Vakumpumpe ?

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

Brukeravatar
lj70_eier1
Sted: Solbergelva

Vakumpumpe ?

Legg innav lj70_eier1 » fre sep 02, 2011 7:30 pm

Jeg har sett litt på dette med dynamo og vakumpumpe på 2L-T motorene og kommet til at det må da finnes en måte å få satt inn en skikkelig dynamo på disse motorene isteden for denne orginale med mekanisk vippe. Problemet er vakumpumpen som sitter i bakkant(eller forkant) av dynamoen. Så vidt jeg kan forstå så er det bare en ting som denne er til for og det er bremse-kraft forsterkeren.
Jeg vet fra da jeg drev med kompressor og V8 motorer at det noen ganger kan bli litt lite vakum i en bensinmotor og da settes det inn en ekstra elektrisk eller mekanisk pumpe for å holde stabilt vakum slik at bremsene ikke forsvinner. Jeg har kommet til at det må kunne brukes på en dieselmotor også siden de ikke har nok vakum. VAG har jo i mange år hatt elektrisk pumpe på noen av sine diesel biler så det må jo være noe i det.

Om en setter inn en egen vakumpumpe som f.eks. en av de som selges på Summit Racing så kan vi erstatte dynamoen med en enklere og mer stabil dynamo for å få skikkelig lading. (F.eks. en Bosch dynamo fra Volvo 240.) Det er jo mange å velge mellom på markedet.

Legger ved en link til et par pumper som bør kunne brukes:
http://www.summitracing.com/parts/SSB-28146/
http://www.summitracing.com/parts/MOR-22642/

Jeg håper det kan bli litt diskusjon rundt dette :!: :!: :!: :!: :!:
Jeg har lyst til å vite om det er noen som har prøvd noe slikt eller har noen erfaring med slike ting. :?: :?: :?: :?: :?:
<-----LJ70_eier1----->
Alt går bare mann er vill nok!
1985 Toyota LJ70 Delebil.
1986 Toyota LJ70.
1973 Ford F-250 460BB/4sp man.[/color]

KapteinGundersen
Sted: Midt-Telemark
Kontakt:

Re: Vakumpumpe ?

Legg innav KapteinGundersen » ons nov 06, 2013 12:16 am

Ei god løysning sjølv om eg aldri har vore borte i at vakumdelen av dynamoen har streika eller vore svak. Dynamo frå Volvo 240 er vel litt i eldste laget mtp storleik og lading, særs ved nytte av vinsj.

Du kan au ordne deg eit større vakumreservoir som liggjer mellom kraftforsterkaren og pumpa :wink:
HZJ60 AT44
KZN110 37"
LN110 SAS 37"
SJ413 31"

BrageGundersen @ H4K skrev:Verdsmeister kan du godt vera, men EG ER galaksekoordinator

Brukeravatar
lj70_eier1
Sted: Solbergelva

Re: Vakumpumpe ?

Legg innav lj70_eier1 » ons nov 06, 2013 3:08 pm

Har ikke kommet så langt i planleggingen av dette enda. Det eneste jeg vet er at jeg er nødt til å ha mer lading på bilen for at det skal bli skikkelig gøy for en elektro freak som meg.

Kommer nok på noe som løser dette for meg og en dynamo kan det jo være flere av så det blir nok bra. ;)
<-----LJ70_eier1----->
Alt går bare mann er vill nok!
1985 Toyota LJ70 Delebil.
1986 Toyota LJ70.
1973 Ford F-250 460BB/4sp man.[/color]

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk»