Erstatte spiralfjærer med luftfjærer?

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

Brukeravatar
aukanmeister
Innlegg: 145
Registrert: fre nov 06, 2009 4:48 pm
Sted: Aukra

Erstatte spiralfjærer med luftfjærer?

Legg innav aukanmeister » søn des 18, 2011 11:40 am

Er det noen som har prøvd å erstatte spiralfjærer med luftfjærer? Jeg hadde kunne tenke meg muligheten å senke bilen for veibruk og spesielt ved hengerkjøring, og heve den til offroadbruk. I tillegg slipper jeg så harde fjærer som jeg har nå. Jeg har de harde OME fjærene (husker ikke betegnelsen. 2"heving) for å ha styrke nok til full last i bilen. Jeg ønsker ikke et kombisystem. (belger inni spiralfjær)

Erfaringer?

Er dette lurt?

Er det ufattlig idiotisk?

Dette er på idèstadiet enda. Trenger innspill fra de med erfaringer før en evt beslutning om å bytte blir tatt.

Hvilke sett er tigjengelige? Hvor kjøper man dem? Godkjenning er ikke det viktigste. Kvalitet er viktigere.

Pål

PS. Det handler om en 80 serie med 35", men erfaringer om dette tror jeg kanskje flere kan ha godt av :D
KTM 975 Adventure 05' (950 med 990 motor)
Yamaha TT 350
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet

Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Registrert: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Sted: Kvinesdal
Kontakt:

Re: Erstatte spiralfjærer med luftfjærer?

Legg innav sunde » søn des 18, 2011 12:22 pm

hei.belger inni fjøren,er eit supert alternativ.bg nord selger eit sett,som fungere utruligt bra.dette blei testet på en lc 120 at 35" til marokko.

http://www.marokko2011.blogspot.com/

det koster ikkje alverden.det hver ikkje og senker ikkje bilen så mye(kansje eit par cm).skal du ha det til og hve og senke mye.må du ha tems system,som det kalles hos Toyota.det vil bli en dyr kostnad og bygge det.
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

folbjo
Innlegg: 658
Registrert: man apr 05, 2010 11:15 am
Sted: Tønsberg

SLETTET

Legg innav folbjo » søn des 18, 2011 1:41 pm

:?
Sist redigert av folbjo den man des 10, 2012 3:06 pm, redigert 1 gang totalt.
2012 LC 150 AT35

Brukeravatar
aukanmeister
Innlegg: 145
Registrert: fre nov 06, 2009 4:48 pm
Sted: Aukra

Re: Erstatte spiralfjærer med luftfjærer?

Legg innav aukanmeister » søn des 18, 2011 2:15 pm

Nå er det ikke å ettermontere TEMS jeg ønsker. Alt for mye leamikk, grensebrytere og dill.

Jeg kunne tenke meg et system med ettermarkeds luftbelger, ett trykkjusteringssystem og på den måten regulere høyden til bilen. Det er jo tross alt ikke noe annet TEMS'en gjør heller. Dessuten så jeg for meg at demperne kan beholde den eksisterende plasseringen.

Bakfjærene en ca 40cm belastet, og da er det ca 20 cm fra akselen opp til bumpstoppen på rammevangen. (umodifisert bumpstop)
Har sett litt på et system fra ridetech.

Hva synes folket om komforten med TEMS? Har prøvd, men veldig lite.
KTM 975 Adventure 05' (950 med 990 motor)
Yamaha TT 350
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet

Brukeravatar
willys overland
Innlegg: 862
Registrert: fre jul 01, 2005 3:11 pm
Sted: Jessheim

Re: Erstatte spiralfjærer med luftfjærer?

Legg innav willys overland » søn des 18, 2011 2:34 pm

Luftfjæring har sine fordeler og ulemper. Jeg bygger luft på mitt willys prosjekt og har møtt diverse problemer. Ingen som ikke lar seg løse men jeg må inngå noen kompromisser.
Jeg ville ha luftbelger med lang slaglengde, men hadde begrenset plass. Belger med lang slaglengde og liten diameter blir da såkalte rullebelger, de har et "tårn" stående opp som gummibelgen ruller opp og ned på. Ulempen med disse er at dette tårnet lener seg til den siden akselen krenger, og jeg fikk problemer med at belgen la seg inntil ramma ved mye flex. Skal kjøre med grove stabilisatorstag til vanlig og da vil det ikke være noe problem, men hvis jeg skal bygge disconnect-kit til stabstagene så må disse fortsatt kunne begrense flexen.
Disse belgene har heller ikke intern bumpstop så det må bygges separat.
Jeg kjøpte Firestone belger hos BG Nor, fikk grei rabatt men de er fortsatt ganske kostbare. Letet litt rundt på nett men ikke mye å spare på å handle utenlands.
I godkjenninga fra øvrigheta kreves automatisk stabilitetskontroll, jeg planleger et elektronisk som har 4 trykksensorer og 4 høydesensorer. Fordelen med det er at du alltid har rett høyde uansett hva du lesser på, og du kan programmere 3 forskjellige høyder. Greit med en lowriderknapp, en offroadknapp og en politiknapp.

Totalt sett tror jeg at jeg ryker på mellom 30 og 40 000 for luftfjæroppsettet, og i tillegg må jeg lage endel deler.
Ikke den enkleste veien å gå, men jeg er nok litt selvpiner som går på sånne prosjekter....
Mvh
Jon Henning

VDJ 200 2009
Ex.HDJ 100 2001 jubileum
Ex. HJ60 1985.
tlf: 91728953 / epost: jonhenning@mobilpost.no

Brukeravatar
sunde
Innlegg: 1696
Registrert: fre mai 29, 2009 12:46 pm
Sted: Kvinesdal
Kontakt:

Re: Erstatte spiralfjærer med luftfjærer?

Legg innav sunde » søn des 18, 2011 4:50 pm

Se på linken,til marokko turen.tru det er bilder av montering av belg i sprialfjør der en plass.det stiver opp bilen,og jo mer luft i belgen,jo høgere blir bilen...

Fårstår eg deg riktig?du vil altså kunne heve og senke bilen din etter dit behov?

skal du få det til,slik som temsen på lc fungere.kan du ikkje bruke belg,inni før.belgen inni fjøra,støtter kun opp fjøre.slik at den ikkje siger så mye sammen.dermed holder du og høyden på bilen.usiker på kor mye høyde du har og justere der.du for og en bedre fjøring,med tungre last.vet HighwayPatrol har etter montert belg i fjøran bak,her på forumet.
http://www.arctic-on-the-road.blogspot. ... chive.html
morroa har så vidt begynt ;)
-2011 Hilux 38"
-2006 Land crusier 37" solgt
-2002 Hilux 35"solgt
-2000 Hilux 33"solgt
-1998 Pajero 35"solgt
-1997 Pajero 35"solgt

Brukeravatar
Roall
Innlegg: 953
Registrert: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Sted: Vikhammer

Re: Erstatte spiralfjærer med luftfjærer?

Legg innav Roall » søn des 18, 2011 11:23 pm

Det finnes/fantes et sett luftfjæring med nivåregulering som skulle være "bolt on" til hdj80, men det var ganske dyrt. Dette settet bestod av luftbelger som erstattet spiralfjærene. Husker heller ikke hvor jeg fant det da det er noen år siden.
LC HZJ75PU ,Nissan Leaf

LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX

Brukeravatar
Roall
Innlegg: 953
Registrert: tir mar 23, 2004 6:16 pm
Sted: Vikhammer

Re: Erstatte spiralfjærer med luftfjærer?

Legg innav Roall » man des 19, 2011 12:03 am

Fant et sett til LC her http://www.airbagit.com/product-p/fbs-toy-51-kit3.htm men det ser ikke ut til å passe 80.
LC HZJ75PU ,Nissan Leaf

LJ70LX ,LJ73LX 38" ,LJ73LX ,HJ60G ,HJ61VX ,KZJ95GX ,HDJ100VX ,HDJ80VX


Brukeravatar
aukanmeister
Innlegg: 145
Registrert: fre nov 06, 2009 4:48 pm
Sted: Aukra

Re: Erstatte spiralfjærer med luftfjærer?

Legg innav aukanmeister » ons des 28, 2011 11:17 pm

Hadde vært en gøy ting å gjøre, men det får vel legges i skuffen sammen med andre planer det ikke blir realisert. Tusen takk for alle innspill :D
KTM 975 Adventure 05' (950 med 990 motor)
Yamaha TT 350
LC HDJ 80 GX 1990' 35"
Nissan strømbil
Skoda ett eller annet

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Innlegg: 1087
Registrert: lør mai 29, 2004 1:25 am
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Erstatte spiralfjærer med luftfjærer?

Legg innav KjellOlsen » ons feb 15, 2012 12:10 am

Bestilte luftbelger fra airlift, bare universalbelger bak til sekstien min, i tillegg til ome-bladfjærene. Lagde noen enkle braketter, og har hatt mye nytte av disse. Bruker bilen en god del til litt lengre turer med mye utstyr. Veide den etter siste Kroatiatur, og det var 3360kg, og nesten 1900kg på bakakselen! Bilen er mye mer konfortabel, menmå jo justere "manuelt". Har en liten kompressor, tilbakeslagsventil til denne, en kuleventil til å slippe ut trykket, og et manometer. Og en bryter til kompressoren. Minst mulig mikk. Belgene kom på ca 1200,- og div rør og nipler for noen hundrelapper. Kuleventil og manometer til en femtilapp på Biltema. Fungerer ihvertfall helt topp. Vi sover i bilen, så den er fin til å justere senga rett med også.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2017:
Juli: Nordkapp
september: Russland

http://www.expeditionkompaniet.no

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1503
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: Erstatte spiralfjærer med luftfjærer?

Legg innav frode » ons feb 15, 2012 12:27 am

Det er gjort på 100 med ahc. Fjernet spiralfjærene fullstendig. Se her:
http://forum.ih8mud.com/100-series-crui ... rbags.html
http://forum.ih8mud.com/100-series-crui ... t-1-a.html
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.


Gå tilbake til «Chassis og elektrisk»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester