Montert Catch tank

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Montert Catch tank

Innlegg av jonwib »

Hej Andreas,

Supertips detta. Rensade min intercooler idag men den var inte så full av skit som jag trodde.

Fråga:

På bilden nedanför är det rör jag menar har med vevhusventilationen att göra. Har du bara kapat av det och skarvat dit slangarna till din Catch Can?

Bilde

Är det inte Audi som sliter med att vevhusventilationen fryser för dem? Kommer denna modden bli ett evt problem till vintern? Funderar på att placera en ev CC rätt ovanför min Eberspecher men den är det ju inte alltid jag kör ens på vintern.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Montert Catch tank

Innlegg av Andreas30 »

Jepp er den du har bilde av der jeg bare kappet den og kobla slanger inpå utgang fra topp og ingang på turbo

etter litt prøving nå så er jeg veldig fornøyd med dette funker veldig bra nå på sommern .
men dette oppsettet funker ikke til vintern da må det sitte så tett intill motor som mulig for og ikke fryse
så blir nok og plukke et veivhus ventlasjons rør av en hugger bil og montere orgnalt igjen da minusgradene kommer .

Så dette blir nok mest en sommer modifikasjon for min del
og det er jeg fornøyd med lavere diselforbruk og kanskje litt friskere motor reinere motor olje .
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Montert Catch tank

Innlegg av Andreas30 »

I dag blir det oppdatering av catch tank
skal plassere den nærmere motorn og få positiv helling på slangene inn til catch tank
og borre ut og montere større nipler inn og ut på catch tank
dette skal forhåpentligvis bedre faren for at det fryser til vintern .

Er meget fornøyd med catch tanken og rein IC
Meget god gassrespons med 1,4 bar turbotrykk og
rein luft i insug .


Kommer med bilder etter modifikafjon :D
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Montert Catch tank

Innlegg av jonwib »

Väldigt bra! Vill göra denna modden själv men har inte löst plassering vid motorn än. Menar att det är avgörande för att det ska funka vintertid.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Montert Catch tank

Innlegg av Andreas30 »

Det tok noen timer men ble fornøyd med resultatet
Borra opp ingang og utgang fra catch tank og satte i 16mm ingang og utgang fra tank
de som satt der og var alt for små kun 8 mm.

Er lønsomt og ha dette så grovt som mulig slangen er 16 mm innvendig fra veivhus ut fra topp
inn på catch tank og ut og ned til turbo insug.

Fikk flytta catch tanken ned og nærmere motor og nå ble det riktig i forhold til helling fra veivhus
slangen fra toppen på bilen og inn på catch tank hadde oppoverbakke sist nå ble det litt heling nedover
så etter mitt håp nå skal dette gå greit til vintern ettersom jeg har kjørt et halvt år med dette nå
og hat oljeskift flere ganger etter første montering så har slammet fra toppen blit rensa bort .
nå kommer det bare rein oljefilm her så bør funke bra .
Er jo lett og kontrolere at veivhus ventilasjon er open bare og skru av lokket på tanken og se etter
vil nok følge med på dette når tempratur faller under - 10 .
Vedlagte filer
c tank.jpg
c tank.jpg (360.29 KiB) Vist 9107 ganger
mortenin
Innlegg: 26
Ble med: tor des 26, 2013 1:32 pm
Lokasjon: Trondheim

Re: Montert Catch tank

Innlegg av mortenin »

Dette vurderer jeg sterkt å montere! Tusen takk for god informasjon om dette Andreas! Jeg kommer til å vente til neste sommer for å montere og teste. Kan du gi en oppdatering på hvordan den siste installasjonen din fungerer etter at vi har hatt noen kaldværsdager?:-)
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Montert Catch tank

Innlegg av Andreas30 »

Skal si fra jeg
og holde dere oppdatert når kuldegradene kommer hvordan det fungerer :D
SteinarT
Innlegg: 238
Ble med: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Lokasjon: Stavanger

Re: Montert Catch tank

Innlegg av SteinarT »

Da var tank bestillt,
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
SteinarT
Innlegg: 238
Ble med: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Lokasjon: Stavanger

Re: Montert Catch tank

Innlegg av SteinarT »

Andreas,

skal igang med denne oppgraderingen ganske snart, tanken er hentet på posten og ligger klar i bilen

hvor fikk du 16 mm nipler fra?
borra du opp hulla i tank og gjenget opp på ny eller er det bare overganger til 16 mm fra orginal hulla,

hvor mange meter med 16 mm slange trengs?

alltid kjekt å ha alt klart før en begynner, så går selve skruingen mye raskere,
blir vel til at IC og får seg en rens når en først er igang,

Steinar
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Montert Catch tank

Innlegg av Andreas30 »

Hei steinar

Borra opp og gjenga på nytt satt i 16 mm nipler fra biltema
satt org bare 8 mm niper på min catch tank og det ble for smått .

Viktig og ha mest mulig åpning minst sjanse for tull om vintern da .

Kjøpte slange på biltema som var 16 mm innvendig holder med en 120cm mener
de løse slangene der var 120 cm da har du og kappe til
men det er om og gjøre og ha dette nærmest mulig motor og riktig fall fra veivhus utgang fra toppen på motor og inn på catch tank og fall ut fra catch tank og inn på turbo IC innsug.

blir spennende og høre hvor mye møkk det har rekt og samle seg i IC din
min måtte vaskes 5 runder brukte kaldavfetting fra biltema på den og skylte med varmt vann .
Husk og gjøre rein Føleren som sitter påmotert IC og gjerne gjør rein føleren i Luftfilterboksen samtidig
brukte elektro rense spray på de følerene .

Lykke til :-)

er på hytta denne helga og her er det - 7 ingen trøbel med den nye settinga mi
ser det er bare tåkedamp som kommer der ingen suppe som det var til og begyne med
håper på at den tåler opp mot - 20 kommer tilbake med nyheter her så fort det blir enda kaldere .
SteinarT
Innlegg: 238
Ble med: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Lokasjon: Stavanger

Re: Montert Catch tank

Innlegg av SteinarT »

Obj, det var kaldt, 9 varme I stavanger :D , blir aldri så kaldt på denne siden av landet, ved kysten
Ja det Bør ikke Være tynnere slanger og nipler enn originalt, tror du har rett I at det lettere kan fryse da,
da er det til biltema og handle større nipler og slanger,
Skal prøve å få tatt masse bilder når jeg setter igang, og skal dokumentere når jeg er ferdig,
Lurer på om det kommer til å synes på kjørecomputeren når en slipper gasspedalen at drivstoffet kutter raskere når IC og sensorer har blitt renset og at dette er med på å få ned forbruket, føler det henger litt etter her når pedalen slippes at det henger på 01-02 en stund Før det kutter til 0 når en bremser på gir etc, hvis du er med på hva jeg mener, har du merket noe? Utenom det du allerede har nevnt, kommer også til å blokke er igjen, har kjøpt en stund uten og føler at bilen dauer litt når den girer på høge gir og lavt turtall, kobla vekk for å teste, tok litt tid Før jeg merket det, helst på langkjøring etter å kun rulla rundt omkring I byen en stund, og er overbevist om at det er eksos som kommer inn på innsugsiden som forårsaker det....... så nå skal det vekk igjen for å teste videre.
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Montert Catch tank

Innlegg av Andreas30 »

Bra det ikke blir så kaldt der for kommer mye guffe til og begyne med
etter et par oljeskift så blir det borte og den guffa er ikke noe glad i minusgrader .
kommer ingen guffe lengere hos meg nå så har nok fått rensa ut det som lå i toppen .

castroil olje er og anbefale den er best i forhold til veivhusventlasjon .

Jeg syntes bilen gikk ned endel på drifstoff forbruket med Rens av IC og de 2 følerne
føleren i IC var helt sausa inn i olje så den kan iallfall ikke gitt noe riktige verdier .
hadde litt vibrasjoner ved noen turtall og før den oprasjoen det ble helt borte .

Forbruksmåleren har jeg ikke tenkt over annet en at den gikk ned endel i forbruk
og vist jeg setter på konstant måling så går den rett på null når jeg slipper av gassen ja .
mener den også gjorde det før jeg gjorde denne oprasjonen .

du vil merke forskjell på at IC din får gjort den jobben den skal gjøre etter du har fått den rein
jeg merka at min var mye mere klar med full power etter denne jobben .
i samme omgang bygde jeg om luft intaket som sitter i grillen er jo 2 intakk der
den ene hadde blit borte på min så bygde opp ny kappa opp av en 20 l oljekanne og skar til og monterte sammen med tek 7 på begge sider med større åpning for luft inn til IC

Egr sender jo varm eksos inn i insug så det fører jo til tap av kaldluft og tap av krefter ja
min har gått med frakobla Egr siden fra 120 000 km
blokkerte den på et tidlig tidspunkt for og minske oppsamling av kokks og igjentetting av insug .
motorn har gått 296 000 km nå ikke hat noe tull med utkoblinga av egr

Merker også at motoren går penere går veldig reint
men tilsetter jo litt to takts olje i blandt så har jo invirkning det og
men motorolja holder seg jo bedre med catch tank og det er jo positivt .
Brukeravatar
trs
Innlegg: 248
Ble med: søn sep 29, 2013 9:27 am
Lokasjon: Lofoten

Re: Montert Catch tank

Innlegg av trs »

Eneste problemet slik jeg ser det med å blokke EGR-ventilen er at motorn kan gå ujevnt på kald motor når det er kaldt. Samme med disse som holder på å tune diesel motorer. Sånn ala Black Smoke Racing. Fikk mindre effekt av å ha en enorm intercooler. Siden dieseln må ha temperatur for og antenne. Så en diger intercooler har ikke samme effekt på dieselmotor som på bensinmotor.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Montert Catch tank

Innlegg av Andreas30 »

Liten oppdatering på hvordan catch tank oppfører seg om vinteren .
Det har sett bra ut i beholderen lenge nå selv om jeg har vært på hytta
og det har vært -10 grader .

Men i dag oppdaget jeg noe etter og Småkjørt i 2 uker litt til butikken og litt til jobb
nå hadde det bygd seg opp med oljegele i slanger og catch tank .
Ingen fare for tetting for min del siden jeg har gått opp til 16 mm invendig slanger
pluss 16 mm på ingang og utgang av catch tanken .

Tok en lengre kjøretur i dag for og få blåst igjenom litt
og da så det bedre ut i slanger og catch tank etterpå .

Så liten OBS til de som monterer dette følg ekstra nøye med ved mye småkjøring om vintern .
Skal holde dere oppdatert igjenom vintern regner med det ikke er så lenge før det er
- 15 til -20 på hytta og da får det testa seg :-)
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Montert Catch tank

Innlegg av jonwib »

Det styrker min tes om att Snövit aldrig ska småköras - något jag självklart inte alltid klarar att efterleva. Försöker iallafall att alltid starta Ebern en god stund innan oavsett sträcka och hoppas att driftstemp på motor kommer snabbare och därmed hjälper till att inte slamma igen motorn. Sen blir det ju oftast en rejäl tur med jämna mellanrum där motorn får blåst ur sig.

Tack för update Andreas. Sätter stor pris på din insikt i dessa motorerna.
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Montert Catch tank

Innlegg av Andreas30 »

Bare Hyglig det jon

Er ikke noe fan av småkjøring selv men blir jo innimellom
bruker motorvarmer jeg og men er jo ikke overalt det er strøm .
Blir diselvarmer Neste gang jeg bytter bil det er helt sikkert :D
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Montert Catch tank

Innlegg av Andreas30 »

Nå har Catch tanken overlevd -20 i de kalde dagene vi hadde her før
været slo om og det ble plussgrader .
Titta oppi tanken i går og den er på 7 dl
og nå er det iallefall 3 Dl med kondensvann og olje i beholderen så
er nok greit og tømme den snart .

Veldig Glad for at alt dette møkke ikke går inn i IC og
insuget lengre :D
SteinarT
Innlegg: 238
Ble med: ons jan 23, 2013 4:43 pm
Lokasjon: Stavanger

Re: Montert Catch tank

Innlegg av SteinarT »

Tusen takk for oppdateringene,skulle hatt en liker knapp trykke,
så til spørsmålet, når jeg jobbet med bil for snart 20 år siden så anbefalte vi alltid å skifte olje på høsten fort motoren skulle være best rustet I den kalde tidenspesielt for de som kjøpte lite, merker du at det blir mer kondens nå ennå sommeren, antar at det stemmer, men hadde vært greit å få det bekreftet 100%,
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Montert Catch tank

Innlegg av Andreas30 »

Kjempegod ting det og bytte olje før vintern .
Ja det er mye mere kondensvann som kommer nå i catch tanken en på sommeren
På sommeren så trenger jeg egentlig ikke og tømme den .
Men nå på vintern så må jeg tømme iallefall en gang mere oppbygging av kondensvann i den .
Andreas30
Innlegg: 1080
Ble med: søn sep 23, 2007 12:23 pm

Re: Montert Catch tank

Innlegg av Andreas30 »

Instalasjonsvidio ifra western filters montering av Chatch tank
for de som er i tankeboksen om de klarer dette selv så ser dere hvor enkelt det er her :-)

Instalasjon av en mulighet grei for australia men ikke for norge her er det om og gjøre og få catch tank nærmest mulig varmen fra motoren .
https://www.youtube.com/watch?v=720nRkALId8

Oppsamling av olje og kondens i catch tank etter og kjørt en stund

https://www.youtube.com/watch?v=rld1fvrSqss
Svar

Tilbake til «Motor 12x»