Få bedre kjørelys

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

oyvindhaberg

Få bedre kjørelys

Legg innav oyvindhaberg » søn des 11, 2011 11:01 am

Jeg las en artikkel i VG om hvordan man kunne bedre kjørelyset på biler. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10032358 Der ble det anbefalt nye pærer og lysrelé.
Jeg synes ikke lysene yter optimalt på min -08 GX ved vått og mørkt føre, og har tenkt på å bytte lyspærer. Er dette et fornuftig tiltak? Bør man få et slikt lysrelé som beskrevet i artikkelen også, eller er det bare tull på LC?
Noen erfaringer?

Brukeravatar
lj73jon
Sted: Os / Bergen

Re: Få bedre kjørelys

Legg innav lj73jon » søn des 11, 2011 11:21 am

Hei, vet ikke hvor mye det har å si på så nye biler, men det gjør det ihvertfall ikke dårligere. Husk å montere sikring på kursen: viewtopic.php?f=43&t=10856 . Det er billig og tar ikke mer enn maks en time å montere.

Og her er om nightbreakere: viewtopic.php?f=5&t=14723

Lysforsterkingskit og nightbreakere var ikke en god kombinasjon for min del, da varte pærene i 1mnd. Nå bruker jeg vanlige osram h4, og de varer i minst ett år.

Husk å ikke kjøre med grøftelys, det gir bare en illusjon av bedre lys, og vær så snill å droppe parklys og grøftelys, det er (harry og) trafikkfarlig spesielt for fotgjengere som ikke har noe effekt av refleksene sine.

Fant denne nettbutikken i vg-artikkelen, de hadde veldig bra utvalg, og prisene så også bra ut: http://everlight.dk/index.html

bergen77
Sted: Bergen

Legg innav bergen77 » søn des 11, 2011 3:08 pm

Tåkelys+parklys er helt etter forskriften på dagtid.
LC120GX 2007

Brukeravatar
lj73jon
Sted: Os / Bergen

Legg innav lj73jon » søn des 11, 2011 3:32 pm

Men hvorfor ikke bruke vanlige nærlys? Nå mente jeg ikke i dagslys heller, refleksen har jo best effekt når det er litt mørkt, men så mørkt som det er nå, er det en stor fordel å kjøre med nærlys nesten hele dagen.

bergen77
Sted: Bergen

Legg innav bergen77 » søn des 11, 2011 6:47 pm

Nei det får bli opp til føreren av bilen, hva man lyser med midt på dagen er igrunn ikke så nøye, man signaliserer nå iallefall at kjøretøyet er "betjent".
Jeg passer på å ikke ha tåkelysene på når det er vått i veibanen da dette lyset kan blende unødvendig.
LC120GX 2007

Brukeravatar
4x4
Sted: Vesterålen

Legg innav 4x4 » søn des 11, 2011 11:11 pm

Å koble opp rele på din Landcruiser tror jeg ikke er nødvendig. På Avensis og Corolla ble det ofte ettermontert en motstand som reduserte spenningen til hovedlysene med 0,5 Volt pga høy ladespenning, som igjen førte til veldig hyppig pæreskift.
Hadde du derimot hatt en eldre bil ville nok dette hatt betydning. Hadde en gang en -82 mod Audi, og der målte jeg rundt om 9 Volt ute på stikket til pæra..
Landcruiser 4wd
Hiace 4wd
Pajero 4wd

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk»