Dyser fra Ebay

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

MortenLC120

Re: RE: Re: RE: Re: Dyser fra Ebay

Legg innav MortenLC120 » søn jun 19, 2016 12:42 pm

wharfedale skrev:
MortenLC120 skrev:Dysekampanje inkluderer ikke dyser.

Jeg valgte å i ikke skifte ut de gamle dieselrørene men bare "pusse litt over" før remontering. Var visstnok noen få dieselrør med slitasje/sprekk og lekkasje som resulterte i "SKAL byttes" ved dyseutskiftning. Inspiserte dieselrørene som så tilfredsstillende ut, pusset av litt rust og malte over. Rørene fungerer fint.

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Sier du det? Hvor lenge siden er det du byttet dysene? Kjøpte du nye dyser originalt hos Toyota?

Byttet for et par måneder siden.
Bestilte gjennom Toyota ja.
Har kjørt et par tusen kilometer siden da og dieselrørene lekker ikke. Men det holdt jeg selvfølgelig også øye med etterpå.

JanP
Sted: Trondheimregionen

Re: RE: Re: Dyser fra Ebay

Legg innav JanP » søn jun 19, 2016 1:54 pm

MortenLC120 skrev:
Jeg valgte å i ikke skifte ut de gamle dieselrørene men bare "pusse litt over" før remontering. Var visstnok noen få dieselrør med slitasje/sprekk og lekkasje som resulterte i "SKAL byttes" ved dyseutskiftning. Inspiserte dieselrørene som så tilfredsstillende ut, pusset av litt rust og malte over. Rørene fungerer fint.

Hei. Jeg lurer på hvordan du kan se at rørene ser bra ut? Rørene er jo utsatt for et høyt trykk over lang tid, og slitasjen er jo på innsiden av rørene.

Les mere om dieselrørene på denne siden, som er lenket til i en annen tråd på forumet. Løsner det noe i et rør så går det jo rett i injector, og da er det kanskje litt sent å si at "joda, men de så jo så fine ut i vinter når jeg inspiserte de". Slett ikke for å kverulere, men dette kan lett bli en kostbar affære om man inspiserer på utsiden. Og dieselrørene er jo ikke en så voldsom utgift heller, mener det var ca 6500 minus ev medlemsrabatt for alle 4.
Nå får jo alle avgjøre om hva de vil gjøre og ikke, men å måle verdiene på 1 dyse og si at denne er utenfor anbefalt verdi er ikke riktig. Vår lokale verksmester sier at dyse 1 og 4, 2 og 3 jobber sammen. Ergo MÅ en skifte 2 og to om man skal være sikker. De som var med på Landstreffet fikk også høre litt om dette.

http://www.baileysdiesel.com/on-highway ... -replaced/
---------------------------------------------------
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

MortenLC120

Legg innav MortenLC120 » søn jun 19, 2016 2:14 pm

JanP skrev:
MortenLC120 skrev:

Hei. Jeg lurer på hvordan du kan se at rørene ser bra ut? Rørene er jo utsatt for et høyt trykk over lang tid, og slitasjen er jo på innsiden av rørene.

Les mere om dieselrørene på denne siden, som er lenket til i en annen tråd på forumet. Løsner det noe i et rør så går det jo rett i injector, og da er det kanskje litt sent å si at "joda, men de så jo så fine ut i vinter når jeg inspiserte de". Slett ikke for å kverulere, men dette kan lett bli en kostbar affære om man inspiserer på utsiden. Og dieselrørene er jo ikke en så voldsom utgift heller, mener det var ca 6500 minus ev medlemsrabatt for alle 4.
Nå får jo alle avgjøre om hva de vil gjøre og ikke, men å måle verdiene på 1 dyse og si at denne er utenfor anbefalt verdi er ikke riktig. Vår lokale verksmester sier at dyse 1 og 4, 2 og 3 jobber sammen. Ergo MÅ en skifte 2 og to om man skal være sikker. De som var med på Landstreffet fikk også høre litt om dette.

http://www.baileysdiesel.com/on-highway ... -replaced/

Forstår poenget ditt. Og det er jo rett i alle tilfelle. Jeg lever også for det meste etter føre var prinsippet og sover best slik.

Det avgjørende vurderingsgrunnlaget mitt for ikke å bytte rør da var at da jeg snakket med fagfolk med aktuelle kompetanse sa de at det strengt tatt ikke var ubetinget nødvendig av den enkle grunn at de fleste rørene ikke ble slitt til lekkasje.

Sier ikke at det er en universell sannhet men et fagråd jeg tok.

JanP
Sted: Trondheimregionen

Re: Dyser fra Ebay

Legg innav JanP » søn jun 19, 2016 2:19 pm

Stol på fagfolk. Du får satse på at det blir bra når du er ferdig.
---------------------------------------------------
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

MortenLC120

Re: RE: Re: Dyser fra Ebay

Legg innav MortenLC120 » søn jun 19, 2016 2:42 pm

JanP skrev:Stol på fagfolk. Du får satse på at det blir bra når du er ferdig.

Nå var dette første gang rørene ble demontert/remontert og tenker uansett at de må byttes når dette gjøres igjen i forhold til endetettingen. Om ikke før med hensyn til generell slitasje/alder/km.

Brukeravatar
wharfedale
Kontakt:

Legg innav wharfedale » søn jun 19, 2016 5:51 pm

MortenLC120 skrev:Byttet for et par måneder siden.
Bestilte gjennom Toyota ja.
Har kjørt et par tusen kilometer siden da og dieselrørene lekker ikke. Men det holdt jeg selvfølgelig også øye med etterpå.

Akkurat! Hvor mye måtte du gi for delene? :)
2005 LC120GX - Drakebox 2 (powerbox) 230HK - Hella Chromium 70W Xenon - Stor Q-Fanger - Ettermontert Bluetooth - 240.000 km
Min Garasje: http://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=24500

superhansen
Sted: Hurum

Legg innav superhansen » tor feb 09, 2017 8:13 pm

@wharfdale,har du byttet dyser?Og gjorde du det selv?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

MortenLC120

Legg innav MortenLC120 » tor feb 09, 2017 8:18 pm

Fortsatt tette rør etter kjørte 15000km så da var det ikke nødvendig å bytte rørene....
Sist redigert av MortenLC120 den tor feb 09, 2017 8:18 pm, redigert 1 gang totalt.

superhansen

Legg innav superhansen » tor feb 09, 2017 9:37 pm

Og bilen til Morten lekker fortsatt ikke etter bytte av dyser?Grunnen til denne plutselige interessen er at bilen min er inne hos Toyota for måling av dysene.Mine målinger sier at dyse 2 og 3 er utenfor spec,så får vi se hva Toyotamannen sier i morgen.

Om det går mot bytte av dyser så regner jeg med at dette blir noe jeg går på selv,da med kompetent personell innen rekkevidde.

120 GX 08 mod.

Brukeravatar
wharfedale
Kontakt:

Legg innav wharfedale » tor feb 09, 2017 11:51 pm

superhansen skrev:@wharfdale,har du byttet dyser?Og gjorde du det selv?

Yes sir! Byttet de selv! Nå går hun som bare det :)
2005 LC120GX - Drakebox 2 (powerbox) 230HK - Hella Chromium 70W Xenon - Stor Q-Fanger - Ettermontert Bluetooth - 240.000 km

superhansen

Legg innav superhansen » fre feb 10, 2017 7:51 am

Det høres bra ut.Kjøpte du dyser og dyse tetninger fra Ebay?Hva med rørene,byttet du de?Sånn ca hva kom kosten på med alle delene?

Godt å høre at bilen går som den skal,selvgjort er velgjort!

120 GX 08 mod.

Brukeravatar
wharfedale
Kontakt:

Legg innav wharfedale » fre feb 10, 2017 2:37 pm

superhansen skrev:Det høres bra ut.Kjøpte du dyser og dyse tetninger fra Ebay?Hva med rørene,byttet du de?Sånn ca hva kom kosten på med alle delene?

Godt å høre at bilen går som den skal,selvgjort er velgjort!

Alt du lurer på finner du svar på i garasjen min ;)

viewtopic.php?f=37&t=24500&start=60

superhansen

Legg innav superhansen » fre feb 10, 2017 3:13 pm

Takker,der tenkte jeg faktisk ikke på og kikke.Leser igjennom og blir opplyst jeg.

120 GX 08 mod.

Brukeravatar
wharfedale
Kontakt:

Legg innav wharfedale » fre feb 10, 2017 11:48 pm

Hehe! Skrev en litt lengre post om akkurat det med dysebytte. Var desverre litt for ivrig så det ble ingen bilder, men forklaringen er der, sånn ca i allefall :)

superhansen

Legg innav superhansen » lør feb 11, 2017 9:23 am

Fikk som sagt lest av dyseverdiene på Toyota i går,de mente det ikke var noen grunn til umiddelbar panikk,og at jeg skulle følge med og bytte dyser om det forverret seg.
Ved en tidligere anledning var jeg innom samme forhandler og ble fortalt at de gjerne kunne lese av verdiene mine,og det skulle de gjøre uten vederlag,bra mann og bra service tenkte jeg.

Nå ble jeg forelagt en pris på 800 kr når jeg booket timen,hvorpå jeg ymtet frempå at i samtale med Mr XX så ble jeg lovet en gratis avlesning,og da var svaret,javel da får du ta det med MR XX når du henter bilen.
Nå var det faktisk slik at det var Mr XX som satt i mottaket når bilen skulle hentes,og etter en lengre samtale om dyseverdiene, bytting av dyser osv så sier han:Jeg kaller dette "avlesning av feilkode" ikke måling av dyser,fordi da er det en helt annen pris.

Flott sier jeg,fordi vi som er medlem av NLCK pleier å få noen flotte fordeler av dere.Gubben skriver ut regning pålydende 904 kroner!!!!
Jeg blir så paff og umiddelbart forbannet at jeg ikke får til annet enn å betale skiten og spinne ut av plassen..800 kr for avlesning,pluss 104 kr for "miljøhåndtering og verkstedmateriell..#tattibaken

Hvis jeg noen gang nevner å sette inn bilen på Toyota igjen,så er det fritt frem å møte opp og slå meg med brøytestikker helt til jeg kommer på bedre tanker.
Fikk også tilbud på bytte av dyser,pakninger,olje+filter (kontroll av sil),reprogrammere ECU.Dette var overhalte dyser,uten bytte av dyserør=24600,-

Når det blir tid for å bytte dyser så ordner jeg det selv,så står Amayama eller Partsoq for deleleveransen.
Bilde fra testen
Bilde

120 GX 08 mod.

Brukeravatar
wharfedale
Kontakt:

Legg innav wharfedale » lør feb 11, 2017 11:01 am

Nei og nei! :evil:

Dær har du hovedårsaken til at jeg velger å gjøre det meste selv! :)

Bestiller du deg nå kabel fra ebay, kan du enkelt lese av verdiene dine selv! Disse verdiene de leste av, var de på varm eller kald motor?

superhansen

Legg innav superhansen » lør feb 11, 2017 1:06 pm

Jeg har allerede Techstream og har avlest akkurat de samme verdiene selv,Grunnen til at jeg leverte den inn var at jeg ønsket en bekreftelse på at min måling var korrekt,samt en vurdering fra "proffene".
Måling er på kald motor,bilen ble satt igjen dagen før og tempen ca -4 grader
120 GX 08 mod.

Gå tilbake til «Motor 12x»