Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Andreas30
Innlegg: 1055
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av Andreas30 » søn nov 01, 2015 10:18 pm

JanOlav skrev:Hadde vel kanskje glemt det i all iver..
Nappet av batterikablene og testet etterpå, og da startet balja igjen.
Har kjørt en liten tur og alt virker normalt så langt. Drar innom Toyota Trondheim en dag og får lest ut alle koder og verdier og forhåpentligvis blir bilen friskmeldt igjen.
Takker for alle tips.
Jan Olav
Godt og høre Jan olav
Banker 3 ganger i borde her for at bilen din skal gå slik som min framover nå uten noe mere tull
har jo fått brukt nok penger på motor vi nå så greit og få kjørt litt med bilen nå uten noe mere påkost på en stund :D

bytta du diselfilter samtidig som scv ventil ? det er iallefall og anbefale normal rutine ved toyota verksteder
for og sikkre at ikke noe partikler kommer inn i den nye scv ventilen for de er svært fintfølende .
05 mod lc 120 vx
393 500 km Blir 400 000 km jubileum i sommer :D
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

JanOlav
Innlegg: 49
Registrert: tor apr 07, 2005 11:38 pm
Sted: Trondheim

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av JanOlav » fre nov 13, 2015 7:24 pm

Da har bilen vært på Toyota Trondheim for en liten diagnose og helsesjekk, etter at den fikk nytt dieselfilter og ny SCV.
Ingen feilmeldinger å spore :)

Og her er konklusjonen fra Toyota:

Har kjørt fuel leak test (fullt trykk på commom rail ) Disse verdiene er helt normale.
Verdier: fuel press: 158 600 Kpa ( helt normalt at det ligger like under target )
Target : 160 000 Kpa (dette trykket er målet som motor ecu har kalkulert )
fuel press tomgang : 33527 Kpa
target: 35000 Kpa
Dyseverdier ligger fra -0,4 til 0,5 mm3 , dette er helt fine verdier.
Injection volume ligger på ca 8,5 mm3, verdien skal ligge en plass mellom 3 -12mm3 , så 8,5 mm3 er erfaringsmessig helt normalt.
Ellers har motor jevn og fin gange fra kald til varm tilstand, også normal effekt under prøvekjøring.


Er da ikke spesielt fornøyd med Toyota Nordvik Mo i Rana, som sa jeg måtte bytte dieselpumpe til en kostnad av rundt 36.000,- pluss arbeid.
Materialkostnad på utført reparasjon ble rundt 2000,- og jeg la vel ned rundt 2-3 timer arbeid inkl grundig rengjøring før bytte av SCV.

Da er jeg en lykkelig eier av en Toyota Land Cruiser igjen. Og tar et velfortjent glass med litt lys brun drikke :D

JanP
Innlegg: 1624
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av JanP » fre nov 13, 2015 7:29 pm

Skål, Jan Olav!!

Måtte du ha bilen i noen år uten noen flere større påkostninger. Selv om det jeg skal gjøre i løpet av neste uke koster litt så er det allikevel lite i forhold til det du fikk stipulert i starten. Skål igjen og god helg :mrgreen:
-------------------------------------------------
Ex: LC 120 2005

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1877
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av jonwib » fre nov 13, 2015 8:56 pm

Gött att det löste sig Jan Olav. Det som skrämmer mig och faktiskt gör mig riktigt förbannad är att kunnskapen om Toyotas motorer verkar vara utdelad med någon typ av RNG ( Random Number Generator ). Fan i helvete på ren svenska. Ventil för 1500: kontra 40 lök! Oseriöst är väl inte skarpt nog.

Skönt att du fick riktigt folk att kolla bilen och med en " diagnos " av bilen oxå.

Hade de några tips om vad du bör göra för att undvika haverier framöver ( förutom det uppenbara att byta bilmärke eller ta ett steg två decennier tillbaka vad gäller motor )? Mycket är ju tagit upp i den senaste forumtrafiken på 120 delen av forumet men vad sa " proffsen " ?

ToysRus - vilket jävla skämt... :x

sako_35
Innlegg: 40
Registrert: ons feb 04, 2015 9:50 pm
Sted: Gan, Akershus

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av sako_35 » man apr 11, 2016 11:53 pm

Hei.

Har hatt bilen på 120`k kmservice i februar. Bilen går bare på fritiden min, dvs si kvelder og helger. Fikk etter denne servicen 5 stopp av motoren etter oppstart, den går i ca 5 sekunder, før den stopper( disse 5 stoppene var over 2 uker, og blien starter og går normalt ved 2 oppstart, gjelder kald og lunken motor)
Så pratet jeg med han som tar service, han sa, prøv det enkle, bytte nøkkel, gjorde det, da gikk det greit i 2 uker, så fikk jeg 2 dropp på tomgangen ned til 200-300 omdreininger, før den tok seg opp igjen. Neste dag stoppet den, jeg hadde tatt med meg batteriet fra nøkkel nr 1, over til nøkkel nr 2, dette var byttet ifjor høst, så regnet dette som safe. Handlet i mellomtiden før det siste stoppet et nytt batteri, det har jeg nå satt inn i nøkkel nr2, nå avventer jeg litt for å se hva som skjer videre. Om det fortsetter får han som har service få inn bilen og lese av evt feilkoder.

Dysene var byttet i 2009 mener jeg å huske. Så håper det ikke baller på seg her.

Mvh

Sako_35
Mvh André

Land Cruiser 120 VX 2005.

superhansen
Innlegg: 576
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av superhansen » tir apr 12, 2016 7:35 am

Jeg har hatt det samme som deg etter at bilen min var inne til dyserens.Jeg mistenker at det har noe med dieseltilførsel,at det muligens er noe luft eller lignende i systemet.Har opplevd ettpar ganger å parkere utenfor butikken,når jeg kommer ut så starter bilen normalt og dør etter ettpar sekunder.Så må det kinnes noen sekunder før den da starter og går normalt.

Dette har skjedd 4-5 ganger iløpet av 3-4 måneder.Min brukes også bare på kveld/helg.Det står ikke originalt diesel filter på nå etter dyserensen,så jeg skal bytte det først og gå over alt av slanger.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

JanP
Innlegg: 1624
Registrert: tor des 11, 2008 8:25 pm
Sted: Trondheimregionen

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av JanP » tir apr 12, 2016 7:45 am

superhansen skrev:Det står ikke originalt diesel filter på nå etter dyserensen,så jeg skal bytte det først og gå over alt av slanger.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Husk å kjøpe riktig filter, det er en forbedret utgave. Har ikke delenr i hodet, men jeg fikk det gamle før jeg oppdaget det når jeg gjorde Injector og dieselrør-byttet i vinter.
-------------------------------------------------
Ex: LC 120 2005

superhansen
Innlegg: 576
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av superhansen » tir apr 12, 2016 7:54 am

Mottatt..Står nr på nytt og gammelt filter skrevet ett sted,eller må man til med Google?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

sako_35
Innlegg: 40
Registrert: ons feb 04, 2015 9:50 pm
Sted: Gan, Akershus

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av sako_35 » tir apr 12, 2016 4:32 pm

Er det disse 2 filtrene det er snakk om? På side 5.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=41 ... 80#p187778




Sako_35
Mvh André

Land Cruiser 120 VX 2005.

Andreas30
Innlegg: 1055
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av Andreas30 » tir apr 12, 2016 8:15 pm

Her har det skjedd saker og ting ser jeg
Har du org diselfilter saxo ? vist ikke bytt til org diselfilter og prøv igjen
ingen disel lekasjer og se i motor rommet ? lurt og se etter at dreneringplugg på dieselfilter er dratt til og selve bunn av filter
kommer det noe luft her så blir det trøbbel lignende det du opplever nå .

Superhansen

Spørs om ikke du må komme på besøk hos meg og få bytta scv ventilen din det du forklarer er akuratt samme
som 09 lc120 til arb kollega av meg han sin og stoppa sann etter innom butikken eller etter vært kjørt og starta for og kjøre vidre
alt bra i skjønneste orden etter jeg bytta scv ventil for han og nå gikk det ann og akse ut på motorveien og sa han .

Det som er at det ble værre etter rensen du hadde er at scv ventil har blir forurensa i rensen
det skal ingenting til før den er ute og kjører
så beste tipset ifra meg for alle som skal ha rens er og ikke bytte scv før etter rensen for da må det ofte byttes uansett etterpå :D
05 mod lc 120 vx
393 500 km Blir 400 000 km jubileum i sommer :D
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

superhansen
Innlegg: 576
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av superhansen » tir apr 12, 2016 8:17 pm

Ser på ett bilde jeg tok av delene etter sist jeg kjøpte diesel filter på Toyota sist så er det YZZAB filteret jeg har fått.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

Andreas30
Innlegg: 1055
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av Andreas30 » tir apr 12, 2016 8:32 pm

Når det gjelder diselfiltere så er det YZZAB som skal brukes nå dette er oppdatert i fjord for og takle problematikken med injektorer og scv ventil
kun dette som blir brukt av alle toyota verksteder nå ved service spurte ekstra om dette for 2 måneder siden og fikk de svarene jeg ville ha
så nå er det helt unødvendig og handle det ekstra dyre filtere for det ville dem nå egentlig fraråde og bruke på grund av de mente disel flow gikk for seint igjenom det filtere og nå som YZZAB er oppdatert så er det kun det som skal brukes og der er en 100 prosent safe i følge toyota .

Var i den perioden før oppdateringa av YZZAB filtere det var lurt og bruke det dyre men ikke nå lengere
05 mod lc 120 vx
393 500 km Blir 400 000 km jubileum i sommer :D
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

sako_35
Innlegg: 40
Registrert: ons feb 04, 2015 9:50 pm
Sted: Gan, Akershus

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av sako_35 » ons apr 13, 2016 7:43 pm

Sitter boschfilter der, bruker et verksted her jeg bor, og han henter vel deler der han har rabatt tenker jeg, jeg har bestilt orginalt filter på Toyota i dag, sammen med en vindusviskermotor, den motoren må jeg blø for. :(
Men jeg har ikke byttet eller skrudd på toyotaen, så her er jeg på ukjent grunn, han kan få den tilbake, og sette inn det filtret fra Toyota. Jeg vil bare ha orden på den.

Lite tips fikk jeg fra selgeren på Toyota, bestill deler fra Toyota i Dubai, koster mye mindre der, om jeg ikke fikk opp helt feil del, så er det 1/5 - 1/4 av prisen i Norge. :roll:

André
Mvh André

Land Cruiser 120 VX 2005.

sako_35
Innlegg: 40
Registrert: ons feb 04, 2015 9:50 pm
Sted: Gan, Akershus

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av sako_35 » tor apr 14, 2016 8:11 pm

Da er nøkkelteorien historie, den er i det i allefall ikke, filtret hentes på Toyota i morgen, så det er neste steg. Jeg har aldri skrudd på denne bilen, er det noe som må gjøres i forbindelse med bytte av dieselfiltret?

André
Mvh André

Land Cruiser 120 VX 2005.

Andreas30
Innlegg: 1055
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av Andreas30 » tor apr 14, 2016 9:17 pm

Hei
Pass på at alle pakninger kommer på plass og at du bruker håndpumpa oppå filteret og pumper til den blir hard før du starter bilen
noe du lurer på så er jeg og få tak i på 48321530
Hjelper ikke filtere så ville jeg gått vidre for og gått over alle kontakter i motor rommet har vært borti dårlig kontakt i koblinga inn til injektorer
og er et par stykker her inne i tilegg til meg selv som har mått gått over div kontakter og satt på plass igjen og ikke et feilslag etterpå .
tilhenger kontakta di har vært bytta ut ? den og kan sette i gang feil og stopp om den er irra og rusta og aldri vært bytta .
Håper du har litt og gå på her nå og finner ut av det
05 mod lc 120 vx
393 500 km Blir 400 000 km jubileum i sommer :D
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

sako_35
Innlegg: 40
Registrert: ons feb 04, 2015 9:50 pm
Sted: Gan, Akershus

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av sako_35 » tor apr 14, 2016 9:58 pm

Tilhengerkontakta ble byttet på den 120`k servicen på verkstedet, kan jo ha gått noe galt med å bytte den også! Den gamle var rusta i stykker og tåkebaklyset virket ikke lengre.

André
Mvh André

Land Cruiser 120 VX 2005.

sako_35
Innlegg: 40
Registrert: ons feb 04, 2015 9:50 pm
Sted: Gan, Akershus

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av sako_35 » lør apr 16, 2016 6:44 pm

Da var dieselfiltret byttet, men han som har montert det på service har skrudd det alt for hardt til i topp og bunn, så sleit med å få løsnet det. Litt grums i plasstikkhylsa i bunn, så rengjorde dette.
Fikk lest av P0607 på feilkoden.
Så er det bare å avvente og se om det skjer igjen.

André
Mvh André

Land Cruiser 120 VX 2005.

sako_35
Innlegg: 40
Registrert: ons feb 04, 2015 9:50 pm
Sted: Gan, Akershus

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av sako_35 » ons jul 25, 2018 4:28 pm

Da kan jeg iallefall si at det var diseselfiltret, aldri skjedd igjen. Skjønner nå at det er en del kroner å spare på kjøpe deler andre steder en Toyota, men noen ganger må man bare krype til korset. Takk for alle innspill jeg fikk underveis.

Sako_35
Mvh André

Land Cruiser 120 VX 2005.

Andreas30
Innlegg: 1055
Registrert: søn sep 23, 2007 12:23 pm
Sted: Bærum

Re: Motortrøbbel LC 120 2005 mod

Legg inn av Andreas30 » ons jul 25, 2018 7:48 pm

Hei så bra og høre
Kan anbefalle og kjøpe alt av filtre på toyota i sverige er mye penger og spare der
jeg gir 250 kr for dieselfilter på bertils bil strømstad
så bertils bil er et must på Harry tur :D
05 mod lc 120 vx
393 500 km Blir 400 000 km jubileum i sommer :D
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»