Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
oddev
Innlegg: 20
Registrert: søn mai 18, 2014 2:50 pm
Sted: Porsgrunn

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av oddev » man mai 19, 2014 3:51 pm

Da har jeg fått pristilbud fra Funnemark og Dokken bil.

Begge lyder på ca 24000,- for dyser og arbeid.

Legger ved deleliste spesifisert på tilbud:

1117630011 MOTORDELER 32,76 4,00 stk 25 % 163,80
1121330021 Toppdeksel Pakning 160,25 1,00 stk 25 % 200,31
236703929684 INJECTOR 2 727,30 4,00 stk 25 % 13 636,52
2368130010 Pakning 26,94 4,00 stk 25 % 134,72
2368230020 Pakning 28,24 4,00 stk 25 % 141,20
2370130030 Dieselrør 1 030,86 1,00 stk 25 % 1 288,58
2370230030 DIESELRØR 1 030,86 1,00 stk 25 % 1 288,58
2370330030 Dieselrør 1 030,86 1,00 stk 25 % 1 288,58
2370439035 Dieselrør 1 030,86 1,00 stk 25 % 1 288,58
9020910021 Washer 9,10 4,00 stk 25 % 45,48
9090430013 Pakning 71,42 5,00 stk 25 % 446,40
9672119017 Ring 24,06 4,00 stk 25 % 120,28

Sum deler: 20043,03
Arbeid: 3692,70
Miljø + materiell: 300

Sum: 24035,73
2005 Land Cruiser 120 GX TTD

toyota lc120
Innlegg: 53
Registrert: ons jan 15, 2014 8:58 pm
Sted: akershus

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av toyota lc120 » man mai 19, 2014 5:02 pm

Se der ja,da er det jammen stor forskjell hos forhandlerne.Begge jeg hørte med skulle ha ca.41000,- mener det var i underkant av 9000,- pr dyse + arb.
06 LC120 gx
07 Avensis 2,2 d4d

Andreas30
Innlegg: 1061
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av Andreas30 » man mai 19, 2014 6:56 pm

Da er siste utvei If motor og driverks forsikring.

jeg har det på min koster 1000 kr ekstra i året men verdt penga .

jeg fikk bytta injektorer på kampanje var vel i 2009 .

bilen gikk greit i flere år etterpå helt til jeg helte på en flaske med forte disel rens

http://forte-nwe.com/SE/Forte+products/ ... ioner.html

som jeg kjøpte på fyksen Lillehammer et disel verksted.


men den var i sterkeste laget for injektora og uheldig med kombinasjon bilen hadde gått over 200 000 km
uten en sann tilsettning så var vel mye som løsnet i systemet og noe kom forbi diselfilter
og det endte med at injektorene lakk så bilen nesten var umulig og få i gang .
fikk lurt den i gang men hørtes ikke bra ut .

der etter ble bilen kjørt rett på verksted og alle 4 injektorene var helt utafor verdi
fikk bytta dette måtte ut med 8000 kr i egenandel for If resten tok dem .

dette var i 2011 og da kosta denne jobben 32000 kr .
så komme unna med 8000 da er greit .

Få dere motor og driverks forsikring .

og en ting til jeg kommer aldri til og tilsette noe mere sann disel rens .
ringte fyksen på lillehammer og forklarte hva som hadde skjedd når jeg hadde hat i produktet dems
og han beklaget på det sterkeste det skulle egentlig ikke skje men det kunne oppstå at det ble blokkering i injektorene med smuss som løsner under rensen og det skjedde ja .
05 mod lc 120 vx
396 500 km Blir 400 000 km jubileum i sommer :D
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

oddev
Innlegg: 20
Registrert: søn mai 18, 2014 2:50 pm
Sted: Porsgrunn

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av oddev » tir mai 20, 2014 11:30 am

toyota lc120 skrev:Se der ja,da er det jammen stor forskjell hos forhandlerne.Begge jeg hørte med skulle ha ca.41000,- mener det var i underkant av 9000,- pr dyse + arb.
Ja, da vet du at det ikke er sånn det skal være. 24000 er mye penger, men nå har det seg slik at det må faktisk gjøres. Forsøkt å sjekke priser på deler fra utlandet. Koster akkurat like jævla mye.
2005 Land Cruiser 120 GX TTD

toyota lc120
Innlegg: 53
Registrert: ons jan 15, 2014 8:58 pm
Sted: akershus

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av toyota lc120 » tir mai 20, 2014 3:41 pm

Ja,det er irriterende mye penger.Jeg betalte drøye 9000,- for bytte av 2 dyser på et dieselverksted,men motoren kakler like mye som før og merker overhodet ingen forskjell på bilen.
Skal du bytte nå straks? spennende å se om du merker forskjell.
06 LC120 gx
07 Avensis 2,2 d4d

Andreas30
Innlegg: 1061
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av Andreas30 » ons mai 21, 2014 8:21 pm

Disse motorne er utolig vare på Diselkvalitet
men det har vi jo prata om tidligere .

anbefaller shell disel og ofte skift av diselfilter jeg bytter på 3 ganger i året .

totaks olje har og vært nevt på forumet flere ganger tidligere
det hjelper jo ikke om injektorene er utafor verdien
men det hjelper om du fremdeles har litt kakling selv om alle injektorene er innfor .

eneste totakts olja som jeg har Fått til og gjøre underverker er denne

http://shop.1stmx.co.uk/castrol-2-strok ... 3268-p.asp

Mekonomen selger denne .

prøvde mye forskjellig før den blandt annet esso og shell sin totakts olje
det endte med mere kakling ved kald motor .

Castroil har jeg hat i 1.5 dl til 2 dl per 3- 4 fulle disel tank i 2 år nå
og bilen går meget pent selv når den er kald nå .

Ringte på Fyksen diselverksted på lillehammer for og høre om dette var greit og bruke på bilen
og dem sa på grund av den diesel som blir levert på pumpa i dag er såpass tør
så er det bare en fordel og tilsette 2 takts full syntestisk på hver 3 - 4 tank .
05 mod lc 120 vx
396 500 km Blir 400 000 km jubileum i sommer :D
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

oddev
Innlegg: 20
Registrert: søn mai 18, 2014 2:50 pm
Sted: Porsgrunn

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av oddev » lør jun 21, 2014 1:27 pm

Har nå fått 4 nye dyser i bilen. Har ikke fått brukt bilen så mye etterpå, men har vel merket at den ujavne tomgangen er borte. Nå håper jeg kaklingen er borte når vinteren kommer...
2005 Land Cruiser 120 GX TTD

skarven
Innlegg: 1
Registrert: lør apr 05, 2014 4:38 pm

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av skarven » tir jun 24, 2014 11:31 am

Vurderer kjøp av landcruiser 120, er det slik å forstå at man må opp i en 2009 mod for å være sikker på å ungå dyseproblemet,eller er 2008 mod også utenfor faresonen?
Forekommer disse problemene selv med de nye type dyser?
Disse bilene ligger jo fortsatt på 500 000 + i pris for en lite kjørt 8 seter, og da frister det ikke med en kostbar dyseoppgradering på toppen.

ranoien
Innlegg: 14
Registrert: man sep 17, 2012 7:35 pm
Sted: Trondheim

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av ranoien » man jul 14, 2014 11:34 pm

Var igjen inne hos Toyota i Trondheim på fredag.
Denne gangen har de målt dysekompensasjonen, og konkluderte med at dyrene måtte byttes. De hadde verdiene 1:1.3 - 2:1,8 - 3:0,3 - 4:1,1. Fikk med meg et pent tilbud på 17300,-
På disse bilene er det utvidet garanti på dysene til 7 år. Denne gikk for meg ut 2 uker før feilen oppsto Trist som f...
Føler meg ikke 100% sikker på at det er dette som er feilen. Hvorfor responderer den ikke på gasspedalen noen ganger?

Oppfordrer alle som har biler som er nyere enn 7 år til å oppsøke forhandler for å sjekke dysekompensasjonen!


Prisene jeg har fått er for dysene og jobben. Ikke med rør, da de påsto at de ikke automatisk byttet disse. Pakninger ble jeg litt usikker på, men tar det egentlig som en selvfølge.
Dysene som er tilbudt er byttedyser(236703931684). Dvs at det er kroppen som blir brukt om igjen mens innsatsen skiftes. Prisen for disse dysene er 2800,- +mva. Mens de originale nye(2367039316) koster 8160,- +mva.

Fått pris i Sverige på skifte av dysene. De er ca 4000,- rimeligere.

toyota lc120
Innlegg: 53
Registrert: ons jan 15, 2014 8:58 pm
Sted: akershus

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av toyota lc120 » tir jul 15, 2014 12:42 am

Min bil hadde verdier fra 0,3 til 4,8.Jeg hadde ikke problemer med gassresponsen,men jeg syntes den ble litt piggere og bruker litt mindre diesel etter dysebytte.

Det er ikke 7 års garanti på dysene,men toyota har kjørt en såkalt goodwill på 7 år/180.000km.Jeg har hatt en runde med toyota da min bil har vært inne for dysefeil 2 ganger før den var 7år.Siste gangen hadde den riktig nok gått litt over 180.000.Jeg fikk ikke dekket noe som helst.Både forhandler og toyota sentralt hevdet at de ikke var kjent med at det skulle være noen spesielle problemer med dysene på de modellene nevnt i denne tråden.Litt rart egentlig,nekte for problemer når de har en utvidet goodwill og at det er kommet nye forbedrede dyser :?
06 LC120 gx
07 Avensis 2,2 d4d

Orjan
Innlegg: 23
Registrert: søn jul 06, 2008 1:14 am
Sted: Klæbu

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av Orjan » tor jul 17, 2014 8:15 pm

Hei,
jeg ser meg om etter ny LC, etter jeg solgte min forrige i fjor, og begynner å savne den nå.

Kan noen bekrefte/avkrefte om 173hk motoren har dette problemet?

Jeg har sett på en del 2007 modeller og her er det både 166hk og 173hk ute og går. Siden problemet inbefatter motorer produsert ut i sept. 2007 antar jeg godt over halvparten av 2007 mod også er berørt, ergo også 173hk.
Er det kun ved kontakt til Toyotaverksted jeg kan finne ut om motoren hører til innenfor det gitte tidspunktet som nevnt i starten av denne tråden?
Og hvilken info trenger dem, Chassinr. vil jeg tro? Reg. nr. duger kanskje da en finner chassinr. på http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+ ... plysninger
________________________________________
x-'04 LC120 GX TTE
'07 LC120 GX

Helge67
Innlegg: 213
Registrert: ons feb 28, 2007 8:37 pm
Sted: lindås

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av Helge67 » man jul 21, 2014 9:01 pm

Ja, kan bekrefte at 173 hk også har dette problemet.

Orjan
Innlegg: 23
Registrert: søn jul 06, 2008 1:14 am
Sted: Klæbu

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av Orjan » man jul 21, 2014 11:12 pm

Helge67 skrev:Ja, kan bekrefte at 173 hk også har dette problemet.
Bugger (takk for svar).

Kan problemet komme tilbake selv om en skifter pakninger og/eller dyser (Hell Bil mente det var nok å skifte pakninger).
Har de som har fått utbedret(!) dette, fått problemer etterpå?
Altså det jeg spør om er om motorene produsert innenfor dette tidsvinduet er til å leve med så lenge en passer på å skifte olje hver 10k km og sjekker oljefilter. Eller er denne motoren rett og slett en tikkende "bombe" som før eller senere kan ha potensiale til å gå at dundas. Bør en sky disse motorene som pesten, eller trenger en ikke bekymre seg etter pakningsskifte/dyseskifte? Mulig svaret er litt midt i mellom.

Jeg har bl.a. sett på noen kandidater der servicen (på papiret ihvertfall) er oversett de siste åra og 100k km.
Risikosport?
________________________________________
x-'04 LC120 GX TTE
'07 LC120 GX

Brukeravatar
Toreh
Innlegg: 313
Registrert: tir mar 17, 2009 10:56 pm
Sted: Bergen

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av Toreh » man jul 21, 2014 11:31 pm

Disse bilene er langt i fra noen "tikkende bombe". Har nå kjørt min 120 fra 2004 ca 140.000. Jeg har riktig nok skiftet dysepakninger og dyser, men det var mens bilen fremdeles var innenfor garanti.
Etter dette har bilen kun hatt normalt vedlikehold og fungerer helt utmerket. Jeg vil tro at når man ser på hvor mange slike biler det er solgt, er det nok relativt få som har hatt skikkelige problemer.
Når det gjelder dyseproblematikk sliter vel de fleste bilmerker med det samme.
tore

917 16077

Orjan
Innlegg: 23
Registrert: søn jul 06, 2008 1:14 am
Sted: Klæbu

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av Orjan » tir jul 22, 2014 7:39 am

Takk for svar.
Jeg spissformulerte spørsmålet mitt litt, med vilje. Satser på at "alt kan repareres" (Jocke).

Ørjan
PS, har jo selv også kjørt en '04 120 mellom 2008-2013. Kjenner jo at det kribler litt nå, og at Avensisen ikke helt er det samme.
________________________________________
x-'04 LC120 GX TTE
'07 LC120 GX

Helge67
Innlegg: 213
Registrert: ons feb 28, 2007 8:37 pm
Sted: lindås

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av Helge67 » tir jul 22, 2014 8:11 am

Først vart det skifta berre pakningar på min. Det gjekk ikkje lenge før "rabalderet" var i gang att. Då vart det bytta til nye dyser. Sidan har den gått fint. Enig med Tore i at man ikkje treng å vera redd for å kjøpa ein slik bil.

Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Registrert: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Sted: Kvinesdal

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av sunde » tir jul 22, 2014 4:14 pm

Er vel kun 163 hk,som ikke har dette problemet.Slik eg forsto,når eg holdt på med dette.
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

revi
Innlegg: 61
Registrert: ons apr 11, 2012 10:32 pm
Sted: Buskerud

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av revi » tir jul 22, 2014 10:32 pm

Jeg mener heller ikke at det er noen tikkende bombe å kjøpe en 120. Den "tikker" en god del den motoren, men noen bombe er det nok ikke... Som det er nevnt før så er det lekkasje i dyspakninger som kan føre til havari, dårlige/slite dyser merker man gjerne med mye røyk, ujevn gange og hard gange, men man skal vel være maks uheldig om det fører til havari. Så lenge dysepakninger er byttet og bunnsilen er ren og pen, så tror jeg ikke disse motorene har noen spesielt større risiko for havari enn andre.
05 120 VX

Orjan
Innlegg: 23
Registrert: søn jul 06, 2008 1:14 am
Sted: Klæbu

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av Orjan » ons aug 06, 2014 12:39 pm

Det ble en tidlig '07 med 173hk motoren. Den skal ha vært sjekket/oppgradert mtp. dyseproblematikken. Skal inn på service asap så får vi se hva tilstanden er. Takker for svar.
________________________________________
x-'04 LC120 GX TTE
'07 LC120 GX

Brukeravatar
macivar
Innlegg: 278
Registrert: tir apr 06, 2010 9:19 am

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av macivar » fre okt 31, 2014 10:09 am

Har noen kjennskap til grenseverdiene på dysene som her omtales?
Har fått oppgitt to forskjellige verdier:
-1,8 til +1,8 OG -3 til +3 ??? (Og begge verdiene er oppgitt av to forskjellige Toyota verksteder)

Har en kompis med en 2007 modell AT 35 som kun har gått 58.000km, og han har en veldig merkbar dirring i bilen ved revers og lav akselerasjon. Usikker på om dirringen vedvarer i lav fart på følgegass (altså når man slipper opp gassen), men prøvde den og den er ikke god i revers... Noen sier dyser, andre mener motorfester. Noen som har tips? Hverken dyser eller motorfester er tidligere byttet.

Vet han også har problemer med et lokalt Toy verksted, da han var inne for et år siden og de skulle skifte dysepakninger/dyser på garanti. Han betalte for noen smådeler ved henting av bilen, i den tro at det kun var noe annet, og spurte ikke hva det var for noe. Regninga var heller ikke spesifisert. Og diagnose test rapport fulgte ikke med.
Nå, et år seinere, er problemet værre enn tidligere. Og det lokale Toyota verkstedet har ikke byttet dysene, og nekter for at det skulle gjøres da de sa det.... Dysene hans varierer veldig, og noen verdier er på over 2. Han har fått testet på to forskjellige plasser nå, både Toyota og eksternt. Han fikk tilbud om å bytte til 17.000,- på det lokale Toyota sjappa. Men han mener at siden de sa det skulle tas på garanti sist, at de har unnlat å følge opp dette. Og han fikk også oppgitt 1,8 av de, mens andre Toyota sier 3,0 på grenseverdi.??

Ivar

Noen som faktisk har hørt hvilke verdier dysene skal ligge innunder?? Er det forskjellige verdier på de gamle kontra de oppgraderte dysene??
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»