Kina XENON lys

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
arnstein77
Innlegg: 23
Ble med: tor mai 06, 2010 2:10 am
Lokasjon: Stavanger

Kina XENON lys

Innlegg av arnstein77 »

Xenon lys til 170 dollar.. Noen som har prøvd dette?

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4007

Er det noen forbedring? Er vel kanskje ikke lovlig å bytte til dette? Ser man det med en gang slik at en blir tauet inn bare onkel ser deg kjøre forbi?
1985 Lj70 2,4TD
1944 Willys jeep (kriger)
Mr Crane
Innlegg: 312
Ble med: tir feb 24, 2009 9:26 pm
Lokasjon: Møre og Romsdal

Re: Kina XENON lys

Innlegg av Mr Crane »

Kjørt med sånne i årevis, lyser som f. Kan sikkert få pes på utekontroll hvis du treffer en som bryr seg. Halve Norge kjører med dette og det er fort gjort å fjerne igjen. Det gjør vel de fleste kvelden før EU-kontroll.
Pøh
borvik
Innlegg: 696
Ble med: tor mai 13, 2004 11:19 am
Lokasjon: 3267 Larvik
Kontakt:

Re: Kina XENON lys

Innlegg av borvik »

Monterte akkurat et sånt på 60n min.
Lyser mye bedre på nærlys enn de orginale lampene. Regner med å få problemer med ising på vinteren da disse ikke utvikler samme varme som glødepærer, men lys er jo viktig når det er mørkt, så dette anbefales.
Lyset blir litt rotete pga reflektorer som ikke er beregna for denslags pærer.
neivelda
Innlegg: 224
Ble med: tir des 09, 2008 7:41 pm
Lokasjon: Nordland

Re: Kina XENON lys

Innlegg av neivelda »

Har prøvd flere slike sett og felles for de alle er at de er totalt ubrukelige som H4. I tusenmetre er de gode nok, men på de billigste settene får en ikke noe inn på radioen på grunn av støy.
Min erfaring med Xenon h4 sett er:
Kortlys: Mye lys som er greit, men dårlig lysbilde og ulovlig.
Langlys: Mye kortlys som gjør at en ikke ser elgen 100 meter unna. Mye samme effekt som de totalt ubrukbare grøftelysene som idioter kjører rundt med. Lyser sikkert langt nok, men med et så solid lys rett foran bilen at en blir blendet av det.
Disse settene og grøftelys er brukbare til ren terrengkjøring der en må se stubber/steiner rett foran bilen men er totalt ubrukbart til veikjøring der en trenger å se lengre og er derfor også ulovlig.

Etter å ha prøvd dette gikk jeg for en løsning med Nightbreaker i hovedlysene og Xenon tusenmetre. Da synes jeg at jeg har godt lys og det er helt lovlig. Men må bytte pærer ganske ofte på hovedlysene da.
Senest rettet af neivelda tor jul 22, 2010 9:54 am, rettet i alt 1 gang.
Brukeravatar
ildhane
Innlegg: 578
Ble med: man des 22, 2008 5:07 pm
Lokasjon: Gressvik

Re: Kina XENON lys

Innlegg av ildhane »

neivelda skrev:Har prøvd flere slike sett og felles for de alle er at de er totalt ubrukelige som H4. I tusenmetre er de gode, men på de billigste settene får en ikke noe inn på radioen.
Min erfaring med Xenon h4 sett er:
Kortlys: Mye lys som er greit, men dårlig lysbilde og ulovlig.
Langlys: Mye kortlys som gjør at en ikke ser elgen 100 meter unna. Mye samme effekt som de totalt ubrukbare grøftelysene som idioter kjører rundt med.
Disse settene og grøftelys er brukbare til ren terrengkjøring der en må se stubber/steiner rett foran bilen men er totalt ubrukbart til veikjøring og er derfor også ulovlig.
stiller meg bak mr.nei på denne. Prøvde selv et $99 kit fra ebay. Var godt og sterkt nærlys, men lyset gikk alle veier fordi reflektoren ikke er laget for dette. Lyset var kanskje litt for skarp, som gjorde det litt vanskelig å se utenfor lystrålen i skumringen. Jeg gikk heller for 100w pærer som fungerer nesten like bra og ser lovlig ut. Ikke noe tvil om at xenon gir godt lys, men om du skal konvertere er ikke billige kits veien å gå. For å få en brukbar, lovlig og trafikksikker løsning må du gjøre det ordentlig med å bytte ut hele lampesatsen til noe som er laget for xenon, dessuten er kvaliteten på disse kinakitsene ikke mye å skryte av.
ex RN36, RX60 og HJ60
borvik
Innlegg: 696
Ble med: tor mai 13, 2004 11:19 am
Lokasjon: 3267 Larvik
Kontakt:

Re: Kina XENON lys

Innlegg av borvik »

Hm, rart at oppfattelsen av lys kan være så forskjellig :?:
Min intensjon med xenon i 60n var bedre nærlys. Langlys kan en alltids sette på noen 1000metere helt lovlig og få bra lys så det er ikke problemet.
Orginale 1983 nærlys i mørket på våt vei er direkte livsfarlig.
Lysbildet er mere rotete men fortsatt mye lysere enn før.
Jeg har prøvd div billige og dyre pærer med vekslende hell. Godt lys type nightbreaker = skifte pære ofte. 100w pærer = ulovlig, samt at reflektorene fortere blir dårligere.
Radiostøy har jeg ikke merka noe til, og min spiller kosta 599 på biltema 8)
Iflg kjente jeg har møtt etter veien blir de ikke blendet av lyset. De ser heller ikke at det er xenon. Har 4300k settet. Det ser minst ettermontert ut pga hvitt og ikke blått lys
En 35 w HID Xenon pære produserer opp til 3 x mere lys sammenlignet med en 55 w halogen pære.
I de fleste situasjoner i mørke eller dårlig vær vil kombinasjonen av ett hvitere og sterkere lys gi bedre sikt, og økt mulighet til å unngå kritiske situasjoner.
HID Xenon kit har mye lavere strømforbruk enn vanlige pærer.
Gjennomsnittlig vil pærene vare 3-5 x lengre enn vanlig halogen pærer. Ca. 3000 timer.

Løp og kjøp :D
arnstein77
Innlegg: 23
Ble med: tor mai 06, 2010 2:10 am
Lokasjon: Stavanger

Re: Kina XENON lys

Innlegg av arnstein77 »

Her var det mange ulike oppfattninger. Men nå virker det som om Mr.No kanskje er nagativ til det meste. (Navnet tatt i betraktning.. )

:-)

Setter pris på tilbakemeldingene og skjønner at en bør ha ekstra lamper i tillegg for å få brukbart fjernlys. Er det noen som har prøvd akuratt dette kittet jeg la ut link til? Bør jeg evt velge et annet? Hvor kjøpte du ditt Borvik?
1985 Lj70 2,4TD
1944 Willys jeep (kriger)
neivelda
Innlegg: 224
Ble med: tir des 09, 2008 7:41 pm
Lokasjon: Nordland

Re: Kina XENON lys

Innlegg av neivelda »

Tja, er vel kanskje negativ. Men fakta er at jeg har prøvd flere slike sett og ett av dem ser helt likt ut som det settet du viser til.
Bryr meg vel ikke så mye om at det er ulovlig, men det er jo litt upraktisk å måtte plukke det av for hver EU kontroll pluss at du risikerer bot langs veien med påfølgende visning.
Men tilbake til lysene.
Som sagt før så får slike H4 sett et forholdsvis greit nærlys, men lysbildet er ikke bra og du blender noe.
Det er langlyset som er problemet, der har du et voldsomt lys rett foran bilen som gjør at du blir blendet. Når jeg bruker langlys er jeg ikke så interressert i å se et asfalthull rett foran bilen, jeg er interressert i å se det 100 meter foran bilen og mest viktig er å se elgen som er 200 meter fra bilen. Det er denne effekten ved disse lysene som jeg ikke liker.
Som sagt så prøvde jeg flere slike H4 sett, både billige kinavarer og dyrere sett. Jeg var ikke fornøyd med noen av dem. Det jeg landet på var vanlig Nightbreaker (eller egentlig hva som helst av disse +50 +70 o.l pærene) i standard styrke. Deretter monterte jeg Sims Xenon tusenmetre som gir et bredt og ganske langt lysbilde. Denne kombinasjonen gir et godt lys, er billig og er lovlig. Du har nok noe å hente på å legge rele til hovedpærer for å minske spenningstap også.
Du må gjerne gå gjennom samme løypa som meg, men tror nok du konkluderer med det samme etter en tid.
Har forsåvidt et par slike H4 sett liggende som kan selges, må bare teste de først.
neivelda
Innlegg: 224
Ble med: tir des 09, 2008 7:41 pm
Lokasjon: Nordland

Re: Kina XENON lys

Innlegg av neivelda »

En annen ting er jo at 170 dollar faktisk er dyrt for et slikt sett, mva kommer jo i tillegg.
Her er fra QXL til 750 Kr: http://www.qxl.no/search/search.asp?txt ... eAndDesc=1
Du finner masse slike i Norge på QXL eller FINN til en langt rimeligere pris enn 170 dollar.
borvik
Innlegg: 696
Ble med: tor mai 13, 2004 11:19 am
Lokasjon: 3267 Larvik
Kontakt:

Re: Kina XENON lys

Innlegg av borvik »

Ja, delte meningewr her tydeligvis. Har som sagt bare hatt disse i 14 dager enda.
Fjernlys kompletterer jeg med noen ekstralykter så det teller ikke så mye for meg.

Hadde bare dette bildet

kjøpte de her:
http://www.finn.no/finn/torget/butikk/a ... e=15857217
Vedlagte filer
31032009006.jpg
31032009006.jpg (31.47 KiB) Vist 11100 ganger
hoem
Innlegg: 149
Ble med: ons mar 03, 2010 12:44 am
Lokasjon: Frei

Re: Kina XENON lys

Innlegg av hoem »

Har kjøpt mye forskjellige xenonsett og har nå endt opp med å kun kjøpe fra vvme.com, de er de billigste av de jeg har prøvd pluss at jeg har aldri fått trøbbel med tanke på fukt osv. Jeg har hatt ballastene stående ubeskyttet på veltebøyla i 2 år på hiluxen.
anderswiberg
Innlegg: 3
Ble med: søn jan 09, 2011 5:25 pm
Lokasjon: Borås Sverige
Kontakt:

Re: Kina XENON lys

Innlegg av anderswiberg »

Jag har köpt på vvme.com, billigt och fungerar mycket bra. Det blev enorm skillnad på ljuset efter att jag monterat xenon.
Anders Wiberg
KZJ73
Brukeravatar
blåmann
Innlegg: 651
Ble med: lør mar 08, 2008 9:03 pm
Lokasjon: Åmotsdal

Re: Kina XENON lys

Innlegg av blåmann »

Jeg har nå dessverre solgt Landcruiseren min og kjøpt meg en -09 subaru forester diesel. Denne har xenon på nærlyset originalt. Jeg tenkte derfor at da er det lurt å montere ett xenonkit i fjærnlysa på bilen! (Det passer jo ikke såå godt med 1000 metere på en slik landeveis SUV syns jeg..) Men det var ingen god idè.. Kjøpte ett dyrt sett med "premium elektronikk som ikke gir radiostøy.." . Det stemte heller ikke! Har nå ekstremt godt fjærnlys som lyser marginalt lenger enn nærlyset, og som jeg blir helt blenda av, samt at jeg ikke lenger har radio når jeg kjører på fjærnlys. :( Selger hevder at de ikke tar brukte xenonsett i retur, så jeg ender nok med å kjøpe noen 60w nightbreaker pærer isteden.
Svar

Tilbake til «Chassis og elektrisk»