Kaldstartproblemer LC 120 2005 3,0 TDI

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
sveinh
Sted: Tromsø

Kaldstartproblemer LC 120 2005 3,0 TDI

Legg inn av sveinh » tor jan 31, 2019 1:05 am

Ved varm /halvvarm motor, starter den momentant og går reint. Nye dyser, scv ventil og orig.dieselfilter er nettopp byttet, Nye glødeplugger og gløderele er byttet med en kompisbil uten noen forskjell. Startproblemene er når bilen har stått over natta og det er minus grader. Virker som om jo kaldere jo verre blir problemet. Ikke ekstremt kaldt, men det dreier seg om minus 3-4 til ca minus 15 grader, her jeg bor. Har forsøkt å gløde flere ganger før startforsøk, men er like tungstartet. Når den først starter går den reint nesten straks etterpå. Startmotoren har godt turtall og batteriene er ferske og fine.
PS ! Har hørt noe snakk om returslanger fra dyser som kan lekke, slippe inn luft osv.

Noen som har tips ??

superhansen
Sted: Drøbak

Re: Kaldstartproblemer LC 120 2005 3,0 TDI

Legg inn av superhansen » tor jan 31, 2019 6:24 am

Hadde du problemet før du byttet dyser?Og ble dyserør ink returrør for dysene byttet?
Tenker om du ikke har byttet dette om det evt kan ha blitt ikke helt tett ved montering igjen.

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

120 GX 08 mod.

sveinh

Legg inn av sveinh » tor jan 31, 2019 11:53 pm

Skal sjekke litt om det er byttet rør, men tror nok ikke de er nye. Hvis rørene er lekk skulle det vel stige litt i bunnpanna, da evt.olje ville lekke ned i motoren og sees dieselolje utvendig på motoren ? Han som hadde bilen før meg sier det har vært kaldstartproblemer siden før han bytta dyser.........

Brukeravatar
olem60
Sted: Trondheim
Kontakt:

Legg inn av olem60 » lør feb 02, 2019 10:10 am

Prøv å bytte dieselfilter braketten/håndpumpa. Kan. Være invendig lekk på membran..

Mvh Ole

sveinh

Legg inn av sveinh » man feb 04, 2019 2:03 am

Hvordan merker man at handpumpa er defekt ? Har forsøkt å pumpe opp trykk med handpumpa til jeg får god motstand på den, før startforsøk, uten noen forskjell. Fortsatt tungstartet.
Noen som veit hvor lenge/mange sek. det skal gløde på kald motor ? Min gløder ca 3 sek.før kontrolllampa slukker. Hva er det som bestemmer evt.hvor lenge det skal gløde, på kald motor. Eks. ved minus 5 grader versus minus 15 grader ?
Styres dette av kjølevanntemp.føler, eller er det en annen "føler" som styrer dette ??

Noen som veit hvor jeg evt.kan "tvangsgløde" manuellt i ca 8-10 sek.for å se om det hjelper ?

Startproblemet oppstår når bilen har stått over natta i miunusgrader.
Når den har stått "bare" 4-5 timer og dermed ikke er helt iskald, starter den momentant, med ca 3 sek.glødeing.

Mange spørsmål her, men synes jo det er litt råflott å drive å kjøpe/bytte deler helt tilfeldig. Koster penger gjør det også.........

Brukeravatar
saw
Sted: Kongsberg

Legg inn av saw » man feb 04, 2019 8:36 am

sveinh skrev:
man feb 04, 2019 2:03 am
Hvordan merker man at handpumpa er defekt ? Har forsøkt å pumpe opp trykk med handpumpa til jeg får god motstand på den, før startforsøk, uten noen forskjell. Fortsatt tungstartet.
Noen som veit hvor lenge/mange sek. det skal gløde på kald motor ? Min gløder ca 3 sek.før kontrolllampa slukker. Hva er det som bestemmer evt.hvor lenge det skal gløde, på kald motor. Eks. ved minus 5 grader versus minus 15 grader ?
Styres dette av kjølevanntemp.føler, eller er det en annen "føler" som styrer dette ??

Noen som veit hvor jeg evt.kan "tvangsgløde" manuellt i ca 8-10 sek.for å se om det hjelper ?

Startproblemet oppstår når bilen har stått over natta i miunusgrader.
Når den har stått "bare" 4-5 timer og dermed ikke er helt iskald, starter den momentant, med ca 3 sek.glødeing.

Mange spørsmål her, men synes jo det er litt råflott å drive å kjøpe/bytte deler helt tilfeldig. Koster penger gjør det også.........
Hei.

Nå har jeg 1KZ-TE og ikke 1KD-FTV som du har, men likhetene er mange så jeg kan prøve å forklare.
- På min så er det behov for 2-3 pump før den gir maks motstand når den har stått over natta så dersom du må pumpe mer enn det er det mest sannsynlig noe i veien med denne enheten såfremt du ikke har diesellekkasjer på slangen til motoren. Samme på nittien til en kompis.
Det er veldig fort gjort å byttelåne hele denne enheten dersom du kjenner noen som har 120 så prøv det.
- Glødelampa indikerer bare at det gløder, selve glødinga pågår lenge etter at den er slukka. Jeg lar den gløde 4-5 sek etter at lampa sier seg ferdig. Det er enkelt å hekte på et tangamperemeter å måle hvor mange amp. som rusler gjennom pluggene dine, prøv det. Kontroller at dette er riktig i både amp. og tid i forhold til en "frisk" 120.
- På min er det to tempfølere i vannet. Den ene er til temp måler, fremme på motoren, den andre er til å fortelle hvor lenge det skal gløde, sitter bak på motoren,rett bak oljefilteret.
Jeg ble lurt av nye "defekte" glødeplugger her for en tid tilbake. De trakk noenlunde riktig amp. så det var litt tricky å finne ut av da min oppførte seg som din, kun startvansker når den hadde stått over natta, ellers starta den som normalt. Uansett, i den forbindelse leita jeg etter både manko på diesel og kjølevannsføler. Jeg har manualen til min motor og der fant jeg grafen for denne føleren så jeg direkte kobla en motstand rett på føleredningene for å "lure" den til å tro at det var -40 gr. C. Testa også uten føler tilkoblet og da sluttet glødingen å fungere.

Lykke til!
Mvh.

Stein @rne Wulfsberg
950 sju fem 612

2000 kzj95 OME 305/70-16
1987 lj73 OME 35/12,5-15

Min garasje:

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=23001

sveinh

Legg inn av sveinh » man feb 04, 2019 2:09 pm

Takk for svar ! (gjelder alle dere som har svart)
Da får jeg fortsette å utelukke feil, men ser at det er en del jobb med å få ut glødeplugger. Der må vel EGR kjøler og hele pakka på venstresiden av motoren fjernes for å få disse ut. Ser også at dyserørene ligger tildels over EGR kjøleren, så mulig disse også må av. Noen som veit eller som kan prosedyren for bytte av glødeplugger ?
Får vel starte med temp.føler og litt målinger av amp. først :-)

sveinh

Legg inn av sveinh » søn feb 24, 2019 3:24 pm

Liten framgang her, men jeg prøver litt til. (har ikke gjort noe med bytte av glødeplugger dyserør/returrør osv.enda )

Nå har bilen stått stille i ca.1 uke, uten at motor har blitt startet. De første dagene var det mellom minus 9 og 11 grader, nå er det ca. 2-3 plussgrader.
Prøvde et startforsøk nå, glødet til lampe slukket(ca 3 sek ) og kjørte igang starter. Startet momentant og gikk helt jevnt og fint, uten knakking eller andre uregelmessigheter. Da kan vel lekkasjer på drivstoffsiden utelukkes, eller ???

*Har sjekket at det er strøm fram til glødeplugger, men ikke sjekket ampere...
*Byttet også gløderele uten noen forskjell.
*Nytt originalt dieselfilter.
*Fulladet batteriene.

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»