biltilsynet

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

Brukeravatar
krekar
Sted: berkåk

biltilsynet

Legg innav krekar » ons okt 30, 2013 9:00 pm

ble stoppet av biltilsynet i dag p.g.a led lys i park og grøftlys. hadde også en led bjelke i fronten. den ble jo også annmerket. jeg hevdet at den var arbeidslys. noe de sa at det kunne den ikke godkjennes for at den manglet e-merket. må arbeidslys ha e-merking? trodde ikke det. er det noen som er så inne på lovene at de kan fortelle meg det?

Brukeravatar
Haugens 80
Sted: Bø I Telemark

Re: biltilsynet

Legg innav Haugens 80 » ons okt 30, 2013 11:54 pm

Ska ikkje være skrå sikker. Mein meiner de ska stå merking på lampa som forteller hva den er. Men di pleier å være litt overkommelige. Om du har egen bryter på den. Me andre ord att du kan slå den på uten å ha noen andre lys på. For da er den jo faktisk arbeidslys 8)
Me fart går alt..

Brukeravatar
krekar

Legg innav krekar » ons okt 30, 2013 11:58 pm

Mmener det men det mente ikke de.

Brukeravatar
baa
Sted: Trondheim

Legg innav baa » tor okt 31, 2013 6:38 pm

Blir litt om lys og pærer på bil her men kan hende fler har nytte av å lese:

Kap. 28. Lys, lyssignal, refleks

§ 28-1. Krav til lysutstyr på bil og tilhenger til bil
Uansett ikrafttreden av nye lyktedirektiver er det tillatt å selge og å ta i bruk reservedelslykter som er godkjent i henhold til de respektive lyktedirektiver som gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registrert første gang.
2. Alle lys, lyssignaler og refleks på biler og deres tilhengere, med unntak av det som er angitt i nr. 3 og 4, skal være godkjent og montert slik at de tilfredsstiller kravene i direktivene angitt i tabellen.

Markeringslys foran (Parklys) A direktiv 76/758/EØF direktiv 97/30/EF

Bare å lese seg opp :-) kan hjelpe deg litt på vei.. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 048:EN:PDF
MEN kort fortalt!! Alt elektrisk lysutstyr som man putter på bilen, spesielt i originallykter, bør være e-merket. Nå kan de jo egentlig drite i grøftelysene, for de er det jo uansett ikke i utgangspunktet lov å kjøre rundt med påslått. :-)

du kan lese deg opp på det som gjelder av merking på pærene, men de skal være E-merket de også:

§ 28-3.
13. Pærer til lykter skal være godkjent og merket i henhold til ECE-reg.nr. 37 eller annen standard med tilsvarende krav, f.eks. e-merket.

På en EU-kontroll skal de kontrollere om det er lovlige pærer i hovedlys, grøftelys osv osv, men ikke i parklys. Ikke ut i fra det jeg har funnet på kontrollskjemaet i allefall. Det er jo klart henvist til paragrafen så om du møter en paragrafrytter av rang, så vil han nok prøve seg. Men i veiledningen gir det ikke grunn for mangel slik jeg ser det... :-)

4.3 Parkeringslys Ktf § 28-2/3 - Ktk § 25-2/3
Kontroller antall, farge, funksjon og tilstand.
Parkeringslys - feil antall
Parkeringslys - feil farge
Parkeringslys - feil funksjon
Parkeringslys - defekter

link til kontrollskjemaet: https://www.lovdata.no/for/grafikk/sf-2 ... -01-02.pdf

angående arbeidslys så sier loven følgende:
ARBEIDSLYS
8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.

Arbeidslys er IKKE listet opp i tabellen i KTF for hvilke krav og merking som gjelder for alle lyssignalene, så i min verden er det IKKE krav til e-merking på arbeidslys.

Ikke enkelt om man møter en vrangpeis ute langs veien, så det er nok det beste å beholde alt originalt.... :roll:

Brukeravatar
krekar

Legg innav krekar » tor okt 31, 2013 6:55 pm

enig. det er ikke bra når de går opp i skyene p.g.a ingen ting mener jeg. men jeg skjønner ikke helt det med arbeidslys. de sa også at de måtte være koblet til parklys. men på biler med automatiske kjørelys så tenner park sammen med vanlige lys. noen som har en ide?. klart man har en stilling med bare park.

Brukeravatar
baa
Sted: Trondheim

Legg innav baa » tor okt 31, 2013 7:01 pm

kravet er at de skal lyse sammen med parklys, baklys og lys for kjennemerke, ikke koblet til parklys . Dvs at man ikke skal klare å skru de på uten at parklys også lyser.

det løser man enkelt med et relé som man har koblet på parklyset el. lignende :-)

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk»