Med 1KD motoren Vil dele min erfaring her i håp på at iallefall noen av dere skal slippe den smellen og kostnadene jeg måtte ut med.
motoren min fikk hull i ene stempet når bilen hadde gått 307 000 km DETTE ER SVÆRT KOSTBART .
Og jeg trudde aldri dette skulle skje med min motor jeg følger opp denne bilen til punkt og prikke bytta på det meste 3-4 diselfilter i året
og bytter olje castroil på hver 10 000 km så denne motoren har fått særbehandling ifra starten av mitt eie .
Etter mange timers lesing igjenom det som er av crusier littratur på nettet mye pradopoint.com
så har jeg kommet fram til en konklusjon jeg gjerne vil dele med forumet
Det viser seg at i australia så bytter dem SCV ventil sammen med injektorene på de toyota verkstedene med mest erfaring
Her hjemme bytter dem kun injektorene og det blir litt falsk trygghet
Funksjonen til SCV ventilen er og sørge for at diselpumpa til en hver tid gir nok trykk til injektorene
Når scv ventil er sliten så gir ikke diselpumpa trykket injektorene skal ha dermed får du et feil dysebilde spredning av disel i
sylinder som igjen over tid kan føre til hull i stempel slik som jeg har opplevd .
Vist dere leser av dette på toyota når dem skjekker verdiene på injektorene så er trykket normalt når motor er varm
men trykket er langt ifra normalt når bilen er kald og gir feil trykk helt fram til motor er varm .
Dette skjer med biler helt tilfeldig fra km 150 000 til 300 000 km Nå er vi flere her i norge som har opplevd dette
og på pradopoint så står det om så mange tilfeler at dem har lagd en egen signerings protokoll om dette som du kan skrive inn
Hva som skjedde når motoren havarete om det var tett oljesil eller om det var brent hull i stempel grunnet diselspredning var feil .
Mitt råd til alle her inne med disse motorene er og bytte SCV ventilen først som sist kostaden er 1500 kr ifra E bay
min erfaring er at den SCV ventilen ifra denso som er helt lik den som sitter på pumpa ifra ny funker best
den jeg fikk ifra toyota her i norge funka ikke på min .
Denne kan som kara på pradopoint sier spare deg for et motor havari så sant injektorene også er i orden .
Med dette så håper jeg dere kan slippe den kostnaden jeg fikk .
Legger ved en link av SCV ventilen her
http://www.ebay.com/itm/TOYOTA-HIACE-HI ... b2&vxp=mtr
Passer til
LAND CRUISER - 1KD-FTV (EURO3) 22100-30050 294000-038#, 2KD-FTV (EURO4) 22100-30040 294000-036#
1KD- ftv er 166 hk motoren og 2 KD-ftv er 173 hk motoren
Kom på noe jeg hadde glømt og ta med her kommer på litt etterhvert
Vist dere bytter ut SCV ventilen så ta vare på den gamle og gi den en kraftig rens med elektro spray
og ha den liggende en veit jo adri med nye deler man monterer er jo adri noe garanti for at man har fått en mandagsdel så jeg tok vare på min gamle og har den liggende .
Min funker utmerket og det håper jeg den fortsetter med et par år for det er rimlig tomt i bil utfgifts kr kassa nå