Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Brukeravatar
Pirkka
Sted: Holmestrand

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Legg inn av Pirkka » tir okt 05, 2010 8:56 pm

45000km er vel bare oljeskift :roll:

Brukeravatar
sunde
Sted: Kvinesdal

Legg inn av sunde » tir okt 05, 2010 9:13 pm

hoved service er 30 60 90 osv mellomservice er 15 45 75 osv det står skrevet gra selger og verksmester.står og spesifisert om oljesil,som grun for sjifte av olje minst en gang per år.
det bør du og sei at dem MÅ sjekke med oljesil.

ang dysene.kan dem jo måle dem,og se trykke. og finne ut om det er lekasje.du kan og be dem finne ut om dyesepakning(injektorpakning er bytta)det kan dei sjå på pcen sin.
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

Brukeravatar
SverreS
Sted: Trondheim

Legg inn av SverreS » man okt 11, 2010 8:55 pm

Hmmmmmm må si at no lure æ litt på herre plastik pradoen.Var en tur innom Hell bil i dag.
Skulle bare innom for en kjapp kaffe med en av selgerene,men ble stående der en stund.Injektorene på min 09 mod må skiftes.To stykker overkompanserte og gjør så motoren høres ut som en gammel Zetor når jeg starter den kald som varm.
Men tusen takk til Hell bil. De ordner opp som vanlig.Var bare når jeg kunne sette inn bilen.
Fikk nesten en sånn følelse av at jeg satt på et fly,kaffe eller te.
De skal juster TEMSEN en gang til også(Så klart uten kost for meg)
Bilen blir skeiv når Arnold (den lille leonbergeren vår)hopper inn i den.
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no

Bjerke
Sted: Oslo

Legg inn av Bjerke » ons okt 13, 2010 11:25 am

Dyser SKAL ikke byttes med mindre det evt er en feil på dem. Men dysepakninger skal byttes på en serie 120 innenfor en chassinr serie osv. Ring din lokale forhandler uansett import eller ikke å de kan sjekke om din bilen inngår i den kampanjen der dyse pakninger skal byttes til nye typen som består av et annet materiale. Mange LC120 er strøkne å har aldri hatt noe tull med dette å skal heller ikke gjøre noe.
xHJ60 xHDJ80 xLC90AT
x2007 Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
xRN46 xLc120 xLc150

landknuser
Sted: Stavenes, Vaksdal

Legg inn av landknuser » fre okt 15, 2010 12:07 am

Hadde min på sørvis i dag(45000) hos Jæger i Åsane. Bemerket da jeg bestilte time at jeg hadde en forferdelig kakling på kald motor. De hadde byttet alle dysene samt pakningene. Kaklelyd helt vekke.... blir spennende å følge med på forbruket.
Jeg hadde bemerket rust på motor, men den sa de at var normal.... Har ikke opplevd rust på motor(slangeklemmer/skruer) på en 3 år gammel bil før..Er dette vanlig??

pris på sørvis pluss bagasjeromsmatte: 4300,-
Mvh
Dag

2007 120 GX

folbjo
Sted: Tønsberg

SLETTET

Legg inn av folbjo » fre okt 15, 2010 1:11 am

:?
Sist redigert av folbjo den man des 10, 2012 2:46 am, redigert 1 gang totalt.

landknuser
Sted: Stavenes, Vaksdal

Legg inn av landknuser » fre okt 15, 2010 2:23 pm

regga i april 2007...
Mvh
Dag

2007 120 GX

OddgeirL

Legg inn av OddgeirL » søn des 05, 2010 2:23 pm

Jeg har som tidligere nevnt en 2005 mod VX (sent reg. 23. desember), men tror det skal være en 2005 mod og ikke 2006.

Har nå ringt til 3 forskjellige Toyota verksteder, og alle har bekreftet at bilen min er utenfor produksjonsserien
med dysefeil/pakningsfeil. Ringe for første gang for over 2 år siden, og ringte igjen i forrige uke.

Byttet også olje på bilen selv for to år siden (100' km) og i forrige uke få 130'km) og sjekket
silen ved begge anledninger. Sila var blank og fin, og oljen var tynnflytende.

På 120' km service hadde jeg den hos Mekonomen i smalvollveien. På sjekklisten stod det klart og tydelig at mekaniker
skulle sjekke oljesil for slam, noe de heller ikke fant den gangen. At de glemte å stramme til oljefilteret er en helt annen sak....

- Skulle tro at jeg ikke får problemer med dysepakningene, men man vet jo aldri....

jompatormann

Legg inn av jompatormann » man jan 10, 2011 1:43 am

Hei. Motoren min har havarert nå,og jeg var ikke klar over problematikken ang oljesila. Men jeg ser noen her skriver at garantien dekker til 100 000 km? stemmer dette? min er gått 90 000,og det er en 05 modell,import fra tyskland. Gjelder den garantien for import også??

