Strømproblem, viser ca 2 V

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
tomek
Innlegg: 72
Registrert: lør des 03, 2011 9:10 pm
Sted: Vallersund, Bjugn

Strømproblem, viser ca 2 V

Legg inn av tomek » tir des 27, 2011 2:36 pm

Jeg har fått et el problem. Jeg har en BJ40 1976 12V.
Vifta til varmeapp. sluttet å virke. Når jeg måler strømmen som går til vifta viser det bare ca 2 V.
Sjekket også sigarettenneren, samme der.
Målte over batteriet, der var det ok. Prøvde vifta rett på batteriet, den gikk som bare det.
Finner ingen sikringer som har gått.
Hovedlyset virker som det skal.

Noen forslag på hva som kan være problemet?
BJ40

Brukeravatar
SverreS
Innlegg: 1469
Registrert: lør okt 31, 2009 9:50 am
Sted: Trondheim

Re: Strømproblem, viser ca 2 V

Legg inn av SverreS » tir des 27, 2011 3:10 pm

Høres ut til at du har kabel brudd en eller annen plass.
Er vel bare å prøve seg frem,igjenom torpedovegg feks..
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no

Brukeravatar
tomek
Innlegg: 72
Registrert: lør des 03, 2011 9:10 pm
Sted: Vallersund, Bjugn

Re: Strømproblem, viser ca 2 V

Legg inn av tomek » tir des 27, 2011 7:49 pm

Ja, det kan se ut som at det er et kabelbrudd.
Det blir ikke lett å finne, men jeg får gjøre et forsøk.
BJ40

Brukeravatar
SverreS
Innlegg: 1469
Registrert: lør okt 31, 2009 9:50 am
Sted: Trondheim

Re: Strømproblem, viser ca 2 V

Legg inn av SverreS » tir des 27, 2011 8:48 pm

tomek skrev:Ja, det kan se ut som at det er et kabelbrudd.
Det blir ikke lett å finne, men jeg får gjøre et forsøk.
1.Mål rett i kontakten til vifa.
2.Ikke strøm der mål rett før sikring.
3.Rett før torpedovegg.(På innsiden av bilen)
4.Rett etter torpedo veggen(i motor rommet)
5.Følg ledningene som går til den å kjenn over de.Har du ett brudd der så vil du som regel kjenne en liten klomp på ledningen der du har bruddet.
6. finner du ikke noe slik :lol: så tar du med deg bilen å kommer inn til byen den 05.01,12.Å kommer en tur på trøndergarasjen så kan vi se på den der.
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no

Brukeravatar
tomek
Innlegg: 72
Registrert: lør des 03, 2011 9:10 pm
Sted: Vallersund, Bjugn

Re: Strømproblem, viser ca 2 V

Legg inn av tomek » tir des 27, 2011 9:45 pm

Takk for tips, skal prøve disse.
Alle ledningene ligger beskyttet i en plastkappe/strømpe, så de er litt vanskelig å komme til.
Kunne vært intressant å komme til trøndergarasjen, men det er et stykke fra ytterst på fosen til dere, så vi får se det an.
BJ40

Brukeravatar
SverreS
Innlegg: 1469
Registrert: lør okt 31, 2009 9:50 am
Sted: Trondheim

Re: Strømproblem, viser ca 2 V

Legg inn av SverreS » tir des 27, 2011 10:02 pm

tomek skrev:Takk for tips, skal prøve disse.
Alle ledningene ligger beskyttet i en plastkappe/strømpe, så de er litt vanskelig å komme til.
Kunne vært intressant å komme til trøndergarasjen, men det er et stykke fra ytterst på fosen til dere, så vi får se det an.
Men kom på en ting nå når æ va ut å kjørte en tur.Enn bryteren din gir den vekslende spenning?????
Sverre
Medlem av den skumle trønder taliban ligaen
Medlem av den skumle Prado geriljaen

Min Garasje: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11517

Arnolds sin blogg: http://www.arnolds.blogg.no

Brukeravatar
tomek
Innlegg: 72
Registrert: lør des 03, 2011 9:10 pm
Sted: Vallersund, Bjugn

Re: Strømproblem, viser ca 2 V

Legg inn av tomek » ons des 28, 2011 10:50 am

SverreS skrev: Men kom på en ting nå når æ va ut å kjørte en tur.Enn bryteren din gir den vekslende spenning?????
Mener du at bryteren har to hastigheter, det har den?
Det er en ordinær vippebryter, ikke særlig original. Får prøve å få tak i en original bryter etterhvert.
Har testet den og vifta rett på batteriet og da virker det alt fint, så feilen ligger nok i en kabel (med brudd).

Det er to brytere som står ved siden av hverandre, nødblinken og sigarettenner.
Sigarettenneren har ikke strøm, men nødblinken har det, så feilen må være i nærheten av disse vil jeg tro.
BJ40

jørgen
Innlegg: 992
Registrert: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Sted: Kråkstad

Re: Strømproblem, viser ca 2 V

Legg inn av jørgen » ons des 28, 2011 10:58 am

Tviler på at sigaretttenneren og nødblinken har samme kurs/sikkring. Men jeg lurer på om du skal se på bryterens funksjon eller kortslutte over bryteren for å utelukke. Min bryter på en 83 mod er to steg/hastigheter.
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

Brukeravatar
tomek
Innlegg: 72
Registrert: lør des 03, 2011 9:10 pm
Sted: Vallersund, Bjugn

Re: Strømproblem, viser ca 2 V

Legg inn av tomek » lør des 31, 2011 8:37 am

Ser ut til at det må være en annen feil som lager trøbbel.
Her om dagen var batteriet tomt, satte på ladingen. Da lyste hovedlysene uten at lysbryteren sto på????

Koblet vekk sikringene og lysrele, da tutet bilen når jeg satte på strømmen.

Det er en gammel alarm på bilen (AutoPage) som jeg ikke bruker.
Jeg ønsker å fjerne denne, men det er mange ledninger.

Hvordan gjerner jeg denne?
BJ40

einar
Innlegg: 312
Registrert: tir feb 24, 2009 9:26 pm
Sted: Møre og Romsdal

Re: Strømproblem, viser ca 2 V

Legg inn av einar » lør des 31, 2011 1:20 pm

Vet ikke hvordan denne alarmen er men det er mulig den har en "imobilizer" funksjon som kutter edicen for eksempel. Da vil du ikke få start når du klipper vekk alarmen. Vil råde deg til å få med noen som er nogenlunde oppegående på elektrisk og fjerne hele greia. Skal ikke vere så innvikla det. Og den er sikkert tilkoblet tuta og nødblinken. Samtidig fjerne allt uorginalt elektrisk. Skal du ha noe ekstra utstyr så legger du det opp sjøl, (eller får noen du vet kan det til å gjøre det). På den måten så vet du hvertfall hva du har. Vet ikke hvordan vifta ser ut på 40, men på 42 så står det en motstand på vifta som ligger i serie med viftemotoren når bryteren står på 1. På full fart (2) så kobles motstanden ut og viftemotoren får full spenning.
Er pokker ikke lett å hjelpe noen med elektriske problem via forumet men skal hvertfall prøve å svare når du har spørsmål.
Pøh

Brukeravatar
tomek
Innlegg: 72
Registrert: lør des 03, 2011 9:10 pm
Sted: Vallersund, Bjugn

Re: Strømproblem, viser ca 2 V

Legg inn av tomek » lør des 31, 2011 3:24 pm

einar skrev:Vet ikke hvordan denne alarmen er men det er mulig den har en "imobilizer" funksjon som kutter edicen for eksempel. Da vil du ikke få start når du klipper vekk alarmen. Vil råde deg til å få med noen som er nogenlunde oppegående på elektrisk og fjerne hele greia. Skal ikke vere så innvikla det. Og den er sikkert tilkoblet tuta og nødblinken. Samtidig fjerne allt uorginalt elektrisk. Skal du ha noe ekstra utstyr så legger du det opp sjøl, (eller får noen du vet kan det til å gjøre det). På den måten så vet du hvertfall hva du har. Vet ikke hvordan vifta ser ut på 40, men på 42 så står det en motstand på vifta som ligger i serie med viftemotoren når bryteren står på 1. På full fart (2) så kobles motstanden ut og viftemotoren får full spenning.
Er pokker ikke lett å hjelpe noen med elektriske problem via forumet men skal hvertfall prøve å svare når du har spørsmål.
Jeg er enig med deg, må få noen som har litt peiling på elektrisk til å fjerne alarmen.
Har alarm på en annen bil også, noe forbanna møkk.

Vifta virker på samme måte som din, har fiksa den, så nå virker den som den skal.

Nå gjelder det å bli kvitt alarmen.

Det var to ting på bilen som jeg mislikte sterkt da jeg kjøpte den, og det var alarmen og at det er elektriske vindusheiser på dørene.
Dette må fjernes, det er helt sikkert.
BJ40

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk»