Vibrasjonslyd på varm motor ved stopp i Drive og noen ganger Reverse

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
macivar

Vibrasjonslyd på varm motor ved stopp i Drive og noen ganger Reverse

Legg inn av macivar » tor mar 17, 2016 10:25 am

Gjelder en 2007 modell med 80.000km på telleren:

Har i en tid nå opplevd å høre en vibrasjonslyd når motoren er varm, spesielt når jeg stopper bilen i Drive og holder bremsen inne.
Kan ved enkelte tilfeller også høre den når jeg skifter fra Neutral til Drive, når motoren er varm, og jeg skal kjøre i vei. Hører også en svak lyd når jeg skifter frem og tilbake mellom Neutral, Reverse og tilbake til Neutral og Drive igjen når bilen står stille. Men motoren må være varm, hører sjelden eller aldri noenting på kald motor.

Har hatt flere kjenninger til å høre på lyden nå, og har også hatt bilen inne hos Toyota. Ingen fester eller lignende er løse, ei heller plater etc under bilen, noe jeg håpte på. Det eneste jeg kan finne som er løst, er et bekyttelsesdeksel på Luftkompressoren min, men den har vært i bilen i over ett år, og har aldri lagd noen lignende lyd tidligere, så den kan jeg nok utelukke. Selv om Toyota selvfølgelig mente det var det...

Så, selv om Toyota skiftet motorfestene på bilen for ca et år siden, begynner jeg å helle mot disse. Dog, jeg mener å huske at det var mer en RISTING i hele bilen da, og at bilen ikke hadde samme vibrasjons-LYD før jeg skiftet festene.
Jeg har også flushet kassa, og i ettertid byttet olje igjen sammen med oljesila i automatkassa.
Injectorene er også byttet, dog 20.000km siden.

Har noen noe tips?
Kan det være motorfestene som er i ulage igjen? Eller må jeg få Toyota som skiftet olje og sil på kassa til å ta en titt på om alt er som det skal med dette?

Har selvfølgelig lest meg tårevåt på de andre trådene som ligger om vibrering/motorfester/osv, som denne: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=21143, UTEN at jeg blir noe klokere, da jeg syns denne VIBRASJONSLYDEN jeg har i bilen nå, virker å være noe annerledes.

Alle tips mottas med takk. OG jeg er av den oppfatning at jeg heller spør her, før jeg ringer Toyota igjen, for da vil de bare begynne å feilsøke ved å "anbefale" å bytte "ditt" eller "datt"...

TAKK :)
HDJ80 1996 VX
-----------------------------------------------------

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX

folbjo
Sted: Tønsberg

Re: Vibrasjonslyd på varm motor ved stopp i Drive og noen ganger Reverse

Legg inn av folbjo » tor mar 17, 2016 1:12 pm

Ulyd som kommer og går, litt avhengig av turtall ?
Sjekk luftfilterboksen din, og gjennomføringen som går gjennom innerskjermen.

Om det er dette som er problemet , legg imellom noe tynn gummi eller fugemasse på kanten mellom innerskjerm og luftfilter inntak.

Brukeravatar
macivar

Legg inn av macivar » tor mar 17, 2016 9:38 pm

Glemte å skrive at det ikke er luftfilterboksen, men takk for tipset Folbjo :)
Har snorkel på kjerra, og det er ingenting ved gjennomføringa der som er løst, eller som tar borti noe.

Merka i dag en noe kraftigere vibrasjonslyd ved stopp i Drive i et lyskryss som var i slak oppoverbakke.
Merkbart verre enn ellers.

Skal en tur til Drammen imorra tidlig, og merker jeg noe som helst slags ulyd, så kunne jeg bare svinge innom Toyota Lier for å få en kjapp sjekk der sa di. Om ikke blir det påsketur som planlagt, og så får man ta tak i saken igjen over påska.

Kjerra går som ei klokke heldigvis, ingen kakling og veldig lite røyk på kald motor. Så kan forhåpentligvis utelukke motor trøbbel (bank i bordet).
HDJ80 1996 VX

ex. 03 mod. HDJ 100 / ex. 07 mod. 120 GX AT35 / ex. 04 mod. HDJ 100 / ex. 04 mod. 120 VX

superhansen
Sted: Drøbak

Legg inn av superhansen » fre mar 18, 2016 7:26 am

Litt merkelig at lyden kommer når bilen er varm da.Jeg har også endel vibrasjoner i bilen når jeg står stille med foten på bremsen, og girvelger i D eller R.Men hos meg blir det merkbart mindre,og nesten helt borte når bilen er skikkelig gjennomvarm.

Mistenker at det er motorfester som er problemet hos meg.Ble ihvertfall ingen endring på akkurat dette "problemet" etter flushing og rens av dysene med Tunap.

Håper du finner en løsning på det,irriterende med sånt!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

Brukeravatar
macivar

Legg inn av macivar » fre mar 18, 2016 7:53 am

Ja, enig at det er merkelig!
Begynner å mistenke automatgirkasse. Når olja blir varm og god, så kommer lyden.
Får høre hva Toyota Lier mener om det. De var de siste til å jobbe med girkassa. Kanskje Simen som sitter løst???

Sent from my iPhone using Tapatalk
HDJ80 1996 VX

SteinarT
Sted: Stavanger

Legg inn av SteinarT » lør okt 29, 2016 6:27 pm

Der er et varmedeksel på eksosen som vibrerer løst etter en tid, ca midt under bilen ve den store lydpotta, kan det være den som ligger og dirrer svakt, min var så løs nå i hostferien at den løsna skikkelig ved tøff kjøring i danmark, var bare å dra rett ned , event du kan løsne skruene og sette på noen større skiver om det er denne

Sent fra min SM-P600 via Tapatalk
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll

Brukeravatar
macivar

Legg inn av macivar » tir nov 01, 2016 2:28 pm

Takk for tips.
Skal sjekke det ut :)
HDJ80 1996 VX

SteinarT
Sted: Stavanger

Legg inn av SteinarT » man nov 14, 2016 3:54 pm

Fant du ut av ulyden?
mvh
Steinar

LC 120,executive
2006 mod
TTE Chip
TTE Eksosanlegg
8 seter
webasto med ur og t91 fjernkontroll

Kent

Legg inn av Kent » tir feb 27, 2018 10:01 am

Hei. På Toyota Norvik skiftet de Motorfestene og bilen ble som ny. Hadde vibrering i D men mest i R..bilen 06 modell. Og gått 165 tkm når jeg merket vibrering. Kunne av av til ikke ha vibrering men mest vibrering.
De sa at de var hydrauliske og hadde blitt modifisert fra de første som kom i bilene.
De varer ikke for alltid.

Sent fra min LG-H815 via Tapatalk

Kent

Legg inn av Kent » tir feb 27, 2018 10:05 am

Hei igjen. Fikk da også skiftet de 2 siste dysene som ble utenfor verdiene etter skifte av de 2 første. Så om det kom av dysene eller motorfestene skal e ikke sei.
Så få målt dysene på kald motor til kr. 300 er nok lurt.
Jeg fikk alt dekt på bruktbil garantien.

Sent fra min LG-H815 via Tapatalk

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»