Omformer 24-12V + div. om lading/batterier

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2341
Registrert: fre feb 03, 2006 10:52 am
Sted: Hauge i Dalane

Omformer 24-12V + div. om lading/batterier

Legg innav offroadguru Solli » søn mar 27, 2011 2:00 pm

Min omformer har tatt kvelden. Spørsmålet er som følger;
Hvor mange ampere bør den være? Har 12V på CD spiller, forsterker, sigarett tenner, taklys og skal ha en CB radio.
10, 15 eller 20 amp.?
Sist redigert av offroadguru Solli den søn mar 27, 2011 6:22 pm, redigert 1 gang totalt.

Tommyhj60
Innlegg: 439
Registrert: søn sep 13, 2009 7:36 pm
Sted: Byneset
Kontakt:

Re: Omformer 24-12V

Legg innav Tommyhj60 » søn mar 27, 2011 2:32 pm

Størst er best vis du har fremtidige planer for bruk av kjøleboks og annet.
2007/2008 120 AT37
1984 HJ60 Dovregubben Laaaaaaaaaaangtids prosjekt. På veien 2020???
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt


Støgt men stært

Brukeravatar
Eivind37
Kongen av rustsveis
Innlegg: 3004
Registrert: tir jun 15, 2004 8:19 pm
Sted: Mandal

Re: Omformer 24-12V

Legg innav Eivind37 » søn mar 27, 2011 3:16 pm

Det finner du ut ganske enkelt Sollie!

Bruk likningen: Volt x Amp = Watt

Volt vet du, og wattstyrken kan antaes...da har du en enkel førstgradslikning som viser ampere behov..
Treffes som regel på 930 82 756

[size=85]85 Toyota LandCruiser HJ60
87 Toyota LandCruiser HJ60
81 Toyota LandCruiser BJ42
82 Toyota Hilux MK1

Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2341
Registrert: fre feb 03, 2006 10:52 am
Sted: Hauge i Dalane

Re: Omformer 24-12V

Legg innav offroadguru Solli » søn mar 27, 2011 4:30 pm

Takk for svar gutter. For å være ærlig ble jeg ikke klokere :shock: men jeg kjøper den med mest ampere så gjør jeg ihvertfall ikke noe galt....
Når så er sagt, slike led lys-går de om en annen på 24 & 12v.? Tenkte om det var en ide til innerbelysning i kupeen og i det kommende camper påbygget? For slike lys trekker vel betydelig mindre strøm om man fx. glemmer å slå dem av om natten?
Noe annet; på 24 v. er 2 batterier koplet sammen fra en + pol til det andres - pol. Kan jeg på det ene seriekople ett ekstra batteri med + til + og - til - slik som på fx. 12v. i en HiLux og dermed lades 3 batterier og jeg kan kople fra det ene og bruke i camperen om kvelden uten å tappe de 2 andre? Om dere skjønner?

Tommyhj60
Innlegg: 439
Registrert: søn sep 13, 2009 7:36 pm
Sted: Byneset
Kontakt:

Re: Omformer 24-12V

Legg innav Tommyhj60 » søn mar 27, 2011 6:09 pm

Når det gjelder led lys mener jeg det skal finnes både 12v og 24v led strips og pærer på markedet.

Ang batteri oppkoblingen er jeg ikke helt sikker, men har ved start problemer koblet et ekstra 12v batteri direkte på ene batteriet og på den måten få starta....
Hvordan det blir med lading vet jeg ikke, men det er også et spørsmål om indre motstand i batteriene og hvem som lades best da...

Man skal jo helst unngå og ta 12v rett fra ene batteriet, men det er til forbruk. Å koble et ekstra i parallell vet jeg ikke hvordan vil fungere...
2007/2008 120 AT37
1984 HJ60 Dovregubben Laaaaaaaaaaangtids prosjekt. På veien 2020???
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt


Støgt men stært

Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2341
Registrert: fre feb 03, 2006 10:52 am
Sted: Hauge i Dalane

Re: Omformer 24-12V

Legg innav offroadguru Solli » søn mar 27, 2011 6:21 pm

Jeg tenkte å kople batteriet fra når det skulle brukes. ideen var å kunne lade det uten en ekstra dynamo.
Jeg legger ved en tegning. Blir problemet om dynamoen ikke lader nok til 3 batterier?
Vedlegg
24v.png
24v.png (25.4 kiB) Vist 4592 ganger

Tommyhj60
Innlegg: 439
Registrert: søn sep 13, 2009 7:36 pm
Sted: Byneset
Kontakt:

Re: Omformer 24-12V + div. om lading/batterier

Legg innav Tommyhj60 » søn mar 27, 2011 6:30 pm

vil vel tro at det ene batteriet topplades ganske fort mens de to andre vil trenge mer tid for og bli topp lada.
Om dette kan resultere i at du knekker det ene batteriet eller ikke vet jeg ikke.
Se jo flere på ih8mud.com har bygd om til turbil, de kan vel kanskje svare deg på dette evt. noen med bobil kanskje...
2007/2008 120 AT37
1984 HJ60 Dovregubben Laaaaaaaaaaangtids prosjekt. På veien 2020???
1984 Hj60 Rusty Solg
Lj70 Solgt


Støgt men stært

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1503
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Omformer 24-12V + div. om lading/batterier

Legg innav frode » søn mar 27, 2011 7:36 pm

Når to batterier er seriekoblet til 24 volt, må du aldri koble noe til bare det ene batteriet. Ikke et annet batteri, og ikke noen last.
Strømmen gjennom de to batteriene i en seriekobling er den samme, dvs strømmen i det ene er lik strømmen i det andre. Hvis du kobler noe annet til, så vil strømmen måtte deles på det du kobler til og det batteriet du kobler noe over, og det vil si at det batteriet du kobler noe over aldri vil bli ladet helt opp. ALDRI (hvis du ikke lader opp de to separat). Og det vil igjen si at det blir svakere, og kommer til å dø etter hvert.

Det var jo en tråd her om en slik utjevningslader, som kan brukes til å lade det ene av to batterier i 24 V kobling, og da blir saken en annen. Da kan man gjøre slikt.

24v.png
24v.png (24.77 kiB) Vist 4580 ganger
PS: Den ene av de to diagonale ledningene måtte jeg ta bort, ellers ville det blitt et stort bål.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2341
Registrert: fre feb 03, 2006 10:52 am
Sted: Hauge i Dalane

Re: Omformer 24-12V + div. om lading/batterier

Legg innav offroadguru Solli » søn mar 27, 2011 8:13 pm

PS: Den ene av de to diagonale ledningene måtte jeg ta bort, ellers ville det blitt et stort bål.



Der ser du min kunskap om strøm.....
Da ser jeg 3 muligheter:
1: montere en 12v ekstra dynamo til camping batteri.
2: bytte de rundt under turen slik at 2 lades
3 kjøpe en slik boks(?) som gjør om til 230v og ha med en batterilader

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1503
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Omformer 24-12V + div. om lading/batterier

Legg innav frode » søn mar 27, 2011 10:11 pm

offroadguru Solli skrev:Der ser du min kunskap om strøm.....
Da ser jeg 3 muligheter:
1: montere en 12v ekstra dynamo til camping batteri.
2: bytte de rundt under turen slik at 2 lades
3 kjøpe en slik boks(?) som gjør om til 230v og ha med en batterilader

Nr 2 vil ikke fungere. To batterier i 24 V seriekobling må alltid være i serie, uten å bli byttet ut med andre. Ellers må du, før du setter inn et par, koble dem i parallell ei stund for å gjøre dem like. (Og det kan du ikke gjøre mens de er koblet på bilen)
Nr 3 er en mulighet, men det er jo enklere og mer effektivt å bruke en 24 til 12 V lader. 12 til 12 volt finnes også.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Bernt S
Innlegg: 38
Registrert: ons jan 07, 2009 1:18 pm
Sted: Bergen

Re: Omformer 24-12V + div. om lading/batterier

Legg innav Bernt S » søn mar 27, 2011 10:43 pm

Har tenkt litt på dette og..

Jeg lurte på å koble et 12v batteri ETTER 24-12v omformeren.
Da vil det bli ladet så lenge omformeren er på dvs tenningen er skrudd på...
kan så ha 12v batteriet til campinglys og forbruk uten at 24v systemet berøres...

Noen som har prøvd dette eller vet om det går?
Ut på tur aldri sur.
Patrol og en Cj-5

Brukeravatar
willys overland
Innlegg: 862
Registrert: fre jul 01, 2005 3:11 pm
Sted: Jessheim

Re: Omformer 24-12V + div. om lading/batterier

Legg innav willys overland » søn mar 27, 2011 10:49 pm

Jeg var i kontakt med Mascot om dette til 60'n jeg hadde. De opplyste at jeg måtte ha en såkalt regulert converter for å kunne lade et batteri.
Jeg monterte en 12 volt dynamo i tillegg til den originale på motoren og hadde da 63 amp lading til 12 volt batteriet. Funka som bare det, nok strøm til setevarme, kjølebokser osv...
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no

Brukeravatar
offroadguru Solli
Innlegg: 2341
Registrert: fre feb 03, 2006 10:52 am
Sted: Hauge i Dalane

Re: Omformer 24-12V + div. om lading/batterier

Legg innav offroadguru Solli » søn mar 27, 2011 10:53 pm

willys overland skrev:Jeg var i kontakt med Mascot om dette til 60'n jeg hadde. De opplyste at jeg måtte ha en såkalt regulert converter for å kunne lade et batteri.
Jeg monterte en 12 volt dynamo i tillegg til den originale på motoren og hadde da 63 amp lading til 12 volt batteriet. Funka som bare det, nok strøm til setevarme, kjølebokser osv...


Det er nok den beste løsningen. Men det er lite plass til dette på H motoren og reima drar allerede vannpumpe, servo og dynamo. Så jeg får finne en lader som jeg kan bruke.

jørgen
Innlegg: 985
Registrert: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Sted: Kråkstad

Re: Omformer 24-12V + div. om lading/batterier

Legg innav jørgen » søn mar 27, 2011 10:55 pm

tror siste innlegg funker bra. Jeg jobber med strøm men har ikke allverdens kunskap på batterier, men for å belyse problematikken kan jeg av egen erfaring nevne at om to batterier er paralellkoblet (2x12v=12v) så må ladingen skje på kryss av batteriene selv om det er bra kabler i mellom.(pluss på den ene og minus på den andre) Trodde dette ikke var vesentlig, men det er det.
Jørgen
Maskot og ladac er bra på slikt
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1503
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Omformer 24-12V + div. om lading/batterier

Legg innav frode » søn mar 27, 2011 11:00 pm

Bernt S skrev:Har tenkt litt på dette og..

Jeg lurte på å koble et 12v batteri ETTER 24-12v omformeren.
Da vil det bli ladet så lenge omformeren er på dvs tenningen er skrudd på...
kan så ha 12v batteriet til campinglys og forbruk uten at 24v systemet berøres...

Noen som har prøvd dette eller vet om det går?

Dette har jeg brukt i campingbilen i 25 år. Rent 24 volt chassis, med 12 V til lys, lyd, kjøl, vifte, etc.
Du er avhengig av at omformeren gir passe høy spenning til lading. I mange år brukte jeg en mascot med justerbar utspenning, som jeg satte til 14,noe volt. For et par år siden fikk jeg meg en ny, med en passe høy spenning.

Det vanskeligste er ofte at noen omformere slipper 12 V gjennom til tilførselssiden når 24 volten forsvinner, eller at den belaster 12 v kretsen. Dette kan fikses med et relé, eller en diode, eller begge, avhengig av forholdene. Noen omformere er laget til formålet og har disse funksjonene innebygd.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
4Springar
Innlegg: 3214
Registrert: tor nov 27, 2008 3:17 pm
Sted: Troms
Kontakt:

Re: Omformer 24-12V + div. om lading/batterier

Legg innav 4Springar » tir mar 29, 2011 12:55 am

frode skrev:
Bernt S skrev:Har tenkt litt på dette og..

Jeg lurte på å koble et 12v batteri ETTER 24-12v omformeren.
Da vil det bli ladet så lenge omformeren er på dvs tenningen er skrudd på...
kan så ha 12v batteriet til campinglys og forbruk uten at 24v systemet berøres...

Noen som har prøvd dette eller vet om det går?

Dette har jeg brukt i campingbilen i 25 år. Rent 24 volt chassis, med 12 V til lys, lyd, kjøl, vifte, etc.
Du er avhengig av at omformeren gir passe høy spenning til lading. I mange år brukte jeg en mascot med justerbar utspenning, som jeg satte til 14,noe volt. For et par år siden fikk jeg meg en ny, med en passe høy spenning.

Det vanskeligste er ofte at noen omformere slipper 12 V gjennom til tilførselssiden når 24 volten forsvinner, eller at den belaster 12 v kretsen. Dette kan fikses med et relé, eller en diode, eller begge, avhengig av forholdene. Noen omformere er laget til formålet og har disse funksjonene innebygd.



RedArc leverer en løsning som jeg anser som det mest optimale til dette formålet.
Førstevalget mitt ville nok vært en egen 12v krets på egen dynamo, men om en av en eller annen grunn ikke vil det, kan en koble som Frode sier, med dioder og rele for å ikke få motsatt trekk når motoren er av.
Amerikanerene ser ut til å trives med en solcellecontroller matet av en omformer. Da gjør den i teorien samme jobben, med å beskytte både 12v kretsen for unødig trekk, og beskytter 24v kretsen mot belastning når motoren er av, altså regulert av spenningen på 24v kretsen.

Andrevalget for min del (etter separat 12v dynamo) ville vært en RedArc Dual battery isolator av denne typen:
http://redarc.com.au/products-and-servi ... y-isolator

Har meilet en del med RedArc, og de har en modell som er egnet for å lade en 12v krets når 24v banken er i god ladeskikk, og isolerer de to kretsene når 24v skal hvile. Aussiene skryter av dette, og jeg har godt intrykk av RedArcs service.

Et annet produkt (som jeg ikke har testet!) er faktisk fra biltema, http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Skillerele/
Da skal en kunne lade et 12v batteri fra 24v kretsen via en omformer som gir 13.8v.
Men da må også omformeren gå via tenningen, slik at den ikke leverer spenning når tenningen er av.
Skal teste den en dag, tror det er lurt å kjøpe en ekstra om en skal ut på tur med dette...

borvik
Innlegg: 687
Registrert: tor mai 13, 2004 11:19 am
Sted: 3267 Larvik
Kontakt:

Re: Omformer 24-12V + div. om lading/batterier

Legg innav borvik » lør okt 13, 2012 9:47 pm

Blåser liv i denne tråden igjen

Lenken fra Biltema er død men de har denne omformeren nå:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... mer-38120/

Den gir 13.8 ut. Hva må jeg gjøre for å bruke den som lader til et 12v batteri.

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1503
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Omformer 24-12V + div. om lading/batterier

Legg innav frode » søn okt 14, 2012 12:10 am

borvik skrev:Blåser liv i denne tråden igjen.
Lenken fra Biltema er død men de har denne omformeren nå:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... mer-38120/
Den gir 13.8 ut. Hva må jeg gjøre for å bruke den som lader til et 12v batteri.
Deække godt å si. Ingen opplysning om hva som skjer hvis du mater 12 v inn på utgangen, altså det som vil skje når du bruker den som lader til et 12 v batteri. Kanskje den trenger diode og eller rele på inngangen, kanskje ikke. Førstemann som kjøper - tester og rapporterer her :-).
En annen sak er at 13,8 er litt lavt til å få fulladet et batteri. Men 13,8 er faktisk nominell spenning på 12 V anlegg når du har kontinuerlig lading, f.eks nødlys og radiostasjoner og slikt. Passe høyt til ikke å koke batteriet. Det går nok for det meste fint med vanlig blybatteri, mens slike glassmatte, sølv-kalsium og slikt trenger enda høyere ladespenning.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.


Gå tilbake til «Chassis og elektrisk»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest