P0488

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
overland
Innlegg: 88
Registrert: fre des 08, 2006 3:26 pm
Sted: Ringerike

P0488

Legg inn av overland » søn mar 26, 2017 10:54 pm

Noen med kd1 som har fått denne feilen opp?
LC 120 2005 - savner 90n.

overland
Innlegg: 88
Registrert: fre des 08, 2006 3:26 pm
Sted: Ringerike

Re: P0488

Legg inn av overland » fre apr 07, 2017 3:08 pm

Påskelektyre til Forumet!

Fikk ingen respons på denne, i min forrige post, men jeg kan jo berette litt om oppfølgingen av denne, så kan andre kanskje dra nytte av den i fremtiden - kanskje

1. I fjor høst, gikk min LC 120 05 mod. med 200000km i nødmodus (limp home). Dette var med en båthenger på slep. Svingte til siden og tok av chippen. Startet opp igjen, og bilen var i normalmodus. Glemte deretter hele greia helt til feilen plutselig dukka opp igjen, også denne gangen hadde jeg båthenger på slep.

2. I november tok jeg bilen inn til et firma som leste av feilkoder. På denne tiden gikk bilen ut og inn i feilmodus hele tiden. Verksted informerte om at det var den der EGR dritten som hadde slått seg vrang. (fikk ikke vite hva koden het) Skift EGR-ventil så blir alt bare bra var det de sa. Henger kontakt ble også skiftet på dette tidspunktet.

3. Jeg valgte på dette tidspunktet å fjerne hele EGR ved å få et tuningfirma til å blokkere bort EGR i ECU. Samtidig fikk jeg en sprekere motor også. Kjørte glad og fornøyd hjem igjen, og etter 4 mil kom feilkode opp igjen, og bilen gikk i nødmodus. Nå hadde jeg imidlertid skaffet meg utstyr for å lese av feilkoder og denne viste P0405 "Low sircuit in A". Leste meg opp på denne feilkoden, og skiftet føler som sitter på toppen av EGR. Bilen ble litt bedre, men 0405 dukket opp igjen ved mellomrom. Skiftet vacuumregulator til EGR og bilen ble enda litt bedre. Når jeg blokkerte av 0405 kunne det gå mange dager før den dukket opp igjen. På dette tidspunktet var jeg blitt klar over at feilkoden alltid dukket opp etter et gasspådrag, eller når jeg kjørte stille og rolig i bygatene.

4. Demonterte deretter EGR ventilen, og gjorde rent. Skrapte ut ca 2 fulle kaffekopper med GUGG av ventilhus og EGR ventilen. Satte det sammen igjen, og etter 2 dager var 0405 tilbake igjen. På verkstedet fikk jeg beskjed om at dette var en umulig sak, da motor var blokket ut. Man klarte ikke å søke seg fram til feilen. Du må sette motor tilbake i normalmidus var beskjeden jeg fikk.

5. Reiste tilbake til tuningfirma og fikk satt bilen tilbake i normalmodus, der lo de av meg og sa dette har ikke noe med EGR å gjøre. Etter det var bilen i nødmodus permanent. Nyttet ikke å slå av feilkoden, som nå var blitt til P0488. Reiste tilbake til veksted å gjorde det alle sa jeg burde - nemlig skifte EGR ventil. Denne kostet 8200 inkl pakninger hos Toyota Hønefoss. Fikk et verksted til å skifte ventilen, da jeg ikke har noe sted å stå med dette selv. Fikk beskjed om at bilen var i orden, og på turen ut av perkeringsplassen kom P0488 tilbake igjen. Leste meg opp på dette problemet, og fant ut at feilen ligger i selve spjeldhuset før EGR ventilen.

6. Det fant Toyota ut av også. De skiftet denne ventilen til kr 10000. Ringte meg opp i dag tidlig og fortalte at dette ikke hjalp. Feilkoden kommer tilbake - de skjønte ingen ting. Vi må begynne å feilsøke på gamlemåten var beskjeden, dessuten er det ikke sikkert vi klarer dette nå før påske......

Så der er vi - uten bil og skal på påskeferie... Kanskje jeg skal benytte anledningen til å se meg om etter en ny bil - får god tid til dette nå...

Jeg er ikke sint og sur - bare litt oppgitt! :shock:
LC 120 2005 - savner 90n.

overland
Innlegg: 88
Registrert: fre des 08, 2006 3:26 pm
Sted: Ringerike

Re: P0488

Legg inn av overland » tir apr 11, 2017 1:42 pm

Feilmelding P0488 er funnet og utbedret. 5 stk ledningsbrudd og dårlig jording i kretsen mellom AC og ECU. Nesten umulig å oppdage uten å måle alle punkt som kan måles. Litt av en jobb! Men jeg sparte 10K på at det ikke var noe i veien med spjeldhuseet.

Denne feilen hadde kanskje vært lettere å finne hvis ikke motoren hadde vært omprogrammert. Lettere å feilsøke når den er i normalmodus. :? :lol: :oops:
LC 120 2005 - savner 90n.

superhansen
Innlegg: 516
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: P0488

Legg inn av superhansen » tir apr 11, 2017 4:30 pm

Jøss det var bra jobba.Og den kretsen var kanskje ikke den første du målte på heller?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.

overland
Innlegg: 88
Registrert: fre des 08, 2006 3:26 pm
Sted: Ringerike

Re: P0488

Legg inn av overland » tir apr 11, 2017 9:54 pm

superhansen :D du er veldig nært svaret. God Påske til deg.
LC 120 2005 - savner 90n.

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1841
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: P0488

Legg inn av jonwib » ons apr 12, 2017 12:10 am

Snyggt jobbat!!!!!

Grattis och god påske :D

superhansen
Innlegg: 516
Registrert: man sep 23, 2013 10:47 am
Sted: Drøbak

Re: P0488

Legg inn av superhansen » ons apr 12, 2017 8:16 am

God påske til deg også,og takk for at du informerer godt om både problem og løsning,det er det som gjør forumet til ett bra oppslagsverk!

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
Sist redigert av superhansen den ons apr 12, 2017 8:16 am, redigert 1 gang totalt.
120 GX 08 mod.

kin
Innlegg: 33
Registrert: lør jul 16, 2016 7:51 pm
Sted: Sem,Tønsberg

Re: P0488

Legg inn av kin » tor jun 21, 2018 10:02 pm

overland skrev:
fre apr 07, 2017 3:08 pm
Påskelektyre til Forumet!

Fikk ingen respons på denne, i min forrige post, men jeg kan jo berette litt om oppfølgingen av denne, så kan andre kanskje dra nytte av den i fremtiden - kanskje

1. I fjor høst, gikk min LC 120 05 mod. med 200000km i nødmodus (limp home). Dette var med en båthenger på slep. Svingte til siden og tok av chippen. Startet opp igjen, og bilen var i normalmodus. Glemte deretter hele greia helt til feilen plutselig dukka opp igjen, også denne gangen hadde jeg båthenger på slep.

2. I november tok jeg bilen inn til et firma som leste av feilkoder. På denne tiden gikk bilen ut og inn i feilmodus hele tiden. Verksted informerte om at det var den der EGR dritten som hadde slått seg vrang. (fikk ikke vite hva koden het) Skift EGR-ventil så blir alt bare bra var det de sa. Henger kontakt ble også skiftet på dette tidspunktet.

3. Jeg valgte på dette tidspunktet å fjerne hele EGR ved å få et tuningfirma til å blokkere bort EGR i ECU. Samtidig fikk jeg en sprekere motor også. Kjørte glad og fornøyd hjem igjen, og etter 4 mil kom feilkode opp igjen, og bilen gikk i nødmodus. Nå hadde jeg imidlertid skaffet meg utstyr for å lese av feilkoder og denne viste P0405 "Low sircuit in A". Leste meg opp på denne feilkoden, og skiftet føler som sitter på toppen av EGR. Bilen ble litt bedre, men 0405 dukket opp igjen ved mellomrom. Skiftet vacuumregulator til EGR og bilen ble enda litt bedre. Når jeg blokkerte av 0405 kunne det gå mange dager før den dukket opp igjen. På dette tidspunktet var jeg blitt klar over at feilkoden alltid dukket opp etter et gasspådrag, eller når jeg kjørte stille og rolig i bygatene.

4. Demonterte deretter EGR ventilen, og gjorde rent. Skrapte ut ca 2 fulle kaffekopper med GUGG av ventilhus og EGR ventilen. Satte det sammen igjen, og etter 2 dager var 0405 tilbake igjen. På verkstedet fikk jeg beskjed om at dette var en umulig sak, da motor var blokket ut. Man klarte ikke å søke seg fram til feilen. Du må sette motor tilbake i normalmidus var beskjeden jeg fikk.

5. Reiste tilbake til tuningfirma og fikk satt bilen tilbake i normalmodus, der lo de av meg og sa dette har ikke noe med EGR å gjøre. Etter det var bilen i nødmodus permanent. Nyttet ikke å slå av feilkoden, som nå var blitt til P0488. Reiste tilbake til veksted å gjorde det alle sa jeg burde - nemlig skifte EGR ventil. Denne kostet 8200 inkl pakninger hos Toyota Hønefoss. Fikk et verksted til å skifte ventilen, da jeg ikke har noe sted å stå med dette selv. Fikk beskjed om at bilen var i orden, og på turen ut av perkeringsplassen kom P0488 tilbake igjen. Leste meg opp på dette problemet, og fant ut at feilen ligger i selve spjeldhuset før EGR ventilen.

6. Det fant Toyota ut av også. De skiftet denne ventilen til kr 10000. Ringte meg opp i dag tidlig og fortalte at dette ikke hjalp. Feilkoden kommer tilbake - de skjønte ingen ting. Vi må begynne å feilsøke på gamlemåten var beskjeden, dessuten er det ikke sikkert vi klarer dette nå før påske......

Så der er vi - uten bil og skal på påskeferie... Kanskje jeg skal benytte anledningen til å se meg om etter en ny bil - får god tid til dette nå...

Jeg er ikke sint og sur - bare litt oppgitt! :shock:


Ikke lett å bli klok på slike feil bestandig!

Fatter hadde samme problem med sin 2005 modell sammen med feilkode P0488 , det begynte med at bilen gikk i "Limp mode" en gang imellom. Limp mode forsvant ofte når tenningen ble skrudd av og på, men ikke hver gang!!

Toyota Verksted mente det var EGR ventilen så den rengjort i første omgang og da var problemet borte et par uker. Siden kom problemet tilbake og bilen gikk oftere og oftere i "Limp mode".

Toyota Verkstedet mente da at EGR ventil måtte byttes men de ville ha den inn til en ny diagnose for å være sikre, etter diagnosen kom de frem til at det var spjeld huset som ikke virket som det skulle. (26100G - BODY ASSY, DIESEL THROTTLE 26100-30050)

Spjeldet ble byttet og bilen går nå ikke lenger i "Limp mode". EGR ventilen er den samme gamle og har ikke blitt byttet.

Bilen har ifølge fatter etter bytte av spjeld hus , blitt mye "kvikkere" bruker mindre diesel og i tillegg soter den mindre (sort eksos) ved akselerasjon som den gjorde før spjeld huset ble byttet.
Spjeldhus og egr ventil.PNG
Spjeldhus og egr ventil.PNG (21.81 kiB) Vist 617 ganger

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»