Bytte karosseri?

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

Bjerke
Sted: Oslo

Bytte karosseri?

Legg innav Bjerke » tor des 27, 2012 8:36 am

Noen her som har gjort dette tidligere, Og er det vanskelig og få det godkjent uten at bilen har større skade?
Er det noen som har gjort dette, så setter jeg pris på nyttig info.
Tusen takk.
xHJ60
xHDJ80
xLC90AT
x2007 Toyota Tundra 4,7LtrD-cab Limited Edition.
RN46 in progress.
Savner HJ60......... Send pm hvis du har en til en over kommelig pris.

Brukeravatar
offroadguru Solli
Sted: Hauge i Dalane

Re: Bytte karosseri?

Legg innav offroadguru Solli » tor des 27, 2012 9:48 am

Det er det mange som har gjort. Og meg bekjent trenger ikke bilen å være skadet. Men det skal søkes først, og rammen skal plomberes av Statens Vegvesen.
Mye arbeide? Ja det er det, men ikke umulig. Alt av el og bremse rør samt drivstoff rør må skilles fra karosseri og ramme. Det samme med styring.
Så har du alle karosseri festene, men etter det er det bare å løfte av.

Det beste med spørsmål om hvordan dette gjøres lovlig bør du rette direkte til Statens Vegvesen. Ellers ender du opp med noen som tror, noen som har hørt, noen som har gjort det, osv. Pluss spørsmål om hva du skal gjøre med det gamle osv.

Men selve arbeidet kan du få mange gode råd om her, for dette er som sagt gjort flere ganger.

Brukeravatar
Haugens 80
Sted: Bø I Telemark

Legg innav Haugens 80 » tor des 27, 2012 3:48 pm

Ska du bytte karosseri pga skade? Eller er de bare for å få finere bil? Har du bil me ramme trenger du ikke søke om låv. Karosseriet er KUNN en del. Men derimot om du har skade bil og skal/må bytte ramme og! Da må du søke om låv. Nb.. har ein del biler bak meg dette er gjort på. Litt jobb er de!
Me fart går alt..

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg innav marting » tor feb 21, 2013 4:14 pm

Haugens 80 skrev:Ska du bytte karosseri pga skade? Eller er de bare for å få finere bil? Har du bil me ramme trenger du ikke søke om låv. Karosseriet er KUNN en del. Men derimot om du har skade bil og skal/må bytte ramme og! Da må du søke om låv. Nb.. har ein del biler bak meg dette er gjort på. Litt jobb er de!

Er det sant? Forklar litt mer! Jeg trodde man måtte søke for og gjøre dette.. Så jeg kan i teorien skaffe et nytt karosseri til 60'n og bare vippe det på uten å kontakte tilsynet i det hele tatt?? :shock: Og det vil ikke bety trøbbel på en teknisk kontroll eller hvis jeg skal søke om godkjenning av andre ting på bilen?
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
Haugens 80
Sted: Bø I Telemark

Legg innav Haugens 80 » tor feb 21, 2013 10:58 pm

marting skrev:
Haugens 80 skrev:Ska du bytte karosseri pga skade? Eller er de bare for å få finere bil? Har du bil me ramme trenger du ikke søke om låv. Karosseriet er KUNN en del. Men derimot om du har skade bil og skal/må bytte ramme og! Da må du søke om låv. Nb.. har ein del biler bak meg dette er gjort på. Litt jobb er de!

Er det sant? Forklar litt mer! Jeg trodde man måtte søke for og gjøre dette.. Så jeg kan i teorien skaffe et nytt karosseri til 60'n og bare vippe det på uten å kontakte tilsynet i det hele tatt?? :shock: Og det vil ikke bety trøbbel på en teknisk kontroll eller hvis jeg skal søke om godkjenning av andre ting på bilen?

Bruker du den gammle norske ramma di? Er de bare å skru i vei :wink: alt bortsett fra ramme er deler og trenger ikke søkes for og bytte. Men karoseriet skal være av samme type som de som har vært der fra før vell og merke. Har du hørt om noen som søker for og bytte bremseklosser på bilen sin før martin :lol:
Me fart går alt..

Brukeravatar
marting
Sted: Ringerike

Legg innav marting » fre feb 22, 2013 3:23 pm

Nei..heldigvis. Men på 60 så er vel serienummeret banka inn i torpedoveggen ? Tenker mer på motorbytte, heving etc. Mener å ha lest om folk som har fått plombert både det ene og det andre. Men da har det kanskje vært snakk om rammebytte?

Uaktuellt å gjøre dette for min del, hvertfall nå. Var mest nysgjerrig. Bytter jo hytta på hiluxen, men der er det bare ei plate som er skrudd fast med serienummer på.

Haugens 80 skrev:
marting skrev:

Bruker du den gammle norske ramma di? Er de bare å skru i vei :wink: alt bortsett fra ramme er deler og trenger ikke søkes for og bytte. Men karoseriet skal være av samme type som de som har vært der fra før vell og merke. Har du hørt om noen som søker for og bytte bremseklosser på bilen sin før martin :lol:
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk»