TTE chip 166 hk og nødmodus

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
dreamcatcher

TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av dreamcatcher » ons mar 20, 2019 7:08 pm

Har akkurat satt inn TTE chip og der var ikke noen problemer før jeg var på en litt lengre tur å testa gassen i bånn i en noe tyngre lang bakke. Dette førte til at bilen gikk i nødmodus for første gang i mitt eie.

TLC 120, 2005 modell.
Bytta turbo for snautt år siden.
På nyåret hadde jeg service og verksted sjekka dyseverdier. Den ene, spesielt, var litt utafor så det ble kjørt et anbefalt opplegg med Tunap i to runder. Dette retta, iflg. verksted, på verdiene.

Det neste blir å dra på verkstedet igjen og få lest av feilkoder, men blir så snart jeg får tid og slipper til der. Tenkte i mellomtiden å høre om noen andre har opplevd det samme ifm. TTE?

Brukeravatar
Dag Einar
Sted: Råde i Østfold
Kontakt:

Re: TTE chip 166 hk og nødmodus

Legg inn av Dag Einar » ons mar 20, 2019 10:53 pm

Har kjørt med TTE i 14 år på 90 med 163Hk originalt.
Det har aldri hendt før nå, og jeg har forstått det sånn at dette med stor sannsynlighet har med SCV ventilene å gjøre.
Pga starter problemer også, så kan jeg ikke få testet dette ennå, men så snart jeg har fått inn starter så vil jeg kunne kjøre igjen og da skal jeg prøve og se hvordan den virker.
Det føles som om man mister maten et sted og den har også gått i nødmodus et par ganger faktisk.
Akkurat som om den ikke får nok diesel.
2006 HDJ 100 VX
2001 KDJ 95 VX
1980 HJ45-PU
2003 Yaris Verso Artic Trucks
1961 Fordson Dexta
1953 Farmall Cub
1955 Farmall Cub
1965 Fiat 215
Dag Einar 900 63 808
Elsker tur i skog og mark, bare det skjer med en Toyota Land Cruiser.

Andreas30
Sted: Bærum

Legg inn av Andreas30 » man apr 01, 2019 7:41 pm

Hei
Har det vært bytta scv ventil på bilen din ?
vist ikke start med og bytte den først se om feilen går bort da .
også en ting og se på er staget som går i fra den lille elektromotor og til turbon denne skal ikke gå alt for treigt da kan du også få nødprogram
10 mm pipe og miniskralle og litt wd 40 lea på motoren med skralla og smør på stag og motor begge ender gjenta og gjenta til den går lettere .
skjekk også det lille filtere som sitter før turbotrykk sensor på vakumlinja sjafør side av intercoller denne er utsatt for og fryse sundt på vinter etter flere år bruk grunnet kondens er denne sprekt så må den byttes .
siste punkt er egr insug vist dette er alt for ingjengrod så vil ikke motor få nok luft i forhold til disel etter du satt i TTE chip
da må det demonteres og gjøres reint .

Også en kjekk ting for at motor skal funke optimalt nytt dieselfilter luft filter
rens av Luftmengde måler som sitter på toppen av luftfilter boksen med crc elektro clean eller mass airflow cleaner
samme med sensor som sitter på sjafør side av intercoller gjøres reint
og turbotrykk sensor bør gjøres reint . sitter langt bak på sjafør side intercoller .

Med alt dette i orden og frisk scv ventil og bra injektorer så Får du skremt fram de Hk som skal være der :D
Har 05 mod selv så godt kjent med denne .
skal også sies at det ikke er så dumt og banke ut inmaten av den org Katalysatoren denne gror igjen over tid og fører til en Flaskehals og effekt tap så det holder få det bort
05 mod lc 120 vx
393 500 km Blir 400 000 km jubileum i sommer :D
Motorolje castrol Edge 5-30
Jobber i Pukkverk

A.O.M

dreamcatcher

Legg inn av dreamcatcher » tor apr 04, 2019 8:34 pm

SCV ventiler har nok ikke vært bytta nei. Det er frykten for motorhavari som gjør at jeg har bedt verksted om å følge ekstra nøye med på dyseverdier osv. Det var derfor en skikkelig tunap rens ble gjennomført også.

Etter tunap rens hadde jeg følgende dyseverdier:
-0.2 / +0.3 / +1.9 / -2.0 (før tunap: +1.5 / +1.5 / +0.1 / -3.6)

Etter dette fikk jeg satt inn TTE chip. Har ikke fått fremprovosert nødmodus mer enn den ene gangen, men fikk i går lest av feilkode på verkstedet og den var litt overraskende:

"Brændstof system lækage registreret - stor lækage
P0093
Alvorlig lækage registreret"

Denne feilen ligger også inne som aktiv, men det er litt usikkert på om den kom samtidig med nødmodusen. Iallfall ingen andre feil enn dette registrert.

Første man burde gjøre med denne feiler er å sjekke ledningene på toppen av ventilene, men må da av med intercooler. Så har derfor blitt enig om at verkstedet får ta en kikk på dette i neste uke for å finne ut av denne feilmeldingen. Om det kan ha noe med TTE er jo også veldig usikkert.

Skal nevne tipsene du kommer med her til verkstedet så takker for alle tips:-)

Km. stand er forresten ca. 225k.

Andreas30

Legg inn av Andreas30 » fre apr 05, 2019 8:05 am

Vist scv aldri har vært bytta så ville jeg bytta den med en gang
uansett hva verksted sier er scv slitt og gammel så er det større risk for motorhavari på grunn av for dårlig forbrenning spesielt ved kald motor
injektor verdier blir ofte bedre ved bytte av scv for injektorene er avh av riktig mengde diesel og det blir det ikke om scv er slitt .
og tunap 989 direkte rens er den beste lønsningen for og rengjøre injektorer
flere diesel verkesteder har utstyr så dem kan ta direkte rens koble seg rett på høyrtykkspumpa i motor rom
jeg gjør dette selv på hobby basis med enkelt utstyr men da må du holde til i akershus område så kunne jeg hjulpet til .
stor forskjell på bedring injektorer med direkte rens kontra putte rensen i diesel tank det gjør ofte at scv ventil gror helt igjen av møkka som blir løst opp i tanken og i verste fall får du partikler som setter seg i injektorene og da kan de lekke over natta og du får stor røyksky bak bil ved oppstart
og da må alt byttes både injektorer og rør .

Vist bilen går i nødmodus i forh til slitt scv ventil så er det ikke alltid det dukker opp noe feilkode
og når du satt inn tte chip så må scv jobbe mere og igjen når den er gammel og slitt så kan dette forekomme .
Bytt den så tenker jeg du har løst nød modus iallefall
05 mod lc 120 vx
Jobber i Pukkverk

A.O.M

dreamcatcher

Legg inn av dreamcatcher » søn apr 07, 2019 8:57 pm

Hvordan merker man om man har dårlig SCV ventil? Jeg kan ikke si å merke noe av de problemene jeg leser nevnt slik som kakling og svart røyk.

Jeg har bedt om at dyseverdier følges ekstra godt med på og dette er også grunnen til at verksted kjørte en runde med tunap 989 direkte samt 938. Før de gjorde dette hadde jeg også tunap på en tank og kjørte en tank etterpå før verksted fikk bilen for tunap 989 rens. 938 var nok noe de hadde på tanken etter 989 rensen.

Men er det ikke godt nok å holde øye med dyseverdier, holde systemet renset og dersom dette ikke lenger hjelper så er det dags for skifte av SCV ventiler? Jeg har ikke lyst til å bli hysterisk angående dette heller...

Men om ikke kostnaden blir altfor stor så er det nok sikkert greit å bytte denne ventilen. Dette er uansett ikke noe jeg gjør selv - er ingen hobbymekaniker. Så hvor mye jobb er dette for verkstedet?

Er det en slik ventil jeg skal ha tak i til min 2005 modell til 55 pund (så linken i annen tråd her om temaet):
https://www.ebay.com/itm/TOYOTA-2-0-2-2 ... e-&vxp=mtr

Visst dette er prisen for del og arbeid ikke er så veldig omfattende så er det nok like greit å være føre var...

Andreas30

Legg inn av Andreas30 » man apr 08, 2019 7:00 pm

Bra da har du gjort gode tiltak på injektorene med den rensen

Hvordan det merkes du får jo nødprogram som du prater om nøling ved fult pådrag
og noen biler stopper på tomgang med gammel slit scv

Her er oppdatert link til Samme selger som jeg bestiller scv ventil ifra på de bilene jeg har bytta på

https://www.ebay.com/itm/294200-0300-GE ... :rk:2:pf:0

Den er bytta på max 45 minutter for et verksted bare husk at dem må av med begge minuspolene for at bilen skal godta den nye scv ventilen og starte .
05 mod lc 120 vx
Jobber i Pukkverk

A.O.M

dreamcatcher

Legg inn av dreamcatcher » tor apr 11, 2019 8:37 am

Kan man se igjen delenummer om man undersøker på bilen for å være sikker på match her? Jeg har en 120 GX 2005 mod tysk importert bil.

https://www.ebay.com/itm/294200-0300-GE ... :rk:2:pf:0

Andreas30

Legg inn av Andreas30 » tor apr 11, 2019 8:13 pm

Hallo
du har lik motor og årsmod som jeg har og jeg bruker den scv fra linken i min pluss borti 16 andre lc 120 som jeg har bytta på :D
05 mod lc 120 vx
Jobber i Pukkverk

A.O.M

Svar

Gå tilbake til «Motor 12x»