Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1837
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av jonwib » tor nov 24, 2016 4:57 pm

Halla,

Bifogar tre bilder från avläsning på motorn.

Den första är från den 3/11 - start av iskall motor. Rasslar en del i motorn från ca 1500 rpm till 2000 rpm innan den blir varm.

Bild 2 är från idag, 24/11, samma kackling mellan 1500-2000 rpm, start iskall motor.

Bild 3 är oxå från idag men efter att motor har blivit driftsvarm.

Det jag inte blir klok på är varför injectorvärdena ändrar sig ( procentmässigt är det ganska mycket )?? Eftersom jag var ensam i bilen blir det svårt ( omöjligt ) att ta skärmdumpar med belastning på motorn men det jag noterade mig är att " Target Common Rail Pressure " ändrar sig dramatiskt ved belastning - detta är väl något SCV är med och påverkar?

Vad exakt är det som bestämmer när injectorerna skall bytas? Är det differensen dem emellan eller är det om de är för mycket åt + eller - ? Har hört om grenseverdi på max plus /minus 3ml ( mm3 ).
Skjermbilde.JPG
Skjermbilde.JPG (193.28 kiB) Vist 3378 ganger
Skämdump TechStream.jpg
Skämdump TechStream.jpg (344.53 kiB) Vist 3378 ganger
Skämdump TechStream 1.jpg
Skämdump TechStream 1.jpg (345.89 kiB) Vist 3378 ganger

Andreas30
Innlegg: 1011
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av Andreas30 » tor nov 24, 2016 7:59 pm

jonwib skrev:Halla,

Bifogar tre bilder från avläsning på motorn.

Den första är från den 3/11 - start av iskall motor. Rasslar en del i motorn från ca 1500 rpm till 2000 rpm innan den blir varm.

Bild 2 är från idag, 24/11, samma kackling mellan 1500-2000 rpm, start iskall motor.

Bild 3 är oxå från idag men efter att motor har blivit driftsvarm.

Det jag inte blir klok på är varför injectorvärdena ändrar sig ( procentmässigt är det ganska mycket )?? Eftersom jag var ensam i bilen blir det svårt ( omöjligt ) att ta skärmdumpar med belastning på motorn men det jag noterade mig är att " Target Common Rail Pressure " ändrar sig dramatiskt ved belastning - detta är väl något SCV är med och påverkar?

Vad exakt är det som bestämmer när injectorerna skall bytas? Är det differensen dem emellan eller är det om de är för mycket åt + eller - ? Har hört om grenseverdi på max plus /minus 3ml ( mm3 ).
Skjermbilde.JPG
Skämdump TechStream.jpg
Skämdump TechStream 1.jpg

Bytt scv så skal den Bedre seg taget common rail pressuere skal ligge gjevnt på 35000 og opp ser din ligger under
Husk at når scv er sliten så gjør den at en eller 2 injektorer får feil verdi dårlig verdi .
Min erfaring er at kakling mellom 1500 og 2000 rpm blir borte ved kaldstart etter bytte til ny scv
Spent på og se resultat på måling etter du har bytta du som har tekstream oppe og går :D
05 mod lc 120 vx
375 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk
Jobber som Steinknuser i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1837
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av jonwib » tor nov 24, 2016 8:46 pm

Tack för svar Andreas.

SCV blir bytt så fort jag hittar tid och plats - evt ska jag flörta med min lokala Toytapusher så de gör det samtidigt med byte av fjädrar fram ( jag orkar inte ligga ute och kräla under bilen i minusgrader och dåligt ljus längre ).

Jag hjälper dig gärna med att sätta upp din TechStream - just say when ;) .

superhansen
Innlegg: 504
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av superhansen » tor nov 24, 2016 8:53 pm

Jeg byttet scv her for noen helger siden i håp om å bli kvitt min raslelyd ved kald motor.Det gjorde ikke noen forskjell hos meg.Skal legge ut noen bilder fra måling med techstream jeg også,gjør noen målinger på kald og varm motor i helgen.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

120gx
Innlegg: 146
Registrert: lør feb 28, 2015 10:35 am
Sted: Bodø

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av 120gx » tor des 08, 2016 10:23 am

Noen som har prøvd å måle dyseverdier etter bytte av dieseldyser på 166hk ?
i så fall vilke verdier på oppstart av kald motor?

Andreas30
Innlegg: 1011
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av Andreas30 » tor des 08, 2016 8:54 pm

jonwib skrev:Tack för svar Andreas.

SCV blir bytt så fort jag hittar tid och plats - evt ska jag flörta med min lokala Toytapusher så de gör det samtidigt med byte av fjädrar fram ( jag orkar inte ligga ute och kräla under bilen i minusgrader och dåligt ljus längre ).

Jag hjälper dig gärna med att sätta upp din TechStream - just say when ;) .


Takk for det Jon skal gi lyd ifra meg jeg
Hadde vært kjekt og fått techtream opp og gå :D

Kanskje vi skulle gjort bytte handel jeg bytter SCV din og du fikser Techstream i mens ? :D :D
05 mod lc 120 vx
375 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk
Jobber som Steinknuser i Pukkverk

A.O.M

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1837
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av jonwib » tor des 08, 2016 9:00 pm

Låter som en perfekt byttedeal! Hinner vi innan jul eller ska vi ta det i början av nyåret?

Andreas30
Innlegg: 1011
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av Andreas30 » tor des 08, 2016 9:19 pm

Det må vi få til Bare gi lyd en søndag du er ledig Jon har Ledige søndager nå fram mot jul :D
05 mod lc 120 vx
375 000 km
Motorolje castrol magnatec 5-30 full syntetisk
Jobber som Steinknuser i Pukkverk

A.O.M

superhansen
Innlegg: 504
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av superhansen » ons feb 07, 2018 8:13 pm

Snappet opp denne fra FB,lagt ut av Berrima diesel i Australia.Virker som om Toyota vet mer om dette problemet,enn ihvertfall Toyota her på berget vil snakke om.
BildeBildeBildeBilde

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

asgeir75
Innlegg: 73
Registrert: søn apr 03, 2011 10:41 pm
Sted: Sandnes

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av asgeir75 » ons feb 07, 2018 8:34 pm

Bra funnet :)
Dette har vel ikke noe å si for oss med 10 år gammel 120 vel...?

superhansen
Innlegg: 504
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av superhansen » ons feb 07, 2018 9:34 pm

Jo absolutt.Det er flere 120 fra 2007 og 2008 som har opplevd å få sprekk i stempel,eller hull i stempel.Viktig å følge med på dyseverdier så de er innenfor spec.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

asgeir75
Innlegg: 73
Registrert: søn apr 03, 2011 10:41 pm
Sted: Sandnes

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av asgeir75 » ons feb 07, 2018 9:55 pm

Jeg tenkte på garantien, glemte å skrive det :roll:

superhansen
Innlegg: 504
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av superhansen » tor feb 08, 2018 6:53 am

Jeg vet ikke hvordan det stiller seg med garantien.Men er dette skrivet egentlig en bekreftelse på det flere av oss tror,at noe ikke er optimalt med dyser og stempel?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»