Brukeravatar
dracan
Site Admin
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Legg inn av dracan » man jan 10, 2011 8:15 am

Etter hva jeg vet, skal det bli dekket ja.
Ta kontakt med ditt nærmeste Toy verksted.
Mvh Pål Henning
"Abusos non tollit usum"

jompatormann

Legg inn av jompatormann » man jan 10, 2011 12:00 pm

[quote="dracan"]Etter hva jeg vet, skal det bli dekket ja.
Ta kontakt med ditt nærmeste Toy verksted.[/quote

Takk! det hørtes som musikk i mine ører på en ellers "knager" januar måned :)
Også en stor takk for et veldig bra forum! Her får man svar på det meste!

svennis
Sted: Arendal

Legg inn av svennis » man jan 10, 2011 2:27 pm

Jeg har også fått byttet dysene på min 06 mod GX, dette ble gjort i høst på Toyota Arendal. Det begynte med at den røyk veldig etter start fra kald eller halv kald motor. Kontakta Toyota og prøvde meg på den at jeg trodde det var dysene som måtte skiftes etter alt jeg har lest her, men han på telefonen babla om gåen glødeplugg og at det ikke var noe kjent problem med dysene. Men når teknikker kikka på bilen og målte verdiene var dom at 2 dyser var langt utenfor referanseverdiene og de 2 andre i grenseland.
Resultatet ble at alle dysene ble bytta og alt var dekket av Toyota Norge.

I morra er det service og skal se på dette med motorfester og mellomaksling :)
08 mod LC 120 GX (Solgt)

06 mod LC 120 37" Arctic Truck (Solgt)

Brukeravatar
Pirkka

Legg inn av Pirkka » tir jan 18, 2011 6:35 pm

Ble innkalt dysekontroll dette skal dem ta 45000km service sammen med olje skift :D

Brukeravatar
Walkabout

Legg inn av Walkabout » søn jan 23, 2011 10:07 pm

Kan bare nevne at Toyota Norge er av den oppfatning av at det har bredt seg en kultur (ukultur) innad i NLCK vedrørende dyseproblematikken som har gjort at flere som egentlig ikke hadde trengt å bytte dyser, har fått gjort dette likevel. Dette ifølge dem selv.

De ser ingen som helst grunn til å kalle inn til kontroll når det gjelder dysene, for det er ingen unormal frekvens når over 80% har fått byttet dyser og det stadig er et tilbakevendende problem. For det kan visstnok skje med hvilken som helst diseselmotor og det er ikke typisk for denne modellen.

Dette har jeg fått vite etter brevveksling med høytstående i Toyota Norge.

Kjekt at Toyota er så flinke ved å ta problemet med roten her, og skylde på alle andre istedenfor å innse at de har laget en jævla dårlig søppeldel som ikke holder mål, som de først får kunden til å betale flere hundretusen for, og så sitter de og håper at det ikke skal rase sammen før bilen er såvidt over fem år :D

Heia Toyota!
* Svært skuffet over Toyota Norge AS' håndtering av dyseproblematikken på LC120.
* Anbefaler ikke Toyota Ålesunds (Brages) grunnet ansvarsfraskrivelse i denne sammenheng.
* Har du en 2005/06-modell, få sjekket/byttet dyser på bilen din så fort du kan!

Brukeravatar
Pirkka

Legg inn av Pirkka » man jan 24, 2011 6:44 pm

Jeg var bare innom Toyota og hentet noen dekker og felger så verkstedmester så på PC og sa at bilen min er innkalt dysekontroll :D Jeg er veldig fornøyd hitil Toyota sin måte og ta ansvar men de er sikkert forskjel hvilken verksted og hvem tar saken :roll:

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » tor jan 27, 2011 3:38 pm

Vedr feil med KD motoren, så har NLCK for så vidt frontet dette for våre medlemmer og brukere, slik at dette kunne løses på best mulig måte, og i samarbeid med Toyota apparatet.
Når man reviderer saken, og gjør opp status, så har dette gått meget bra, og de aller fleste tilfeller er løst til fordel for Toyota eierne. Vi har opplevd at Toyota generelt har strukket seg lenger enn hva lovens bokstav sier. Det er jo dette som kjennetegner Toyota i sin helhet! Det er vel kanskje derfor Toyota konsernet har vært, er , og forhåpentlig forblir markedsledende.

Enkelte misforståelser har det vært vedrørende forskjellen mellom garanti og reklamasjon. Se forøvrig egen tråd vedr dette. En annet moment har også vært forskjellen mellom bil kjøpt til privat bruk, mot bil kjøpt i næringsdrift. Kjøpsloven regulerer reglene mot forbruker...dvs mot bil solgt til privat bruk, og reglene er 1 års garanti og 5 års reklamasjonsrett. For bil solgt til bruk i næringsvirksomhet gjelder andre regler...og det er hva bilen ble solgt som ny, som er avgjørende for hvilke rettsregler som kommer til anvendelse.
Hvis det skulle være et ønske, så kan sistnevnte presiseres ytterligere....

Alt i alt...så har dette gått veldig bra...sett fra NLCK sitt syn...og vi takker Toyota for profesjonell håndtering, samt god service vedrørende dette temaet så langt.
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
SverreS
Sted: Trondheim

Legg inn av SverreS » tor jan 27, 2011 11:04 pm

Eivind37 skrev:Vedr feil med KD motoren, så har NLCK for så vidt frontet dette for våre medlemmer og brukere, slik at dette kunne løses på best mulig måte, og i samarbeid med Toyota apparatet.
Når man reviderer saken, og gjør opp status, så har dette gått meget bra, og de aller fleste tilfeller er løst til fordel for Toyota eierne. Vi har opplevd at Toyota generelt har strukket seg lenger enn hva lovens bokstav sier. Det er jo dette som kjennetegner Toyota i sin helhet! Det er vel kanskje derfor Toyota konsernet har vært, er , og forhåpentlig forblir markedsledende.

Enkelte misforståelser har det vært vedrørende forskjellen mellom garanti og reklamasjon. Se forøvrig egen tråd vedr dette. En annet moment har også vært forskjellen mellom bil kjøpt til privat bruk, mot bil kjøpt i næringsdrift. Kjøpsloven regulerer reglene mot forbruker...dvs mot bil solgt til privat bruk, og reglene er 1 års garanti og 5 års reklamasjonsrett. For bil solgt til bruk i næringsvirksomhet gjelder andre regler...og det er hva bilen ble solgt som ny, som er avgjørende for hvilke rettsregler som kommer til anvendelse.
Hvis det skulle være et ønske, så kan sistnevnte presiseres ytterligere....

Alt i alt...så har dette gått veldig bra...sett fra NLCK sitt syn...og vi takker Toyota for profesjonell håndtering, samt god service vedrørende dette temaet så langt.
Ja skal være enig med deg der Eivind.Ser jo bare hva Hell bil ordner opp til oss.Totalt sett kjempe fornøyd med de.Er bare det at når du kjøper en bil til kr 900.000,- så forventer du at den IKKE ska stå på verkstedet i hytt å putt.
Tror nok det er det største irritasjonsmomentet at disse bilene koster mere enn en neve dineros :lol: .
Og at enkelte har fått det meste og andre må krangle seg til det,og kanskje ikke får det da heller selv om de egentlig skulle ha fått det.
Synes vel klubben kunne ha støttet mye mere de enkelt tilfellene som ha vært.Vil tro at klubben kan være en veldig brekkstang ovenfor Toyota Norge :twisted: .Men det blir vel sikkert bedre når den tekniske avd er oppe å går skikkelig 8) .Å det er jo heller ikke å glemme at 120 er den mest solgte LC i Norge..
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Sted: Mandal

Legg inn av Eivind37 » lør jan 29, 2011 11:54 pm

Bra skrevet Sverre!
Du har jo vært ekstremt uheldig med din da...og som du sier...kostet litt mer enn en neve dineros! Forstår frustrasjonen.
Men..når det er sagt..så summa summarum..så har dette gått meget bra generelt sett..og blitt behandlet profesjonellt fra Toyotas side. Det har vært et par misforståelser ang forskjell på garanti og reklamasjonsrett...samt at hvis bilen er kjøpt ny i næring..er det begrenset garanti vilkår.
De få som har opplevd misnøye, og hvor man ikke har vært tilfreds med løsningen...har problemet vært at det har ligget utenfor reklamasjonsretten og programmet som Toyota har satt sine vilkår for.

NLCK er nok..og vil nok forbli et rådgivende organ for medlemmene. Vi følger med i enkeltsaker...og har et tett samarbeid med Toyota Norge...som føles veldig riktig og naturlig for begge parter. At NLCK skal gå inn som part i en enkeltsak vil virke veldig unaturlig...untatt ved meget spesielle og særslkilte tilfeller som feks har en spesiell karakter.

Vi må til sist huske på å ikke ta på oss alt for stor hatt. Husk: Vi gjør dette på vår fritid, og må prøve å se vår egen begrensning.....men...vi gjør så godt vi kan :D
Treffes som regel på 930 82 756

85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
Toreh
Sted: Bergen

Legg inn av Toreh » søn jan 30, 2011 8:27 pm

"NLCK er nok..og vil nok forbli et rådgivende organ for medlemmene. Vi følger med i enkeltsaker...og har et tett samarbeid med Toyota Norge...som føles veldig riktig og naturlig for begge parter. At NLCK skal gå inn som part i en enkeltsak vil virke veldig unaturlig...untatt ved meget spesielle og særslkilte tilfeller som feks har en spesiell karakter."

Godt skrevet Eivind - Klubben har nok et sjeldent godt forhold til både Toyota Norge og de aller fleste forhandlerne landet rundt - vi må jobbe for å videreføre intensjonene til NLCK her.
tore

917 16077

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»