Hjelp til pressing av hjullager

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
superhansen
Sted: Drøbak

Hjelp til pressing av hjullager

Legg inn av superhansen » tor jan 17, 2019 12:57 pm

Er det noen i nærheten av Drøbak som kan være behjelpelig med å presse gamle lager av navet,og nye på?
Har skrudd av begge sider fremme og venter på deleleveransen nå.
Betaler gjerne for jobben,og jeg kommer selvfølgelig med delene til deg.

Om ingen i klubben har mulighet så får jeg ta ei ringerunde til noen lokale verksteder.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.

Brukeravatar
jonwib
Sted: Kolbotn

Re: Hjelp til pressing av hjullager

Legg inn av jonwib » tor jan 17, 2019 10:44 pm

Jag har fått hjälp av Berghagan Bil på Langhus flera gånger Kim. Det brukar ofta krävas nått djävulskt med tryck innan de släpper ( har de sagt ). Inte helt Drøbak kanske men de har i alla fall erfarenhet av operationen.

superhansen

Legg inn av superhansen » fre jan 18, 2019 6:45 am

Takk for tipset Jon,Langhus er absolutt innen rekkevidde.Og kjøre en halvtime/time hver vei er ingen hindring om man kommer til noen som har kompetanse,ringer de i dag og hører jeg.
Ser ut til at jeg bytter litt bremser i samme slengen også.Byttet alt nytt foran i 2014,men nå er skivene bare drit,og det ser ut til at 2 stempler sitter i hver kaliper.
Jeg blir helt matt av hvor dårlige kaliperne er/blir etter noen år i saltsuppa.
Kanskje man bare må pelle opp hvert år og rengjøre og smøre opp for at det skal holde seg??

120 GX 08 mod.

Brukeravatar
jonwib

Legg inn av jonwib » fre jan 18, 2019 8:20 am

Köpte nya kalipprar fram ( helt nya ) i höstas då de som satt där var mer än mogna för utskiftning. Men de som satt där kom ju begagnade från en HiLux och har varit med bra många mil i varierande terräng så den kostnaden bekymrade mig inte så mycket. Tror jag handlade hos Bildelar.no för helt ok pris.

Tänkte gå för tipset till Frode - renovera de jag demonterade så nästa gång det är dags så finns det lätttillgängliga kalipprar :) .

superhansen

Legg inn av superhansen » fre jan 18, 2019 8:39 am

Jeg kjøpte nye fra Milner høsten 2014,og nå sitter altså 2 stempler i hver kaliper,ikke bra nok.
De jeg plukket av som satt originalt var ikke mulig å renovere.Forsøkte å varme kaliperne og vri på stemplene med verdens største tang,men de var ikke mulig å rikke.

Har satt inn mine med rustløser nå,så skal jeg se om jeg får fikset de i helgen.Har både repair kit og stempler liggende fra tidligere.Funker det ikke så kjøper jeg nye.De koster under 1500 fra bildeler.no

120 GX 08 mod.

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP » fre jan 18, 2019 10:40 am

superhansen skrev:
fre jan 18, 2019 6:45 am
T
Jeg blir helt matt av hvor dårlige kaliperne er/blir etter noen år i saltsuppa.
Kanskje man bare må pelle opp hvert år og rengjøre og smøre opp for at det skal holde seg??

Det finnes en enkel løsning på dette (vel og merke om bor ok): og det er å ta høytrykkspyleren og spyle rent hjul, bremser, understell og andre utsatte steder. Jeg gjør det hver gang jeg har vært ute med bilene, uansett temp. Har 90 gr vridbar dyse som er uunværlig når det gjelder å komme til på birtgjemte steder. Minus 10 gjør jo at bilen blir litt nediset, men etter innvendig parkering så er det borte. Kjører noen meter i gata og bremser hardt før bil parkeres inne i garasje som er tørr og ganske varm. Ikke hatt problemer med rust på calippere og skiver når jeg begynte å gjøre det. Og bremser hardt under kjøring ellers også.

Smøring er neppe nødvendig. Om du ikke har garasje så kjør innom et sted for selvvask, og ta deg tid til en grundig spyling/vask minst en gang i uka om du kjører mye. Og bruk bremsene HARDT! Hele vinteren igjennom. Lett bremsing som nesten alle pleier å gjøre gir rustproblemer. Og veldig enkelt å gjøre noe med.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

superhansen

Legg inn av superhansen » fre jan 18, 2019 11:27 am

Det er sikkert lurt å spyle av dette jevnlig,det gir mening.Men at det er en enkel løsning og spyle av understell og bremser hver gang man er ute er jeg ikke enig i
Jeg har garasje,2stykker faktisk.Og jeg har høytrykkspyler.Desverre kun uttak for vann på huset og ikke garasjen.Blir for mye bal og dra frem spyler hver gang.
Hvis ikke jeg får løs stemplene i helgen så blir det hentet nye calipere,skiver,klosser og monteringssett på mandag.
Summen for det er bare blåbær i forhold til det jeg allerede har bruk på denEr vel bare å fortsette å kaste penger etter'n vel

120 GX 08 mod.

Brukeravatar
jonwib

Legg inn av jonwib » fre jan 18, 2019 2:41 pm

Lett bremsing som nesten alle pleier å gjøre gir rustproblemer. Og veldig enkelt å gjøre noe med.
Japp, enig där Jan - bara att öka farten på vintervägarna det så kommer den hårda bromsningen av sig själv :D .
Summen for det er bare blåbær i forhold til det jeg allerede har bruk på denBildeBildeEr vel bare å fortsette å kaste penger etter'n vel
Vi är flera som sitter i den båten Kim - har rätt å slett inte råd att sälja bilskrället, men varför skulle jag vilja sälja världens - IMHO - bästa bil?

Hämtade precis ut henne från Spa-behandling hos Arctic Trucks och blev nästan tårögd av vilket fantastiskt bra jobb de hade gjort! Stor tumme upp till grabbarna där!

Denna tråden har väl inte spårat ur väl? :shock:

superhansen

Legg inn av superhansen » fre jan 18, 2019 2:46 pm

Litt avsporing får man tåle.Har ringt Berghagan i dag,og de presser lager for meg så fort jeg har de i hende.
Godt å høre du er fornøyd med jobben som er blitt gjort på bilen din Jon.
Ser heller ingen grunn til å selge bilen,vet ikke om jeg orker noe nyere og mer fancy ennå

120 GX 08 mod.

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP » fre jan 18, 2019 3:34 pm

Ingen grunn til å selge en godt vedlikeholdt bil, om man er fornøyd med den. Skiftet calippere etter noen år på min 120, hadde ikke mulighet til egen overhaling pga tid. Men hyppig rengjøring og kraftig brems jevnt og trutt holder ihvertfall calipperne friskere over lengre tid. Og da berger sannsynligvis skiver også.
Vi har nettopp fått 100 km/t-sone i nærheten, snart blir det også 110. :D Og det skulle holde for en oppfriskning av sløve calippere.
jonwib skrev: Denna tråden har väl inte spårat ur väl? :shock:

Det måtte skje før eller senere at en tråd sporet av... :mrgreen:
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------

superhansen

Legg inn av superhansen » fre jan 25, 2019 9:03 am

Da er saken godt og vel løst.

Berghagan bil presset lagrene for meg,raskt og bra utført og koster ca 30% av hva en 20 T presse koster på Biltema.
Vær obs på om man bestiller hjullager fra bildeler.no så følger ikke O ring og simmering mellom lager og hub med.Bestillte ett lagerkit fra Skruvat også,der fulgte alle pakninger,nye bolter og sentermutter med.
Har overhalt calipere med nye pakninger og bytte 4 stempler,mest fordi jeg hadde 4 nye liggende.Har også montert nye skiver og klosser.
Utvendig har jeg ikke gjort noe med caliperne,det hadde jeg ikke motivasjon og gidd til nå.
BildeBildeBildeBilde

120 GX 08 mod.

Brukeravatar
jonwib

Legg inn av jonwib » fre jan 25, 2019 6:44 pm

Snyggt Kim!

Vad gick skivorna på? Har vibration i mina som nog äter upp onödigt mycket av komponenter i framvagnen - förutom att det känns ganska B med den vibrationen då :wink: .

superhansen

Legg inn av superhansen » fre jan 25, 2019 6:53 pm

Takker Jon
Er NK skiver fra bildeler.no,ca 800 kr pr skive.
Jeg hadde også vibrasjoner og kast,men nå er alt strøkent

120 GX 08 mod.

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 12x»