Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av Andreas30 »

Be han ta kontakt med toyota lier
Dem ordner opp i dette
dem har bytta for meg både dysepakninger og injektorer og Commonrail rørene
Alt dette skal byttes og dem setter i modifiserte injektorer.
Så bør han si fra at bilen var innafor 7 år når dette ble begynt på men ikke fullført av toyota
asker og bærum .

Ikke verdt og godta at dem prøver og dytte regninga på han dette er uvitenhet .

Toyota dekker opp for injektorer og dysepaninger dette er kampanje som skal tas.

Motorfester er nok meget lite trolig da denne bilen kun har gått 58 000 .
og motorfester er ikke noe veldig stor slite del på denne bilen
noen får det andre kan kjøre over 300 000 uten og få slitt motorfeste .
Brukeravatar
dracan
Site Admin
Innlegg: 3623
Ble med: tir mai 25, 2004 10:07 am
Lokasjon: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av dracan »

Etter hva jeg vet er det tallet 3 som er grenseverdien.
Altså er det differanse mellom dyse 1 og 3 (eller 2 og 4) på mer enn 3 så er de utenfor spesifikasjonen.
Si de måler -1,5 på dyse 1 og +1,5 på dyse 3 så er det totalt =3. Ergo utenfor verdiene.
Er det f.eks -1 og +1 så er det =2, og innenfor.
Ren matematikk liksom. :D

Du skriver at det er -1,8 mot +1,8 =3,6 og da er de utfor spekk. I vært fall -3 og +3......
Er disse målingene på kald og varm motor?

Dette gjelder i vært fall på nyere dyser enn 2009. Vil tro at dette også er tilfelle på eldre.
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"
Motorgarasjen
Innlegg: 439
Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
Lokasjon: Åsenfjord

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av Motorgarasjen »

Vet ikke om det er det samme verdiene på disse dysene,
men har hatt problem med dyser på de første Hiace D4D, fra 2002 til 2006.
Disse er vel mest lik dysene til Landcruiser 163 HK.
De er ikke glad i vann i dieselen, og kondensfjerner er helt forbudt.
Pga vann i dieselen, med påfølgenede bruk av kondensfjerner, har flere dyser feilet,
slik at motorene har gått i nødmodus.
Bare bytte av dyser har medført nye dysehavari,
så oppskriften er drenering og renblåsing av tank og system ved bytte.
For feilsøking ble jeg på mitt lokale Toyota-verksted anbefalt å skaffe meg en: Toyota Intelligent tester 2 ,
samme som de brukte selv.
Den fik jeg kjøpt for noen lapper ved å søke på Aliexpress.com.
Ved å henge den på diagnosesystemet, kan man lese av verdiene som motorstyringen bruker for å korrigere på dysene.
Fikk beskjed om at hvis en dyse skilte seg ut på verdiene her var det den som var problemet.
I enkelte tilfeller, kunne man finne den defekte dysen ved denne måten, men verdiene ble vi aldri kloke på.
Noen ganger fikk vi for like verdier til at man kunne si eksakt hvilken dyse det var,
så da var det å forsøke å bytte de to dysene som hadde lavest og høyest verdi.
Noen ganger fungerte det, og noen ganger ikke.
Etter en tid var alle tilgjengelige bruktdyser oppbrukt, og vi satt med mange utskiftede dyser vi ikke viste om var defekte eller ikke.
Tok så kontakt med med Autoex i Trondheim, og fikk snakket med noen som hadde erfaring der.
De funksjonstester dysene der, og kjører de i testbenk.
Fikk beskjed om at avlesning av korrigeringsverdier ikke er noen sikker metode for avsløring av dysefeil,
og at Toyota Hell avd Trondheim derfor hadde gjort rutine av å skifte alle 4, for å være sikker på at riktig dyser ble skiftet ut.
Dette har jeg ikke dobbeltsjekket med Hell bil men det høres logisk ut, da det er mye jobb med skifting,
og har du først skrudd deg inn til en dyse så er det samme jobb å skifte alle 4.
I allefall de testet dysene i to runder, først enkel test, med trykktesting og visuell inspeksjon av forstøvning og lekkasje.
Dette var som en tradisjonell trykktester, men med en styringsboks som gav dysene elektrisk signal for åpning i en gitt frekvens.
Her ble mange dyser forkastet, da man allerede kunne se for stor lekkasje, eller feil åpningstrykk.
Hvis de passerte denne testen, ble de koblet opp i en mere avansert maskin, som funksjonstestet alle steg og rytmer, styrt og registrert av data.
Her dukket nye feil opp på noen av de som passerte forrige test, de sa dysene kollapset på enkelte trykk og frekvenser.
Ut av dette satt vi igjen med utskiftede dyser som var testet og godkjente, som vi har benyttet i biler med god funksjon.
Av avleste verdier kan en dyse med mindre en +- 1 feile, og en dyse med mere enn +- 2 fungere fint.
Konklusjonen er at dysene kan ha funksjonsfeil uavhengig av korrigeringsverdi
For mitt vedkommende var det ikke stygg gange som var problemet, men at bilene gikk i nødmodus,
helst på tomgang, men enkelte ganger ved 2000-3000 omdreininger, kombinert med gassbevegelser.
Felles feilmelding på testeren var malfunction fuel-line.
Ved tvil finnes det i alle fall muligheter for testing av dysene i stedet for utskifting.
Og AutoEx kom med følgende trøst: det er slett ikke bare Toyota som har slitt med dyseproblematikk på commonraildyser,
det gjaldt nesten samtlige merker.

Noe annet vi også har lært, er at det er vanskelig å få brukte dyserør til D4D tette, og at de er anbefalt byttet ved skruing.
Har i midlertidig også lært at det oftest går bra med brukte, men da må man skru til litt mer en man føler seg komfortabel med.
Brukeravatar
macivar
Innlegg: 286
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av macivar »

Tusen takk for svar!

Grenseverdiene er såvidt jeg vet målt flere ganger, både på kald og varm motor.
Og JA, verdiene på den ene målinga hans lå langt utenfor = 3.
Dog siste måling gjort av lokalt Toy verksted, da vedkommende forlangte dette, var innenfor. Altså 3 uavhengige målinger, hvor 2 var utenfor, mens det nevnte lokale Toy verkstedet, kom innenfor da han forlangte ny måling av de... ( stusser litt over behandlinga han fikk her. min opplevelse av Toyota, dog annet verksted, er totalt positivt forskjellig )

Skal nevne for han at Toyota Lier er et godt alternativ og også at han kan legge frem historien og prøve å få til en løsning med de.

Syns det er mye og uforståelig forskjellsbehandling som gjøres av de ulike Toyota verkstedene angående dyseproblematikken i Norge. Spesielt om man leser om problematikken her inne. Usikker på om dette er signalisert tydelig nok fra Toyota Norge til verkstedene. Siden det er altfor stor forskjell på hvordan de lokale verkstedene takler dette på.

Ivar
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
dk
Innlegg: 24
Ble med: søn jan 16, 2011 4:25 pm
Lokasjon: Drammen

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av dk »

Min 2007 mod. måtte ha nye motorfester etter 50 000 km. Symptomene var vibrasjon i bilen når den sto stille i D eller R. Også merkbar vibrasjon i lave hastigheter, som køkjøring ol.
Når det ble en del kuldegrader gikk det fra svak vibrering til intens risting. Etter skifte til de nye væskefylte motorfestene ble bilen helt vibrasjonsfri.
Brukeravatar
macivar
Innlegg: 286
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av macivar »

Supert svar motorgarasjen :)

Snakket med et Toy verksted i sverige, hvor jeg har vært en del ganger da jeg opplever de som meget kompetente og dønn ærlige, og de fortalte at de ved mistanke om dyse feil, alltid skrudde av alle 4 dysene og sendte de til et eget verksted som benk-testet alle 4 dysene slik du skriver i to omganger, og byttet de som ikke besto testene.
Samtidig byttet de pakninger og rør, slik at det skulle bli så tett som mulig som du skriver.

Nevnte dette for kompisen min, men han mener at det lokale toy verkstedet, som for et år siden sa dette skulle tas på garanti men ikke gjorde det, bør ordne opp gratis for han, istedet for at han skal betale for dette i sverige. Han har jo i utgangspunktet rett angående dette dette, ihvertfall iht mitt hode når det gjelder service og ettersalg. Men det har vist seg vanskelig.

Skal anbefale han Lier som Andreas skriver. Så får vi se hva som skjer.

På forhånd takk.

Ivar
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
Brukeravatar
macivar
Innlegg: 286
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av macivar »

Takk for svar dk.

Jeg vet jo at dysene hans nå bør skiftes, men har også holdt en finger på motorfestene hans siden det du beskriver er eksakt det jeg også opplevde da jeg prøvekjørte bilen hans. Risting i D og R både når bilen står stille og i lav hastighet. Blir værre når bilen sakte tar av i D eller R kontra å stå stille.

På min 04 163hk ble motorfestene skiftet på kampanje for en stund siden. Trodde dette også gjaldt 07 modeller??

Ivar
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
dk
Innlegg: 24
Ble med: søn jan 16, 2011 4:25 pm
Lokasjon: Drammen

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av dk »

Det var en kampanje på motorfestene, men de opplyste ikke om den med mindre man påpekte feilen selv. Min er som sagt også 2007-mod. Byttet mine fester i 2010.
Når bilen er over 5 år må man antageligvis påkoste dette selv. Hvis det er festene, vil ristingen garantert forverre seg når kulda kommer.
Senest rettet af dk søn nov 02, 2014 7:34 am, rettet i alt 1 gang.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av Andreas30 »

Be han ta kontakt med
Tom egil på toyota lier han er i kundemotaket
legg fram saken til han
Han har kunskap og en veldig trivlig kundebehandler .

Kun positivt og si om Toyota lier
pleier og holde meg til det verkstedet .
Helge67
Innlegg: 213
Ble med: ons feb 28, 2007 8:37 pm
Lokasjon: lindås

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av Helge67 »

Riste-symptoma er kjente. Fekk bytta motorfester på min 08 mod, på ca 30.000 km.
(Garanti sak.)
silkesvarten
Innlegg: 37
Ble med: søn apr 21, 2013 8:19 pm
Lokasjon: Saltdal

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av silkesvarten »

Andreas30 skrev:Disse motorne er utolig vare på Diselkvalitet
men det har vi jo prata om tidligere .

anbefaller shell disel og ofte skift av diselfilter jeg bytter på 3 ganger i året .

totaks olje har og vært nevt på forumet flere ganger tidligere
det hjelper jo ikke om injektorene er utafor verdien
men det hjelper om du fremdeles har litt kakling selv om alle injektorene er innfor .

eneste totakts olja som jeg har Fått til og gjøre underverker er denne

http://shop.1stmx.co.uk/castrol-2-strok ... 3268-p.asp

Mekonomen selger denne .

prøvde mye forskjellig før den blandt annet esso og shell sin totakts olje
det endte med mere kakling ved kald motor .

Castroil har jeg hat i 1.5 dl til 2 dl per 3- 4 fulle disel tank i 2 år nå
og bilen går meget pent selv når den er kald nå .

Ringte på Fyksen diselverksted på lillehammer for og høre om dette var greit og bruke på bilen
og dem sa på grund av den diesel som blir levert på pumpa i dag er såpass tør
så er det bare en fordel og tilsette 2 takts full syntestisk på hver 3 - 4 tank .
Tilsatte 2 dl med denne castrololja før helga og d funker. ser d spesielt godt på temp, fra å ligge vannrett har nåla senka seg 2-3 milimeter. men det høres også på motoren.
LC 150GX 2014
Brukeravatar
macivar
Innlegg: 286
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av macivar »

Høres ut som et godt tips å putte på litt Castrol olje.
Det skal sjekkes ut.

Angående saken mellom denne -07 bilen og Toyota, så har Toyota Lier testet bilen nå, men "dessverre" som både de og eier mente, lå dysene innenfor verdiene. Bilen er den siste måneden testet både hos Toyota Rud og Toyota Lier, hvorpå dysene ligger ennenfor verdiene.
Hos Asker ElektroDiesel og Mekonomen Bærum, ligger verdiene utenfor.
Dette gjør det jo ikke noe lettere, ei heller ifht hvem man skal tro på, når det er toyota testene som er gjeldende.
Men ble enig med Toyota Lier om å vente på en kald dag ned mot null grader, eller aller helst under null, og prøve ny test på kald motor, da de hadde erfaring med at det som regel var da man fikk grenseverier utenfor spec. Hvorpå det kan være mulig å søke om bytting av dyser.

Skal sies at dysepakningene ble skiftet i 2011 på denne 07-modellen. Men at problemet gjenoppsto i 2013. Det gjør jo ikke saken noe mindre merkverdig...

Ender vel opp med å ta bilen til sverige for å bytte alle dysene hos toyota der...

I dag, rett etter test, som var innenfor verdiene, var det allikevel merkbar dirring i hele bilen da girkassa vart satt i R, men ble helt borte da kassa ble satt tilbake i D.

Slutter ikke å forundre meg dette her...
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
lc120gx05
Innlegg: 29
Ble med: tor jun 05, 2014 9:29 pm
Lokasjon: Fetsund

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av lc120gx05 »

Dysepakningene var skiftet i 2010 på min 05 modell også. Men på 150000 service i vinter som var, var dyse verdiene utenfor og dysene måtte byttes. Da selfølgelig utenfor garantien.

Sjekket pris på Toyota i sverige (ikke så langt fra Charlottenberg, husker ikke hva det het) der var det rundt 36000,- mot 44000,- på Toyota Hvam.

Endte opp med å ta det på sven aas elektrodiesel. Fikk da også type2 dyser og alt av div pakninger og rør for 26000,-

Var fornøyd med det, for jeg sjekket flere andre verksteder i sverige også men ingen i nærheten av det...

Så en skrive her han hadde fått pris på 17000,- på en Toyota forhandler her til lands et sted, men det virker for godt til å være sant.
Brukeravatar
macivar
Innlegg: 286
Ble med: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av macivar »

17.000 NOK har jeg også fått opplyst, men dette var "kompis av ansatt" pris hos Toyota her i Norge.

Bruker selv et lite familiedrevet Toyota verksted i sverige, til alt på min bil, og de opplyste pris på skifte av 4 dyser for 14.800 SEK på denne -07 modellen.
Selve dysene koster 2000 SEK pr.stk. Så ca 2000 SEK i pakninger og tetninger. Resten er arbeidskost, men de tar også kun 850 SEK inkl.mva i timen der... :D

Ivar
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX
Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Ble med: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Lokasjon: Kvinesdal

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av sunde »

Brukte Shell disel,den funket best på min lc 120,etter dyse bytte.bruker den på hiluxen og nå,merker bilen går bedre sviver finere og bruker mindre (bruker ikkje olje i drivstoffet,aldri jort) Statoil må vere den verste,føles jo som og en prøve ta livet fra motoren og bilen.
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt
Brukeravatar
jackal
Innlegg: 41
Ble med: ons des 08, 2010 5:49 pm
Lokasjon: Bodø

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av jackal »

Var inne å fikk ny programvare i bilen etter at jeg klagde på kakling.. Bilen ble mye bedre etter dette. Det ble også anbefalt å fylle Shell v-power. Ser ut til at kakling nå er mer eller mindre borte etter ett par tanker med v-power og nordsvensk (vinter-)diesel.

Men hva er hemmeligheten til v-power? Det får vi nok aldri svar på... men.. Har en vag anelse om at det rett og slett er "vanlig" diesel tilsatt "vanlig" injektorrens. Iallefall får jeg følelsen av dette når jeg leser på deklarasjonen på pumpa.

Slik jeg skjønner det da, så kan man da fylle vanlig statoildiesel og tilsette injektorlurium?

Er det prismessig verd pengene? Inkludert rabatter på statoil så er kanskje prisforskjellen 1,5 pr liter(uten rabatt på shell). På 70 liter gir dette 105,- å kjøpe lurium for.

En flaske lurium koster fra ca 50-lappen til ca 100-lappen(ok, man får til nesten uendelig mange penger..)

Sett over året er det ikke mange pengene å snakke om, men sett at man kun kjører standarddiesel og får problemer med dysene, så kan man kjøpe mye tilsetninger for prisen av 4 nye dyser..

Hvis dette så er ett gjengs problem med alle common rail motorer, hvorfor gjør ikke produsentene noe med å få rettet på dieselkvalitet/-tilsetninger?? Tror nok heller ikke at vi får noe svar her heller..

Nei, vi får nok heller legge hodene sammen for å finne tilsetning som gir "best buy"...
Espen - LA1SUA

-------
LC 120 '07 VX
Corolla 4x4 '96

X: MB E320 4-matic '07
X: LC 120 '03 VX
X: MB E220 '00
---
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av Andreas30 »

Fyll vanlig shell disel og ha på 2 dl castoil fully synt 2Takts olje på hver 4 Fulle diseltank
3 året jeg gjør det nå og bilen går bra og går meget pent .

Jeg er heller skeptisk til den Vpower diselen og mener den er tørrere
og kjøre med rensestoff hele tia vil jeg tru gir trøbbel for de delene som trenger litt ekstra smøring .
brandi
Innlegg: 17
Ble med: ons sep 15, 2010 10:31 am
Lokasjon: Vinstra/Oslo

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av brandi »

Så var det min tur. LC120 05-modell med 250 000 på telleren. Dysene ble byttet på garanti for ca 5 år/90 000 km siden.

Nå er de så i ulage at de må byttes igjen.

Fikk tilbud fra merkeverkstedet på 25000kr. Er dette normalpris for denne jobben nå for tida?
Motorgarasjen
Innlegg: 439
Ble med: tir aug 02, 2005 9:04 am
Lokasjon: Åsenfjord

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av Motorgarasjen »

Hei, har funnet et firma i England som annonserer overhalte byttedyser og pumper til mange bilmerker.
Prisene er 105 til 120 pund pr dyse til landcruiser.

http://www.commonraildiesels.com

Er litt skeptisk, var vel billig, men det betyr at hvis det ikke er svindel, er det verdi på de defekte utskiftede dysene.
Er litt bekymret for at normalt defekte dyser kan bli underkjent ved retur, og dermed få en høyere kostnad en beregnet.
Kansje man skulle ta en innsamling av defekte dyser,
og sende over på forhånd for og få vurdert aksept på retur, før man bestiller nyoverhalte?
Da hadde man sluppet usikkerheten på returverdien.
Er det noen som har vært bort i dette firmaet tidligere ?
Brukeravatar
jackal
Innlegg: 41
Ble med: ons des 08, 2010 5:49 pm
Lokasjon: Bodø

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Innlegg av jackal »

Andreas30 skrev:Fyll vanlig shell disel og ha på 2 dl castoil fully synt 2Takts olje på hver 4 Fulle diseltank
3 året jeg gjør det nå og bilen går bra og går meget pent .

Jeg er heller skeptisk til den Vpower diselen og mener den er tørrere
og kjøre med rensestoff hele tia vil jeg tru gir trøbbel for de delene som trenger litt ekstra smøring .
Kaklingen er tilbake på kald motor. Får prøve denne olja... (har prøvd BRP 2t olje før, men det fungerte ikke særlig..)
Espen - LA1SUA

-------
LC 120 '07 VX
Corolla 4x4 '96

X: MB E320 4-matic '07
X: LC 120 '03 VX
X: MB E220 '00
---
Svar

Tilbake til «Motor 12x»