Bytte av dyser 2005 mod

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Arctictrucks LJ120
Innlegg: 20
Ble med: man sep 12, 2005 8:14 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av Arctictrucks LJ120 »

Hei igjen!

Da er det en stund siden jeg fikk skiftet dyser og dieselrør. Det viste seg at jeg hadde Denso dyser steg to i bilen fra før. Dem har noko ikke gått mere enn 160k, noe som er litt lite. Men det skal sis at bilen har gått på mye Statoil diesel og uorginalt filter, så det kan jo muligens ha staffet seg litt. Den dagen jeg skiftet dysene var dårligste verdi -2,8 på dyse en, ikke så ille, men har jo målt den samme til -4,9 tidligere. Etter bytte av dysene og koding i ECU startet vi opp igjen ogmålte dyse en til -1,9. Dette var litt skuffendes, men med elektrospray på kontakten og litt mere drift så er også denne kommet innenor +- 0,5 som alle ligger innenfor. Motoren fikk seg sammtidig en kjemisk motorvask, kontroll av oljesil og ett oljeskift, nå alt med orginale filtere. Det neste jeg kommer til å ha litt kontroll på fremmover er kablingen til dysene, har nye kabler liggende, flere har skfitet disse og fått bedre dyseverdier, elektronikk kan lure en på mange plasser. Det er jo generelt dårlig kabler i disse bilene, kabelstokken opp i bakkant av motor hadde jo gnagd seg litt gjennom 12 år, men ikke noen korslutninger, litt prevangtivt teipearbeid ble gjort.
Konklusjon av dyse skift og scv ventil ble: SCV ventilen tok bort kakklingen og viberasjonen i motor, men endret lite på dyseverdiene. Nye dyser hjalp godt, og nå går bilen velidg rolig og fint.
Neste som står for tur er fluching av automatkassen og skifte av olje på reduksjonskassen.

Mvh

Arctic Trucks LJ120
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av jonwib »

Tommel opp för insats och rapport.

Skummelt med kablar som gnags av....
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av superhansen »

Bra jobba!Hvor skaffet du de nye kablene til dysene,og ca pris på det?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Arctictrucks LJ120
Innlegg: 20
Ble med: man sep 12, 2005 8:14 pm
Lokasjon: Oslo

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av Arctictrucks LJ120 »

Hei, kablene ble kjøpt på Toyota. Mener det var en plass mellom 7 og 800 for de 8 kabelstumpene. Det er stikkeren påklypt ca 10cm kabel, slik at man må ta jobben med å lodde disse på hver kabel og pirke ut stikket fra kontakthuset som kobles på dysa. Har sikkert dele nr fra toyota liggendes en eller annen plass. Dersom det er av interesse kan jeg som om jeg finner det igjen.
superhansen
Innlegg: 716
Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
Lokasjon: Drøbak

Re: Bytte av dyser 2005 mod

Innlegg av superhansen »

Takk for svar.Om du finner numrene lett tilgjengelig så gjerne legg det inn,eller så finner man det sikkert kjapt også om man går inn for det på nettet.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Svar

Tilbake til «Motor 12x»