Motorhavari

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

Trulshay
Innlegg: 35
Registrert: ons jun 29, 2016 10:11 am

Motorhavari

Legg innav Trulshay » tor mar 02, 2017 11:32 am

Var på vei til gardermoen i dag, og på motorveien begynner bilen å dra litt dårlig. Hører et skrik og kakling, så begynner oljelampa å lyse... :cry:
Regner med dette er motorhavari og motorbytte er neste..

Vil tro det er noen med erfaringer her inne!?

superhansen
Innlegg: 386
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Hurum

Re: Motorhavari

Legg innav superhansen » tor mar 02, 2017 5:11 pm

Æsj det høres ut som noe flere her har opplevd tidligere.Let litt i trådene under motor så finner du flere tråder om emnet.Føler med deg

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

LCwannabe
Innlegg: 8
Registrert: søn apr 10, 2016 9:24 pm

Re: Motorhavari

Legg innav LCwannabe » fre mar 03, 2017 8:45 am

Kan skaffe overhalt byttemotor hvis jeg får reg.nr. Kan jo starte med å finne priser på shortblock og evt. Komplett motor.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Andreas30
Innlegg: 959
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Motorhavari

Legg innav Andreas30 » fre mar 03, 2017 9:03 am

Trulshay skrev:Var på vei til gardermoen i dag, og på motorveien begynner bilen å dra litt dårlig. Hører et skrik og kakling, så begynner oljelampa å lyse... :cry:
Regner med dette er motorhavari og motorbytte er neste..

Vil tro det er noen med erfaringer her inne!?


Vondt og høre
Ars mod og km på din ?
Min 05 mod fikk hull i stempel på 307 000 km
Endte med at dem plukka ned motor og monterte 4 nye Type forsterka stempler som skal tåle mere varme .
Jeg fikk ingen lampe på min når det skjedde i lierbakkene i 120 km\t det jeg merka var tap av motorkraft litt tikking
bilen gikk fortsatt men stoppet den i veikanten da den gikk veldig ubalansert .

Er to senarioer her ene er hull i stempel på grunn av for svake stempler og injektorer eller scv ventil som har ført til feil sprøytebilde .

Det Andre er tett oljesil på grunn av ikke fått bytta til ny type injektorpakkninger dette fører til at Oljesila tetter seg og du får fulstendig motor ras på grunn av 0 oljetrykk Og her må Hele motor byttes .

Håper du får God hjelp og det ordner seg på et vis
05 mod lc 120 vx
350 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk

A.O.M

LCwannabe
Innlegg: 8
Registrert: søn apr 10, 2016 9:24 pm

Re: Motorhavari

Legg innav LCwannabe » fre mar 03, 2017 10:59 am

Evt motor kode og årsmodell. Koster ca. 30.000,- for komplett motor uten dieselsystem, ca. 23.000,- for shortblock, altså uten topp og 12.500,- for kun topp.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Brukeravatar
macivar
Innlegg: 242
Registrert: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Motorhavari

Legg innav macivar » fre mar 03, 2017 2:06 pm

Huff og huff! Dette var triste nyheter! Føler med deg.

Fikk akkurat vite at en gammel arbeidskollega også har rast motoren sin. Det skyldtes hull i stempel på grunn av dyseproblematikken. Hans bil er en LC120 2007 modell med 179`km på telleren. Han hadde ikke lenge før lest av dyseverdiene og fått "alt ok" fra Toyota... Motorraset kom som lyn fra klar himmel en kveld han var ute og kjørte. Ingen forvarsler av noe slag. Den begynte plutselig bare å riste noe helt infernalsk visstnok.
OG han har hatt jevnlig service med org filtre hos Toyota....

Triste greier. Håper du finner ut mer om årsak og kan poste det her slik at vi får mer info rundt dette problemet som Toyota absolutt har på 120 modellene fra 05 og oppover.
2007 mod. LC 120 GX AT35"

2004 mod. LC 120 VX (solgt)

Trulshay
Innlegg: 35
Registrert: ons jun 29, 2016 10:11 am

Re: Motorhavari

Legg innav Trulshay » fre mar 03, 2017 10:12 pm

Er en 2005 mod, 221000 på telleren. Motortype er vel 1KD-FTV!? 166hk. Står på verksted nå, demonterer på mandag regner jeg med. Blir det motorbytte er jeg absolutt interessert LCwannabe. Har igrunn mistenkt dyser for å være på randen til utskifting, så det kan være brent stempel. Sjekket verdier med Techstream og var ikke veldig gærne, men det er mye som ikke kommer fram der. SCV er ny(Denso). Blir det ny motor er det mulig jeg bytter selv.

Trulshay
Innlegg: 35
Registrert: ons jun 29, 2016 10:11 am

Re: Motorhavari

Legg innav Trulshay » ons mar 08, 2017 12:06 pm

Tett oljesil og motorras. Er byttemotor beste alternativ?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1803
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: Motorhavari

Legg innav jonwib » ons mar 08, 2017 7:25 pm

Jag har en motor som har gått igenom scenariot med hull i stempel. Den går billigt - 5000 NOK. Det som trengs er ny stempel, nye dyser, registerreim, diverse pakkninger og en del skruing så klart. Har plockat isär motorn, kolla i garaget för bilder - den är riktigt fräsh i cylindrar och topp.

2008 ( 173hk ) modell med dryga 200 000km, automat.

Trulshay
Innlegg: 35
Registrert: ons jun 29, 2016 10:11 am

Re: Motorhavari

Legg innav Trulshay » lør mar 11, 2017 11:01 am

Oljesil var konstatert tett, denne rengjort og fylt opp med olje. Startet opp motor igjen, masse ulyder her og der. Spesielt i fra toppen, muligens skjørtebank.
Det som er mest skremmende er at bilen har vært inne for bytte av dysepakninger ved kjørte 146000 hos toyota.

LCwannabe
Innlegg: 8
Registrert: søn apr 10, 2016 9:24 pm

Re: Motorhavari

Legg innav LCwannabe » man mar 13, 2017 11:13 pm

Nå skal ikke jeg være negativ, og hvis dere er kyndige nok til å mekke en slik motor så er det flott. Men dette er ingen 2H motor og er nok litt mer nøye med detaljer her. Og så er det jo det med tiden da..

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Andreas30
Innlegg: 959
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Motorhavari

Legg innav Andreas30 » tir mar 14, 2017 5:55 pm

Trulshay skrev:Oljesil var konstatert tett, denne rengjort og fylt opp med olje. Startet opp motor igjen, masse ulyder her og der. Spesielt i fra toppen, muligens skjørtebank.
Det som er mest skremmende er at bilen har vært inne for bytte av dysepakninger ved kjørte 146000 hos toyota.


Vært inne og bytta dysepakninger den oprasjon går stort sett bra og bilen blir problemfri
Men MEN Vist du er så uheldig at dette blir gjort av en som ikke gjør godt nok reint så vil det etter en stund gå galt og bli lekk der
ligger det igjen bare litt smuss så er det nok til at dette går galt .
Så kan nok men ganske stor sikkerthet si at dette ofte er syndebukken her Desverre .

Jeg fikk beskjed når dette var utført på bilen min at jeg måtte følge med på oljesila på hver oljeskift i alle år framover
jeg bytter motorolja på hver 10 000 km og lyser hver gang opp i sila for og kontrollere min har vært gullende rein .
Dette er uansett en god forsikring for dem som har lyst på Mest mulig Driftsikker bil
05 mod lc 120 vx
350 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk

A.O.M

Trulshay
Innlegg: 35
Registrert: ons jun 29, 2016 10:11 am

Re: Motorhavari

Legg innav Trulshay » tir mar 14, 2017 6:54 pm

Har igrunn mistet mer og mer troa på verksteder opp i gjennom tidene. Har stort sett alltid skrudd selv og de gangene jeg har hatt motorsykkel eller bil på obligatoriske servicer(pga garanti) så har det vært et eller annet bøll.
Nå blir denne motoren fikset hos en kyndig motormekaniker i Valdres, som har MYE erfaring med slikt. Tror det ordner seg..

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Andreas30
Innlegg: 959
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Motorhavari

Legg innav Andreas30 » ons mar 15, 2017 8:23 pm

Trulshay skrev:Har igrunn mistet mer og mer troa på verksteder opp i gjennom tidene. Har stort sett alltid skrudd selv og de gangene jeg har hatt motorsykkel eller bil på obligatoriske servicer(pga garanti) så har det vært et eller annet bøll.
Nå blir denne motoren fikset hos en kyndig motormekaniker i Valdres, som har MYE erfaring med slikt. Tror det ordner seg..

Sent fra min E5823 via Tapatalk


Lykke til tommel opp :D
Husk og monter EGR blanking plate når først motorn er i deler så får du lengre levetid på injektorer og penere gange
05 mod lc 120 vx
350 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk

A.O.M

Trulshay
Innlegg: 35
Registrert: ons jun 29, 2016 10:11 am

Re: Motorhavari

Legg innav Trulshay » man mar 20, 2017 12:13 pm

BildeBilde


Stempel og sylinderhavari, ser faktisk ut som rådelager har klart seg ganske bra. Vet ikke hvordan veivlager er ennå. Dysepakninger var defekte på 2 sylindre. Dette var utbedret på Toyota ved 146000km, har nå gått 221000km, er litt tidlig vel..

Sent fra min E5823 via Tapatalk

superhansen
Innlegg: 386
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Hurum

Re: Motorhavari

Legg innav superhansen » man mar 20, 2017 5:09 pm

Hva slags dysetetninger satt det der,var det de som var kobberfargede eller blanke?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

Trulshay
Innlegg: 35
Registrert: ons jun 29, 2016 10:11 am

Re: Motorhavari

Legg innav Trulshay » man mar 20, 2017 11:00 pm

Dem var f%¤#& meg i kobber :evil:

superhansen
Innlegg: 386
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Hurum

Re: Motorhavari

Legg innav superhansen » tir mar 21, 2017 6:55 am

Man skulle jo tro at Toyota visste bedre om den har vært inne på kampanje for å bytte pakningene.Det er ikke holdbart,er dette noe man burde ta med Toyota Norge?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

Trulshay
Innlegg: 35
Registrert: ons jun 29, 2016 10:11 am

Re: Motorhavari

Legg innav Trulshay » tir mar 21, 2017 9:38 pm

Vet ikke. Etter å ha vært i kontakt med det respektive verkstedet virket det som om det var lite å hente.
Hvordan er det å kontakte toyota sentralt, noen som har vært i kontakt med dem her?

Suohtas86
Innlegg: 38
Registrert: man apr 25, 2016 1:31 pm

Re: Motorhavari

Legg innav Suohtas86 » søn apr 02, 2017 10:50 am

Så lenge servicer er gjort på verksted å ikke selv, så kan dem søke om good will, men er servicer gjort selv så har man ingen ting. Dette fikk jeg til svar da jeg var inne for å høre litt rundt samme som deg. 08 modell med 169000 på telleren, motorlampe blinket litt før motor stoppet. Oljesil tett å mye bankelyder


Gå tilbake til «Motor 12x»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Google [Bot] og 3 gjester