CTEK DC DC lader

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1837
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

CTEK DC DC lader

Legg inn av jonwib » tor jan 23, 2014 7:48 pm

Halla,

Har planer om en batteribank i bilen till kylskåpet bla. Jag är helt kass på elektronik ( bland mycket annat... ) så nu hoppas jag verkligen någon kan hjälpa mig.

Jag har fått med mig att ett skiljerelä inte är det mest optimala utan det är alltså en sådan DC DC laddare som gäller. Kan denna funka tro? :arrow: CTEK DC DC LADDARE.

Jag har tänkt att dra kabel från existerande batteri bak till mitt extra batteri och sedan koppla förbrukarna rätt på det extra batteriet. Det ser inte ut som om man behöver så grov kabel heller vilket underlättar vid dragning/ montering.

Är det løp å kjøp eller har jag fel?

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1837
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: CTEK DC DC lader

Legg inn av jonwib » fre jan 24, 2014 5:34 pm

Svarar mig själv i vanlig ordning när svaren uteblir för länge...

Ja, Jon. Du kan tryggt köpa denna laddaren. Enligt telefonsamtal med CTEK idag så är detta helt riktig modell till ditt bruk. Du kan köpa den hos bla Mekonomen som är återförhandlare och den ligger på dryga 2500NOK.

Tack för ett mycket utfyllande och bra svar Jon :).

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1532
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: CTEK DC DC lader

Legg inn av frode » fre jan 24, 2014 7:03 pm

Ja, den ser jo bra ut. Fint produkt.
Et par moment:

Den lader med max 20 A. Dvs at hvis du har forbruksbatteri som du bruker til det er helt tomt før du lader opp igjen, vil det ta lang tid å lade opp ved å kjøre motoren. Med 200 Ah batteri vil det f.eks ta minst 12-13 timer med kjøring. Med skillerele kunne man få større strøm, da dynamoen normalt kan levere rundt 100 A, dvs 5 ganger så mye - men, da må kablene være ganske kraftige for ikke å få for mye spenningsfall.

Det står i beskrivelsen at den er for alle kjemityper, og også at ladespenningen er maks 14,4 volt. 14,4 passer til vanlig blybatteri, mens både kalsium og agm skal ha større ladespenning, opp til 15 volt, så det er noe som er litt uklart her.

Muligheten for å koble solpanel direkte til laderen er fint. Hvis man f.eks camper ute i bushen, kan et panel på 80 - 100 W forsyne deg med strøm til lys og kjølebox, iallfall når dagene er lange.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1837
Registrert: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Sted: Kolbotn

Re: CTEK DC DC lader

Legg inn av jonwib » fre jan 24, 2014 8:56 pm

Tack för kommentar Frode.

Jag tror nog att den funkar till tänkt bruk ( men har inte testat upplägget helt än ) och jag hoppas jag slipper tömma extra-batteriet vid varje stopp. Time will tell. Nu på vintern är det ju inte så högt förbruk på kylen oavsett, värre på sommaren.

Killen på CTEK som jag pratade med sa att denna laddaren i kombination med en vanlig 230V laddare var " the shit ". Klart grabben vill sälja laddare men han har kanske en poäng?

Brukeravatar
frode
Innlegg: 1532
Registrert: søn okt 16, 2005 5:43 pm
Sted: Hurum

Re: CTEK DC DC lader

Legg inn av frode » lør jan 25, 2014 1:07 am

Ctek lager vel bra saker, om enn noe dyrt.

Jeg bruker samme greia på campingbilen, bare at den er 24 volt, og halve prisen fordi den ikke heter ctek. Fungerer bra.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

Svar

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk»