Hei - la denne henvendelsen på FB siden, men prøver her også.
Har en LC 120 '05mod 3.0 kd (340' km) . jeg mistet motorkraft og fikk lys i motorlampe++ (feilkode po200) for litt siden (ca en times kjøring etter å ha fylt på Shell).
Bilen gikk som normalt ved restart, men feilen kom tilbake når moteren ble varm. Byttet dieselfilter, og motor går nå så dårlig at den må dyttes ut av hallen.
Dyser byttet på reklamasjon i 2008, og avlesning viser at de av og til er utenfor men så kan plutselig være innenfor. Toyota mente det var ECU og ville bytte denne. De mente det ikke var dysene ettersom målingene viste at de både var innenfor og utenfor (avhengig av tidspunkt for måling), samt at det var veldig sjelden at alle dysene feilet samtidig. Det viste seg etterhvert at ECu var ok etter at de fikk tak i låne-ECU (EDU også sjekket/ok).
Nå mener Toyota alle 4 dyser må skiftes pga elektrisk feil på dyser. Jeg er litt ambivalent grunnet at de anså dette som usannsynlig bare for en uke siden.
Har foreslått SCV ventil (som aldri har vært byttet), men det har de ikke tro på ettersom de aldri har opplevd feil på denne i sammenheng med aktuell feilkode (p0200).
Bør jeg gå for å bytte av dysene?
Motorfeil 120 '05mod 3.0 kd (340' km)
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Motorfeil 120 '05mod 3.0 kd (340' km)
hanstyge
Oslo/Drammen/Kongsberg
LC 120 2005 3.0
Oslo/Drammen/Kongsberg
LC 120 2005 3.0
Re: Motorfeil 120 '05mod 3.0 kd (340' km)
Først: NLCK har nok ingen FB-side.
Start med SCV, uansett hva verksted sier. Dyser er ikke evigvarende, det samme med rørene. Dysene kan ikke ha noen elektfrisk feil, det er en mekanisk del. Bilen har høy km, det er på høy tid å bytte SCV.
Og lag en signatur, så ser alle hva slags bil du har og hvor du bor. Enklere å anbefale deg hvor du skal henvende deg.
Start med SCV, uansett hva verksted sier. Dyser er ikke evigvarende, det samme med rørene. Dysene kan ikke ha noen elektfrisk feil, det er en mekanisk del. Bilen har høy km, det er på høy tid å bytte SCV.
Og lag en signatur, så ser alle hva slags bil du har og hvor du bor. Enklere å anbefale deg hvor du skal henvende deg.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Motorfeil 120 '05mod 3.0 kd (340' km)
Mvh
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Wiberg
LC 120 -08 med små modifikationer.
Overlanding is self-reliant overland travel to remote destinations where the journey is the principal goal.
Snövits Garage
Overlanding.nu
Kola Peninsula 2013
Re: Motorfeil 120 '05mod 3.0 kd (340' km)
Takk for innspill! Da blir det nok bytte av SCV først.
hanstyge
Oslo/Drammen/Kongsberg
LC 120 2005 3.0
Oslo/Drammen/Kongsberg
LC 120 2005 3.0
Re: Motorfeil 120 '05mod 3.0 kd (340' km)
Når du nå fikk opp din adresse så vet jeg at Toyota Lier er nevnt som et bra verksted. Lurt å begynne med det enkleste.
Å skifte dyser og rør er en dyr affære, om verksted må gjøre det. Men alternativet er en defekt motor. Ogdet er svindyrt.
Og om du må skifte dyser og rør, og har råd til det. be om en full rens av EGR, inkl EGR-kjøler. Jeg gjorde dette for 2 år siden, og det var verdt pengene. Ble en helt annen bil etter rens. Men det kostet, med lokale rsbatter på deler og timearbeid, nesten 40 lapper.
Det er noen her som har kjøpt deler og har kunnskap til en slik operasjon, men du vet jo selv om du er i stand til det eller ikke. Og så må man ha plass også.
Å skifte dyser og rør er en dyr affære, om verksted må gjøre det. Men alternativet er en defekt motor. Ogdet er svindyrt.
Og om du må skifte dyser og rør, og har råd til det. be om en full rens av EGR, inkl EGR-kjøler. Jeg gjorde dette for 2 år siden, og det var verdt pengene. Ble en helt annen bil etter rens. Men det kostet, med lokale rsbatter på deler og timearbeid, nesten 40 lapper.
Det er noen her som har kjøpt deler og har kunnskap til en slik operasjon, men du vet jo selv om du er i stand til det eller ikke. Og så må man ha plass også.
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
Re: Motorfeil 120 '05mod 3.0 kd (340' km)
Jada, Jon. Men dette er ikke en side som NLCK "drifter", dette er en gruppe av FB-entusiaster som har startet. Og det var ikke det som jeg mente heller.jonwib skrev:Screenshot_20180301-063142.png
Ikkeaktiv forhenværende LC-eier
---------------------------------------------
---------------------------------------------
-
- Innlegg: 716
- Ble med: man sep 23, 2013 10:47 am
- Lokasjon: Drøbak
Re: Motorfeil 120 '05mod 3.0 kd (340' km)
Om du ønsker å teste dyser uten å blakke deg helt så har jeg 4 originale Denso dyser som jeg plukket ut av min bil,bilen min gikk ok med de,men ble byttet prevantivt.De kan du få for ei kasse med øl.hanstyge skrev:Takk for innspill! Da blir det nok bytte av SCV først.
Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
120 GX 08 mod.
Re: Motorfeil 120 '05mod 3.0 kd (340' km)
Takk så mye for tilbudet superhansen - imponert over hjelpsomheten her. Nå endte det med at Toyota byttet alle dysene og bilen går fint i hvertfall p.t, så får stole på at det var det som måtte til denne gangen:-)
hanstyge
Oslo/Drammen/Kongsberg
LC 120 2005 3.0
Oslo/Drammen/Kongsberg
LC 120 2005 3.0