Import av 100/120 varebil -siste regler og "mods"

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

junkern

Import av 100/120 varebil -siste regler og "mods"

Legg innav junkern » ons aug 14, 2013 11:33 pm

Hei!

Nå er det snart 10 år siden jeg solgte den siste LandCruiseren min og nå frister det med ny cruiser. Jeg skal ha bilen i firmaet mitt og bør derfor være varebilregistrert. Fradraget for moms gjør at det mest sannsynlig er endel å spare i forhold til å kjøpe en gammel 100/120 med 300000 på telleverket...

Nye varebilregler?
Så da er spørsmålet hvilke erfaringer andre har gjort med import av disse bilene? Jeg ser for meg at både 100 (fra 2002) og 120 er aktuelle, men det fordrer naturligvis at det fortsatt er mulig å importere disse bilene som varebil og ikke minst lovlig å sette inn bakseter om 10 år. Såvidt jeg har forstått råder det totalt kaos på nåværende tidspunkt om hva som er lov og ikke når det gjelder nye suv-varebiler generelt, men såvidt jeg forstår er det i hvert fall mulig at nåværende modell kan bygges om senere. Hvordan stiller regelverket seg til ELDRE biler? verken 100 eler 120 er jo nye biler lengre, blir de da berørt av disse fordømte idiot-reglene eller gjelder regelendringene kun nye biler?

Innvendige endringer
Hva slags endringer må gjøres på disse modellene, eller rettere sagt, hvor mye må jeg vandalisere i en ellers flott bil for at staten skal være fornøyd? Er det OK å gjøre slike ombygninger selv (regner med at det er enkelt å finne noen som har bygget om sin varebil til personbil og gjerne vil bytte sitt varebiltak med p-biltak hvis jeg får det gamle varebiltaket og skilleveggen) eller er det dokumentasjonskrav som gjør at denne jobben bør settes bort? Hvem er isåfall å anbefale? Pris? Vil det være mulig å bygge om hvis det er takluke også, kan denne isåfall fortsatt være intakt eller må hele luka limes igjen?

Automat/sluromatic
LC 100: Hva er siste nytt på denne fronten? Har ikke hørt mange lovordene om første generasjon LC100 m/4,2 og aut., men registrert at det har kommet en 5-trinns kasse og nytt dashbord rundt 2002 (?). Er denne kassa OK? Manuelt er sikkert best til denne bilen, men de fleste er levert med automat og jeg kommer ikke til å legge mer penger enn nødvendig i ny bil uansett, så kommer til å ta den kassa jeg får... Dessuten kjøre jeg mye og synes det er behagelig med automat så lenge den passer bra til bilen og er behagelig i 120 på motorveien. Har converterne blitt forbedret på senere modeller eller må jeg regne med havari om jeg hiver en 3 tonn båthenger bakpå? Det skjer ikke ofte, men kjerra må selvfølgelig tåle å brukes.

LC 120: ER det samme automatkasse på alle 120-modellene eller har denne blitt endret på noe tidspunkt, isåfall når? Er det en 5-trinnskasse eller 4 med overdrive?

Hente selv/ få levert i Norge?
Noen som har vært i tyskland (eller et av nabolandene) og hentet bilen selv? Hva er erfaringene, er det mye omkostninger som tilkommer salgssummen? Hvordan fungerer moms-refusjonen (for de bilene det gjelder) i praksis? Blir det for mye jobb å få refundert eller er det grei skuring som forhandler fikser?
Andre som har bestilt bilen levert i eks. Drammen? Hvordan fungerer dette og hvor mye må man betale en mellommann som sørger for henting av bil i tyskland, nødvendige papirer og frakt til Norge? Jeg regner da med at varebil/hærverk-ombyggingen gjøre i Norge av meg eller et firma (hvis nødvendig).

Kostnader
Er det mye ekstrautgifter som tilkommer utover reise, opphold, kjøpesum, drivstoff, avgifter og kostnader med ombygging hjemme?

Denne 100 kunne vært aktuell. http://www.mobile24.no/details.htm?id=1 ... =&lang=nor ved å fylle ut toll.no ender jeg opp med en totalpris på ca. 250000 inkl. avgifter. Er denne utregningen korrekt? Dessuten utgjør mva ca. 38000 slik at sluttprisen blir rundt 215000 +frakt, gebyrer og varebilombygging. Hvor mye høyere har dere (som har gjort det før) endt med tillegg ved å importere bil utover bilpris+avgifter. En kommer vel et godt stykke hvis en regner ca. 20000 kr ekstra til denne biten? Dvs. i dette tilfelle 2004 mod LC100 til maks 250000 kr som varebil. Vet at det også kan være penger å spare på alternativ beregning, noen som har prøvd det på denne modellen, hva er erfaringene? Hvilken gjennomsnittlig kjørelengde legges til grunn?

Setter pris på alle erfaringer og synspunkter. I skrivende stund kjører jeg nemlig en stakkars Honda CR-V og ikke fått kjøpt egen bil etter vi kom tilbake til Norge for 5 dager siden (etter ett års seiltur). Dersom ting går rette vei håper jeg det er realistisk å ha en cruiser på plass ila en måned eller to og det hadde vært TOPP, selv om jeg må klare meg med IFS denne gangen :D Hondaen er forferdelig så hjelp til å ta (u?)fornuftig avgjørelse snarlig settes STOR pris på :lol:

Brukeravatar
andersw
Sted: Haugesund

Re: Import av 100/120 varebil -siste regler og "mods"

Legg innav andersw » tor aug 15, 2013 12:18 pm

Det går ikke lengre. Pga,bil skal være typegodkjent fra fabrikk. Regelendringen var i april/mai hvis jeg ikke husker feil.
2004 Land cruiser 120

junkern

Legg innav junkern » tor aug 15, 2013 10:48 pm

Jeg pratet med noen importfolk og kikket på en flott 120 i dag som akkurat har kommet til norge og skal bygges om en av de nærmeste dagene. De mente det ikke var noe problem fordi reglene kun gjaldt nye biler, men da blir det jo spennende å se hvordan det går. Flere som kjenner regelverket rundt varebilgodkjenning på eldre biler?

Brukeravatar
beaas
Sted: Oslo

Legg innav beaas » fre aug 16, 2013 3:47 pm

Jeg vet ikke noe om import av vare bil. Men litt om face lift!

100'n kom med facelift, nytt dashboard, flere airbag og mer i 2003. Ny girkasse fikk ikke dieselutgaven før 04 modell. 4 trinns er i mine øyne veldig slurete, kan slevsagt strammes opp. Den femtrinns kassen har jeg ikke prøvd på diesel men skal være endel kvikkere en gamle. Ettersom hva jeg har hørt kanskje ikke like kvikk som konkurrenter, men holdbar. Du må nesten prøve selv om det er aktuelt.

120 fikk ny kasse og motorstyring i 05, seks trinns manuell og fem trinns automat. 05-06 modellen har endel problemer med dyser og div som du sikkert har lest om her på forumet.
Bjørn Erik

95 HDJ 80 VX
17 Mazda 3
x: 97 LX 450, 12 Ram 2500 HD, 06 LX 470, 07 MB 450GL, 05 avensis D-cat, 99 HDJ 100 VX (man gir!), 94 HDJ 80 GX

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk»