Skeiv bakaksel

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
kols
Innlegg: 38
Ble med: tor jul 05, 2012 1:32 am
Lokasjon: Bergen, Nyborg

Skeiv bakaksel

Innlegg av kols »

Hadde bilen inne på EU-godkjenning for en stund tilbake og fikk verkstedet til å utføre en hjulkontroll da jeg hadde en mistanke om at hjulstillinga ikke var korrekt. Resultatet viste at venstre bakhjul var litt offiset av hva det burde være. Vist jeg ikke husker feil var det 3.2 grader men det må jeg dobbeltsjekke. Etter å ha hørt med verkstedet og Hjulmakeren i Bergen om hva som kunne gjøres ser det ut som at å bytte bakaksel er eneste alternativ da det ikke er noe justeringsmulighet på dette. Etter å ha vært mye på jobb og husprosjekt, er hjulet blitt meget bra slitt helt på innsiden. Fant ut at nå må jeg få ut fingen for å få gjort noe. Søkte litt rundt på forumet her og fant at medlemmet kontinuitet har hatt lignende problem som meg.

Er det flere som har hatt dette problemet? Er det en svakhet på bilene våre? Min bil har ikke vært i kollisjon. Den har vært lastet med tung henger til tider men ikke opp mot maks last så kan ikke skjønne at det skal være noe problem.

Når det blir målt i mitt tilfelle 3.2grader off. Er det totalt usannsynlig at problemet kan ligge en annen plass enn bakakselen? Jeg spør for dette er utenfor mitt kunnskapsområde.

Bilen er forøvrig en GX 2005 med 192000km på telleren

Hvor ville dere fått fatt i ny bakaksel? Toyota? Brukt? Hvor?
Har fått pris på en bakaksel fra en 06 GX med 200000km på telleren til 5000,- + moms. Noe å satse på?
LC 120 2005 GX
kols
Innlegg: 38
Ble med: tor jul 05, 2012 1:32 am
Lokasjon: Bergen, Nyborg

Re: Skeiv bakaksel

Innlegg av kols »

Bilde av brukt bakaksel fra RemAuto. Regner med det er import fra Polen eller lignende.
Vedlagte filer
image.jpg
image.jpg (285.39 KiB) Vist 9654 ganger
LC 120 2005 GX
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Skeiv bakaksel

Innlegg av Andreas30 »

Hei uheldig situasjon
Du må nå ha fått en mandags bakaxel eller så må den ha fått noe J juling engang kanskje uerfarent dekkverksted som har løfta bilen din
i ene langsiden av axsling eller noe lignende mye amatører der ute spess på dekkomlegger verksteder .

Aldri hørt om dette før så du må nå være den første håper det ordner seg med bruk axsling skal ikke være noe problem det
bare sjekk og bytt olja på den
kols
Innlegg: 38
Ble med: tor jul 05, 2012 1:32 am
Lokasjon: Bergen, Nyborg

Re: Skeiv bakaksel

Innlegg av kols »

Nå er det som nevnt i første tråden en kar her på forumet som har hatt samme problem.

Kan noen av stabilisator stagene er foringer/bushings ha noe å si for dette? Anyone?
Har bare meget vanskelig for å tro at faktisk bakaksling kan bli skeiv uten at noe annet har gitt etter og uten synlige skader. Dette er tross alt en meget solid del.
LC 120 2005 GX
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Skeiv bakaksel

Innlegg av jonwib »

Om bilen är höjd så hänger väl inte bakre stab.stag med med mindre man gör ingrepp, kan det varit med med och påverkat inställningen på hjulen?
kols
Innlegg: 38
Ble med: tor jul 05, 2012 1:32 am
Lokasjon: Bergen, Nyborg

Re: Skeiv bakaksel

Innlegg av kols »

Bilen er ikke hevet vist det var det du lurte på?
LC 120 2005 GX
kols
Innlegg: 38
Ble med: tor jul 05, 2012 1:32 am
Lokasjon: Bergen, Nyborg

Re: Skeiv bakaksel

Innlegg av kols »

Her er for øvrig resultat over hjulkontrollen.
Hva er det egentlig som er feil her dere som har peiling?
Vedlagte filer
IMG_5637.JPG
IMG_5637.JPG (203.76 KiB) Vist 9502 ganger
LC 120 2005 GX
utemannen
Innlegg: 69
Ble med: lør nov 16, 2013 8:06 pm
Lokasjon: Åmli, Aust-Agder

Re: Skeiv bakaksel

Innlegg av utemannen »

Siden høyre bakhjul har spredning og heller inn i topp, kan det se ut som den har fått seg en trøkk i siden en gang. Men ta noen mål med vater og målestokk og sammenling høyre og venstre side. Eventuelt en ny hjulstillingsmåling om du ikke kan finne noen sammenheng mellom dine mål og målebrevet. Hjulstillingsapp. kan også gjøre/brukes feil.... Ville sjekket det nøye før bytte bakaksel.
2001 HZJ79
1997 HDJ80 VX
1996 HZJ75 -solgt
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Skeiv bakaksel

Innlegg av jonwib »

kols skrev:Bilen er ikke hevet vist det var det du lurte på?
Det var det jag lurte på :wink: .
Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1767
Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
Lokasjon: Siggerud.
Kontakt:

Re: Skeiv bakaksel

Innlegg av KjellOlsen »

Det hender faktisk at hele hylsa på bakakselen bøyer seg. Jeg har klart det med min HJ61. Måtte bytte hele hylsa på den, da jeg målte med to tommestokker mellom topp og bunn mellom felgene, og det var kortere avstand på toppen. ( 6 - 7 mm) Etter bytte var det helt likt. I mitt tilfelle kom det av et hopp, med stort nedslag.
Kjell.

1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt

SWES-63

Land Cruiser = stiv aksel.

http://www.expeditionkompaniet.no
kols
Innlegg: 38
Ble med: tor jul 05, 2012 1:32 am
Lokasjon: Bergen, Nyborg

Re: Skeiv bakaksel

Innlegg av kols »

Og hylsa er vel en og samme del som hele bakakselen vist jeg ikke tar feil?
Skal ha bilen inn på kontroll hos Toyota nå, får se hva de sier.
Fikk en røffly (ja det er et ord) pris på ny bakaksel (da bare tom bakaksel) og det var en plass mellom 20 og 35k inkl arbeid. Helst nærmere 35k. :shock:
LC 120 2005 GX
JanP
Innlegg: 1726
Ble med: tor des 11, 2008 8:25 pm
Lokasjon: Trondheimregionen

Re: Skeiv bakaksel

Innlegg av JanP »

Hadde en Audi CS Quattro på nittitallet. Der gikk det galt med bakakslingen 1/2 år etter jeg køpte den (brukt). Fikk et overslag på ca 25 for "huset", pluss omtrent det samme for innvendig deler som var bare småbiter. Totalt rundt 60'. Og det var for over 20 år siden!
Var heldig da Møller Bil hadde fått en fax fra et høggeri noen få dager tidligere. Med arbeidet ble det bare 1/5-del av det som jeg ble forespeilet. Så noen ganger kan man ha flaks.

Lykke til og kanskje ordner det seg for en rimelig penge!
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
Svar

Tilbake til «Drivverk 12x»