Bøye bremserør- verktøy.
Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon
Bøye bremserør- verktøy.
Jeg driver og lager til bremserør for 40'en og kjøpte en tang fra Biltema for å bøye røra. Rørene er kobber-nikkel.
Men når jeg bruker tanga slik som vist i videoen under så blir det et tydelig hakk i røret der tanga holder, se bilde.
Har dette noen betydning?
Videoen er fra Eastwood som har en ganske lik tang.
https://www.youtube.com/watch?v=6KRNRQzbRUo
PS Koningsverktøyet (det dyreste) fra BT virker ganske utmerket.
Men når jeg bruker tanga slik som vist i videoen under så blir det et tydelig hakk i røret der tanga holder, se bilde.
Har dette noen betydning?
Videoen er fra Eastwood som har en ganske lik tang.
https://www.youtube.com/watch?v=6KRNRQzbRUo
PS Koningsverktøyet (det dyreste) fra BT virker ganske utmerket.
- Vedlagte filer
-
- DSCF1800.JPG (51.92 KiB) Vist 14822 ganger
-
- 2000016995.jpg (23.41 KiB) Vist 14822 ganger
Senest rettet af erwin ons des 31, 2014 12:18 pm, rettet i alt 2 gange.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
- KjellOlsen
- Styremedlem
- Innlegg: 1768
- Ble med: lør mai 29, 2004 1:25 am
- Lokasjon: Siggerud.
- Kontakt:
Re: Bøye bremserør- verktøy.
Hei. Virker som tanga klemmer litt for mye rundt røret. Det som slo meg var at kanskje tanga er ment for tommer, og rørene er i millimeter. (Eller omvendt) ville tro at et par drag med rundfila i tangkjeften ville hjelpe. Men ikke mye, da røret må holdes fast i kjeften.
Skal begynne med det samme på treogsyttien snart. Tenkte å bruke rene kopperrør fra Biltema. Men vet ikke nok om det ene eller andre av disse rørtypene er best. Har lagd noen bremserør til enogsekstien min med kopperrør, og Biltemas flenseverktøy. Det har fungert helt greit.de er lette å bøye uten verktøy. Men kanskje ikke så solide?
Skal begynne med det samme på treogsyttien snart. Tenkte å bruke rene kopperrør fra Biltema. Men vet ikke nok om det ene eller andre av disse rørtypene er best. Har lagd noen bremserør til enogsekstien min med kopperrør, og Biltemas flenseverktøy. Det har fungert helt greit.de er lette å bøye uten verktøy. Men kanskje ikke så solide?
Kjell.
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
1988 HJ61 rigget som rein turbil
1989 HJ61 under restaurering
1987 LJ73 fruens offroadbil
2000 Hdj100 hverdagsbil
1995 4Runner, solgt
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.
http://www.expeditionkompaniet.no
Re: Bøye bremserør- verktøy.
Jeg tror tanga er laget for stålrør. De er vel en kopi av Eastwood sin som er for det amerikanske markedet, og der er det påbudt med stålrør.
Jeg kjøpte meg en annen tang på BT som ser snillere ut.
Men jeg vil anbefale kobber-nikkel rør. De er like lette å jobbe med som rent kobber, men mye sterkere. Og jeg tror ikke det er påbudt med like mye klamring som kobberrør.
Dette dobbel konings verktøyet fra BT fungerer veldig bra. Nydelige koner. Det er enten en kopi av Eastwood sitt verktøy, eller produsert av Eastwood for BT. Det er påbudt med dobbelkoning i Norge (har jeg lest et sted)
Jeg kjøpte meg en annen tang på BT som ser snillere ut.
Men jeg vil anbefale kobber-nikkel rør. De er like lette å jobbe med som rent kobber, men mye sterkere. Og jeg tror ikke det er påbudt med like mye klamring som kobberrør.
Dette dobbel konings verktøyet fra BT fungerer veldig bra. Nydelige koner. Det er enten en kopi av Eastwood sitt verktøy, eller produsert av Eastwood for BT. Det er påbudt med dobbelkoning i Norge (har jeg lest et sted)
- Vedlagte filer
-
- 2000020712.jpg (70.53 KiB) Vist 14752 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Re: Bøye bremserør- verktøy.
Her er en link til video for koningen. Veldig enkelt å bruke.
https://www.youtube.com/watch?v=8xGjYfl9bP0
https://www.youtube.com/watch?v=8xGjYfl9bP0
Senest rettet af erwin ons des 31, 2014 12:17 pm, rettet i alt 2 gange.
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
- offroadguru Solli
- Innlegg: 2371
- Ble med: fre feb 03, 2006 10:52 am
- Lokasjon: Hauge i Dalane
Re: Bøye bremserør- verktøy.
Setter det settet på "må ha" listen. Har alltid brukt det enkleste fra Biltema og kopper rør, det har fungert greit. Men dette ser bedre ut.
Re: Bøye bremserør- verktøy.
Personlig foretrekker jeg dette settet (kjøpte det på Hellanor, mens linken går til ebay...). Med dette kan jeg flense rørene mens de ennå sitter på bilen. Dermed trenger man ikke demontere dieseltank f.eks når det er bare deler av et rør som må byttes ut.
Re: Bøye bremserør- verktøy.
Enig i det hvis røra sitter på bilen. Men nå har jeg rensket av alt på 40'en så det er enklest å lage rørene på stikkebenken.
Egentlig må en vel ha begge deler...
Egentlig må en vel ha begge deler...
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Re: Bøye bremserør- verktøy.
Her er de to andre tengene fra BT. De bøyer begge pent. De to bøyene til høyere er laget med disse. Den blå har bøyen med minst radius.
- Vedlagte filer
-
- DSCF1802.JPG (1.71 MiB) Vist 14726 ganger
BJ40 & HDJ80 & HZJ78
Re: Bøye bremserør- verktøy.
Riktig det du skriver om klamring og koning. Kobber rør skal ha minimum 20 cm mellom klammerne. Bedre med kobber/nikkel rør, men de krever litt mer nøyaktighet når man bøyer dem, for de stivner litt og blir vanskeligere og forandre etter de er bøyd. Vet dette fordi jeg måtte bytte rør på bilen til dattera etter Eu kontroll. Han som jobber på det verkstedet jeg fikk jobbe på, også har jobb som kontrollør, og reiser rundt og sjekker at de verkstedene som er EU godkjent gjør skikkelige kontroller. Greit og kjenne han forklarte meg alt jeg lurte på og hvordan det måtte utføres.erwin skrev:Jeg tror tanga er laget for stålrør. De er vel en kopi av Eastwood sin som er for det amerikanske markedet, og der er det påbudt med stålrør.
Jeg kjøpte meg en annen tang på BT som ser snillere ut.
Men jeg vil anbefale kobber-nikkel rør. De er like lette å jobbe med som rent kobber, men mye sterkere. Og jeg tror ikke det er påbudt med like mye klamring som kobberrør.
Dette dobbel konings verktøyet fra BT fungerer veldig bra. Nydelige koner. Det er enten en kopi av Eastwood sitt verktøy, eller produsert av Eastwood for BT. Det er påbudt med dobbelkoning i Norge (har jeg lest et sted)
Jan K.
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"
// Garasjen vår // & //Garasje H4K//