Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
specialops
Sted: Rogaland
Kontakt:

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av specialops » ons mar 23, 2011 11:51 am

Walkabout skrev:
Bjerke skrev:Walkabout dysepakninger som ikke holder tett og ulyd i dyser er helt to forskjellig ting. Har du fått med deg det nå????
Oisann, også så irritert. Tell til ti og tenk på fine ting som blå ballonger og fugler som kvitrer :D

Ikke snakk om ulyd i dyser, men dyser som var ødelagte og måtte byttes. Selvsagt vet jeg at det er forskjell på dysepakningene og dysene. Det er derfor jeg skriver "dyseproblemer" istedenfor "dysepakningsproblemer". Dysepakningene mine har ikke resultert i skade, da de ble byttet i henhold til kampanjen fra Toyota Norge.

Forsikring som dekker maskinskade er en liten pris å betale dersom det skulle skje noe galt. Og det viser det at det kan, så da er det lurt å være på den sikre siden. Skrev det derfor for å anbefale andre å gjøre det samme.
Hummer skrev:Hei. fekk innkalling til kontroll av min 2005 37 AT hos Toyota nå på torsdag..Motoren skar seg 3 km. før eg kom fram til verkstedet!
Heldigvis hadde eg If.superforsikring som dekker maskinskade ! så nå venter eg på ny motor,Og kjøre 2011 mod.landcruiser leigebil til den er ferdig
Forresten, hvis det at du tar dette på forsikringen hos If resulterer i at du mister bonus, så ville jeg heller gått på Toyota Norge. Når det gjelder dysePAKNINGENE (fornøyd nå, Bjerke?) så er de ansvarlige for skaden så lenge det er produksjonsfeil. Også etter utløp av reklamasjon, ifølge dem selv. Så taper du mye på bonustap eller eventuell egenandel, ville jeg først prøvd å høre med Toyota hva de vil gjøre, siden dette med dysepakningene er et alvorlig problem.
støtter denne 110% Walkeboat!

Bjerke
Sted: Oslo

Legg inn av Bjerke » ons mar 23, 2011 12:26 pm

Ved et evt motorhavari pågrunn av dysepakninger og bilen har servicehistorikk skal ikke dette være noe problem. Oljesil skal sjekkes på service.
xHJ60
xHDJ80
xLC90AT
x2007 Toyota Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
RN46 in progress.
Savner HJ60......... Send pm hvis du har en til en over kommelig pris.

Brukeravatar
HighwayPatrol
Sted: Vågsøy, Sogn og Fjordane

Legg inn av HighwayPatrol » tor mar 24, 2011 7:37 pm

Bjerke skrev:Walkabout dysepakninger som ikke holder tett og ulyd i dyser er helt to forskjellig ting. Har du fått med deg det nå????
Å ellers har vi det bra......???
Medlem av den skumle Arctic Trucks-ligaen og Prado-geriljaen

Min garasje:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=7926

Bilde

Brukeravatar
lj73jon
Sted: Os / Bergen

Legg inn av lj73jon » tor mar 24, 2011 7:49 pm

Og ellers holder vi oss til topic ;)

Hummer
Sted: Treungen

Legg inn av Hummer » fre mar 25, 2011 8:45 am

ny Toyota motor1.jpg
Ny motor på veg inn !
ny Toyota motor1.jpg (129.58 kiB) Vist 5043 ganger
dieseldyse1.jpg
Den eine dysa som var problemet! Det var to som lakk..
dieseldyse1.jpg (110.8 kiB) Vist 5043 ganger

Hummer
Sted: Treungen

Legg inn av Hummer » tor mar 31, 2011 10:10 am

Hummer skrev:
ny Toyota motor1.jpg
dieseldyse1.jpg

Henta Landcruiser en med ny motor i går ! Toyota dekker deler / Motor. Og If. skadeforsikring dekker arbeid (2 dager)

Brukeravatar
JanK 55
Sted: Fetsund

Legg inn av JanK 55 » tor mar 31, 2011 10:15 am

Så bra. Regner med at du er rimelig fornøyd med TN tross motor havari. :)
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"

// Garasjen vår // & //Garasje H4K//

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg inn av JanP » tor apr 14, 2011 12:00 pm

Walkabout skrev:Dysene er ødelagt og forårsaker f.eks. nødstopp og sprøyter inn for lite/for mye diesel i maskinen. Det som forårsaker feilen er rett og slett at Toyota har satt inn elendige dyser da bilen ble produsert (de som settes inn nå er modifiserte). Dette er ikke snakk om kakling fra dysene, men at de måles til å være utenfor verdiene som er akseptable. Ergo: defekte og må byttes.

Alle bileiere som har Landcruiser 120 2005/06-modell som jeg har snakket med har måttet bytte dysene. Og så fort bilen er over 5 år, dekker ikke Toyota dette!

Og det koster en stor haug med penger. Siden problemet er så utbredt, mener jeg Toyota bør påta seg ansvaret for å bytte dysene når disse er ødelagte også i en periode etter at reklamasjonsfristen går ut. Min bil hadde f.eks. gått 78.000 kilometer og var 5,4 år gammel da dysene gikk ad undas. Tilbake satt jeg med en heftig regning på mange tusen for en del som skulle vart i mangfoldige år til :evil:

De har heller ikke gått ut og anbefalt folk å sjekke dette opp ytterligere, til tross for en svært høy hyppighet på dyseproblemer. Ansvarsfraskrivelse kaller jeg det.

Greit nok at du var heldig og fikk skiftet dine dyser uten å betale for det, men er noe annet med oss som allerede har brukt flere hundre tusen på en bil som skal være "kvalitet hele veien" (my ass) og så fort bilen er over fem år driter Toyota i alt av ansvar og sender regningen til privatpersonene når de burde ta den selv etter å ha satt inn noen pill råtne dyser som ikke virker som de skal.
Her synes jeg at du er litt ute og sykler, Walkabout. Jeg har på min 2005 mod (registrert 09/2005) som er en bil importert fra Tyskland i dag fått bekreftet ny time den 28.4.2011 for å skifte foringer. Det er skiftet dyser og foringer 2 ganger tidligere, men det var før de modifiserte foringene kom i systemet høsten 2007 om jeg husker rett. Vibrasjoner og rystelser på turtall rundt 1400-1700 har kommet og gått, og våren 2008 var det så ille at jeg bestillte ny time rundt midten av mai. Imidlertid, etter en lengre tur til Sverige med flere fyllinger av diesel, forsvant alle lyder og vibrasjoner. Time ble avbestillt.

Men unormal gange har kommet og gått, og nå den siste uka har det vært ubehagelig å kjøre når bilen er kald. Men dette blir borte etter ei tid, men kan komme tilbake igjen.

Kontaktet Toyota Hell Bil igår, 13.4, og fikk telefon og SMS for bekreftelse av time. Og jeg forteller dette fordi min bil snart er 5 1/2 gammel, nærmer seg 150' km.

Så dine opplevelser gir slett ikke et korrekt bilde av hvordan Toyota Norge håndterer dette. Og jeg synes derfor at ditt utspill og noe frisk ordbruk ikke bør stå uimotsagt, da det slett ikke er slik det forholder seg i denne saken.

Jeg vil, om noen i Toyoyta Norge og Hell Bil på Lade leser dette, si at jeg er svært fornøyd med den service og hjelp jeg ble møtt med. Takk!! :D

Jan Petter.
----------------------------------------------

Brukeravatar
Walkabout

Legg inn av Walkabout » tor apr 14, 2011 1:51 pm

JanP skrev:Her synes jeg at du er litt ute og sykler, Walkabout.

(...)

Så dine opplevelser gir slett ikke et korrekt bilde av hvordan Toyota Norge håndterer dette. Og jeg synes derfor at ditt utspill og noe frisk ordbruk ikke bør stå uimotsagt, da det slett ikke er slik det forholder seg i denne saken.
Vet du hvordan jeg har blitt behandlet i denne saken? Det har du ingen anelse om. Nå skal jeg ikke bruke mye mer energi på dette, men en ting skal jeg ha meg frabedt, og det er at du anklager meg for å spre usannheter og fare med tullpreik. Det kan du la være.

Du kan heller presentere din historie uten å insinuere at jeg farer med bullshit.

Det er nettopp det om har vært problemet i denne saken, at man blir behandlet forskjellig fra plass til plass, avhengig av hvilken forhandler man har. Noen blir det ordnet opp for uavhengig om man er over garanti/reklamasjon, mens andre må betale selv. Og det er en uting. Jeg har hørt at blant annet Hell bil er bedre på service enn mange andre, og det beviser jo din historie. Godt at det ordnet seg for deg i det minste.

Men tenk deg litt mer om før du anklager andre for å komme med usannheter, hvis du ikke har bakgrunn for det. På forhånd takk.
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!

JanP

Legg inn av JanP » tor apr 14, 2011 5:46 pm

Walkabout skrev:
JanP skrev:Her synes jeg at du er litt ute og sykler, Walkabout.

(...)

Vet du hvordan jeg har blitt behandlet i denne saken? Det har du ingen anelse om. Nå skal jeg ikke bruke mye mer energi på dette, men en ting skal jeg ha meg frabedt, og det er at du anklager meg for å spre usannheter og fare med tullpreik. Det kan du la være.

Du kan heller presentere din historie uten å insinuere at jeg farer med bullshit.

Det er nettopp det om har vært problemet i denne saken, at man blir behandlet forskjellig fra plass til plass, avhengig av hvilken forhandler man har. Noen blir det ordnet opp for uavhengig om man er over garanti/reklamasjon, mens andre må betale selv. Og det er en uting. Jeg har hørt at blant annet Hell bil er bedre på service enn mange andre, og det beviser jo din historie. Godt at det ordnet seg for deg i det minste.

Men tenk deg litt mer om før du anklager andre for å komme med usannheter, hvis du ikke har bakgrunn for det. På forhånd takk.
Nei, jeg vet ikke hvordan du er blitt behandlet. Og det var ikke det jeg tenkte på. Det var vel det du skriver om at Toyota ikke bryr seg om kundene etter at bilen er passert 5 år. Og det stemmer ikke, og det var det jeg synes burde komme frem.

Jeg har ikke antydet noe om at du farer med usannheter. Når jeg skrev "denne saken" så var det direkte til det du skrev om garanti/reklamasjoner utover 5 år. Og ingenting annet.

Blir litt overrasket over din reaksjon, jeg kjenner deg ikke og vet ikke hvem du er. Om du leser det jeg skriver og ikke mellom linjene så har jeg ikke anklaget deg for noe som helst. Om det er noe uklart i det jeg skrev så har det ikke vært i nærheten av å anklage deg for noe.

Og om du, generellt sett, ikke er enig i noe andre skriver, eller ikke skjønner hva vi andre mener i et innlegg, hva med å sende en PM og spørre om hva meningen er istedet for å reagere slik?

Og husk at temaet er "Feil med LC 120 med KD motor" og ikke en post der dine erfaringer med Toyota er temaet. Og det var det jeg forholdt meg til også.

Brukeravatar
Walkabout

Legg inn av Walkabout » tor apr 14, 2011 6:35 pm

Det jeg reagerte på var følgende:
JanP skrev:Så dine opplevelser gir slett ikke et korrekt bilde av hvordan Toyota Norge håndterer dette. Og jeg synes derfor at ditt utspill og noe frisk ordbruk ikke bør stå uimotsagt, da det slett ikke er slik det forholder seg i denne saken.
Med "dette" antok jeg at du siktet til feil med LC120 KD-motor, som trådens tema henviser til. Noe du skriver lengre nede også, og ikke mine synspunkter på Toyotas ansvar etter fem år...

Du har en positiv opplevelse av hvordan din lokale Toyota-forhandler har behandlet deg, jeg har en negativ erfaring. Jeg synes derfor det er feil av deg å si at mine opplevelser ikke gir et korrekt bilde. Det gjør det nemlig for enkelte (blant annet meg og flere andre), men (heldigvis) ikke for deg og dere som benytter Toyota Hell bil. For meg er opplevelsen som er beskrevet høyst reell.

Vil anbefale deg å quote de uttalelsene du vil diskutere neste gang, spesielt om de ligger lengre enn en side bak i tråden, så slipper det å bli misforståelser over hva som diskuteres :wink:

(PS: Enig i det, skal ta det på PM neste gang. Det har bare vært mye folk som har "yppet" seg når det gjelder dysene nå i det siste, da har jeg piggene litt ute. Blant annet den siste reaksjonen som du kan lese øverst i tråden.) Beklager det. Ha en fortsatt fin kveld :D
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!

JanP

Legg inn av JanP » tor apr 14, 2011 6:47 pm

Ikke lurt å ha pigger ute, blir ikke noe trivsel av det. 8)

Ja, jeg fikk god hjelp (eller får). Men jeg kom litt for sent for å få skiftet vannpumpe på garantien, men det var min feil. Så der kan jeg ikke klandre andre enn meg selv.

Kundemottaker hos Hell Bil sa også,i en bisetning, at Toyota også har prøvd å kontakte eiere av importerte biler for å få skiftet foringer og/eller dyser. Og om det er riktig så skal de ha honnør for det.

Men der en møter service som er langt unna det som en skal og bør forvente så er det lov å si ifra!

