Side 1 av 1

Skiftet turbo, bilen går dårligere

Lagt inn: ons des 13, 2017 7:42 pm
av handyman
Hei dere kyndige motoreksperter.

Måtte nylig skifte turbo på min 120, pga den var begynt å svette olje.
Fikk montert ny turbo (overhalt turbo) på godkjent verksted med garanti på jobben. De tok samtidig storservice på bilen med skifte av væsker og filtre.
Bilen er chippet, men det står det ingenting om i vognkortet. Har verkstedet meldeplikt om de oppdager dette?

Grunnen til at jeg spør er at jeg nå må reklamere på jobben. Dvs alt fungerer i utgangspunktet som det skal, men bilen går markant dårligere og bruker mer diesel. (ca 0,15l/mil mer enn før skiftet). Den mangler bunndraget og turboen bruker altfor langt tid på å komme igang, selv i fart. Den drar dårlig opp bakker, noe som resulterer at jeg må gi "full gass" for så å slippe opp når den endelig kommer opp i farten jeg ønsker. Tidligere dro turboen omtrent fra tomgang, nå skjer det ikke noe nevneverdig før ca 2400-2500 omdr og den virkelige spruten kommer på ca 3200omr... Alt er liksom forsinket med 1000omdr...

Forsøkte idag å koble ut chippen (har to bokser under hanskerommet) for å se hva som skjedde. Motorlys, VSC og VRC lampene lyste.
Ser på boksene at den ene er for 4WD og noe, den andre for motor og turbo. (Hadde en HiLux tidligere der jeg kunne koble til og fra boksen som jeg ville uten problemer, hadde et håp om at det skulle funke her og) Tenkte at jeg kunne få verkstedet til å tune motoren riktig uten chip og så koble den til igjen. Den gang ei...

Noen kyndige her som vet hva jeg bør gjøre uten å måtte registrere den med chip/fjerne chipen?

Mvh Handyman

Re: Skiftet turbo, bilen går dårligere

Lagt inn: tor des 14, 2017 5:24 pm
av Andreas30
Hei hei
Er bilen din over 10 år så kan du chippe bilen din uten at avgift treir i kraft
Det er avgift fritt og chiptune en bil som passerer 10 år :D

Så dem har ingenting med og blande seg borti dette
det gjør dem kun på nyere biler .

For min del så høres dette ut som mekaniker slurv
min var akuratt slik første gang det ble bytta injektorer på garanti på bilen min
og da måtte dem av med toppen for og få løs ene dysa som hadde grodd fast turbo og alt ble demontert.
Når jeg fikk igjen bilen var den laaat som en Gamel merce diesel .
Jeg heiv meg på tlf til dem og sa dette er mest sanylig lekk iforb med pakninger turbo eller insug
dem tok inn bilen igjen og da gikk den som den skulle :D
Dette er mange år siden nå da det enda var garanti på bilen .

Ring dem og si du ikke får turbo trykk og dette får dem bare rette opp i
ikke gi deg før dem har fått den til :D

Re: Skiftet turbo, bilen går dårligere

Lagt inn: tor des 14, 2017 7:26 pm
av JanP
Hei.
Det er slett ikke fritt frem å chippe/tune en motor uten å bekymre seg. Skal dette skrives inn ivognkort så må det være boks/software som er godkjent, typisk Tüv-godkjenning. Dette fordi avgassutslipp skal dokumenteres. Stor misforståelse som dessverre anbefales på forumet her og andre steder. Mao helt ulovlig, for å si et rett ut.

Så vil du ha dette lovlig så hold deg unna slikt utstyr. Men kommer du over TTE til 120 så er det Tüv-godkjenning på den. Gir litt over 200HK på 166 HK-motoren. Jeg har papirer på dettefortsatt, tror jeg.

Re: Skiftet turbo, bilen går dårligere

Lagt inn: tor des 14, 2017 9:55 pm
av handyman
Takk for svar gutter.

Har ikke nevnt noe om chippen. Den er av merket Denso og stod på bilen da jeg kjøpte den. Har noen TTE klistremerker rundtom, så helt til jeg sjekket boksen igår trodde jeg at det var det jeg hadde...

Snakket med en på jobb som skal forhøre seg med en mekaniker som kan sjekke hvilket turbotrykk den skal ha, med chip, og justere for meg evt. Det som mest sannsynlig har skjedd er at verkstedet har justert den som om den ikke er chippet, så i boken deres er alt ok.

Avventer foreløpig, så ser jeg hva svaret fra ham blir, før andre tiltak vurderes...

Re: Skiftet turbo, bilen går dårligere

Lagt inn: søn des 17, 2017 10:57 am
av Andreas30
Turbotrykk orginalt uten noe chip er 1,1 bar
Turbotrykk med TTE chip er 1,4 bar

Turbotrykk ved chiptuning softvare tuning varier 1,2 bar til 1,3 bar

Da har du litt og se etter
Håper det løser seg :D