Hjelp !! Jeg har fått motorhavari på min KD1-motor

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
morejarl

Hjelp !! Jeg har fått motorhavari på min KD1-motor

Legg inn av morejarl » lør feb 09, 2019 12:52 am

Hei !

Jeg har inntil i går vert en rimelig fornøyd eier av en 2005-modell LC120 med KD1-motoren i. Vi har hatt våre (dyre) dyster med forskjellige småreparasjoner, men i går skar det seg bokstavelig talt.

En ettermiddag i forrige uke, merket jeg at hele bilen begynte å riste når jeg parkerte - en sånn tung "usymmetrisk" risting, som gjorde at hele bilen ble stående å skjelve. Jeg pendler til jobb med "konebilen" - en liten tysk rakett - og kommanderte henne til å levere store blå på verksted når hun kjørte ungene. Hun tok meg bare sånn halvseriøst - men kjørte i alle fall bilen til verkstedet. En kilometer unna stoppet den i en rundkjøring, men startet rimelig greit igjen og hun kom seg fram til verkstedporten.

De konstanterte "feil" verdier på dyse 1 og 4, og anbefalte skifting. Jeg sukket tungt og godkjente jobben med en kostnadsramme på ca 20.000,- Det var dog noe leveringstid på dysene, så vi slo oss til ro med det.

Torsdag ettermiddag ringer de fra verkstedet. De hadde (klok av skade fra tidligere reparasjoner ..) prøvekjørt bilen rundt kvartalet etter dysebyttet. Når de parkerte utenfor verkstedporten var det kommet en "ulyd" fra motoren, og når de stoppet klarte ikke starteren å dra rundt motoren igjen. De hadde også gått inn fra undersiden å prøvd å snu motoren manuelt, men det var minimalt med bevegelse.

Verkstedet konkluderer med skjæring av motor. De mente de også hadde registrert at volumet olje i bunnpannen hadde økt - antagelig gjennom tilførsel av diesel - noe de også mente understøttet skjæring.

Bilen er ellers i meget bra stand. Hele høyresida ble lakkert om etter at et tre falt over bilen i september - jeg har ny viskermotor på bakruta etter samme hendelse. Bilen har gått 310.000 km. Dette er en blå 8-seter GX med "alt" av utstyr.

Så ... hva gjør jeg ? Jeg er lite lysten til å la dette verkstedet overhale motor for kr 1000,- pr time. Jeg tror jeg har 3 alternativer: Overhaling, byttemotor eller send den til polen og få tatt en komplett rebuild ELLER motorbytte på et seriøst verksted. Hele familien elsker bilen og 12-åringen gråt seg i søvn i kveld over at favorittbilen var ødelagt - så dermed synes vi alternativ 4 foreløpig utgår: selge skiten som den står til noen som skrur selv .... Eller har noen en mening om at dette kan være noen "enklere" enn en skjæring ... ? Regreima var bytta i juni - tror neppe den har røket .

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Hjelp !! Jeg har fått motorhavari på min KD1-motor

Legg inn av KjellOlsen » tor feb 14, 2019 1:15 pm

Mange her som har mer greie på disse bilene enn jeg har, men tipper at du har sprekk i et stempel, og derfor kommer dieselen ned i bunnpanna. Dette fordi dysa ikke sprer sånn som den skal, men spruter på samme sted hele tiden, og nesten fungerer som en vannskjærer. Det er vel den mest kjente feilen, og i tilfelle må alle stemplene byttes. Dette pga de har kommet med et forsterket stempel, og du får ikke kjøpt de gamle stemplene. Du må derfor bytte alle fire for ikke å få ubalanse grunnet tyngde. Men dette gjaldt visst bare opp til en årsmodell. Usikker på når, men 2005 tror jeg dette gjelder for. Og så må du nok bytte dyserør ++. Disse er visstnok vanskelig å fa tette etter at de har vært skrudd til en gang eller to. Pluss at du må gjøre noe med selve injektorene / dysene som er roten til alt vondt. Ikke helt billige deler dette.
Hvis du ikke skrur selv vil jo dette bli en forholdsvis dyr affære. Mulig at en "shortmotor" er det godt alternativ å kjøpe og få et verksted til å sette inn.
Eller om du klarer å finne en brukt komplett motor på nettet. Finndel.no eller lignende. Rent motorbytte tar jo ikke så lang tid på et verksted, mot at de må bygge opp en "ny" motor.
Så prismessig sparer du nok mest hvis du klarer å finne en annen motor som ikke har gått så langt. Allier deg med et verksted først, så du er sikker på at de vil sette inn en brukt "del".
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»