Brukeravatar
Walkabout

Legg inn av Walkabout » tor apr 14, 2011 6:54 pm

Jepp, jeg har også lest at de kontakter eiere av importbiler for å bytte dysepakningene, og det er bra! Når det gjelder dysepakningene har jeg også fått god hjelp, da dette ble skiftet gratis etter forespørsel etter at reklamasjonsfristen utløp. Mine problemet startet derimot med selve injektorene/dysene. Alle fire var dårlige og måtte byttes etter bra 80.000 kilometer, selv etter at dysepakningene var skiftet. Og det ble jo en kostbar affære, selv om Toyota Norge dekket noe, ble jeg sittende igjen med en regning på femsifret beløp... :?

Brukeravatar
christoffer
Sted: Lillehammer

Legg inn av christoffer » tor apr 14, 2011 7:23 pm

JanP skrev: Men jeg kom litt for sent for å få skiftet vannpumpe på garantien!
Vil det si at man kan få skiftet vannpumpa på 5 års garantien ?
Jeg har en 07 modell som har lekk vannpumpe.
Røde striper nedover dekslene i framkant av motor og har etterfylt ca 2 liter siden nyttår ...
Nye motorfester og dysepakninger har de allerede skiftet :)
07' Landcruiser 120 GX m/Tems
TTE 204 hk 510 nm eberspacher
Lillehammer

JanP

Legg inn av JanP » tor apr 14, 2011 8:24 pm

Ja, det vil jeg tro. Min er tysk og således gjelder 3 år/100000 hos Toyota. Men om det er en norsk bil så vil jeg tro det om den er under 5 år og 100000 km. Min surklet i varmeapparatet etter 2 år, uten at jeg forstod hva det var. Når lekkasjen ble betydelig så var det 3 år og noen få måneder siden reg. Dessverre!

Brukeravatar
christoffer

Legg inn av christoffer » tor apr 14, 2011 10:09 pm

Da skal jeg høre med dem. Skader som regel ikke å spørre (bare enkelte ganger) :roll:
Lillehammer

OddgeirL

Legg inn av OddgeirL » ons jun 08, 2011 9:09 pm

Nå skal visst bilen min inn til kontroll alikevel.

Har ringt 3 ganger og fått nei, mailet og fått nei, ingen innkalling via post,
men fikk nå endelig svar på mail til Toyota Oslo, og tilbud om time rimelig kjapt :?

Virker som de ikke har helt kontroll og at det er tilfeldig hva slags svar man får...

Brukeravatar
raggen7

Legg inn av raggen7 » søn aug 14, 2011 8:46 pm

LC120 2007 modell
Min motor fikk tilbake kakling en stund etter dyse skift for ca 1 år siden, har kjørt med denne irritasjonen i hele år, men etter en tur til Sverige i ferien i Juli, med dertil dieselfylling der, så har denne lyden forsvunnet og motoren høres helt fin ut.
Kan svenskene ha en annen dieselkvalitet?

Noen andre diskuterer dette.. http://www.mbentusiastklubb.com/smf/ind ... pic=9569.0
Bare undrer.... :?:
Ragnar :roll:

Brukeravatar
christoffer

Legg inn av christoffer » tir nov 29, 2011 11:06 am

Min 07 model har hatt kakling/rakling ved kald motor en stund og siden bilen blir 5 år til våren sendte jeg en mail til Toyota Lillehammer med spørsmål om de kunne måle dysene for avik.
Fikk tilbake svar 10 minutter etterpå :

Hei..

Hvis du har ujevn/hard motorgange ved kald motor skal jeg jeg fikse dette for deg uten kostnad for deg.
Setter av tid til deg onsdag 7.12.2011 klokken 10:30 for skifte av injectorer.
Hvis det ikke passer sier du fra til meg. Fint hvis du sier i fra i dag for jeg er borte onsdag og torsdag.

Kjempeservice :D
Lillehammer

Brukeravatar
christoffer

Legg inn av christoffer » ons des 07, 2011 3:29 pm

Da har jeg fått igjen bilen, og det eneste som er gjort er og slette en feilkode på en turbotrykkgreie og lagt inn ny programvare på ECU, ellers synes ikke verksmesteren det var noe annerledes lyd på min enn de andre som stod der. Derfor ble det ikke skiftet noen injektorer. :(
Men det rare var jo at jeg fylte diesel på Statoil i går bare for at den da kanskje ville kakle litt mer når de fikk den, men i dag tidlig kaklet den faktisk mye mindre ved svakt pådrag når den var kald (-11) enn den har gjort før. Kanskje det er statoil diesel som er bra og ikke UnoX/Shell ?
Lillehammer

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»