrängen oxå.

Du kan dessvärre inte behålla TEMS med ombyggnads fjädring med mindre du bara byter fram ( som jag har fattat det ). Blir inget Ole Brum här inte ;). OME får du in i vognekortet vilket kan vara bra till tider har jag hört...

Alla fjädrar sätter sig över tid, frågan är vad utgångsläget är. Ska du lasta bilen full varje dag, dra världens tyngsta hängare varje dag eller lever du av att guida turister med full bil till Vattnajökull 8 dagar i uken så bör du gå för det fetaste OME har.

Om du, som de flesta av oss, lever ett helt vanligt liv och ska ut på en tur med jämna mellanrum men vill ha fjädring som funkar till vardags och till de lite mer krävande jobben så går du för OME medium ( BG Nor, Jan Greve och ett gäng med andra pålästa tomtar kan dessa siffrorna i huvudet ) och sen vurderar om du har behov av att supplera med Coil Springs ( luftputer i fjädrarna som du fyller efter behov av last/ väghållning ). Om du ska ha bumper/ winch kan det vara smart att gå för lite hårdare fjädrar fram.

AT höjer inte bilen med dämpare/ fjädrar, de shimsar upp din befintliga fjädring vid 35" ombyggnad. Det är något du kan gjöra själv med hjälp av ett sök på Ebay och ett betalande medlemskap hos NLCK.no då vi har de fjäderklämmor du behöver för att göra jobbet ( vi har testat billiga fjäderklämmor och de funkar inte helt som vi önskar... ).
osed4d
Innlegg: 210
Ble med: tir jul 26, 2011 7:33 pm
Lokasjon: Ørsta

Re: Heving av 120GX m/TEMS...What to do?

Innlegg av osed4d »

Hei

Dette er fullt mulig å få til med TEMS inkudert. Du har på OME 884 fjærer foran og så hever du TEMS bak med justeringen. Dette ordner bla. Arctic Trucks for et par lapper. Har dette oppsettet på min GX og kjørte med 33" på dette uten problem bortsett fra litt modifisering på innerskjermene foran og justert bump stopp. Eg har nå gått tilbake til 265.65.18 men ingen problem å bruke 285-65-18 fks. Eller tilsvarene dimensjoner i 17 toms som tilsvarer 33". Eneste problemet er visst noen fra biltilsynet henger seg opp i 5 % regelen som du dessverre akkurat passerer ved fks. Bruk av 285-65-18. Men det er et valg man må ta.

Slik er det med meg:
IMG_0059.jpg lc.jpg
IMG_0059.jpg lc.jpg (201.98 KiB) Vist 5757 ganger
03 LC 120 GX
Brukeravatar
Lc_Osterdalen
Innlegg: 69
Ble med: ons okt 28, 2015 10:30 am
Lokasjon: Atna, Hedmark, Østerdalen

Re: Heving av 120GX m/TEMS...What to do?

Innlegg av Lc_Osterdalen »

osed4d skrev:Hei

Dette er fullt mulig å få til med TEMS inkudert. Du har på OME 884 fjærer foran og så hever du TEMS bak med justeringen. Dette ordner bla. Arctic Trucks for et par lapper. Har dette oppsettet på min GX og kjørte med 33" på dette uten problem bortsett fra litt modifisering på innerskjermene foran og justert bump stopp. Eg har nå gått tilbake til 265.65.18 men ingen problem å bruke 285-65-18 fks. Eller tilsvarene dimensjoner i 17 toms som tilsvarer 33". Eneste problemet er visst noen fra biltilsynet henger seg opp i 5 % regelen som du dessverre akkurat passerer ved fks. Bruk av 285-65-18. Men det er et valg man må ta.

Slik er det med meg:
IMG_0059.jpg lc.jpg
Takk for ditt svar. Det du skriver er det jeg kunne tenke meg pr nu, men eg vil gjerne bytte de demperene og fjærer bak samtidig, vet ikke om dette er skiftet noen gang. Så AT tar på seg slike oppdrag utenom ei full AT bygging? Han eg snakka med var veldig lysten på å få solgt meg en bygging 35"...
Noen tips til demper og fjær å bruke bak da? AT har HT fjærer og Koni dempere, så de vil bruke konkurrenters produkt om eg går for OME? Er OME 884 det beste alternativet?
Igjen takk
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 355000 km
- Motorolje Castrol Magnatec
- TTE boks
- Catchtank IKKE montert, kanskje
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger.

Min garasje; http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... 12#p187512
tezak
Innlegg: 160
Ble med: fre apr 04, 2008 3:12 pm
Lokasjon: Follo

Re: Heving av 120GX m/TEMS...What to do?

Innlegg av tezak »

Jeg har OME medium foran og bak. Hadde opprinnelig mykeste bak, men byttet til medium før en islandstur. Angrer nå på at jeg gav bort de mykeste fjærene da jeg syntes medium er vel harde bak. Har ikke hatt problem med at de siger sammen.
osed4d
Innlegg: 210
Ble med: tir jul 26, 2011 7:33 pm
Lokasjon: Ørsta

Re: Heving av 120GX m/TEMS...What to do?

Innlegg av osed4d »

Hei

Hva Arctic Trucks gjør eller ikke , legger eg meg ikke oppi. Det eg har gjort , har eg gjort selv med hjelp av Highwaypatrol på forumet her. Arctic har kun justert stagene bak for å øke høyden på TEMS systemet. Det er ikke noe du bør gjøre selv , da du må vite hva du holder på med.
03 LC 120 GX
Brukeravatar
Lc_Osterdalen
Innlegg: 69
Ble med: ons okt 28, 2015 10:30 am
Lokasjon: Atna, Hedmark, Østerdalen

Re: Heving av 120GX m/TEMS...What to do?

Innlegg av Lc_Osterdalen »

osed4d skrev:Hei

Hva Arctic Trucks gjør eller ikke , legger eg meg ikke oppi. Det eg har gjort , har eg gjort selv med hjelp av Highwaypatrol på forumet her. Arctic har kun justert stagene bak for å øke høyden på TEMS systemet. Det er ikke noe du bør gjøre selv , da du må vite hva du holder på med.
Takk for svar osed4d, ja det er litt av mitt issue her...er ikke noe stor mekaniker, så usikker om eg får det til selv alene...er ikke blitt mye kjent med folk her inne ennå så vedrørende hjelp til montering veit eg ikke...
Men så er det til hvilket merke, OME eller TJM?
Har jo lest mye i trådene og det er delte meninger vedrørende OME, eller tar eg feil?

Men skulle noen ville hjelpe meg, så er jeg mobil selv om eg bor oppi fjellheimen...
Beveger meg glatt om noen ville hjulpet meg med montering/skifte av fjærer og dempere. :roll: :) :)

God helg folkens forresten, ta vare på dere selv i disse julebord tider...
2005 mod 120 GX m/TEMS
- 355000 km
- Motorolje Castrol Magnatec
- TTE boks
- Catchtank IKKE montert, kanskje
snart?

Aldri hatt bedre bil...
Roger.

Min garasje; http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37 ... 12#p187512
Svar

Tilbake til «Drivverk 12x»