Side 1 av 13

Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tor sep 24, 2009 10:01 am
av dracan
Feil med LC 120 med KD motor
Noen her på forumet (+ andre) har opplevd trøbbel med sin Cruiser 120 motor.
Dette gjelder KD motor og problemet er at det blir lekkasje i dysepakningene.
Dette gjør at forbrenningstrykk kommer inn i oljekanalene, dette igjen gjør at
oljen blir forurenset med sotpartikler som kan gjøre at oljesilen til
slutt tettes hvis dette ikke blir utbedret. Det er også veldig avgjørende hvilken
olje som brukes og hvor hyppig olje er skiftet, de ser at biler importert
fra Tyskland er mer utsatt en biler som har gått i Norge. Dette kan ha med
oljekvalitet og kanskje kjøreforhold å gjøre.
Toyota Norge har lagt merke til at f.eks tyske forhandlere har tendens til å
bruke mineralolje på servicer. Her på berget blir det konsekvent brukt olje
av høyeste kvalitet og kun syntetisk.

Vi har fått informasjon fra sikre kilder i Toyota Norge at de vil sette i gang en
kampanje på dette i løpet av neste uke (uke 40). Bilene blir ikke innkalt, men kan
fikses i forbindelse med vedlikehold eller på forespørsel fra dere som kunder
hos forhandler.
Lurt at dere er litt aktive selv. :-)

Importbiler innenfor produksjonsperioden kan også henvende seg til
forhandler. De må søkes om "case by case", men dette ordnes av forhandler. Så det er bare å kontakte forhandler her og. Og det er kjempebra ikke sant! :D

Dette gjelder altså Land Cruiser 120 med KD motor produsert mellom juni 2004 og
sept 2007


Pål Henning
På vegne av
Teknisk avdeling NLCK

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tor sep 24, 2009 9:06 pm
av ZH29
Jeg har en 2008-mod TLC 120, reg 1. gang mars 08. Hvordan finner jeg ut når bilen ble produsert?

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tor sep 24, 2009 10:47 pm
av dracan
Ta kontakt med ditt nærmeste Toyota verksted! :D

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: fre sep 25, 2009 11:31 am
av HighwayPatrol
Kjempeflott, Pål Henning :wink:

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: lør sep 26, 2009 4:40 pm
av sunde
dette var eit bra emne,fint skrevet det :) min er ein 2006 mod.eg snakket med toyota om dette.og vist en kjørte dem vanlige 30 000 km serviene og tok motor olje på hver 10-15 000 km så sku ikkje dette vere no problem.da ble oljen osv sett på(dette børde jøres hos toyota da)di sa og at det var utvidet garati på dette problemet.det gjalt ikkje alle bilene sa di,kun noen?er dette eg har blit fortalt.mye av det som står over,men det står mer over da:)

mvh Martin

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: søn sep 27, 2009 9:07 pm
av HighwayPatrol
Det er rart, synes eg at verksted seier dette med utvida garanti. Det har eg høyrt mange sagt innpå her, men mitt verksted (BRAGES Ålesund) har aldri høyrt om dette. I tillegg så har eg snakka med toyota norge, seinast på onsdag, og ho eg snakka med var kjent med problemet, men kunne ikkje bekrefte at det låg noke utvida garanti på desse modellane ang dysene og foringane, heller blir det ingen tilbakekalling på desse bilane, som også dracan skriver. Det virker seg til å løyse seg for min del, sidan min bil er handla gjennom toyota østfold, men forrige eigar importertde den sjølv til norge frå tyskland, men når dette er såpass omfattande, så burde vel toyota norge og heile toyota world wide ordne opp utan problem uansett korr bilen har blitt kjøpt :wink:

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tir sep 29, 2009 1:20 pm
av dracan
HighwayPatrol skrev:men når dette er såpass omfattande, så burde vel toyota norge og heile toyota world wide ordne opp utan problem uansett korr bilen har blitt kjøpt :wink:

Det er jo det de gjør og det jeg skriver!
Eneste forskjellen på en kampanje og innkalling er at du må oppsøke dem og ikke få ett brev i posten.....

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tir sep 29, 2009 8:07 pm
av HighwayPatrol
dracan skrev: Det er jo det de gjør og det jeg skriver!
Eneste forskjellen på en kampanje og innkalling er at du må oppsøke dem og ikke få ett brev i posten.....
Jepp, da har man blitt feil forklart hos toyota norge, og regner med dette vil ordne seg for alle. Kan jo tipse alle de 120 eigarar eg kjenner om dette.

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tir okt 06, 2009 11:08 am
av WeBo
Eg har en 2007-modell. Kan eg finde ut self, att de er en evtl. problem med dysepakninger
eller kan bare en Toyota-verksted sjekke det?

Hilsen fra Tyskland

Werner

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tir okt 06, 2009 11:44 am
av dracan
WeBo skrev:Eg har en 2007-modell. Kan eg finde ut self, att de er en evtl. problem med dysepakninger
eller kan bare en Toyota-verksted sjekke det?

Hilsen fra Tyskland

Werner
Ta kontakt med din Toyota forhandler der nede du.
Vet ikke om de har noen "kampanje" i tyskland, men da får du ta en tur til hit da vet du!
Du kan finne ut om det er ett problem om du tømmer all motorolje og titte opp i oljehullet og se etter oljeristen.
Den skal være perforert og du skal kunne se at det er en rist og ikke en "sort dings".
Er det en sort dings så lar du bilen stå.........

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tir okt 06, 2009 12:57 pm
av WeBo
Takk for din snart svar, Pål Hening!

Det høre seg fagleg kvalifisert ut. Takk for hjelpe.

Werner

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: søn okt 11, 2009 1:18 pm
av tezak
Leverte bilen på 75 000 service her om dagen og fikk telefon med beskjed om sot i olja og dysepakninger som måtte byttes. Det ble en garantijobb og skulle ikke koste meg noe. Jeg kjører en "norsk" 2005 modell hvor servicer er tatt regelmessig.

Bra at Toyota ordner opp.

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: søn okt 11, 2009 3:55 pm
av Walkabout
Tar ikke servicene på Toyota lengre, da de tar 980,- i timen bare for arbeidet. Spurte om finanskrisen hadde gjort at de måtte ha ledere, kirurger og advokater til å jobbe som mekanikere... De prisene er jo helt på jordet.

Men stakk innom Toyota og spurte om de kunne ta en titt på dette, og det skulle de gjøre vederlagsfritt. Bra service, men det skulle nesten bare mangle når bilen er 2005-modell og kjørt 60.000 km. Da skal reklamasjonen gjelde uansett.

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tir okt 13, 2009 11:38 pm
av ArneR
Min tyske 2005 Cruiser har time om 14 dager for pakningsbytte. Det er bare å dra til nærmeste Toyota verksted og få dem til å sjekke om chassis nummer er innenfor seriene med dårlige dyser. (Dysene har en legering som i følge verksmesteren gjør at de korroderer og dermed blir uttette.) Deretter er det bare å avtale time :-). Brillefint :-)

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: ons okt 14, 2009 7:59 am
av dracan
Kjenner dere andre som ikke er på forumet her så si i fra til dem og.
Husk at de som ikke bruker merkeverksted ikke får denne beskjeden......

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: lør okt 17, 2009 9:42 pm
av sunde
en kompis her i bygda,med lc 120 at 35".ble en av di uheldige lc eirne i går(fredag)time for 60 000 km var bestilt neste onsdag i går røk motren pga tet oljesil.toyota hentet bilen på plassen,og leverte ut leige bil.dette kom ikkje til og koset han en kr.i følgen han kåm det to blink i olje lampa,så sto det bom.han rakk ikkje kjøre ut av vegen og stoppe en gang.dette ville dem orne opp i enkelt.først og frems på utvidete garanti.og pga han har holt 15 000 km servicer hos dem og 30 000 km.er kun 30 000 som er anbefalt av toyota.men han har byttet motor olje og filter hver 15 000 km og da har dem sjekket dette.dem sa og at det var viktig og bruke et toyota verksted,som var klar over feilen,og så etter dette ved olje skift.og at den børde bytte olje minst en gang per år,for og sjekke over den silen.han har på 15 000 km serivice med olje filter.kun betalt for oljen og filtere.jobbe tok di gartis siden dette bare var til fordel for dem,og ha kontroll over dette problemet.dette kaller eg service.gla min bil og er kjøpt ved samme forhandler.

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: søn okt 18, 2009 3:28 pm
av OddgeirL
Har en tyskerbil, 2005 mod som er regget 23.12.2005.
Regner med at jeg har denne motoren. Skal nå ta 120.000 service, hadde tenkt til å
ta den selv, men det kan være en fordel å ta denne på Toyota denne gangen hvis
jeg har problemdysene (Hvis dem bytter dysepakninger gratis på servicen.)

10 000kr for service er jaggu dyrt....

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: søn okt 18, 2009 4:04 pm
av sunde
eg kommer til og følge alt av servicer hos toyota.og som dem anbefal meg og ta.slik at dem ikkje kan sei noe på dette,vist det sko sje noe.regel nr,så fort olje eller motor lampe lyser stopp motoren.og forlang at toyota tapper olje og tar service.dette fikk min kompis besjed om av verkstmesteren.det er ikkje alle som har det problemet her,men en bør jo vere på vakt...

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: tir okt 20, 2009 4:03 pm
av OddgeirL
Jeg ringte til Toyota, og fikk bekreftet at min bil var utenfor faresonen, da den ikke var produsert i "feilserien". :lol:

Re: Viktig! Feil med LC 120 med KD motor

Lagt inn: ons okt 21, 2009 5:32 pm
av Luring
Er det de "nye" 120 modellene med 166 hk som er berørt? Skiftet skjedde jo i 2004 så langt eg veit der de gamle hadde 163 og de nye 166 hk, stemmer dette? Har ringt på et par 120 der eierne er helt ukjent med dette, og det er litt risikosport å kjøpe ein bil som det er ein mulig alvorlig feil med.