Erfaringer med USB-lader for dashboardmontering?

For spørsmål som ikke er rettet mot en spesifik Land Cruiser modell

Moderatorer: Snekker_Andersen, baa, HighwayPatrol, lj73jon, ModeratorNLCK

lb1lf
Sted: Hareid, M&R

Erfaringer med USB-lader for dashboardmontering?

Legg innav lb1lf » lør feb 06, 2016 3:37 pm

Heisann,

Bare et kjapt spørsmål - er det noen som har erfaringer, gode eller dårlige, med USB-ladere for montering i dashbordet?

Ser det finnes et utall ulike varianter på nettet, antar at en vesentlig andel av dem er søppel - og en viss skepsis til å montere elektronikk som kan utvikles, produseres og shippes fra Kina til meg for en veldig knapp hundrelapp, det har jeg jo.

Vurderer en sak fra PowerWerx - ut ifra en muligens noe naiv antagelse om at hvis firmaet som produserer sakene holder til i USA og tør å selge varene sine der, må det være sånn noenlunde kvalitet. (Pfft, selve laderen er sikkert kjøpt via AliBaba eller BangGood, uansett...)

Kommer uansett til å sette inn en passende sikring (selvsagt) og sikkert også en av/på-bryter for sjelefredens skyld - har allerede hatt et par sigarettenner-USB-ladere som har strøket på røyktesten etter en stund, har intet ønske om å sende røyksignaler fra dashbordet.

(Tenkte å montere en i dashbordet eller evt. i midtkonsollen, samt en i baksetet, slik at telefoner og (fastmontert) nettbrett kan lades underveis.)
--
Odd Erling, Hareid (1998 KZJ95, Dieseldyret)
Bilde

JanP
Sted: Trondheimregionen

Re: Erfaringer med USB-lader for dashboardmontering?

Legg innav JanP » lør feb 06, 2016 5:11 pm

Hei.

Har handlet mye med dette firmaet, blant annet Anderson-plugger, kabler, sikringer og annet. Rask og trygt å handle fra de, men jeg kjenner ikke kvaliteten på det du ønsker. Men er du usikker så la vær å kjøpe, slike ting er å få tak i her også.

Kjøpte denne på Ebay (bruker den i campingvogna), er jo egentlig det samme produktet. Men ikke mulig å velge antall hull eller hva du vil bestykke den med om du må bruke rammen. Men enheten er frittstående, bare ei skive på baksiden som skrues fast bak en vegg eller plate. Og mye rimelige om det er akkurat dette du skal ha. Vær obs på at høy strøm ikke trenger å være gunstig, men det er vel mest problem med USB type C som kobles til et vanlig USB uttak (med overgangsadapter), som ikke klarer det høye strømtrekket som enhetene ber om, som nyere mobiler av Samsung, LG, Sony osv er utstyrt med:

http://www.ebay.com/itm/Dual-USB-Car-Ci ... 4d3ecf2a14

Bilde
---------------------------------------------------
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

lb1lf

Legg innav lb1lf » lør feb 06, 2016 5:57 pm

Hei,

Takk for kjapt svar - ja, jeg har handlet litt andre saker fra PowerWerx tidligere, radioamatør som jeg er, og ikke hatt noe å utsette på kvaliteten.

Tipper løsningen blir å montere en slik USB-lader sammen med et par-tre PP-kontakter - i dashboard og som erstatning for sigarettenneruttaket i bagasjerommet - må bare sjekke tverrsnitt på kablene som går bak dit, og evt. oppgradere litt, sigarettenneruttaket er ratet for 10A.

(Så er det bare å montere et passende relé og en bryter som kan gjøre både lader og kontakter spenningsløse når de ikke er i bruk - en ting mindre å anke på.)

Hm, det var jo ingen avskrekkende pris på campingvognløsningen din. Tror kanskje jeg bare bestiller en...
--
Bilde

JanP
Sted: Trondheimregionen

Legg innav JanP » lør feb 06, 2016 6:13 pm

Kjøper du 2 stk så kan du få 4 uttak, og glemme Lighterutgangen. Eller kjøpe en slik og bruke alt uten ramme;:

Her har du en annenvarian: http://www.ebay.com/itm/Car-Auto-12V-4- ... SwpDdVbXTk

Google på ebay med "12v charger usb voltmeter" så får du manbge forskjellige varianter:

Bilde

Google på ebay med "12v charger usb voltmeter" så får du mange forskjellige varianter.
---------------------------------------------------
2005 VX-solgt juni 2017
Styremedlem NLCK

Brukeravatar
frode
Sted: Hurum

Legg innav frode » søn feb 07, 2016 9:48 pm

Et av problemene med usb-ladeuttak er at mange lager radiostøy, slik at radiomottak blir umulig. Der er det stor forskjell på kvaliteten.
Qui rogat, non errat.
HDJ100 2004 AHC Auto ikkeNav, bfg a/t ko2 265/75-16, Shamowang - Abu Shenab,
HDJ100 2000 til gjenbruk,
ex HZJ80GX 1997.

lb1lf

Legg innav lb1lf » man feb 08, 2016 12:52 pm

Hei,

Det er en av grunnene til at jeg har tenkt å plassere en bryter i kretsen, ja.

Fordelen med en gammel-ish diesel er jo at den (radiomessig) er veldig stille i utgangspunktet - så får man se om ekstra skjerming og avkobling viser seg tilstrekkelig på ekstrautstyr som installeres med DC-DComformere i, eller om man ender opp med å bare slå dem helt av når det er tid for radioaktivitet.

(Realistisk sett kommer jeg nok til å bruke radioutstyret med tenningen avslått, uansett - med mindre det er så kaldt ute at varmeapparatet er kjekt å ha; planen er i hovedsak ikke å kjøre radio mens man kjører bil - heller å ha en enkel HF-rigg i bilen med kabelgjennomføring ut, slik at man under Field Day, IOTA osv. kan kjøre til et egnet sted, sette opp en liten mast og en trådbeam og kjøre litt radio i ro og mak - fortrinnsvis et sted flere kilometer unna nærmeste ADSL-linje, plasma-skjerm eller andre støygeneratorer.)
--
Bilde

lb1lf

Legg innav lb1lf » tor mar 03, 2016 9:28 am

Bare en liten oppdatering:

Kjøpte en dobbel-lader av typen @JanP viser et bilde av over her - fra selgeren tz_honeybaby, kostet 120kr levert på døra.

Hadde dem en tur innom labbenken på jobben før jeg installerte dem i bilen, og observerer følgende:

a) Den påtrykte ratingen (1A/2.1A) kan tas med en liten klype salt; jeg har koblet litt ymse USB-enheter på for lading, og 1A-porten gir maksimalt ca. 1.25A (uten noen tilsynelatende negative effekter for laderen eller enheten som lades), mens 2.1A-porten flater ut på ca. 1.7A. Begge uttak kan belastes fullt samtidig uten noen (umiddelbare) negative konsekvenser.

b) DC-DC-omformeren svitsjer på 1MHz og støyer noe i HF-spekteret, men ikke mer enn at det er til å leve med i en installasjon som min. Du skal være et godt stykke unna nærmeste ADSL-linje, xenon-ballast eller lysrørarmatur før denne laderen er den dominerende støykilden!

Har uansett montert dem i jordet avskjerming, satt avkoblingskondis på spenningstilførselen og montert en av/på-bryter i sløyfen som gir strøm til USB-laderne og sigarettenneruttakene. Resultat nå er at de er knapt hørbare i deler av 80m-båndet, ellers merker jeg ingen forskjell om de er av eller på.

c) Arvingen er meget, meget fornøyd med at nexusen som henger montert på førerseteryggen nå kan lades underveis.
--
Bilde

Brukeravatar
frode

Legg innav frode » tir mar 29, 2016 1:45 pm

Kom over en slim-line USB-lader for dashbord - 3 A (max 2,1 på ett uttak). Det er jo ingen grunn til at et USB-uttak skal stikke like dypt som et sig-tenner-uttak. Dette er et høykvalitetsprodukt med tilsvarende pris. Burde stå i stil med Land Cruiser?
Lenke:
https://www.elfadistrelec.no/no/dc-dc-o ... d=30012502
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.

Brukeravatar
frode

Legg innav frode » ons jun 15, 2016 10:54 am

Og så må man ha en battery saver til kjøleboksen:
https://www.elfadistrelec.no/no/batteri ... &simi=98.0
Qui rogat, non errat.
ex HZJ80GX 1997.

peter80
Sted: Plankebyen i Øst

Legg innav peter80 » søn jun 26, 2016 5:23 pm

Har Carling VTech Lader på innkjøpslista

I både bil&båt.
Dyrt, men eg liker at det står i ramme & kan pelles ut ved behov.
Her skulle det ha stått noko lurt...

Gå tilbake til «Chassis og elektrisk»